[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:08

Lanouska: vervelend van je auto en van je werk.
tine10 : vervelend van je les

ik heb vandaag weer een beetje met Asmiro gement hing wel goed,
hij luisterde goed naar links en rechts.
zaterdag hebben we een dressuurwedstrijd maar ik denk dat dat niet zo veel wordt,
ik kan deze week niet echt oefenen en met les heb ik springen.
en zondag hebben we een onderling sgw wedstrijdje :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:24

zo ff zooitje pagina"s gelezen hier:
naaltje: hele fijne vakantie enne...dids mist je niet...als ik de laatste foto in de wei zie :=
VHU: zo gaaf....dat vierspan met je kanjertje voorop....wat maakt hij zich groot zeg, je ziet helemaal niet zo erg dat hij 10 cm kleiner is. <3
tallechie heeft een eigenwijze daan...die vind dat hij genoeg heeft gelegen... nu wil hij zitten :)*
S_L haar pony is weer een saan het uitproberen geweest...stouterd.
en....er is op bente gezeten.....yeh!
en verder alles vergeten sorry.... Y;(
vandaag weer eens met sunrise met de kar wezen trainen...ging eigelijk zo goed,was al weer een tijdje geleden.
na 1,5 maand tiamo weer een aan de longe gehad...hij word al aardig volwassen...zo gaaf kan hij al gaan.
hoe beleren jullie zo"n pukkie eerst? -:) (na het longeren) tuigie op en longeren,bandje erachter of eerst onder het zadel?
dubbele longe komt als het goed is morgen binnen....eerst die maar eens op sun testen....voordat de kleine eraan moet geloven. :))

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:35

@Askazita, volgens mij vind je dat zelf ook veel leuker, springen en SGW :+
@Lanouska dat is zjips van je auto -:(- & werken is gewoon soms niet leuk |o
@Tine ben het niet helemaal met je eens (eigenlijk helemaal niet :+ ). Je kunt in stap heel veel doen. Allerlei oefeningen t/m appuyeren, mooie wendingen om de achterhand, groter, kleiner, travers, renvers, verruimen, verkorten en alles onder jouw controle en actief. Probeer het maar eens allemaal eerst in (actieve!) stap, je zult zien als je dan weer dingen in draf/galop gaat doen, die veel en veel beter gaan. Stap is ook een hele goede oefening om de coordinatie van je paard te verbereren en het uithoudingsvermogen van het paard te vergroten. Vind je het saai, leg je wat balken neer. Naar halt, voorwaarts actief en achterwaarts, weer voorwaarts in een mooie overgang enz. Dus ga jij maar lekker stappen, ook voor je eigen fysiek is dat heel goed :j en Rembrand wordt er super soepel van :j

@Happytime, met dat kleinere spul (dwz met Alwyn en Freddy := ) ik leg er gewoon tuig op en ga dan wandelen. Longeren hou ik niet van met jonge spul (jonger dan 4 / 5 jaar zeg maar), maar dat ligt helemaal aan mij, doe dat eigenlijk nooit.... Lange lijnen eerst oefenen aan halstertje. Dan tuig en alles erop maar nog met halstertje en uiteindelijk hoofdstel met kleppen op een sturen maar. Alles in alle rust. Kun je allemaal als het goed is prima in je eentje. Je gaat er dan niet direct helemaal achter lopen maar eerst naast, dan opzij, dan naar achteren enz. En steeds maar leren halt is halt, voorwaarts is voorwaarts, links is links, rechts is rechts (met zweephulp/druk van leidsel/druk van jezelf). Bandje heb ik nauwelijks gedaan eerlijk gezegd maar anderen doen dat wel weer. Als het niet vanuit rust gaat ga je te ver en moet je stapje terug doen.

lanouska

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:50

@ vhu ik baalde ook ontzettend van me auto
@ tine als wij les hebben (ohz) en als ik zelf rij doe ik het ook.. stappen wij heel lang los eerst lang en laag over de rug en daarna links en rechts om stelling vragen. dan een x het wijken mee nemen en een x schouderbinnenwaarts en nog een x verruimen en terug stappen halthouden en dan pas als ze lekker los zijn gaan we draven en in de draf doen we hetzelfde.. pas als de basis er goed in zit mogen we in de les aan wat proefgerichte oefeningen gaan doen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:46

Heb van de winter 2x stilgestaan met mijn Golfje, kon dat ding ook wel vervloeken....maar jou, nieuwe auto kopen is ook zoiets.

