[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:37

Um dat heeft mijn vader zelf gedaan. Hij is best handig en het viel nogal mee geloof ik hij had ze in een
avondje alle 4 vervangen.

Zo heb net even ferro gelongeerd en ga zo zijn tuig even afpoetsen. Daarna nog robijn longeren
en dan hoop ik dat remko mijn kar wil wassen hoef ik morgen niet meer zo veel te doen.

Ben je al klaar voor je sgmw tallechie? Je moest niet heel vroeg starten dat is wel lekker.
Heb je veel tegenstanders in je klasse?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:48

Ik weet niet hoeveel tegenstanders ik heb maar ik wordt toch laatste :-)
Dit is mijn 3e marathon ooit en hij wil het water niet in. Dus ga voor de alternatieve route mocht die er zijn, als deze er niet is, ga ik door de poortjes op het land en doe ik alsof ik het parcour verkeerd rijd :-)

Ik ga voor de ervaring heen en ik hoop dat veale rustiger wordt. Vorig jaar ging hij aan de kletter voor een kano. Ik ga heen met het gevoel heelhuids terug te willen keren en alles goed wil rijden op de waterbak na.

Ik moet om 1200 dressuur en om 1236 vaardigheid en zondag om 1210 de marathon.

Ik moet alles nog doen, tuig ligt nog op stal dus haal ik straks op om te poetsen. Vanavond visite dus moeder van staleigenaar gaat hem morgenvroeg vlechten en wassen. Ik ga om half 9 heen om de vaardigheid te verkennen en we gaan rond 10 uur bij stal weg. Daarna brengen we veale terug (15 min rijden) en gaan dan terug om parcour te verkennen en zondag zelfde ritueel behalve dat ik hem dan niet was en vlecht

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:56

Goed streven Tallechie en gewoon lekker gaan rijden +:)+
Die wagen die van jou is geweest Maisie lijkt sprekend op die waar ik vanavond ga kijken. Nou ik ben benieuwd....
Knap van je als je het voor elkaar krijgt dat je man de wagen schoonmaakt ;)
Ik hoop toch ook echt dat het iets is met Melody wat op te lossen is....

Vanmiddag lekker met Bente aan de slag geweest, pony's stonden op hun weitje. Het is ongelovelijk, weitje staat vrijwel niets op, ze krijgen daarbij plukje hooi 's ochtends en 's avonds en 1/4 bix 's ochtends en 's avonds moet je zien hoe ze eruit zien...
Afbeelding
Blakend van gezondheid dus.
Bente staat sinds een paar dagen gezellig met Harley op de wei. Erg fijn!
Afbeelding
Afbeelding
't Is echt zwaan kleef aan en Bente is dus accuut hengstig :+

Lekker zitten tutten met Bente en daarna gelongeerd...
http://www.youtube.com/watch?v=D5zJGifMrQQ
longeren is alleen om 1e frisheid eraf te halen want ze is zeer vrolijk & voorwaarts, anders durf ik er niet op :=
Daarna flink wat keren op- en afgestegen in alle rust, voorwaarts in stap en weer halthouden en weer voorwaarts, weer erop en eraf enzovoort. Zo'n kwartiertje bezig geweest ging heel goed.

Lief meisje...keurig wachten totdat ze meegenomen wordt ....
Afbeelding
't Zadeltje staat haar ook wel aardig vind ik :D

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:05

Ziet er goed uit VHU en ponys hebben last van hollands welvaren

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:06

@Tallechie: idd gaan voor de ervaring :j , kan dan ook alleen maar mee vallen, toch?

@VHU: ze vallen nog mee, die pony's, hier zijn ze echt veel te dik :o , gelukkig wordt ook hier de wei wat kaler. Kan me voorstellen dat je eerst even longeert :j .
Bente doet het heel netjes, knappe meid <3 . Wat leuk zo samen met Harley <3

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:06

Pony's zien er goed uit !! Die hebben ook zo weinig nodig.

Bente loopt lekker aan de longeerlijn !! Koppie er lekker op. Vind het zowiezo al
stoer dat je er op durft!!!
En idd de wagen lijkt er heel veel op en als je goed kijkt zit ook het plaatje
van Aarts er op oftewel stadwijck geloof ik ze hebben ook een website.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:27

haha dat valt best mee VHU. Vandaag de shetten gemeten met zo'n weeglint, kom voor Zoë (ca 95 cm) uit op 275 kg... Daar mag zéker 50kg vanaf.. Storm viel me nog mee, die zit nu op 217 kg en meet nu ongeveer 1.05cm, net zo groot als Sunny dus! *\o/* Voor Storm moet er ongeveer 15kg af, dan zit hij ook weer goed in zn vel.

