[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:38

De shetlandpony soms. Paardenkrant heb ik ook eens ingestaan. En de plaatselijke krant wel vaker.
Kreeg vandaag van het stamboek ook een mailtje dat ze een mooie foto van Whitney zoeken voor een stukje over Elite en prestatie merries.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:47

leuk dennis. als je weer een keer in de paardenkrant staat moet je het maar zeggen dan kan ik kijken ;)
asmiro is waarschijnlijk rond mijn verjaardag (1 aug)beleerd :D,
we moeten er nog even een keer heen of bellen om het precies af te spreken wanneer we hem brengen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:48

Leuk dat je in de krant stond. Nou ja je pony iig.

Zo heb nu 3 honden hier mn zusje gaat ook op vakantie en wij hebben haar hondje erbij. Het is nogal
een eenkennig typje dus hoop dat het goed gaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:18

leuk dennis, in de krant! 8-)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:19

Net een stuk met daan en dribbel gelopen, maar had geen jas aan. toch een beetje fris.

Leuk dennis in de krant.
Spannend asmiro.

Ik heb een 1,5 paards trailer dus geen tussenschot. Ik heb natuurlijk geen idee hoelang alwyn is. Zullen ze dat bij zo'n trailerzaak weten?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:56

misschien weet VHU de dekenmaat van Alwynn tallechie?

Dennis in de krant. Onze beroemde ARHK bokker :D samen met nouvel natuurlijk met d'r spookie

zo! Dids net gecheckt, en geloof het of niet, maar dat been is gewoon het dunst wat het de afgelopen tijd geweest is.. Ondanks die eikenhouten zweng die er gisteravond ongetwijfeld een aantal keer op is gekletterd... rara..
Alleen maar goed natuurlijk ;) Hij was actief, alert, geinteresseerd in de hond en lief. Dus helemaal oke. Heb 'm niet mee uit de wei genomen, maar alleen een vrij groot stuk gras gegeven. Zondag weer een vrij groot stuk, en dan maandag de rest. Desnoods ga ik om 5uur naar stal, maar voordat we op vakantie gaan wil ik 'm eerst nog eventjes kroelen :)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:00

aha dekenmaat is natuurlijk de lengte.... blond

zo hier komt het met bakken uit de hemel.

Fijn dat dids zijn been niet dik is geworden

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:02

haha, ik had ook gewoon een zeldzame heldere ingeving :))
jullie regen? Hier in het verre zuiden trekken er wel donkergrijsgele wolken over... maar nog wel droog...

Nou, raar trouwens, over 2 dagen gaan we op vakantie...
Soms vraag ik me af waar de magie van die dingen gebleven is... :\

Bedoel, een verjaardag was ''vroeger'' echt iets waar je maanden naar uitkeek zegmaar. Helemaal opgewonden en blij als je jarig was. Dat heb ik nu echt niet meer... Vakantie idem. Helemaal :):) als het dan eindelijk zo was, en nu denk ik alleen maar ''sjit, moet nog zoveel en wil nog zoveel en en'' niet dat ik er geen zin in heb, maar de magie van :):) is kwijt :+

Nou voel ik me een ouwe zeikmuts :+ maar misschien hoort 't wel gewoon bij volwassen worden? :')

Ik ga trouwens maar 'ns eten :o

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:06

Hier hebben we al een paar flinke buien gehad. toen ik aan het mennen was ook wat druppels gehad en toen kwamen er hele donkere wolken aan en ben ik snel gaan aftuigen.

Dat heb ik met de vakantie ook. Wilde het hele huis nog even doen. En mijn vriend had zoiets doe niet zo raar dat komt na die tijd wel weer.

Ik denk dat het bij volwassen worden hoort :-)
Dat is mooi op tijd...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:11

@Dennis: 8-) zo met foto!

@Aszkita: wat leuk, kun je lekker mennen met je verjaardag!