@Happytime, lees je vraag nu nog eens, of voor de wagen of onder het zadel, dat is wat je wilde weten, sorry.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit maar uit praktische overweging zou ik gewoon gaan voor voor de wagen. Onder het zadel moet je handig ruitertje zien te krijgen, lijkt me niet makkelijk.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:47

VanHuisUit schreef:
@Askazita, volgens mij vind je dat zelf ook veel leuker, springen en SGW :+
haha ja dat klopt :o volgens mij vind Asmiro dat ook veel leuker ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:13

Goedemorgen
@Lanouska: Zo stap ik ook los hoor, zoals jij beschrijft.
@ VHU: in stap doe ik appuyeren, keertwendingen om de achterhand, wijken, schouderbinnen, travers, verruimen en verkorten, achterwaarts en dergelijke. Maar zodra ik dus ga draven, heb ik het gevoel dat ik alleen maar bezig ben met blijven zitten. En dat wordt dus ook niet beter. Vandaar mijn frustratie. Maar dat ligt niet aan mijn paard of zijn soeplesse, maar aan mijn lichaam. Daarom heb ik dus ook al een jaar lang geen wedstrijden meer ohz gereden, kan dat niveau maar niet terughalen. Doorzitten red ik echt niet, heb met lichtrijden al mijn handen vol aan mijzelf. Balkjes durf ik niet ivm voorbeen van Rembrand.

Nou, ik ga zo Amerigo uit de wei vissen en inspannen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:16

@Tine: al lekker vroeg aan de slag met de paardjes *\o/* , bij jullie al vakantie, begrijp ik? Hier de laatste drie daagjes _/-\o_ .

Het schijnt vandaag goed warm te worden, vanavond mogen ze hier weer aan de bak.
Vreselijk druk programma, vandaag :( , ben dus maar op tijd begonnen :D

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 07:22

Goedemorgen allemaal.

Lanouska balen van je auto,
tine tja...blijven zitten is idd wel essentieel, ... ik rijd helemaal niet meer, kan mij evenwicht niet meer bewaren, en mis het rijden nog steeds wel...heel af en toe nog eens op een heul braaf paard wil wel voor een half uurtje, maar dan houd het helaas op...jammer dat je les zo tegenviel.
VHU, gaaaf, lekker met bente aan de slag geweest ! super, en Snuit is ge-wel-dig !!!!
asmiro sgw !! leuk !!
Sun aan de dubbele longe !
en Ollie die lekker op vakantie gaat met paardjes....dat was een wens van mij...in de toekomst hoop ik met melody en man en zoon eens naar de veluwe te gaan, lijkt me geweldig leuk !!
maar ja melody ^)

verder nu zoon wakker is hem eerst maar helpen aankleden en ontbijtje naar binnen schuiven, fruit klaarmaken voor bij school, en ..... werken !!!
Groetjes.. en fijne dag allemaal.

Tine ik ben jaloers op je....lekker mennen straks !!!! ik wil ook !!!!! :)) O:)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:03

@Tine dan doen 'we' hetzelfde :+
Is gewoon zwaar K als je lichaam je zo tegenzit :(:)
Moet wel zeggen dat de keus voor een kleiner en smaller paardje bij ons hier (met mijn lijf dan) ook wel mee te maken heeft gehad. Op een smaller paard heb ik veel minder /geen last dan op een breder paard. Op mijn haflinger kon ik niet rijden, dat wil zeggen kon rijden, een keer per week en dan moest ik een week bijkomen van de pijn in mijn lijf.
Heb je het ook in galop trouwens? Galop vond ik zelf het makkelijkste bij Rizanta, kon ik goed blijven zitten en ook veel doen. Want dan zou je stap kunnen afwisselen met galop en de draf oefent je paard wel voor de wagen.
Blijft het probleem dat je goed moet kunnen zitten in draf voor een proef.... ;(

-:(- word ik van een bepaalde opdrachtgever, ik kauw ze zo'n beetje alles voor, vinden ze dat ik het nog meer moet voorkauwen (voor docenten ~~}> ), nou sorry als ze het nu nog niet snappen mogen ze van mij linea recta opnieuw naar de universiteit of voor mijn part compleet opstappen 8)7

Moest 't ff kwijt.

