[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:36

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:41

@ Tallechie: 10 cm verbreden zou niet veel werk moeten zijn. Was mij destijds bij mijn vorige wagen verteld. Is 5 cm per kant, dus dat zie je ook nauwelijks. De wielen steken dan iets uit tov je kar.

@ Jenkins: lijkt me heel rare situatie. Waarom houden jullie tussendoor geen contact?
@Vhu: :(:)

Vanmiddag met zoon naar paardensportwinkeltje geweest. Hij heeft mooie donkerblauwe rijbroek en een bodyprotector gekregen.

Nou, ik ga mezelf naar de wei slepen en uitmesten (en nog even zoeken naar het ijzer van pony, zou toch fijn zijn als we die nog vinden, is de smid morgen lekker snel klaar)

tallechie

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:54

Wat hij echt weeg weet ik niet,maar ik kon de achterkant zo optillen en er heeft altijd een welsh voor gelopen. zij had hem speciaal laten maken hij rolde ook makkelijk

ga indd wel even naar wagenmaker toe om te vragen wat de mogelijkheden zijn

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:59

@Tallechie: ziet er uit als een fijne wagen :j , heel veel plezier d'r mee *\o/* .

@Tine: wat leuk, je zoon in paardrijoutfit *\o/*

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:01

Nu pony nog ophalen :-)

tine leuk hoor. P in paardrijdoutfit. Succes met mesten en ijzer zoeken

Jenkins rare situatie inderdaad. Veel plezier

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:03

Fijne wagen Tallechie! En die spoorbreedte is met ingang van 2013 dus je hebt nog 1,5 jaar om hem eventueel aan te passen.
@Tine denk dat Alwyn wel wat meer kan trekken dan Amerigo eerlijk gezegd. Dat wil zeggen, hij is niet dat hij gaat hyperen als hij denkt het niet te kunnen, hij denkt helemaal niet dat hij het niet kan, hij loopt gewoon langzamer / dooft zeg maar langzaam uit. Alwyn is ook wat groter en denk ook dikker :Y) Maar deze wagentjes van Aars zijn goede wagentjes, hij maakte inderdaad veel op verzoek. Schat hem op zo'n 150 kg?

We zijn voor Snuit ook naar zoiets aan het kijken. Het schijnt dat je die assen kunt laten verlengen. Het lijkt me dat we / je niet de enige zult zijn die tegen die tijd een oplossing zoekt.

Vaders/mannen zijn soms rare wezens.

Wat ontzettend leuk Tine, zoonlief in paardrij-outfit. Geweldig dat hij het zo leuk vind (ben niet jaloers := ).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:16

Wij gaan hier van 't weekend even kijken:
http://link.marktplaats.nl/463009457
Voor onze Snuitmans. Is lekker stevige wagen kunnen we ook mee door het bos *\o/*
Maar dus ook spoorbreedte 1.15.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:19

Hier trekken de Welshkes ook heel wat weg, ik heb best een zware marathonwagen, dat wilde ik ook zelf, daar zet ik ze meestal in tweespan voor en in enkelspan geen heuvels en gemakkelijke ondergrond. Nu hier eindelijk de concourswagen is, zal die vooral mee gaan in enkelspan, even uitproberen of ik het in het bos ook nog safe vind.
Mijn pony's zijn wel erg stevig en een stukje groter.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:39

Tweespan vind ik echt een enorm verschil hoor, dan trekken ze zeker heel wat weg. Tweespan Alwyn en Snuit renden hard weg met mijn Dutch, totaal geen probleem ook dwars door modder en heel zware stukken.
Maar hoe groot zijn die van jou?
De pony's bij Peter zijn van plm 1.25 tot 1.35, die lopen in tweespan voor de wagen die Rizanta/Bente enkelspan trekken. Maar enkelspan krijgen ze hem niet goed weg hoor. Die wagen weegt geloof ik 225 kg.
Ik denk dat wat ze kunnen trekken erg te maken heeft met hun 'vlieguren' voor de wagen. Snuit loopt zijn hele leven al voor de wagen en is echt heel sterk. Alwyn loopt nu dik een jaar voor de wagen en begint ook steeds sterker te worden. Als je ze langzaam opbouwt kunnen ze op een gegeven moment heel wat wegtrekken.
Maar goed, meer dan 150/200 kg voor een Welsh A/B'tje gaat natuurlijk niet, dat is duidelijk.

Ik hoop met Snuit ook tandem te kunnen gaat rijden (gewoon voor mezelf dan, geen wedstrijd ofzo, ben ik met hem niet mee bezig) met een van de pony's van Peter dan als achterpony. Lijkt me erg leuk om te leren. Ga misschien wat lessen nemen bij de stalhouderij om even officieel te weten hoe het moet :D

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:50

Tallechie gefeliciteerd met je nieuwe wagen, ziet er keurig uit. :j super wagen !!
kun je alvast op de bok gaan visualiseren hoe je met Alwyn door de baan paradeerd !! *\o/*

En vhu die gaat kijken bij zo'n zelfde wagen voor Snuit ! super.
en tandem rijden <3 zou ik ook zooo graag nog ooit eens willen leren !! *\o/* jammer dat we zo ver uit elkaar wonen... }:0

verbreden lijkt me niet zo'n probleem, moet wel kunnen, zijn degelijke wagens !!

Tine je zoon in ruiteroutfit ! stoer hoor !! succes met weide uitmesten en hoop dat je het ijzer nog vind !!

ik ben ontzettend nerveus voor morgen om met melody naar de arts te gaan, melody loopt de laatste 2 dagen weer iets minder goed dan de dagen ervoor.....ben er moe van....slaap slecht en hou mezelf wakker met allerlei doem-scenario's !!
dus ga proberen om te ontspannen, anders kunnen ze me morgen helemaal opvegen.... :+

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:54

@ bianca laat je ook goed naar de rug van melody kijken het paard van me moeder is vorig jaar ook kreupel geweest en die had last van zijn rug en eerst kon de DA het ook niet vinden waarom ie kreupel was en die had dus last van de rug

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:56

@Biancocoo :(:) wellicht vinden ze iets (scheefzittende wervel, bandje dat niet lekker ligt) wat heel simpel is maar groot ongemak geeft. Een van mijn paarden heeft echt bij tijden stok kreupel gelopen, en dat was dan als ik al 10/15 km gewoon had kunnen rijden, van een nagel die was blijven zitten na het beslaan. Die was gaan 'zweven' en drukte af en toe ergens tegenaan. Hebben we er met veel moeite uitgekregen, maar dat was dus alleen te zien op foto, want hij was al helemaal in de hoef verdwenen. Ding eruit, hoef netjes gemaakt, paad heeft toen wel 8 weken rust gehad want had gekneusd hoefbeen opgelopen door die zwevende nagel, maar daarna helemaal OK. Ook een keer een paard met verschoven wervel. Heeft toen mbv acupunctuur zijn nek gekraakt gehad, was direct over. Dus meid, het hoeft echt niet alleen het einde te betekenen. We duimen voor je :(:)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:03

Lanouska, mijn vermoeden is idd dat het in de rug zit... of kniebanden ?? maar arts heeft alle tijd voor ons vrijgemaakt, dus we gaan op onderzoek, en ik heb wel goede hoop.
ze had vorige keer blote voeten, en zat er idd ook een nagel nog in, die heb ik er uitgepeuterd !
nu had ze ijzers, die zijn er al onder vandaan ivm eventuele foto's, voeten zijn verder niet pijnlijk maar gaan idd ook op de foto.
haar ene hoef heeft een vreemde rand ? erin gegroeid... net onder haar kroonrand, dat was me wel al opgevallen, dus wil dat vragen.
eventueel word been in stukjes verdoofd om te kijken of het echt in het been zit...
scan is ook aanwezig om te scannen op de plek waar ze die huidtumor gehad heeft..want er kan ook van binnen nog een gezwel gegroeid zijn ofzo ?? dus aan van alles word gedacht en hij sluit niks uit, gelukkig.
Dus........duimen maar !!
mocht jullie nog iets te binnen schieten, laat het weten, want ik schrijf een lijstje !! ik ben een muts. 2 weten meer dan 1 zeg ik altijd maar.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:15

Dat paard met die verschoven wervel liep ook onregelmatig kreupel op zo'n manier dat ze dachten aan hoefkatrol. Dus eerst alle benen uitverdoofd, niets te merken, toen op de foto, bleek ook niets, toen ben ik ermee naar Erick Laarakker geweest, die ging haar rug langs, bleek ook niets, zat het bij de 3e nekwervel :+
Over SI gewricht, is gewricht tussen heupbeenderen of zoiets, maar dat is ook een blessure gevoelige plek en gaan ze ook op kreupelen. Dat kun je weer recht laten zetten, heb ik ook een keer bij een paard gehad. Die was uitgegleden in zo'n sneeuwperiode en was daarna gaan sukkelen.
Kreupelen kan ook uit staart komen, dat daar een verlamming zit of een beknelling. Ze gingen bij een paard van mij zoeken naar een ataxie en het bleek een beknelling te zijn ook weer van werveltje of zoiets, weet het niet meer precies. Maar het is wel 'gefixed'.
En het kan dus neurologisch zijn (ataxie) dat heb je in verschillende graden, hoeft ook niet direct vreselijk te zijn maar is wel ernstig.

Banden zijn lastig verhaal, zie je slecht op foto wel op thermografie, weet niet of ze dat op die kliniek hebben? Kost ook veel tijd om dat weer goed te krijgen.

Dat was denk ik mijn kreupel - geheugen - ervaringen :+

Kan me heel goed voorstellen hoor dat je gestresst ben, zou ik ook zijn. Ik zie er dan meestal wel relaxed uit je ziet niet zoveel aan me maar in mezelf ben ik dan wel heel gestresst.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:34

Was net in de wei aan het uitmesten (geen ijzer teruggevonden helaas). Zag op de dijk 2 amazones met paarden galoperen, Thabor wel even onrustig, maar verder niets. Even later hoor ik hoop gegil en zie ik alleen de 2 paarden teruggaloperen. Ik rennen en ondertussen manlief bellen, die uiteraard zijn telefoon niet bij zich had. Snel de fiets gepakt (ik ga tegenwoordig met de atb naar de wei) en naar huis gesjeest. Manlief vooruit gestuurd en zelf de bus gepakt om evt weg af te kunnen zetten. Gelukkig stond de stalhouder al met zijn auto op de dijk en had de paarden inmiddels gevangen (die bleek achteraf er al te staan om te kijken naar het ritje van de dames). Ach zo konden wij iig weer eens een ander helpen. Is toch je grootste angst, losgebroken paarden.

@Biancacoo: heeeeeeel veel sterkte morgen. Kan inderdaad van alles zijn. Hopen dat ze iets vinden en dat dat dan snel op te lossen is, of in ieder geval op te lossen.
@ VHU: ik denk dat Alwyn idd wat groter en vooral zwaarder is. Amerigo weegt nog geen 200 kg, is echt een iel ding (maar niet te mager hoor, kan net wat ribben voelen). En hij loopt nu 2 jaar voor de wagen, maar wel pas op latere leeftijd beleerd, wellicht dat dat ook verschil maakt?
@ Tallechie: dat is dus een heel mooi gewicht. Nu ponybeest dus nog. Heb je ook al tuig? Spannend allemaal, maar je bent startklaar :D

Ik zal morgen wel eens een foto van onze stoere zoon maken in nieuwe outfit. Vandaag heeft hij trouwens weer iets nieuws geleerd, aandrijven in de draf. Dat lukte hem eerst nog niet, maar ineens nu wel. Zo schattig <3

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:01

Jeetje Tine wat weer een avontuur!
Alwyn krijgt zijn Webtech tuig mee. Ik heb twee webtech combi tuigen en nog spul om er tweespan van te maken. Een daarvan gaat dus mee met Alwyn, kan ze direct aan de slag, en zijn hoofdstelletje plus leidsels dus ook. Hoofdstelletje passend krijgen voor Alwyn is hele klus geweest en dan heeft hij ook een passend bitje. Wel zo prettig (voor mijn idee, voor Tallechie en voor Alwyn).
Als ik met iets tweespan wil rijden kan ik dat wel met Peter zijn tuig doen / zal het Snuit zijn met een van de pony's van Peter.
En ze krijgt natuurlijk rode onderleggertjes mee :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:05

Heel veel succes morgen Bianca.

Ik had Lot vorig jaar al binnen 2 weken toen ze kreupel was op de foto staan. Daarin ben ik een muts, verrekt, verstapt, hoefzweertje enzo red ik zelf wel om redelijk te herkennen, maar met Lot kon ik er niets mee. Het was niet stok kreupel, maar ook niet goed, ook iedere dag anders, ene dag beter dan de ander.
Dus longeren op het harde en het zachte (Lot was 3 en had nog nooit aan de lijn gelopen :o ), buigproeven en toen het foute been uitverdoven. Het zou in de knie moeten zitten. Knie op de foto, slechte knie zou einde verhaal zijn. Maar hij had nog nooit een shet met zulke goede knieen op de foto gehad! Dus kreeg wat metacam en de boodschap haar op rust te zetten mee. Zo eerst 4 weken op rust, toen werden ze ge-ent dus nog ff thuis na laten kijken en zat er nog wat vocht in het gewricht. Dus nog eens 4 weken op rust, na overleg nog eens 4 weken. Tot ik het niet meer aan kon zien. Dus uit eindelijk osteopaat er bij en na het bezoekje was ze meteen helemaal rad. Later in haar dracht kon je nog wel zien dat haar spieren niet optimaal ontwikkeld waren rond haar knieen (na dat bezoek weinig kans gehad om ze op te bouwen voor dat haar buik dik werd).

Het kan zo veel zijn. Heb er ook eens eentje op 3 benen gehad, bleek een scheef werveltje gehad. Die heb ik voor een behandeling van een osteopaat echt met een zweep er achter het land uit moeten halen.
Ik hoop dat het allemaal mee valt :).

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:06

@Biancoo, heel veel succes morgen... Ik kan me voorstellen dat alles in je hoofd 'de revue' passeert
@Tine, dat is even schrikken zeg! Gelukkig is het 'goed' afgelopen

Nou alles is nagenoeg ingepakt...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:07

Bianca heel veel succes morgen.

Nog heel even en dan kan ik van wagen en pony genieten.
Inderdaad tuig gaat mee dus kan direct aan de slag. Eerst maar km maken en als alles goed gaat een keer een wedstrijdje mee pakken om te kijken hoe hij op ander terrein is met andere paarden e.d.

Ik heb trouwens vanmiddag met veale gemend. Wilde marathonproef oefenen, maar had oud boekje en daar staan ze niet in dus een l proef geoefend. Toen ging zoontje (3 jaar) van stalhouder dingen roepen moest ik in galop. Had ik nog niet eerder gedaan, althans niet op commando, alleen spontaan, maar ging goed.

Veale heeft in het eerste jaar 10 weken kreupel gelopen, althans 6 weken goed kreupel en daarna rustig opbouwen. Hij had gekneusde hoefzolen door te korte hoeven. Ik had hem net en had hem van de ijzers afgehaald. Verder loopt hij regelmatig niet helemaal goed, maar behandeling bij fysio doet wonderen. Ik moet zeggen nadat hij gekraakt is heeft hij nog niet weer kreupel gelopen

Ik word nu gek. Mijn ouders hebben vanmiddag opgepast en belden om 18 uur als ik Daan weer wilde ophalen. Hij was niet stil te krijgen. Hij huilt al vanaf 3 uur en nu ook nog steeds. Kan hem ook niet stil krijgen.
Ik heb hem nu druppels gegeven, maar lijkt nog niet te werken. Denk zo nog maar een zetpil.
Lijkt weer last van tandjes te hebben maar kan ook van de spuiten zijn.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:01

sterkte met daan...hoop wat nachtrust na een zetpil voor jullie allen.
los gebroken paarden...zag er net 1 op nieuws hier op bokt die geflitst is... :j
ik heb lopen stoeien met dubbelen lijnen met sun..
pfff hoe doen jullie dat toch???
ik heb die longeerlijn met aan elke kan 2 katrollen,2 links en 2 rechts.
maar de longeerlijn achter de kont zakt steeds af,en achter het longeerschoffie,schuift over de hals aan de buitenkant pfffff
ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen.... :evaw:

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:56

rhine ik dacht dat je minimaal 4 moesten zijn om wedstrijden te starten.
tallechie vervelend van daan.
happytime los gebroken paarden...zag er net 1 op nieuws hier op bokt die geflitst is... bij een flitspaal ?

heb vandaag weer les gehad en we deden een klein sprongetje.
vond het echt slecht gaan hij weigerde zelfs 1 keer dat had hij zeker 2 jaar niet gedaan :? ,
alleen toen ik hem net had en hij alles nog moest leren maar we hebben het wel goed afgesloten gelukkig ;)
morgen middag ga ik denk ik nog maar eventjes een paar keer thuis springen,
maar ik denk wel dat het goed gaat maar toch wel even fijn voor de wedstrijd :')
maar met springparcourtjes en crossen springt hij altijd heel anders, veel makkelijker en fijner ofzo.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:05

Zetpil was niet meer nodig. Die arme daan zat verstopt. Ik had hem zijn flesje gegeven en op bed gelegd, maar rook dat hij een vieze luier had. Dus ging hem verschonen, maar tot 3 x toe kwam er toen nog heel veel uit. En daarna nog wat dunne, dus last van tandje. Waarschijnlijk een combi van tanden en verstopping dus.

Hij is uiteindelijk om half 12 in slaap gevallen en werd om half 7 wakker.

Dubbele lijnen doe ik eigenlijk nooit, lukt me gewoon niet. Net zoals er achter lopen, lukt me ook niet.

askazita jammer dat hij weigerde, als hij het maar niet op wedstrijd doet :-)

Drukke dag voor de boeg, huishouden (heel veel, loop achter), studie, vanmiddag komen mijn ouders al, mennen met veale, tuig poetsen, vanavond nog visite

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:22

tine, losgebroken paarden gevangen .... dat wil je niet !! gelukkig is het goed afgelopen.
Tallechie, fijn met Vaele geoefend ! super !! veel succes dit weekeinde !!
fijn dat je alwyn's tuig ook overneemt, super, dan past alles meteen, ideaal hoor !!
Fijn dat Daan zich weer beter voelt, prikjes en tandjes zijn altijd lastig voor die kleintjes !

askazita...weigering... maar wel goed afgesloten, kan gebeuren toch !? als je verder goed afsluit is dat niet zo'n probleem.

dubbele longe werkt prima, maar ik werk niet met andere hulpteugels, een gogue vind ik wel fijn, maar heb ik niet meer....

ollie alles ingepakt voor vakantie, veeeeeeel plezier !!!

Zo zoon helpen aankleden en dan naar school brengen, moet de stekker van de trailer nog nakijken, knipperlicht links doet het niet.... :(
en daarna op pad met Melody, mijn man gaat ook mee !! daar ben ik wel blij om.
Heb toch redelijk geslapen, gelukkig, en nu maar duimen.....
laat het jullie weten, groetjes

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:35

Bij de kar die ik nu gekocht heb zat ook een tuig. een leren met lak. Alleen alles was maat pony en ik weet inderdaad van VHU dat Maaike een mengelmoes had dus vandaar keuze voor dat tuig.

Daan is weer vrolijk, zit in zijn wipstoel tv te kijken :-) Ik zal hem zo weer in bed leggen, hij begint moe te worden.

Ik ga voor je duimen bianca en heel veel succes

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:35

goedemorgen!

sorry dat ik niet echt bijgelezen heb en afwezig ben geweest de laatste dagen.
ik lag woensdagmiddag/avond/nacht met bijna 40grade koorst op bed.
en ben nu nog steeds niet helemaal in orde.

ik las over een hersenschudding bij VHU, doe je wel rustig aan dame? als je je eigen te druk maakt heb je er alleen maar langer last van.

veale die er onder het zadel vandoor ging...

jenkins die haar biologische vader een aantal dagen in huis heeft.
mag ik vragen waar hij vandaan komt?

en voor de rest weet ik het niet meer.
sorry.
ga zo naar stal samen met mijn moeder (die werkt daar 's ochtends)
kan ik rustig aan wat met wobbe doen, op mijn gemakkie mennen.
en wat met ivy en Rafiki.
ik heb ze gisteren pas voor het eerst sinds maandagmiddag weer gezien.
en heb gisteren eigenlijk weinig met ze gedaan omdat ik er echt geen puf voor had.
maar heb ze tenminste even gezien en geknuffeld :+:
kijken hoe het vandaag gaat.