Gezellig dat Buckje weer ge-update heeft! :)
@Tallechie: veel succes, maar vooral heel veel plezier morgen en zondag!
@avaluna: leuk zo'n nieuwe groom! En is ze dan ook meteen je nieuwe menner-in-de-dop? ;)
@IT: Fijn dat Wobbe daar wel rekening mee houdt als je je niet zo goed voelt. Beterschap nog hoor!
@maisie: wow, 350kg voor een ponywagen, das een flink gewicht. Heb je daar nooit problemen mee gehad met Cindy?
@Tallechie, ben nu stiekem ook wel heel benieuwd wat je wagen weegt, wil je het me vertellen als hij gewogen is?

En even heel belangrijk: Biancacoo, hoe is het met Melody?

Hier vandaag met Stormeltje gewerkt. Stukje grondwerk gedaan en hij deed alles braaf. Hij vond alleen dat we nog meer moesten doen dus ook nog even aan de lange lijnen geoefend. Dat vond hij weer ff wennen, liep eerst wat zoekerig, maar later liep hij wel heel braaf. Ook nog even zn staart gewassen; de shetten staan ff in de paddock bij stal ivm hun gewicht, maar nu krijgen ze weer andere voeding en daar heeft Stormpje toch altijd wat moeite mee, hij is weer wat aan de dunne en heel zn staart en zn billen zaten onder de mest. Nu zn staart maar even in een vlecht gedaan, dan houdt hij hem hopelijk wat schoner en hem meteen wat probiotica bijgegeven in de hoop dat hij er snel weer bovenop is.

Groetjes, lacuna

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:05

VHU leuke fototjes! Ponys zien er goed uit :D
Tallechie, succes morgen en zondag, hoop dat je een fijne ervaring er aan overhoudt.
Lacuna, Sil is ong 1.15/1.20 en woog iets meer dan een maand terug iets van 277. Dikkie mag best wat afvallen :P Denk dat zoe nog wel iets meer mag afvallen dan 50 haha.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:45

VHU wat een heerlijk filmpje van Bente. Ik vind die kleur aan de bovenkant van de staart zo geweldig leuk! Als ze wat meer in balans komt, dan gaat dat rennen er nog wel uit voor een deel hoor. En wat beweegt ze geweldig he!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:50

Lacuna schreef:
haha dat valt best mee VHU. Vandaag de shetten gemeten met zo'n weeglint, kom voor Zoë (ca 95 cm) uit op 275 kg... Daar mag zéker 50kg vanaf.. Storm viel me nog mee, die zit nu op 217 kg en meet nu ongeveer 1.05cm, net zo groot als Sunny dus! *\o/* Voor Storm moet er ongeveer 15kg af, dan zit hij ook weer goed in zn vel.

Roos (100 cm) was 3 weken terug met een lint 305 kg gewogen :o. Van de week 275, dus we gaan de goede kant op ;).
Whitney (103 cm) van de week 250 kg, om te zien is die nu netjes, voor de sport mag er 10 kg af, voor de keuring 10 kg bij, dus laat het maar ff zo. En Dennis (94 cm) is netjes 185 kg (heb hem ooit iets minder buikig op 180 gewogen op een weegschaal).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:03

Dank je Ips. En dan zie je op het filmpje het meest beroerde stuk want en filmen en longeren gaat niet echt (wat wordt je daar misselijk van zeg :r ). Ik vind het ook heerlijk om haar te zien bewegen zie is nu inderdaad nog erg van de vlotte maar als ze wat meer rust vindt, soms heeft ze van die stukjes gaat die nek mooi rond en gaat ze ook meer zitten :7 Moet er alleen straks met aandraven op letten dat ik niet onder de indruk ben met die grote passen dus dat ik haar wel durf te laten gaan en daarna wat rust erin praten. Gelukkig ben ik Rizanta gewend die kon er ook wat van :=

Pony's zijn nog net niet te dik maar wel erg 'rondborstig' :+ ze passen nog maar net tussen de burries van m'n tweewieler <<)