Ga dus zo een vergadering in, over dat probleem. Daarna naar stal. Maar goed dat ik dan een uur moet rijden met de auto, ben ik weer afgekoeld op het moment dat ik de stal instap :=

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 08:07

VHU: sunrise heb ik eerst zadelmak gemaakt en toen pas voor de kar.
maar deze is iets kleiner dan sunrise(hoewel hij 50 kg best wel ff kan dragen :j ) weet ik niet wat verstandig is,eerst voor de kar of eerst erop.(vooral om de teugel/leidsel hulpen te leren,want ik wil wel naar links gaan als ik linkerkant opstuur :j )

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:01

happytime schreef:
.(vooral om de teugel/leidsel hulpen te leren,want ik wil wel naar links gaan als ik linkerkant opstuur :j )

dat kun je je paardje toch prima leren met dubbele longeerlijnen en droog mennen ? dus erachter lopen, daar heb je geen ruitertje voor nodig.
Melody is niet onder het zadel beleerd en stuurt ook prima :+

VHU, lekker frustrerend...tja je moet er altijd vanuit gaan dat niets vanzelfsprekend is, maar om er nu van uit te moeten gaan dat mensen helemaal blanco zijn ?? dat is wel heeul erg..
vanmiddag lekker naar je paardjes !!! superrrr.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:05

@HT: eerst aangespannen en dan pas onder het zadel heb ik zelf als heel prettig ervaren en dit zou ik persoonlijk bij elk jonkie weer zo doen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:20

Goedemorgen!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:53

Biancacoo schreef:
asmiro sgw !! leuk !!
als het goed is gaat mijn vader ook filmen en foto's maken, dan maak ik er een filmpje van en zou ik die wel hier neer zetten ;)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:08

Goedemiddag.

Heb hier al een hele nacht/ochtend op zitten.

Slaapt Daan eindelijk door word ik om half 3 wakker van een rotmug. Ik kon niet meer in slaap komen. Dus ben beneden op logeerbed gaan liggen. Tegen half 5 weer in slaap gevallen en om kwart over 5 kwam Daan. Daan naast mij in bed gelegd en tot half 9 geslapen.

Ben dus niet echt fit, maar toe maar.

Vanochtend fotoshoot gehad. Moest hem wakker maken maar hij heeft het keurig gedaan. Lachjes waren alleen wat schaars. Vanmiddag nog les onder het zadel, wordt niet veel denk ik want ben moe

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:31

Lanouska startlijsten staan er op van leek.

Ik moet om 1140 dressuur, 1206 vaardigheid en om 1200 marathon

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 12:37

tallechie schreef:
Lanouska startlijsten staan er op van leek.

Ik moet om 1140 dressuur, 1206 vaardigheid en om 1200 marathon

Neem aan dat je 1300 marathon start?

Balen dat je slecht geslapen hebt, muggen blijven vervelende beesten. Succes zo met je les.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:53

Nee is twee dagen dus zaterdag dressuur en vaardigheid en zondag de marathon, dus dan kan het wel

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:19

@ Tallechie: fijn dat je tijden bekend zijn. En vervelend dat je zo slecht geslapen hebt. Ben wel benieuwd naar de foto's :j
@ VHU: nu we Thabor hebben merk ik gewoon dat Rembrand eigenlijk te breed is voor me. Voor het makkelijk zitten (incontinentie) en hij gooit veel meer op. Maar ja, Rembrand gaat echt niet weg daarom. Hij is ook mijn maatje, we hebben al veel doorstaan (verlamming enzo), dus dan moet ik me er maar bij neerleggen dat het ohz niet weer iets gaat worden voor wedstrijden, en buitenritten moet ik gewoon niet te lang maken ohz. Galop gaat wel goed, en ik doe dus ook veel stap/galop. Maar zoals je zegt in de proef is het vooral draf. ;(
Vreemd dat je voor je werk zo ver moet gaan met de uitleg. Je verwacht toch een bepaald niveau tenslotte.
@ Avaluna: nog geen vakantie hier, dat is pas eind augustus. Maar manlief is nu thuis (zit even zonder opdracht), dus kunnen mooi tijdens schooltijd en dus zonder kind aan de slag

Vanmorgen zat ik dus om tien voor 8 al op de bok achter Amerigo. Tot zoonlief naar school werd gebracht door papa, heeft hij heerlijk meegereden en zelfs even gestuurd. Jaja, ook dat gaat weer de goede kant op. Wilde ook draven, wat hij heel lang niet meer heeft gedurfd.

Daarna heeft Thabor voor de grasmaaier gestaan. Die vond hij wel aan de zware kant, maar hij vond het ratelende geluid helemaal niet eng en was dus weer superbraaf.

Tenslotte Rembrand ingespannen en een buitenrit gemaakt. In het begin was ik wel zenuwachtig, dus ademhaling bewust geregeld, maar ik ben niet bang geweest. Hij liep dan ook superbraaf, ook langs man met bosmaaier, tractor die hooi aan het schudden was, regiobus en dergelijke. Heb wel een route gekozen dat ik zover mogelijk van water af was. Was met brede weg en ik reed aan de huizenkant. Ik wil donderdag weer gaan proberen en dan een stukje moeilijker. Uiteraard wel weer met Rembrand. En als dat ook goed gaat, moet ik toch maar eens een maaipad nemen. Ik weet 1 pad dat goed breed is, dus daar maar mee beginnen. En dan hoop ik tzt ooit ook nog met de andere 2 te durven. Dat zou toch veel schelen. Tuurlijk is het bos nog steeds het leukst, maar ja, daar is veel minder gelegenheid voor dan zo een rondje in de buurt.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:48

Foto's kunnen we donderdag uitzoeken en dan zaterdag ophalen. Ik ben ook benieuwd. Daan vond het wel leuk om te doen geloof ik.

