[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:40

:wave: (lees: goedemorgen)

-:(- (lees: het sneeuwt weer)

:O (lees: ben zooo moe, vannacht heel lang wakker gelegen)

:evaw: (lees: ga zo met trailer naar manege in de hoop daar toch iets met paarden te kunnen doen. Ik parkeer hem lekker asociaal tegen de ingang aan, zodat ik Rembrand veilig uit kan laden. Gisteravond kon dat natuurlijk niet, dan zijn er veel mensen, maar zo smorgens vroeg ben ik toch alleen)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:45

}> (lees: hier geen sneeuw, er zit iemand in de lucht jou te pesten tine..)
:(:) (lees: vind het echt vervelend voor je)
8-) (lees: stoer van je dat je toch met de trailer op pad gaat!)
:brr: (lees: kleed je goed aan)
+:)+ (lees: veel succes, plezier en genot van je knollie)

Dennis

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:51

Hier geen sneeuw, alleen een beetje vorst.

Op het potje verf staat tussen de 10 en 15 graden, dat gaat de schuur wel redden.
Tussen de 4 en 8 uur kan het overschilderd worden, dus dat moet ook gaan lukken :).

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:00

wordt lastig dennis.. verkijk je er niet op..

heb mijn kar in de periode tussen kerst en oud en nieuw helemaal geschilderd, maar wel in een werkplaats die tot over de 15gr gestookt werd, zelfs dat was niet ideaal..

broerlief had hier velgen gespoten, vóór de vorst. Die verf is gaan drogen en er met de vorst alsnog afgeklapt :')

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:46

Het kan altijd beter worden dan het was :+. Als het zaterdag op het oog maar netjes is. Lamoen blijft ook tot zaterdag ochtend in de schuur liggen.
Je kon mooi zien aan de slijtplekken in mijn lamoen dat zowel Roos als Whitney (die normaal met deze wagen gereden worden) links gebogen zijn uit zich zelf. Rechts zat meer huidvet bij het schoonmaken en meer slijtage.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:17

Hier geen nieuwe sneeuw wel oude, veel vorst. Mega rugpijn en eigenlijk moet ik werken maar mijn pc wil niet. Die van het werk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:31

Hier hebben we hagel en sneeuw door elkaar heen sinds een kwartiertje, begint al een mooi wit laagje te komen.
Zou Marengo vanmorgen beslaan, maar hem (dag en nacht) buiten laten lopen in de sneeuw op ijzers is ook niet zo handig. Ga eerst wel naar het dorp en kijken hoe het later is :).

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:34

hagel en sneeuw???? hier een heerlijk zonnetje :D
ff snel alles bijgelezen,hond die steen heeft gegeten,hoor ik meer,alleen een dure grap!
sonjim: sterkte met je rug

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 13:40

Sneeuw en hagel zijn opgehouden en nu ook een zonnetje. Dooit ook, maar in de schaduw is het overal nog wit.

Lamoen heeft z'n 2e laag gehad. Tis in de schuur warmer dan in de hal, kachel doet dus goed z'n best. Kon daar aan de gang zonder koude handen te krijgen (dat red ik vaak in huis niet eens :P).

Zometeen maar kijken of ik Marengo's schoenen toch maar aantrek.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:05

en is het mooi geworden dennis?

Vanochtend lag hier ook een klein beetje sneeuw maar heb gewoon verstand op 0 gezet en doodgereden helaas gooit dan wel een maloot zijn fiets voor me ik half remmen en voelde hem al gaan toen besloten niet voor hem te remmen en hard te schreeuwen ging maar net. ij reed op de stoep en bedacht dat er een fietspad was.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:16

Hier ook af en toe een winterse bui. Gelukkig niet meer van de grote hoeveelheden.

Nou Dennis, dat schiet gelukkig goed op.

Vanmorgen dus met volle trailer naar vereniging. Eerst Rembrand ohz gereden. Nou, ik kon goed merken dat hij 3 weken niets heeft gedaan. Maar goed, het begin is er weer. Na een half uurtje gestopt. Hij moet tenslotte geen spierpijn krijgen.
Daarna pony gemend. Nou, die vindt de slee duidelijk een heel stuk prettiger om te trekken dan de kar. Tja, scheelt ook zeker 115 kg (geen idee wat de slee weegt, niet veel in ieder geval). Hij was de kar echt aan het trekken, dan doe je dressuurmatig dus niet zo veel.