@Naaltje: ik weet wat je bedoelt :j , heb ik hier ook wel, jammer is dat eigenlijk. Onze dochter op school tijdens de onvermijdelijke gesprekken over de vakantie: "wij hebben het zwembad thuis en heel veel zand (was de paddock), dus wij hoeven niet weg, want wij hebben het strand aan huis *\o/* <3 "

Heerlijk, leek eindeloos vroeger, zes weken vakantie. Wij zijn hier nog flink aan het werk op de boerderij, vorig jaar hadden we het huis net in de vakantie en heeft ze ook alleen maar hier in d'r uppie rond de boerderij gezworven. Dit jaar wil ik wel wat uitstapjes met d'r maken en ze gaat een paar daagjes op voltigekamp.
Ik moet nog even kijken of ze in Duitsland komend jaar een soort van menbewijs kan halen, want ze wilt volgend jaar zelf de koets rijden met het tweespan tijdens d'r communie :oo . Ach ja, ze heeft iig een doel :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:13

ja die zomervakantie leek inderdaad altijd een eindeloos geheel
Terwijl hij nu ook nog eens heel kort lijkt :')

Stoer dat ze zelf wil 2span mennen!! :D gaaf!!

@tallechie; dat heb ik dus ook, wil nog zoveel.. Maarja, moet morgen gewoon werken en we moeten ook alle spullen nog pakken...
Nou ik ga Lacuun nog 'n keer proberen te bellen, en dan lekker bij de tv m'n bordje leeg-eten :9

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:14

Ik ben het liefst thuis, zeker nu op de boerderij :o , ben half overspannen voordat we vertrekken van al het geregel en bij thuiskomst ligt er weer een hoop te wachten, ben dan het vakantiegevoel meteen weer kwijt :o :o . Misschien ook anders met een eigen zaak, lukt dan niet om een dagjevoor/na de vakantie de vakantie te nemen om de nodige dingen met rust te doen, wss ook gedeeltelijk de aard van het beestje.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:15

@Naaltje: ze ment al tweespan, ik zit er met klotsende oksels naast :D . Ik moet echt eens kijken dat ik weer foto's kan plaatsen; ben best wel trots op ze :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:07

:D en een goedenavond allemaal :D
Lees allerlei berichten over stangen naar beneden voor Alwyn, hij stond bij mij op trailer met gewone hoogte beetje sneu erg met zijn hoofdje omhoog en ze komen inderdaad onder de achterstang door, da's niet handig. Ik heb toen bij mijn ponytrailer gewoon de boel voor en achter laten zakken, niet korter gezet, dat ging prima. Dus het hoeft niet naar voren, gewoon dat je de stang lager kunt hangen. Als je wilt dat ik zijn 'bilmaat/borstmaat' even opmeet moet je me maar even pb'en Tallechie, ik weet het nu niet meer uit mijn hoofd.

@Tine wow heftig ritje zeg met Thabor. Maar wel weer super ervaring zo. Die beleerman is inderdaad goud waard, fijn hoor.

Naaltje en Lacuna hebben geen energie van elkaar gekregen maar alles aan de poowns gegeven :+

Avaluna met klotsende oksels naast dochter & tweespan :+ wat ontzettend leuk dat ze zo'n idee heeft :j
Hier ook vakantie, zoonlief gaat volgende week op soort sportkamp (wel thuis slapen), ik moet dan echt nog veel werken, helaas. De week erop moet ik nog wat doen maar niet veel. Heb zelf zo'n 4 weken 'echt' vakantie (wat natuurlijk ook riant is).

Steigerende Har voor de kar (doet-ie-anders-nooit-hoor), zal z'n dag niet hebben gehad? Raar beest. Die wagen van Dekkers is inderdaad supersonic, echter wel erg aan de prijs :=

Even met Peter/instructeur dus overlegd over mijn wagen, volgens hem gaat het helemaal goedkomen met mijn wagen en Bente, hij denkt dat ik geen andere hoef te kopen. Gisteren was Bente gewoon beetje tegen de keer, misschien wat spierpijn van dag er voor maar hij had niet het idee dat het een hopeloze zaak was. Vindt mijn wagen prima en ook degelijke wagen die tegen een stootje kan, dus juist heel fijn met een jong paard. Dus we gaan maar even uit van de expert in deze, morgen gaan we weer mennen, gewoon rustig aan, komt het vanzelf wel (volgens Peter dan). Heb de wagen die ik op het oog had dus maar even doorgeseind aan PrinsjeH, want voor Har zou hij echt ideaal zijn.

Vandaag heerlijk gemend met Snuit, hij had afgelopen zondag maar even voor de wagen gestaan en had natuurlijk eigenlijk niets gedaan en vooral zijn zin gekregen dus Snuitmans dacht dat hij er wel zijn eigen feestje van kon maken <<) Moet dan altijd wel erg om hem lachen, wat had hij het druk met zichzelf. Uiteindelijk had ik hem heel fatsoenlijk aan de loop in de dressuurring, zie je hem echt lopen met zo'n O:) gezicht _O- daarna nog klein rondje buiten gedaan, is hij altijd zo in zijn element. Het is dan toch echt een heerlijke pony hoor.

