[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:27

Daarom rijd ik ook geen wedstrijden, kost veel te veel tijd. En daarnaast heb ik geen vervoer. Lekker rondjes rijden in de buurt is ook prima. Alleen kan ik nergens echt rond rijden. Ik moet altijd ergens omkeren met als gevolg dat Damon dan ineens wel een 2e versnelling blijkt te hebben.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:27

Kan ik wedstrijden rijden met die minimum stokmaat (ik heb shets)?

bettepet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:29

Dat is dan het voordeel van jong zijn. En ik ga ook met mijn vriend op wedstrijd, dus hij ook met mij. Als er kinderen zouden zijn / komen zal het inderdaad heel anders zijn / worden.

2daagse marathons vind ik inderdaad ook erg veel van het goede, dit omdat je dan inderdaad hele weekenden van huis bent.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:31

Gelukkig kunnen we hier wel een paar leuke rondjes maken, heb paar mogelijkheden, korter en langer. Moet wel altijd stukken langs waar het heel druk kan zijn. Dus met de jonge pony men ik het liefst zondagochtend heel vroeg :+

@Flaver, even reglementen raadplegen van Belgische bond lijkt me. Hier in Nl geldt geen minimale stokmaat voor D/V en mini marathons, wel voor officiele SGW geloof ik, 1.08 of zoiets (anders heb je kans dat ze koppie onder gaan in de waterbak :(:) ).

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:32

Beste luitjes :)

Ik ben vandaag tot een heel moeilijk besluit gekomen.
Ik ga de pony's verkopen, mijn mentuigen en marathonwagen. (uiteraard ook de andere spullen)
Of ik van 2 naar 1 pony ga weet ik ook nog niet zeker.

De pony's staan nog niet officieel te koop, maar ben het wel serieus aan het overwegen.
Het gaat hier gewoon allemaal niet lekker meer.

Groetjes Laura

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:32

Wat is SGW?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:34

jeetje laura toch...

neem de tyd he, voor zulke grote beslissingen

dikke knuffel...

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:34

Je hebt het daar al heel vaak over gehad via MSN Laura, is het nu definitief of nog twijvel?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:42

Ik weet het allemaal niet meer, elke avond als ik ga heb ik amper het genieten ervan. Ik stort elke avond in en loop de kantjes ervan af. Definitief is het pas als ze verhuist zijn naar hun nieuwe eigenaar. Het zijn echt mijn maatjes, maar voel al een ruime tijd dat ik niet meer er echt van geniet.

Het zijn beide schatjes, ze uit elkaar halen gaat aan mijn hart. Ze zijn echt elkaar maatjes. Voor het geld maakt het niet uit ik hou genoeg over om andere dingen te doen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:44

L_Rivaldo schreef:
Beste luitjes :)

Ik ben vandaag tot een heel moeilijk besluit gekomen.
Ik ga de pony's verkopen, mijn mentuigen en marathonwagen. (uiteraard ook de andere spullen)
Of ik van 2 naar 1 pony ga weet ik ook nog niet zeker.

De pony's staan nog niet officieel te koop, maar ben het wel serieus aan het overwegen.
Het gaat hier gewoon allemaal niet lekker meer.

Groetjes Laura

:(:)
Laura. als ik iets kan doen, zeg je het maar. En mocht je gaan verkopen, dan ben je altijd welkom om met Damon te mennen. Is er een reden dat je tot dit besluit bent gekomen? Ik kom pas net in dit topic, dus ik heb denk ik wel wat dingen gemist.
Ik wil best wat zorg overnemen van je, qua mesten of zo.
Laatst bijgewerkt door Rivendell op 04-01-11 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:45

laura. ik ken je gevoel denk ik wel...
maar denk er goed over na, bedenk goed dat er geen weg terug is :(:)
dikke knuffel!

@VHU; ik ben dan nog niet gesetteld enzo, maar zou al geen tijd hebben voor wedstrijden _O-
hoewel ik dit jaar de TREC en Mendurance wel wil doen :D

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:52

Naaltje hoe is het met de hond?