Vervelend dat R eigenlijk te breed is. Kun je niet ruilen met E. Hij op R en jij op T. Je bent onder het zadel al wel ver met hem gekomen, mag je ook trots o zijn. Fijn dat P weer wat met pony heeft gedaan.

Super van R dat je naar buiten bent gegaan en super van T achter de grasmaaier.

Was je al naar de huisarts geweest?

Ik heb de btw aangiftes weer ingediend en ga me nu klaar maken voor de les

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:54

Veel plezier met je les.

Ik kom net van huisarts terug. Er komt 2x per week iemand op de praktijk om met mensen te praten. Daar heb ik nu vrijdag een afspraak mee, die gaat dan kijken wat (en of) voor hulp ik nodig heb. Aan de ene kant is mijn angst natuurlijk heel reeel. Je bent met een vluchtdier bezig, vlak langs schuine oevers. Aan de andere kant zit er soms best nog wel wat ruimte, en ik ga blokkeren, dat is in ieder geval niet goed. Op die momenten moet ik juist het leiderschap pakken en mijn paard helpen ipv hem het maar uit te laten zoeken. Ik hoop echt dat het beter wordt, zodat ik wat vaker weer een buitenritje aangespannen kan maken. Wordt vervolgd zeg maar.

Ik had ook nu al terecht gekund, om 3 uur. Maar ja, zoontje moet zo nog ponyrijden voor hij naar zwemles gaat, dus dat ging niet passen.
In de tijd dat ik weg was, kwam de hoefsmid langs (ivm verloren ijzer van Amerigo) Maar ja, manlief krijgt pony echt niet gevangen, dus nu komt smid vrijdagochtend langs (hij zou ook eerst bellen hoor, maar hij had onverwacht tijd over dus probeerde het toch maar)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:30

En dan nu nog even wat foto's van de grasmaaier:
Afbeelding

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:33

Begrijp het hoor Tine, en ook dat je Rembrand natuurlijk nooit weg zou doen daarom! Vind het erg knap van je dat je toch je grens opzoekt, ook met je angst van het water, dat je het toch probeert en een stapje verder gaat. Dat met die maaipaden gaat ook helemaal goedkomen. Maar ook daarin begrijp ik je goed, ik hou ook niet van sloten hoor. Gelukkig hier in het Brabantse land zijn ze niet zoveel.

Daan mooie shoot gehad & Tallechie last van mug (grrr kan ze ook wel wat doen als er eentje zit). In totaal twee dagen naar wedstrijd toe, weet niet of ik dat nog zou willen / kunnen, vind een dag al een heel geregel.

Vandaag Alwyn gemend, beetje over de weg, beetje tussen pionnetjes, beetje in de dressuurring, dus van alles wat. Mannetje deed weer goed zijn best. Wilde graag een tractor of vrachtwagen tegenkomen, want die zien we niet zo vaak (en dus voor als hij naar Tallechie gaat leek het me handig dat te oefenen) maar ben dus niets tegengekomen :+ zul je net zien.

Daarna Bente gelongeerd en .... weer erop gestapt en paar rondjes links/rechts gestapt. Nog erg stom incident, ze schrok van mijn zweep, ze vindt iets aan haar zijkant gewoon nog heel eng en ik had dat dus niet in de gaten. Dus ze neemt een paar sprongen opzij, echt maar 2 of 3. Maar met zo'n jong paard zit je toch wat naar voren en niet zo diep in het zadel, dus ik had mijn hoofd wat naar voren. Op een of andere manier gooit ze haar hoofd net omhoog echt pats, zo hard tegen mijn hoofd. Heb nu dus een ei op mijn oog en op mijn oogkas #) lijk wel een boxer. Moet zo Han ophalen van sportkamp, ze zullen wel denken :=

Bente was ook zo weer rustig hoor, dus dat was wel goed. Op- en afstijgen super stilstaan +:)+

Oja en die docenten heb ik niet gesproken, wel hun manager en we hebben er korte metten mee gemaakt (gewoon gezegd zo moet het en niet anders ~~}> :D ).

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:55

tine10 leuke foto's.

ik vond nog een foto van Asmiro vorig jaar, Asmiro is nu wel wat dikker ;)
Afbeelding