Alwyn heeft een enorme borstel/schoonmaakbeurt van zoonlief gehad en een wandeling / eet-sessie naast de bak, zag er gezellig uit.

Na Snuit met Bente aan de slag. Ze vindt die aandacht echt heerlijk, leuk om te zien. Gelongeerd met zadel met beugels zo gedaan dat ze lekker flapperden. Dat vond ze in het begin echt doodeng, helemaal wegtrekken, kont eronder. Maar...met wat geruststellende woorden en overgangen aan de longe ging het steeds beter, na zo'n 20 minuten liep ze relaxed in draf en galop met flapperende beugels. Daarna beugels helemaal los gedaan en met haar gaan wandelen. Zo'n 30 minuten, was gezellig :+: ze is erg, erg braaf aan de hand. Enorm kijken en doen maar heel goed 'in control' te houden, dan is het fijn wandelen.

Dus al met al hele fijne paard/poown dag gehad :D
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 01-07-11 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:09

Wow Avaluna, wat knap van haar! :j Kan me voorstellen dat jij er wat minder relaxed bij zit. :D

Vwb vakanties: dat joepie gevoel is er inderdaad ook niet meer. Ik moet altijd zoveel regelen om te zorgen dat de dieren goed verzorgd worden. En als ik dan terugkom heb ik vaak ook nog een week poep weg te werken. Dan is vakantiegevoel heeeeeel snel weer weg. Ik vind het wel lekker om er even uit te zijn. Omdat ik niet werk en dus altijd thuis ben, heb je weinig afwisseling in de dagen (iedere dag paarden en poep), vind ik het wel erg lekker om even uit dat ritme te zijn en van huis te zijn. Maar niet langer dan een week hoor :+ Dit jaar gaan we een week naar Engeland, maar het duurt nog even. Zoon heeft nog 3 weken school.

@ Askita: wat leuk. MAar dat ze ook al kunnen zeggen wanneer het klaar is, dat vind ik wel knap. Thabor heeft er sinds vandaag 10 keer voorgestaan, maar ik heb geen idee wanneer het nu echt klaar is. Ik hoor het wel. Ik vind het wel prettig dat de beleerman allerlei situaties opzoekt.

Nou, ik ga nog even bankhangen en naar bed. Morgen erg druk en smiddags naar feest toe. Dus niet teveel kletsen, want na morgenochtend ben ik een tijdje uit de lucht.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:44

Volgens mij ben je nooit klaar met je paard, maar wat betreft beleren denk ik dat het klaar is als jij het idee hebt dat je met het geheel gewoon 'verder' kunt. Zo'n beleerman zou ik denk ik gewoon een keer per week langs laten komen, ook al men je er zelf mee in de bak, die man kan hem mooi 'streetwise' maken & houden.

Fijn Askazita dat Asmiro weer rad is en spannend dat hij beleerd gaat worden. Zou wel fijn zijn als ze je bij jou thuis ook nog wat kunnen begeleiden, zeker in het begin. Je ziet bijv bij mij en Bente dat een paard op een ander terrein echt wel even ondersteuning nodig heeft vwb voor nieuwe wagen, nieuwe omgeving enz. Bij haar vorige baas reed ik er zo mee weg, bij haar nieuwe plek is het echt wel even wennen (schijnt normaal te zijn heb ik nu begrepen, ook vwb wennen aan andere wagen :+ ).

@Dennis, wat leuk dat stukje in de krant 8-)

Oja wat ik nog wilde vertellen :D is dat Bente echt super fijn te longeren is. Ze luistert heel goed naar stappen, draf, galop. Ze is ook heel gevoelig voor mijn lichaamstaal, dus mooi terug als ik terug ga en zo in galop met even beweging met mijn arm, dus niet eens zweep nodig. Vind ik heel fijn dat ik dat weer kan doen want met Rizanta lukt het me niet, die ging echt met me aan de haal :+ (ging ze heel stoer lopen met staart erop en zo briesen/snuiven vond dat echt doodeng }:0 Vandaar dat ik haar altijd liet longeren door Riette. Bente kan ook heel goed galopperen aan de longe, doet ze heel makkelijk. En dat is straks voor het rijden echt heel fijn (moet ik er wel eerst op zien te komen, haha).