L-Rivaldo sterkte met de beslissing te nemen, maar denk er goed over na :(:) :(:) :(:)

Ik zou nu ook geen tijd hebben voor wedstrijden, nu zijn er hier in de buurt wel wedstrijden.
Plus denk ik dat ik het lekker bij recreatie gaat houden in de toekomst.

Hoe zit het eigenlijk met een hengst met aangespanne wedstrijden rijden?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:55

de hond gaat wel.. hij mag nog niks, en kan niet veel
en hij ligt lekker zielig te wezen

maar toen pa thuiskwam kwam hij zijn mandje uit, kwispelde wat (pleurde toen bijna om :') ) toen is íe buiten geweest om te plassen, heeft z'n theelepeltje voer op, en hij at de pijnstiller zo op uit mn hand :) (de andere pillen moesten wel onder dwang er in)
Gaat wel goedkomen :) hij moet alleen zeker een week rustig doen, dus niet dollen, niet gekdoen.. alleen slapen, eten, en kaka doen :+

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:59

dat is een positief bericht!!hopelijk knapt hij snel op

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:07

zo moet ik ineens 4 pagina's bijlezen :Z

Laura ik heb je een pb gestuurd :(:)
Naaltje fijn dat de hond wel iets beter gaat, geef m maar een paar extra dikke knuffels ;)
jeetje Patrick, wat een schrik als je de paardjes zo vrij ziet lopen en dan ook nog in de prikkeldraad |( gelukkig goed afgelopen, hoe is het met je vriend zijn hand?
@Flaver sgw is samengestelde menwedstrijd ook wel eens sgmw genoemd.

Tja wedstrijden als je er eenmaal mee begonnen bent wordt je steeds fantieker :D Wij rijden dus wel die meerdaagse wedstrijden en manlief en ik vinden dat helemaal geweldig, sterker nog we plannen alles wat we doen daarop in :o we nemen de dag ervoor vrij, zodat we al op vrijdagochtend kunnen gaan en de middag de tijd hebben om de tent op te zetten en de parcoursen te verkennen. Alles draait natuurlijk om de wedstrijd, maar als het niet zo gezellig zou zijn, zou ik het ook vast minder leuk vinden :Y) 'savonds bij elkaar onder de luifel kruipen met een lekker borreltje en allemaal paardenervaringen uitwisselen, wat is er nou gezelliger dan dat? Als we later kinderen krijgen gaan die gewoon mee, ik zie dat bij anderen ook en dat gaat best goed. Kinderen zoeken elkaar op, op zo'n wedstrijd terrein en vermaken zich wel, de ouderen zoregen voor de kleintjes en als er wat is ben je nooit ver weg. Hoewel dit met baby's/peuters natuurlijk wel wat meer bij komt kijken. En de mensport is natuurlijk ook een echte familiesport. Zo zie ik mijn ouders alleen tijdens de wedstrijden :Y) mijn vader rijd namelijk ook en mijn zusje groomt, mijn moeder zorgt ervoor dat we op tijd te eten krijgen, want dat wordt anders nog wel eens vergeten :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:11

@ Naaltje: sorry helemaal vergeten te vragen naar je hond. :o
@ Patrick: je mag gewoon starten met een hengst. Onder het zadel moet je L2 met wp zijn. Anders zou het niet veilig zijn, maar mennen mag wel. Vreemde redenatie, want als een hengst voor de kar aan de kletter gaat.... Maar goed, daardoor zijn bij Rembrand wel zijn ballen verdwenen.
@ Rivaldo: ik wil je heel veel sterkte wensen. Volgens mij heb je hier al eens eerder over geschreven. Een tijd terug. neem geen overhaaste beslissing, maar als je het echt hebt besloten, moet je er ook vrede mee hebben. Dan neit door blijven piekeren. :(:)
@ Flaver: SGW is samengestelde wedstrijd
@ VHU: wedstrijden rijd ik altijd in de buurt. Onder het zadel niet verder dan een half uur rijden, mennen niet verder dan een uur rijden. Man en kind gaan altijd mee. Kind weet niet beter, gaat als sinds baby zijnde mee. En hij weet zich altijd geweldig te vermaken. Nu is mijn zoontje nog jong en heeft nog niet zijn eigen dingen in het weekend (wel door de week overigens, rij me helemaal suf) Marathon red ik ook niet qua gezondheid, maar ook qua reistijd (zijn veel verder weg). Vaak ga ik na mijn proeven al naar huis en wacht ik niet op prijsuitreiking, omdat ik dat met mijn gezondheid niet redt. Ook vraag ik bij insturen van coupons altijd om mij zo laat mogelijk te laten starten. Indoor heb ik nu een 1 keer ook vaardigheid na de dressuur gedaan, maar doorgaans duurt dat te lang voor mij. Komend weekend heb ik me wel voor beide opgegeven, maar kan maar zo zijn dat ik me voor vaardigheid alsnog afmeldt en lekker naar huis en dus bed ga.