Oja, ik heb ook erg veel dekens die veuls te groot zijn }:0
Afbeelding
Met de singels vast is het iets beter.... peerd te klein of deken te groot _O-

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:31

Sorry ik ga nog alles bijlezen vanavond maar hier even de uitslag van melody:

melody heeft spat in gevorderd stadium aan haar linkerachterspronggewricht, het is al aardig aan elkaar aan het groeien daar in het spronggewricht.
Prognose is zeer positief, 5 a 6 maanden lekker paard zijn in de weide, alles doen waar ze zelf zin in heeft, en dan kijken hoe ze vordert.
als het eenmaal allemaal aan elkaar gegroeid is, zal ze weer 100% menpony kunnen zijn !!

het verklaart veel problemen als moeite met wegstappen, telgangen...dribbelen in stap.... scheeflopen, alles eigenlijk.

Helaas dus een lange periode niet meer mennen,....hoe ga ik dat volhouden ???
Maar voor een paar maanden wil ik er geen pony bij kopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:36

Balen dat het echt iets is, fijn dat ze met een flinke vakantie gewoon weer als menpony kan fuctioneren!
Kan je niet iets lenen bij iemand? Er staan hier en daar wel pony's vakantie te vieren omdat de baas geen/weinig tijd heeft.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:42

Zat echt op je berichtje te wachten Biancocoo.... jeetje toch wel heftig. Maar ook met goede prognose, dat is wel fijn. Gelukkig heb je de gelegenheid om haar die tijd te geven en ook lekker bij je thuis. Maar wel dubbel natuurlijk, want hoe hou je 6 maanden niet mennen vol, kan ik me dan ook wel voorstellen. Je hebt natuurlijk wel je andere pony maar kan me goed voorstellen dat je iets formaat Melody zou hebben. Jullie waren ook net lekker een beetje op elkaar ingespeeld. Jammer hoor.

Is hier inderdaad niet iemand ziek, zwanger of zo maar geen zin die je een half jaar een pony wil uitlenen? Misschien als 'meelezers' dit lezen dat ze je kunnen pb'en, ik zeg maar wat. Of misschien iemand op jullie menvereniging?

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:51

bianca vervelend zeg... maar gelukkig wel herstel mogelijkheden.

Voor de marathonrijders hoe moet je binnenkomen in de dressuurproef en moet je paspoort laten zien? Mag je de ring al in of moet je direct beginnen.
Met de vaardigheid moet je toch ook gewoon groeten?

Het is al weer een jaar geleden en weet niet meer hoe ik het gedaan heb

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:08

Biancoo gelukkig weet je nu wat het is en waar je aan toe bent. 6 maanden is wel lang ja.

@ tallechie je moet gelijk je proef starten bij binnenkomen dus geen rondje meer door de bak. De proeven
zijn dit jaar weer verranderd dus weet niet of je de goeie hebt? Vaardigheid ook gewoon groeten.
Paspoort controle waren ze in vrouwenpolder heel streng in.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:17

Biancoo, balen van de uitslag en ook weer niet. Spat is geen fijne aandoening maar wel een gunstige prognose, de rust periode is daarnaast ook wel een moeilijke tijd. Ik zou zeggen kom Chicko maar ophalen en dan in tweespan beleren als je dat een uitdaging vind.
Hoewel ik betwijfel of dit een menpony gaat worden, tweespan is mijn laatste hoop eigenlijk, maar ik heb zelf geen ervaren pony voor ernaast te zetten.
Enkelspan krijgt hij de wagen niet getrokken bleek vandaag, bergaf liep hij braaf, daarna heel licht glooiend omhoog, dacht ik dat hij gek werd. Onze uk heeft de wagen een zetje gegeven van achteren en toen liep hij wel gewoon. Was alleen de lege wagen geen persoon erop. Ik vind dit vrij extreem voor een 4 jarige die al een jaar aan het werk is, ohz en aan de longe en dergelijke. Mijn 3 jarige kanjer Billy heeft vandaag ook voor het eerst ervoor gelopen en liep dezelfde ronde door de wei zonder problemen. Billy is sinds april aan het werk aan de longe zo'n 3 keer per week en wat wandelen. Hoe zijn jullie ervaringen en zouden jullie de gok wagen om hem tweespan te beleren in de hoop dat hij dan kracht opbouwen kan, waardoor hij later wellicht ook enkelspan vooruit komt.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 19:45