Nu vraag ik me echt af of er toch nog lichtere wagens zijn. Ik heb een vierwieler, geremd, spoorbreedte 115 (moet dus straks 125 worden) en die weegt 125 kg. Toen ik deze kocht kon ik echt niets lichters vinden. Maar goed, weten jullie evnt een die toch (een stuk) lichter is? Anders moet er bij mij nog maar meer dan 10 kg af hihi, maar ja, dat is ook nog even niet zomaar gebeurd vrees ik.

Nou, ik duik snel mijn bedje in. Straks nog met zoon naar zwemles en boodschappen halen.

:Z

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:16

lichte wagens weet ik niet zoveel van, sorry :o
fijn dat 't met rembrand wel ging :)
pony komt ook wel weer goed toch? ;)

ik ga zo naar stal! :) met 2 stalgenootjes buitenritje doen. Ben kei zenuwachtig, want dát is lang geleden zeg... dat ik buiten heb gereden met anderen :o en stiekem vind ik het dan toch een beetje eng :=

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:20

Iedereen succes met de sneeuw, hier ligt niks (yeeeey!!)

Ben al een paar dagen behoorlijk ziek, griep, en krijg rare bijverschijnselen.......

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:26

@Tine, lichtere wagens kom je volgens mij in type concourswagentjes. Op zich als je eigenlijk alleen graag dressuur rijdt volgens mij prima alternatief en ik vind het er altijd erg netjes uitzien. Alwyn zou ook geen (goede) dressuurproef met onze wagen kunnen doen (165 kg plus ik 65 kg). Snuit trekt wagen met gemak, maar dressuur is niet aan hem besteed }:0
Toch weer start(je) gemaakt met Rembrand...

@Rivaldo, zo da's net mazzel. @Naaltje: sterkte :+ @Dennis, en zitten er schoenen onder of niet...?

Hier vanochtend ook alles weer wit...wil zo graag even mennen met de pony's of in tweespan maar dat ging hem dus echt niet worden. Nu al een maand niet echt gemend...
Ben blij dat ik Rizanta heb want zou denk ik bij de muren omhoog vliegen. Vandaag dus weer even gereden na longeren aan gogue. Ging weer stukje beter, ze was echt heel braaf, ben nu op 3/4 van de bak geweest :+ Kon niet te gek doen want bak was niet glad maar wel wat hard.

Heb afgesproken dat we volgende week woensdag / donderdag met haar aan de gang gaan voor voor de wagen te zetten, in principe dan. Ga eerst nog paar keer tuig opleggen en vooral menhoofdstel in er wat achter sturen, nog sleepje doen, en dan denk ik dat het maar moet gebeuren, instructeur verwacht gezien haar huidige gedrag totaal geen problemen dus .... :7

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:44

komt vast goed naald..je heb braaf diertje :))

en ik heb heeeeeeerlijk gehobbeld...
door de haagse beemden heen,
briefje gepost in brievenbus
langs winkelcentrum de berg gehobst...
en weer naar stal trg...
was goei weer voor..
en was weer netjes op de fiets,
heb nu rooiuh wangen :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:48

VHU fijn dat je je nu met Rizanta kan uitleven.
Tine De lichtere wagens hebben meestal minder vering is ook de vraag of je dat wilt. Tenminste in mijn zoektocht liep ik aan tegen het feit dat hoe lichter hoe meer basic ze zijn, immers veren wegen ook wat en dan worden ze ook voor het gemak smaller gemaakt. Wij hebben daardoor de keuze gemaakt voor een iets zwaardere vierwieler die mijn mini alsnog makkelijk trekt enkelspan, maar die inprincipe voor 2-span gebruikt wordt en een tweewieler voor enkelspan.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:49

ik heb daar nog te weinig verstand van, maar een te lichte wagen, ligt die dan nog wel stevig op de weg?

of zeg ik iets raars nu?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:08

Ja, Marengo heeft z'n schoenen aan. Besla hem nu voor het 3e jaar op rij voor de keuring, maar hij vind het nagelen nog steeds zo verschrikkelijk. Zodra hij door had dat ik niet alleen voetjes ging krabben verstijfde hij iedere keer als ik een voetje op wou pakken. Hij gaf ze wel, maar met nagelen wou hij helemaal niet blijven staan. Met een praampje erop ging hij zo erg slapen dat hij bijna omviel.

Ik ben erg blij met mijn concourswagen. Mijn marathon-recreatiewagen was echt te zwaar(soort gelijk als die van jou Tine, werd mij verkocht als zijnde 130 kg, maar volgens mij was hij zwaarder). Concourswagen die ik nu heb is door de bouwer voor pony's van 80 cm tm 105 gebruikt en door de vorige eigenaar voor welshjes van ong 115. Geen idee wat mijn concourswagen weegt, maar duw hem in m'n eentje mijn auto in als het moet (maar heb een lier, dus dat is niet nodig ;) ).
En ben nog steeds erg blij met mijn HCA sulky, ben daar ook al op wedstrijd mee gestart. Is geen mooie dressuur wagen(wel toegestaan, maar vind het zelf een nood gezicht), maar voor de training, buitenrit enz is hij geweldig.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:17

Bedankt voor jullie reacties mbt wagen.