Ik men altijd met cap (behalve bij dressuurwedstrijd) en personen die bij me op de kar willen moeten ook een cap op. Dressuurmatig rijd ik zonder groom (zou ik nooit kunnen trainen), maar buiten ga ik niet zonder groom op stap. Als er iets zou gebeuren, heb ik aan een extra paar handen eigenlijk niet eens genoeg. Heb ook altijd mes en mobiel bij me (op mijn lijf uiteraard) en halster, touw, touwtjes, tie raps ed in de kar.

Toen ik met pony bij een buitenrit een probleem had, schreeuwde ik ook als eerste dat mijn man zoon van de kar moest plukken. Dan rijd ik maar alleen te pletter, zij moeten heel blijven.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:25

Met Bart zijn hand gaat t wel, doet nog wel zeer, zoals de meeste mannen zijn ach valt wel mee hoor hoef niet te weken in biotex(nu ik die vergeten heb van stal mee te nemen :o :o :o :o )

Eigenlijk vreemd inderdaad dat je een hengst zo mag starten en onder het zadel L2+1 moet zijn

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:33

@Laura, mijn tip, neem nooit beslissingen die je niet meer terug kunt draaien als je je depri of ellendig voelt. Maar als het zo is, zoals het is, is het zo. Alleen kan ik me geen leven zonder (eigen) paard/pony voorstellen. Heb het een aantal keer (moeten) doen en binnen een paar weken / maanden was er dan toch weer, of linksom of rechtsom een paard/ pony. En wat heb ik van twee paardjes spijt gehad dat ik ze ooit heb weggedaan...alhoewel dat toen toch de enige keus was.

@Sumic wow lijkt me geweldig zo'n familie / als de familie zo zou meedoen maar dat is bij ons helaas niet zo. Kom niet uit een 'paardengeslacht' zeg maar :+ en ik vraag me wel af hoe het dan moet als kinderen wat ouder worden en gewoon ook in de weekenden hun dingen hebben, ik bedoel die zitten toch ook op hockey, judo, voetbal of zoiets? Met baby's en kinderen tot een jaar of 6, 7, soms 8 is het juist makkelijker, die hebben geen keus ;)

Een hengst lijkt me niets op wedstrijd, vond het onder het zadel altijd een ramp zo'n gillende hengst, de meesten laten toch erg duidelijk blijken dat ze hengst zijn...en ik reed altijd merries }:0 heb een keer een hengst achterop mijn merrie gehad echt vreselijk! Is op een of andere manier goed afgelopen maar vraag niet hoe _-:( ~~}>

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:37

Ligt soms ook aan de berijder die een hengst rijdt, ik ken ook hengsten die hoor je alleen ff als op het terrein zijn maar dat is een paar keer brullen dan is het stil.

Oooeeiii dat is geen pretje, dan kon diegene m ook niet de baas dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:48

Jeetje wat hoop gepost. Hoe kan ik dat nou als werkend man allemaal bij lezen :+

Las dat hond Naaltje gelukkig stuk beter gaat,
Zag hoop tuigen voor bij komen.
Hoorde wat over Eper vierdaagse, heb toch besloten om te gaan kijken of ik ook mee kan doen. Bij die van Dwingeloo en Zorgvliet ben ik zeker van partij.