Maar dan moet ik wel eerst naar de jury toe of wordt bij het secretariaat het paspoort gecontroleerd?
ik heb hem van de knhs site en uit het proevenboekje van 2011

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:06

Ben je als eerste Tallechie? Anders even kijken hoe de anderen het doen of even informeren bij secretariaat als je aankomt? Ik kan me ook enorm zenuwachtig maken om zoiets dus aan mij heb je ook niets :o :+
@Sonjim wat het de 1e keer dat Chico ervoor stond? Zou het gewoon nog paar keer proberen hoor. Kijken hoe hij dan is. Niet direct denken dat hij het niet kan, kan zijn dat hij het niet snapte. In tweespan leren ze wel gezamenlijk oplopen en kun je ze meer mee laten trekken langzamerhand dat is wel zo. Alwyn is veel vlotter geworden sinds hij die paar keer met Snuit in tweespan had gestaan.

Wagen is inderdaad veel te zwaar. Ben niet wezen kijken had bij die meneer geinformeerd. Iets van 250 kg zei hij....nou dat is al veel te veel natuurlijk. Dus helaas pindakaas -O-

@Buckje goed om even van je te horen.
@Ipsilonka, jij bent toch ook bezig Detje onder het zadel te krijgen? Hoe gaat dat / pak je dat aan? Ik ga er gewoon maar opzitten =:) , aan de longe werken vind ik altijd doodeng (ben een keer ondersteboven gegaan met paard aan de longe, persoon hield paard tegen toen die ging stuiteren en toen ging het helemaal mis) dus Riette heeft Bente 1x vastgehouden, 1x beetje begeleid maar eigenlijk zat ze los en vandaag deed ik alles maar zelf / alleen. Er is dan wel 'toezicht' dat als er iets gebeurt ze 't peerd kunnen pakken (en mij oppakken :\ ) maar ik vind dat vasthouden heel eng :o En ze weten wat sturen is, immers ze staan al voor de wagen, stemhulpen kennen ze ook al (als het goed is dan he).

Oja, IT je vroeg of ik geen ruitertje voor Snuit kan vinden, nou.... daar is hij dus echt niet geschikt voor :x of het moet een heul handig ruitertje zijn die echt niet bang is om snel te gaan. Snuit bokt niet ofzo maar is nogal...eueuue....onstuimig. Als ik hem vasthoud kan Han er goed op hoor, longe gaat ook nog maar los heb ik hem wel met ander kindje erop gezien en dat was :):) *\o/* <<)
Als er iemand was die hem (onder begeleiding van mij / Peter) erbij zou willen mennen, zou leuk idee zijn :j

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:18

Bij het secretariaat tallechie daar moet je ook je coupon inleveren en zei kijken of alles klopt.

@ Sonjim appart maar misschien moet hij nog sterker worden. Heb ook wel eens gehoord van een paard
die ging liggen als ze een heuveltje opgingen dan konden ze m uitspannen.

@ vhu balen van de wagen maar ik had al zo'n vermoeden zijn leuke wagens om te zien maar te degelijk
gemaakt met best zwaar materiaal. Deken staat bente goed maar is wat aan de grote kant. Vind dat wel
fijne dekens.

Pony's te dik tja hier zijn ze ook goed aan de maat. Krijgen ook bijna niets te eten.
Denk als je het goed in de gaten houd en ze lekker aan het werk zijn het wel goed gaat.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:26

Biancacoo: weet niet waar in het land jij zit, maar heb hier (in de driehoek rotterdam-dordrecht-roosendaal) nog wat spul staan wat wel wat extra aandacht kan gebruiken ;)
Sowieso ben je ook altijd welkom om gewoon een keer een rondje te komen mennen.
Veel beterschap voor Melody! :(:)

Dennis: oh, 'gelukkig' het kan dus erger...
Even een stomme vraag; je geeft aan dat Whit voor de keuring 10kg zwaarder zou mogen, maar voor de sport 10kg minder. Maar wat willen ze dan zien op de keuring, want het klinkt nu alsof ze voor de keuring dus "te dik" zou moeten zijn?
En zou ik met mijn 10-jarige veulenboek-ruin ook naar een keuring kunnen voor stamboekopname ofzo? Lijkt me zo leuk om eens aan mee te doen :o

Tallechie, ik zou dat zelf dus precies zo doen als VHU het zegt. Aankomen, paard controleren of hij nog goed staat op de trailer, paspoort bij secretariaat laten controleren en al mn vragen stellen en dan teruglopen en mn paard van de trailer gaan halen.