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 08:40

VanHuisUit schreef:
En dat is straks voor het rijden echt heel fijn (moet ik er wel eerst op zien te komen, haha).

Mijn eerste gedachte was: uhh... ze is toch veel kleiner? Daar kom je dan toch zeker wel op?
Maar je bedoelt natuurlijk haar reactie op het opstijgen :)*

Ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen, maar wanneer gaat Alwyn verhuizen?

Ach, sorry Naaltje, jij ook geen energie meer... :(:)
Volgende keer beloof ik weer op-en-top-vrolijk-en-energiek gezelschap te zijn ;)

Ga ik toch nog even vragen hier, want jullie hebben veel meer ervaring met verschillende wagens enzo.
Onze shetmerrie Zoë en mijn knullie Storm zijn allebei beleerd voor die tweewieler van 35 kg. Stelt dus werkelijk geen bal voor, en beiden liepen er ook meteen zo mee weg.
Nu willen we een vierwielige wagen, maar dan zit je natuurlijk al gauw tegen 125-150 kg aan te kijken. Das een behoorlijk verschil natuurlijk. Hoe kan ik dat nou het beste doen?

Groetjes, lacuna

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 08:42

Goedemorgen!

Vhu: ik ben zo blij te lezen dat je allemaal positieve dingen in Bente ziet. Vaak is het zo dat je dan gaat vergelijken met je oude paard en dat de nieuwe er heel slecht vanaf komt. Heel knap van je!

Ik wil komende week proberen om met Rembrand een buitenritje hier thuis te maken. Vind het wel doodeng, maar ja, heb school toegezegd dat ik in december die bebaarde man met rode jas naar school zou brengen. Dan moet ik dus ook weer langs dat enge water. Manlief weet nu hoe hij moet helpen, dus ik wil het maar een paar keer gaan oefenen. Wellicht durf ik dan straks met Thabor ook wel een keer.

Nou, ik ga pony vangen. Zoon heeft maandag voor het laatst gereden, ben benieuwd of hij het nog een beetje wil. Moet wsl weer even drempel over. Daarna de 2 grote ook even ohz en dan op weg naar feest.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:19

Veel plezier Tine! En dapper voornemen :j
@Lacuna, Alwyn gaat eind juli kant van Tallechie op. Vwb laten wennen aan zwaardere wagen: veel over de weg en tussendoor (of voor/na je de weg opgaat) over het gras/door het zand instappen oid zodat ze sterker worden. En wat vaker inspannen maar dan kortere stukjes. Maar een tweespan kan aardig wat trekken hoor, denk dat je dat enorm gaat meevallen. Als ze erg gaan terugvallen de weg op, kilometers maken dat ze blijven begrijpen dat ze voorwaarts moeten.
Laat ik het zo zeggen, achteraf gezien heb ik het met Alwyn zo gedaan en zo gaan we het nu ook weer met Bente doen :7

Ik ben er met Bente inderdaad ingestapt met het uitgangspunt dat ik Rizanta niet terugkrijg en dat Rizanta uniek was. Anders is het niet eerlijk naar een 5-jarig jong ding dat nog alles moet leren. Het helpt wel erg dat Bente echt totaal anders is qua hoogte en kleur. Met een paard dat op Rizanta had geleken qua uitstraling / grootte e.d. zou dat veel moeilijker zijn geweest denk ik.

Nou hier maar eens de ongelovelijk zooi in huis op gaan ruimen, boodschappen doen en vanmiddag mag ik naar stal :D

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:07

Wieneke heeft geen moeite met het verschil, die had al een flinke conditie voor de tweewieler en loopt met de 4 wieler ook zo weg. Met jimmy toendertijd hetzelfde.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:33

Ben ik nog even. Vanmorgen heeft zoon zo'n 15 minuten gereden. Toen begon het te regenen, het waaide ook al hard, dus maar gestopt. Zoon wilde niet echt meer, tja, om dan maar door te zetten vond ik ook zo wat. Daarna Rembrand gehaald en gereden, was er niet tevreden over. Hij kan zoveel beter, maar ik krijg het er gewoon niet uit. Tenslotte de laatste wissel met Thabor. Die was erg braaf. In het begin vond ik hem zo raar en sloom stappen. Keek ik achterom, zie ik de Leonberger naast zijn achterbenen mee lopen. Die probeerde aan zijn leuter te likken (doet ie ook als de paarden op de wasplaats staan. Bleh!! Maar de paarden lijken het niet erg te vinden, jakkie) Dus hond af laten gaan en wat in de bak rondgestuurd. Die stond vol met spullen voor de bixie, dus was in combinatie met de wind wel weer een leuke oefening. Heb maar kort gereden, maar was ook alleen maar even om zijn spieren niet te laten verzuren. Denk dat ze morgen allemaal vrij krijgen. Geen idee hoe laat we weer terug zijn van feest.