Ik heb liever geen concourswagen, te hoog en doorgaans zonder rem. Heb 3x ongeluk gehad met concourswagen met mijn vorige paard, dus de schrik zit er goed in. Mijn huidige wagen ligt heel stabiel op de weg. Sulky is wel een oplossing, maar dan kan ik geen vaardigheid meer rijden volgens mij. Bovendien is voor buitenritten niet geschikt. En om er nu 2 wagens op na te houden voor 1 pony, dat gaat wel heel veel ruimte in beslag nemen.

Ik heb huidige wagen nooit nagewogen, zal ik eens gaan doen.

Minder vering wil ik niet. De kar die ik nu heb gaat nog wel, maar bijv de kar van Rembrand zit veel comfortabeler (maar ja, die weegt 250 kg)

Ik ga me toch ook nog eens verdiepen in 2-wielers. Kosten,grootte (ivm opslag), gesprekje met manlief (die roept: pony erbij, maar dat werk zie ik ook niet zo zitten. Bovendien vind ik enkelspan al moeilijk genoeg)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:18

Even een ego bericht....

Hier begint het jaar al weer lekker hoor.....
Komen we vanmiddag op stal om te voeren paarden weg........draad kapot.
Dus wij richting wei en en liepen daar dus los tussen de 2 weien in.
Aan een kant lopen een ijslander en een shet.

Wilde ze pakken en toen krijg de ijslander een opdonder en ging aan het rennen, dus die van ons gingen ook een beetje gek doen.

Toen kwam de ijslander heel boos richting Hidalgo waar Patrick het niet mee eens was.
Zijn oren gingen plat naar achter en ging steigeren en kwam dus in het prikkeldraad terecht.....
Gelukkig raakte Patrick niet in paniek....Bart heeft m geholpen los te krijgen wat lukte.

Paarden gepakt toen Bart zei dat zijn hand ook open lag en flink bloeide.
Bart is naar binnen gegaan om z'n wonden te ontsmetten, ik zag toen ook bloed op Patrick zijn benen.
Dus slang gepakt en afgespoeld zat een hoop blubber op.
Ik zag dat het gelukkig mee viel, toch fijn een paard met haar aan zijn benen dat is denk toch een beetje zijn redding geweest dat het niet ernstig is.

Toch maar dierenarts gebeld die is gekomen en heeft de wonden bekeken en ze ook valt mee, maar wonden van prikkeldraad zijn erg vervelende wonden......
Ze heeft op de plekken waar de wonden zitten het haar weggeschoren en goed schoongemaakt.
Hij krijgt nu ab en moet hem aantal dagen temperaturen en de wonden open houden.

Hidalgo heeft waarschijnlijk op de paddock in het draad gezeten waardoor de isolator is afgebroken en daardoor ze dus weg konden...hij komt nu niet zo dicht meer in de buurt van het draad.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:25

@ Dennis hoeveel pony's heb je?

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:26

pfff....das een lekker begin.....NOT

hopelijk knapt het allemaal snel op

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 16:28

Patrick vervelend zeg. Hopelijk valt de schade mee.

Tine ik heb ook geen ervaring, kan nog wel even iemand voor je navragen hoe zwaar haar kar is. Zij heeft er ook een welsh voor. ze rijdt zondag ook.
Maar het is geen onkunde van amerigo, dat heb je wel gezien nu je met de slee gereden hebt.

Ik ga richting huis en dan richting les met veale. Mijn ouders zijn er de hele week dus zal wat minder op bokt zijn omdat we gaan schilderen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:28

Wat een verhaal Patrick.

@ Tine: Je hebt concours wagens en concourswagens. Een van der Mee zal weinig onderdoen voor een recratiewagen en zijn gewoon geremt te krijgen. Echte concours wagens voor tuigpaarden vind ik vaak ook maar enge wiebelige dingen (heb er een gehad met een aangepast lamoen, liep bij mij dus shetten voor)
Met sulky mag je gewoon vaardigheid rijden hoor. Enkelspan pony hoeft geen groom mee te hebben op de wagen (zowel voor de dressuur als voor de vaardigheid niet).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:29

@ Flaver: Te veel :+.
Heb er 8 van mij zelf en op het moment 1 loge die zaterdag weer naar huis gaat.