Sonjim: met wat voor wagen rij je dan? Het ene paard is het andere niet, onze Zoë heeft ook moeilijk gedaan, terwijl het bij Storm echt een kwestie was van inspannen en wegrijden. En dat terwijl Zoë's conditie op dat moment veel beter was dan die van Storm. En anders kun je nog eens kijken of je ergens bij iemand een lichte wagen kunt lenen/gebruiken/overnemen. Wellicht dat het dan al veel beter en gemakkelijker gaat, en als hij eenmaal geleerd heeft wat er van hem verwacht wordt dat hij dan ook veel beter gaat lopen voor je huidige wagen?

Vervelend VHU dat het te zwaar is. Begint de zoektocht opnieuw...
Leuke foto, zo lijkt die deken net een tent ;)

Fijne avond allemaal!
Groetjes, lacuna

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:42

Lacuna bedankt voor het aanbod, ik zit in drenthe....lekker de andere kant.....
dank jullie wel, ik ben aan de ene kant erg opgelucht over melody, maar ik hield het niet droog hoor... :o
weet je, aan de ene kant zou ik best een paardje willen lenen, aan de andere kant vind ik dat erg moeilijk omdat er van alles kan gebeuren, wie heeft dan schuld, nee,....als ik een paardje men, moet die wel van mezelf zijn, dat durf ik niet met een paardje van een ander.

Tallechie, spannend sgmw morgen...ben benieuwd hoe het gaat, succes !!!!
Sonjim, misschien moet hij gewoon leren trekken ? daar moeten ze toch ook echt aan wennen..

VHU mooie foto's van je pony's !! Snuit staat er goed bij !! de knapperd !! <3 de anderen ook.
Bente met een tentje aan..hihihi...ze ziet er braaf uit, leuk samen met Harley !! lekker paard zijn !

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:10

kan bianca snuit niet een half jaartje lenen?

Vhu, en jij vind je pony's te dik?dan is t maar goed dat je ivy niet gezien hebt tijdje terug.
Die was nog 'dikker' dan snuit en alwyn.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:47

een goedeavond ik ben er ook weer.

@ tallechie het paspoort controleren ze bij het secretariaat dat hoeft niet bij de jury. en het is binnenkomen en beginnen. dus als de ringmesster zegt dat je mag starten begint je vader met voorlezen en dan begin je met je proef en volgens mij is de klasse 1 proef beginnen met(uit het hoofd): A-X binnenkomen in arbeidsdraf.. X-M wenden en bij C een slangevolte met 3 bogen... je hoeft met binnekomen dus niet te groeten je hoeft alleen maar af te groeten... wel even komen buurten he morgen :D

@ bianca had je blog op je hyves al even gelezen. een geluk bij een ongeluk natuurlijk z'n diagnose met 6 maand vakantie komt het weer goed wij duimen voor je +:)+

ik heb weer een lekker druk dagje achter de rug.. het was stik druk op het werk waardoor ik pas om kwart voor 2 vrij was.. daarna snel naar stal en me moeders paard gevlochten even langs huis en verder naar coevorden daar was ik om 4 uur daar begonnen met schoonmaken en inpakken en na het eten thuis gereden met het 4 pan.. H wou thuis rijden en niet naar les had ie gister besloten omdat ie van de week lange dagen gemaakt heeft in de fabriek en dat kwam bij nader inzien ook goed uit want er was een personeels te kort waardoor H zelf een nachtdienst gedraait heeft en was pas om half 6 vanochtend thuis.. lekker even door het dorp gescheurd vanavond en een ijsje gehaald bij de snackbar *\o/* en ojee wat trek je dan een bekijks met een 4 span...

en nu net weer thuis ga zo dus lekker onder de douche en naar bed en dan wordt ik morgen bij de carpool in borger opgepikt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:48

Mag van mijn man niet bijlezen, hebben gasten, dus even erge egopost hier (Biancacoo, fijn dat het goed moet komen).

Vandaag hebben onze mannen beide een stuk wei gemaaid. Ook mijn stoere KWPN-er. Hij heeft er 3 jaar geleden wel voorgestaan, maar liep er zo mee weg. Ze vonden het wel erg zwaar, waren erg bezweet, maar deden het super.

Daarna zoonlief in zijn nieuwe tenue.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding