[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:49

Lotje is/wordt 3 in juni :) En aangezien ik haar eind volgend jaar pas wil in laten rijden komt er eerst een zadel :)
Tuig en wagen is van later belang. Dat kan ik eventueel van een kennis in bruikleen nemen.
Eerst maar braaf onder het zadel :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:00

Leuke plannen Evelli. Mijn ervaring is wel dat het wel handig kan zijn ze als 3 jarige een beetje zadelmak te maken, stoppen, links rechts en voorwaarts te leren. Ze zijn gewoon een beetje sulliger (en dus makkelijker te beleren) als 3-jarige dan als 4-jarige. Kun je ze daarna weer wegzetten, ze verleren het niet hoor (in principe he, zeg nooit nooit :+ ).

Vwb slepen heb ik wel een paar keer (5x of zo???) gedaan met Alwyn in de wei en ook in de bak. Daarna heb ik het ook nog een keer of 3 gedaan met een stuk gaas eraan vast op het laantje zodat hij wat wende aan het geritsel en gerommel achter hem aan. Dat vond ik vooral een erg goede oefening. Plus het leren dat een touwtje ergens langs, onder of tussen geen probleem moet zijn.

Zo zeg vandaag op en neer naar Maastricht geweest, mijn toekomstige promotor (= professor die je begeleidt bij promotieonderzoek) zit daar helemaal...was me toch wel behoorlijk stuk toen ik weer thuis was. Maar...was wel de moeite waard, ben weer helemaal ge-inspireerd.

Zarah, het paard waar ik mee les doet me erg denken aan een van mijn vorige paarden, Nebraska. Ze is gevoelig, kijkt best wel heel erg maar volgens mij goudeerlijk. Denk dat als ze iets fout doet ze daar zelf nog het meest van onder de indruk is. Heb niet zo snel dat ik paarden echt leuk vindt, maar zij is er dus wel een. Ze is ook niet zo groot, iets van 1.65 schat ik. En ze let heel goed op je, is erg fijn omdat ik dus wat wankel op mijn benen sta :o

Had nooit gedacht dat ik er weer aan zou denken op een paard te stappen, kan je nagaan :D
Ik zal wel ongelovelijke spierpijn hebben als ik er wel weer op ga zitten, moet er niet aan denken }>
Als het tegenvalt met rijden ga ik haar in ieder geval longeren / freestyle met haar doen, ook leuk :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:29

VHU: we gaan zien hoe het loopt. Ze zal ieder geval vanaf augustus ongeveer spelenderwijs bekend met alles gemaakt worden door de plek waar ze heen gaan na de opfok :)
Ik ga haar niet zelf zadelmak maken, althans, dat is niet de bedoeling :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:53

@ Rivaldo: ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n type voor de sleep maar gezien een slechte ervaring met een pony vorig jaar voor de wagen (die heeft getracht mijn wagen te verbouwen, en mijn wagen is me even iets te veel waard om die door een vreemde pony te laten verbouwen) heb ik besloten deze pony toch eerst te laten slepen. Gewoon dat hij leert doortrekken met druk op de borst en aan geluid achter zich. Vandaag heb ik de pony weer voor de sleep gehad. Eerst in de bak en vervolgens over de weg.
Morgen gaat de pony mee als handpony naast de wagen zodat hij het geluid leert kennen en overmorgen in het tweespan.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:59

oke :D.. ik had laatst Quenzo erbij in de bak toen ik met rivaldo ging mennen. Quenzo keek van niets op en bleef gewoon staan voor de wagen toen we er aan kwamen.. ook ging hij gezellig mee wandelen achter de wagen. Hij is nu 1 keer zonder sleep in het tuig geweest, ik ging toen ook stampen en sloffen met me schoenen zodat hij geluiden achter zich hoorde en 1 keer met de sleep. Deze week wil ik hem nog een keer voor de sleep zetten. Hij pakt het opzich goed op :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:14

Ik heb sowieso verder nooit problemen gehad met het inspannen van shetlanders. Alleen de pony van vorig jaar had een trauma gehad waarschijnlijk. Gezien het feit dat niemand gemotiveerd was om met hem door te gaan, ben ik er ook mee gestopt.
Verder was het altijd een kwestie van aanspannen, even iemand ernaast en wegrijden.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:19

poe zeg heej ik kan amper mee komen geloof ik ;)
Tallechie fijn dat je zo snel al weer ergens aan de slag kan!!
Zag een mooie karreknol voorbij komen, kwam nog iets tegen:

Lotje is een Nederlandse meisjesnaam.

De betekenis van de naam is `Kerel, man, vrije man`.

Maandag heb ik weer menles en dat is hard nodig!!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:22

napie, dat is ook niet prettig als een andere pony probeert jouw kar in elkaar te slaan

Had net een e-mailtje van HCA of ik even wilde bellen voor de kleuren van mijn sulky.
want andries twijfelde over de kleuren.
dus ik heb gebelt en ze nog even opnieuw doorgegeven.
En ik moest dus eigenlijk morgen bellen of hij al klaar was of niet, maar dat gaat dus niet lukken.
maar dat geeft niet, wobbe is toch nog niet terug haha.
Dus nou moest ik volgende week nog een keertje bellen.
En ik ben blijkbaar al internationaal bekend :+ met sabine haar sulky.
want er had iemand gemailt uit alaska en die zocht een sulky voor een kleine ponytje.
Ik had toevallig van de week (omdat sabine dat had gezegd dat andries dat leuk zou vinden) een foto van wobbe voor sabine d'r sulky gestuurd met mij erop.
Die foto had hij zo leuk gevonden dat hij die naar die mevrouw in alaska heeft gestuurd.
Hij zegt: "mooie sulky, Mooie pony, Leuk meisje erop, wat wil je nog meer"
haha toen hoorde ik op de achtergrond zijn personeel zeggen dat hij zat te slijmen.
maar hij zegt: "ja is nou eenmaal een leuk karretje en het ponytje wat ervoor staat is ook hartstikke leuk!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:25

Als hij hem vandaag wegbrengt kan je hem gok ik zo volgende week vrijdag/zaterdag wel ophalen :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:29

dat hoop ik.
kan ik zaterdags de sulky halen en zondags wobbe :j
maandag 10 mei ben ik vrij geloof ik, dus dan kan ik alles op maat maken :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:31

Zorg je wel dat er een handig iemand bij is :) met zijn tweeen gaat het namelijk makkelijker. Neem ook een hamer, een ringsleutel en een set imbussleutels (stevige) mee, een nijptang (scherpe) of een andere tang om je staalkabel mee door te knippen. En eventueel een ijzerzaag om je lamoen mee in te korten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:33

hamer, ringsleutel, imbussleutels nijptang liggen allemaal op stal :j
als wobbe net zo netjes stil staat als bij sabine dan lukt het wel, maar ik zal voor de zekerheid wachten tot mijn moeder klaar is met werken.
kan ze me mooi helpen (we zijn allebei niet super handig, maar met zijn tweetjes komen we een heel eind)
is het super veel/moeilijk werk?
Maar ik ga dan toch eerst naar de primark.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:37

Welke kleuren neem je Ivy? Zat net even op de website te kijken, leuke dingen, alleen wel duur :P

Voor sil heb ik een concourswagentje gehaald :) In de vakantie ga ik hem opknappen :) Zit nog te twijfelen of ie zwart/wit of blauw/wit oid... hij is trouwens niet van hout, maar van metaal :)
(Hij is nu trouwens groen :P)
Afbeelding
Afbeelding

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:40

Op stal hebben we ook nog zo'n concours wagentje staan. Heeft iemand hier toevallig intresse in??

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:40

Voor het in evenwicht hangen moet je gewoon met zijn tweeen zijn, dat doe je namelijk zonder pony.
Maar je krijgt een gebruiksaanwijzing mee. Ik was blij dat Paul mee was met het afstellen, ondanks dat Keet ook braaf blijft staan en alles ;) veiligheid voor alles!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:42

voor het lamoen en het frame heb ik
5002

en voor het zitje en de wielen heb ik
1028 (meloengeel zoals andries dat noemde)

Afbeelding

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:43

Evelli schreef:
Voor het in evenwicht hangen moet je gewoon met zijn tweeen zijn, dat doe je namelijk zonder pony.
Maar je krijgt een gebruiksaanwijzing mee. Ik was blij dat Paul mee was met het afstellen, ondanks dat Keet ook braaf blijft staan en alles ;) veiligheid voor alles!

ja inderdaad heb je groot gelijk in.
maar hoe bedoel je in evenwicht hangen? dat heeft toch ook te maken met je schoftje enzo?
of zeg ik nu iets heel erg stoms?

Keet

dat is oranje :\
Waarom niet 1018?

IvysToeter

ik vond 1028 toch mooier :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:44

In evenwicht hangen doe je met de zitting naar voor of naar achter schuiven ;) 1 iemand houdt het lamoen vast, de ander gaat op de losse (schoeven los) zitting zitten en schuift zo heen en weer dat er bijna geen gewicht op de handen van de ander rust. Zodat er dus dadelijk ook geen gewicht op het schoftje hangt.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:45

damn... nu zit ik heel erg te twijfelen....
is het nou geel of oranje? moet ik andries nog een keer bellen??
help ik weet het niet meer.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:46

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:46

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:49

Ik heb nog even gebelt met HCA.
die mevrouw heeft nog even voor me gekeken op de kleuren waaier die ze hebben liggen.
en 1028 is echt meloengeel, een beetje het donkere geel.
en ze heeft nog naar oranje gekeken en dat was een heel ander nummer.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:51

zie de twee linken hierboven :) zie je verschillende voorwerpen in de kleuren :) kan je zelf beslissen.
JIJ moet beslissen of je geel-geel wilt of meloen/oranjeachtig geel :) niet wij of de mensen bij HCA