[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:34

Lastig welk max. gewicht geschikt is voor welk paard. Het hangt namelijk van zoveel zaken af; hoe rijdt de ruiter? Je kan beter een zwaar iemand hebben, die goed mee zit met het paard, dan een licht iemand, die het paard in elke beweging hindert.
Als het paard zelf een goed ruggebruik heeft, zal het de ruiter gemakkelijker kunnen dragen dan een paard dat de rug wegdrukt bij het lopen.
Ik denk dat je het geval voor geval moet bekijken.
Ik heb nog nooit een goed wetenschappelijk onderbouwd maximum gewicht gehoord.
Stelregel is ongeveer 15% tot 20% van het gewicht van het paard.

Hier is de bak ook flink hard en de waterbakken bij de schapen bevroren op de wei. Dat wordt emmertjes halen. Gelukkig drinken schapen niet zo heel veel.

tallechie

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:48

Bianca dank je voor de tips. Met de jassen e.d. kan ik wel oefenen, de meesten kunnen dit nog niet, net zoals hun eigen bibs afvegen. Ook kan ik een veterstrikdiploma gaan geven.

Ik zal het niet weten qua gewicht. Wel is het inderdaad wat janouk zegt als ze het paard niet in de weg zitten

Ik ben ondertussen aan het opwarmen. Heb vanochtend al gereden. Moeder van staleigenaar heeft even geholpen. Heb alleen gestapt en een klein stukje draf, vertrouwen moet even weer terug komen. Het ging allemaal goed, maar vrouw gaf aanwijzingen en ik zette veale dus wat meer aan het werk en dan komt hij wat in verzet. Het is een super paard ohz, maar door mijn onkunde snapt hij mij niet

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:40

Jeetje opeens snel gegaan hier :-)
Heb braaf bijgelezen :-)

Vandaag komt mijn vriendinnetje uit Brabant en donderdag een ander vriendinnetje (van de shetjes die ik verzorg) en ook komen er nog 2 collega's dus ik heb weer aanloop genoeg.
Ik mis de paardjes heel erg en wil volgende week ff proberen dat iemand me erheen rijdt. Olga haar lieverds heb ik al geknuffeld maar mijn "eigen" paardjes nog niet en die mis ik ook wel !
Ik ga langzaam maar zeker vooruit maar soms lastig om te vinden wat nog wel kan en wanneer ik weer over de schreef ben gegaan haha.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:43

@Ingrid: dat is ook lastig :(:) , fijn dat je zoveel aanloop hebt en ff pony's knuffelen is altijd goed voor je lijf én je koppie :j .

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:25

Ben ik ook weer eens.

Heb alles braaf bijgelezen, maar sorry, geen puf om op alles te reageren

Ingrid:lekker veel bezoek, dat helpt de dagen wat beter doorkomen. Jammer dat het in ieder geval voor het gevoel zo langzaam herstelt
Tallechie: veterdiploma lijkt me wat vroeg. Meeste kinderen kunnen met zo'n jaar of 5 pas veters strikken. Zelfde geld voor billen afvegen. Geven ze bij de opleiding dan helemaal geen ideeen? En weer eens lekker in het zadel gezeten. Goed hoor.
Janouk: hier ook bevroren toestanden. Dus weer slepen met kruiwagens met water. Maar goed, het is droog. Dit heb ik liever dan al die regen. Alleen te hopen dat de paarden nu niet gek gaan rennen in de wei, dat kan echt niet. Maar goed, ik vertrouw erop dat ze weten wat ze doen.

Vanmorgen de bak even gesleept en daarna Amerigo en Thabor gelongeerd. Vanavond met R naar les.
Net begonnen met juryleden te regelen voor volgende wedstrijd, vanavond daarmee verder. Nu eerst weer slapen.

Doei

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:30

Nee, want heb deze opdracht zelf bedacht :-)
Ik moet een plan van aanpak schrijven voor een groepje kinderen, verder is alles vrij.

Ik weet dat 2 van de 4 kinderen hun veters al wel kunnen doen. Billen afvegen gaat inderdaad nog niet goed, maar de basisschool wil dus wel dat de kinderen het kennen.

Ik heb het nog steeds koud.. en moet zo richting werk

tine volgens mij klopt je onderschrift niet... 10 maart is Bronneger niet, maar 18 maart.
En rijd in je in feb helemaal geen wedstrijd nu?

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 14:41

en het is zelfs geen 18 maart maar 17 maart O:)

wij zijn er dan niet want ik (en misschien H.S ook wel) heb een clinic van gerard leijten op de menvereniging in annen met 1 van de paarden van H.S

voor de rest een beetje poedersuiker gevoel vandaag -:(- maar daar horen jullie morgen meer over Y;(

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:49

Tallechie en Lanouska bedankt. Wordt gek van die wijzigingen op de menkalender. Blijkbaar moet je steeds weer kijken of het niet weer is gewijzigd.
In februari kon ik alleen naar Tolbert, maar die gaat ineens niet meer door, dus heb dan alleen in maart. Weet niet of ik dan naar Bronneger kan, want 2 weken later is kampioenschap al. Wordt beetje kort achter elkaar, thuis willen ze ook wel eens iets anders.

Weet je zeker dat het de 17e is? Op startlijsten staat nog niets en die menkalender is niet betrouwbaar.

Edit: schiet mij maar lek, bij knhs staat hij op 10 maart, en staat ook heel ander mailadres bij. Snapt iemand het nog?
Laatst bijgewerkt door tine10 op 16-01-12 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:58

Zit op een telefoon excuses voor de slechte interpunctie...
Toenik op onze c pony reed vroeger als meisje zeg maar woog ik maar iets van 45 kg schat ik zo, maar ik heb als volwassene ook wel op c en d pony's gereden omdat ik altijd vrij dun was / en nog beetje ben (...) ik woog toen rond de 58 60 kg. liepen ze niets minder om...

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:58

ZO WAT EEN HEERLIJK WEER WAUW 8-) *\o/* +:)+
maximum gewicht voor een pony is best moeilijk ,ik heb zelf geen last op sun (rij ook niet zo lang) maar toen de dochter van mijn ex erop ging (evenlang en even zwaar),liep ze kreupel en zette ze extra haar achterbenen eronder.... heel apart doet ze bij mij dus niet >;)
igrid<hoe gaat het met jou? alwat beter? kan je al wat meer?
ik ga weer naar buiten YEH (mijn oren gloeien nog ha ha ) _O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:01

Ik heb ook paar keer op snuitje gezeten maar die vond dat maar raar denk meer doordat mijn benen zo ongeveer op de grond kwamen....

Nou moet hier echt aan het werk doei

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:12

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:16

En toen dacht je: ik plaats hem 3 x :D _O- ! (heb de dubbels maar verwijderd :)) )

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:17

Dank je! Ik wou een mod ervoor pb'en, maar toen was het al gebeurd.
Best vervelend, plots stond het er 3 keer :?
Ach, nou had je toch iets te doen hé :Y)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:20

Ha ha, ja.... zit hier de hele dag krullen in mijn haar te draaien :D . Maar de foto's zijn leuk hoor! Naast je rijden ook de complimenten aan je vriendin die de foto's heeft gemaakt. Vooral die close-up van Romeo is erg leuk!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:22

Ik dacht het wel :+ Hihi...
Bedankt! Die vriendin kan inderdaad mooie foto's maken, ze heeft een professioneel fototoestel en is er ook vaak mee bezig. Ik vond het dan ook erg leuk dat ze er gisteren plots stond met haar fototoestel :D

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:23

tja...die kilo's vind ik nog lastig..ik reed op mijn arabier western zij was 145 hoog, en ik woog toen 70 kg, die pony was echt een chique arabiertje..en die kon dat makkelijk hebben.

lotte, supergave foto's !!
Tine...wat vreemd dat het op een andere datum staat bij de knhs..
Tallechie...komt vast goed met je opdracht...
nou ik moet nog stallen schoonmaken en dan aardappelen schillen voor stampot andijvie..

Groetjes...

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 17:33

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:51

poe ik kan jullie niet helemaal bij houden hoor.
Ik heb wat gelezen over een pony met kar in de sloot.Over winstpunten.Leuke foto's.
Lees wel mee maar onthou nou ook weer niet alles.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:07

Lanouska: ik denk dat ik weet wat er is.... sterkte :(:) Ik heb inschrijfformulier toegemaild met vraag of ze me even kunnen laten weten wanneer het nu echt is.

Ga hier snel weer verder, moet nog paar jury's bellen, eten en naar les met R

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 18:45

@ tine ja jij en harry weten het |( rest nog niet maar dat komt morgen wel

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 18:50

@Lanoeska: :(:)

Hier een vreemd dagje, dochter voelde zich niet goed, mmm, maandag, koud, opstaan? Even doorgevraagd en toch echt niet lekker, vandaag zouden ze ook nieuwe plaatsen krijgen in de klas en ze zijn een optreden aan het voorbereiden met een aantal vriendinnen, zou ze vrijwillig niet willen missen en idd even later flink gespuugd en koorts. Hopelijk is ze snel weer beter.

Paardjes hierdoor wel een dagje vrij, had net een mooi schema gemaakt met alles wat ik moest doen qua werk, huishouden en hobby :') . Heb net wel even het stuk bij de stallen vlak gemaakt, is mijn enige natte stuk, omdat hier water van de stallen op uit komt, stallen worden sowieso afgebroken, dus daar gaan we verder niets aan veranderen, hoef ik me geen zorgen te maken om kuilen/hobbels al het flink begint te vriezen.

Zo, nu lekker koken en dan nog even paarden en dan een rustig avondje.

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:12

Dat klinkt niet goed lanouska... :(:) sterkte met wat het ook is..

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:16

Het gaat weer op razend tempo verder!

Tallechie lekker een beetje gereden en aan het brainstormen voor een opdracht. Mijn moeder is kleuterjuf en die helpt nieuwe kleuters maar 1 keer met billen afvegen, daarna moeten ze het zelf doen ~~}>
Avaluna zieke dochter! Beterschap.
Tine wedstrijdverwarring, niet erg handig al die wisselende data
Lotte zwaait even langs, ga zo je topic bekijken
Baudy kan het niet bijhouden
HT genoot van het weer vandaag
Lanouska kan ons morgen meer vertellen

Hier dagje gewerkt en nu dienst. Ben aan het koken en tis nu klaar dus ga eten!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:22

Sterkte Lanouska :(:) .

Avaluna: beterschap voor je dochter! Lekker een avondje bankhangen ;)