Niet teveel kletsen hier!!

Fijn weekend.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:23

zooo goedemorgen,
lacuna en naaltje een uitje gehad samen en wat energieloos.....
vhu lekker aan de slag met bente en snuitje geweest, hihi die ondeugende snuit !!
tine druk geweest met de paardjes !!
tallechie, fris was het zeker ..... brrr, hier met de hondjes uit was ook best koud.. :brr:
lacuna, paardjes wennen snel genoeg aan het extra gewicht, in het begin niet te lang mennen en goed opletten dat ze al samen tegelijk wegstappen, dus dat niet 1 in z'n eentje al het werk hoeft te doen, dan komt dat helemaal goed met je toppers !!
Naaltje gaat op vakantie !! vakantie is heeeeeerlijk !! ik kijk er gelukkig nog wel naar uit.... :j
har die steigerend voor de wagen stond....tja leermomentje dus..

Melody liep vanmorgen minder kreupel !!! *\o/* nog lang niet goed, maar duidelijk verbetering.
Heb haar nog weer lekker geborsteld en aandacht gegeven, want je merkt wel duidelijk dat ze mist dat ze elke dag in handen kwam om te longeren of mennen en nu even niks hoeft te doen.

vanmorgen bij een oldtimerdag geweest, zoontje helemaal in zijn sas....ook een trekkerrit, dus dat was helemaal top met die ouderwetst lanz bulldog's, van plof plof plof....ge-wel-dig.... daar dachten wat fjorden anders over, die werden er helemaal hyper van.. :Y)

ben moe......heb tot gisterenavond laat zitten airbrushen.....moet nog druk oefenen op wolken en zon die daar achter schijnt maar goed, voor een begin....
ik heb een klok met ondergaande zon en spaanse paarden gespoten, hij is echt wel stoer geworden, vind ik zelf dan.... :o :D !! maar man.....ben nog echt duf.. :O
Afbeelding

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:46

Tine veel plezier en goed van P.

Ik had vanochtend een heel verhaal getypt maar toen viel internet uit.
Kwam er op neer dat ik mijn trailer heb laten vervangen, was moeilijker dan gedacht, daardoor ook stukje duurder, maar ik hoop dat het zo goed is. Daarna net een ongeluk kunnen verkomen, gelukkig had ik geen paard in de trailer, dan was het goed mis gegaan.

Vanmiddag met mijn vader naar een wagenmaker geweest. Maar degene waarvoor ik kwam bleek veel te groot te zijn. Ze hadden er nog een staan maar die was maar een meter breed. Ze hadden verder alleen nog nieuwe, maar die zijn buiten mijn budget. hij heeft mijn nummer opgeschreven, als hij wat binnen krijgt belt hij mij. Dus maar weer internet afstruinen.

Ik heb dus 4 uur in de auto gezeten en te weinig gedronken, nu dus koppijn. Ga zo even op de bank hangen. Vanavond nog naar veale, tuig poetsen en proefje leren.

Stoer hoor Bianca, doe het je niet na. en leuk zo'n beurs.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 17:54

gááááf Biancacoo!!! :oo

balen dat er geen geschikte wagen tussen stond tallechie..

Ik ben net thuis.. helemaal afgebrand.. 16 auto's en een ritje naar een andere dealer verder ^)
vriendje nog niet thuis, had 'm al gewaarschuwd want onderweg naar huis zit er een pliesie-flitser in een bosje _O-

Nou ik ga even een was in het machien mikken, want rara waar zijn de kleren die we mee op vakantie willen? (lees; in de was-hoop! ^) )

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 18:00

Dank jullie, ben wel blij met "mijn" klok.
Tallechie, jammer zeg dat er geen wagen tussen stond die goed was voor Alwyn.. zoeken maar !!

Naaltje, druk geweest !! petje af !!
was in de machien....moet hier ook nog even straks....

vanmiddag een klein rondje buiten gemend met shetlander, was wel even lekker, braaf pony-tje is het toch.