Laura, weet je zeker ?
Is winter en er valt op moment weinig plezier te beleven met de paarden. Waarom geef je ponys niet even vakantie tot na de winter en bekijk je dan even opnieuw?

Gisteren heb ik lekker gelest onder zadel bij pony club. Tobbe loopt weer helemaal goed (galopperen heb ik wel overgeslagen) en hij zweete niet echt tijdens arbeid wat ook weer mooi is. Wel was Tobbe wat schrikkerig door spiegels in de bak en onbekende terrein. Kan hij mooi alvast wennen voordat hij ik straks in voorjaar ook ga mennen in die bak.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-11 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:50

Ik heb vorig jaar een dagtocht gemaakt in Epe, wat is het daar prachtig zeg! Ik ga er zeker nog eens naar toe met de ponies. Maar de 4daagse vind ik te druk en past ook niet helemaal in ons wedstrijdschema ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:55

Citaat:
ik ken ook hengsten die hoor je alleen ff als op het terrein zijn maar dat is een paar keer brullen dan is het stil

en dan nog vind ik dat super irritant want door die ene hengst zijn minsten 10 merries een half uur van de kook }>
je hebt helemaal gelijk hoor ;) ligt 100% aan opvoeding. Alleen zijn er meer mensen die dit niet dan wel kunnen, helaas. En het is ook een soort mode om hengsten zo lang mogelijk hengst te laten. Slaat vaak nergens op en is vaak soort stoer doenerij, kijk mij eens met een hengst :+ als ze in de sport gaan is een ruin veel handiger, zeker ook voor het paard zelf. Helaas komen die eigenaren daar vaak pas achter na zoiets als wat ik heb meegemaakt of nadat ze door veel anderen worden verwenst omdat ze weer met die brullende irritante opgefokte hengst aankomen (net op het moment dat jij geconcentreerd de ring in wilt gaan).

Ik weet het, ben bevooroordeeld :o

Eper 4-daagse lijkt me ook echt te druk. Lange ritten vind ik geweldig!

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:57

Ik vind dat als mensen hun hengst hengst laten omdat het zogenaamd meer toont zijn gewoon zielig in hun hoofd.....alleen maar de hengst pesten noem ik dat.

Patrick is ook nog hengst en blijft hij nog even, gaat dit jaar een proefdekking doen en gaat naar een hk.
Wordt dat niks wordt hij gewoon geruind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:02

VHU, mij lijkt een hengst ook helemaal niks. Een van mijn eisen van een paard is dat die overal moet kunnen staan zodat ik lekker kan rondtrekken en vaak op vakantie kan.
Eper 4d, zijn geen lang ritten. Ritten zijn maar rond de 20km. Dwingeloo en Zorgvliet zijn stukke rustiger en daar zijn ritten rond 30 en 25km.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:14

Ik rijd ook met een hengst. Deze hengst loopt met een 7 jarig meisje Bixie proefjes. Zij kan hem losrijden in een bak met merries, zal echt niets doen, daar steek ik mijn hand voor in het vuur.
Mijn hengst is een dekhengst en loopt het hele jaar bij merries, veulens of andere hengsten. Hij is 100% opgevoed. Daarnaast is hij ook 100% paard, hij krijgt precies detzelfde vrijheden als mijn merries. Lekker buiten met vriedjes. Hij staat op stal naast merries, op de trailer naast merries. Ik kan zelfs met een hengstige merrie in 1 hand lopen en hem in de andere hand. Zonder gegil, gemep of wat dan ook.
Ik weet dat dit uitzonderlijk is. De meeste hengsten zijn of niet opgevoed, of gewoon teveel hengst. Mijn jonge hengst is een echte blaaskaak. Hij kan niet bij merries, wel bij ruinen en hengsten. Wil zich overal laten horen. Met hem ben ik veel strenger, maar Damon is echt een hengst met een gouden hart. Bijt niet, slaat niet, stijgert niet. Zijn kleine ruitertje kan hem zo aan de hand langs ponies mee nemen. Uiteraard ben ik er wel altijd bij.
Merries kunnen een echte nachtmerrie zijn op wedstrijd. Het is dat ik merries nodig heb om te fokken, maar mijn hart ligt bij de hengsten.