[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:59

Ook goed op het gewicht letten hoor. Is bij die kleintjes zo belangrijk!!

tallechie

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:11

ja daar let ik ook op. Hoeveel zou de wagen mogen wegen?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:37

Ze zeggen altijd 1x eigen gewicht op zware ondergrond (zand bijv). A-welsh weegt ca 200 kg (in ieder geval Amerigo hier). Dus je eigen gewicht en gewicht van de wagen. Wij komen er ook iets boven hoor, want zulke lichte wagens bestaan er helaas niet. Tenminste niet als je ook een spoorbreedte van 1.25 wilt hebben, remmen en een fatsoenlijk bokkussen. Ik heb zoals je weet met heel veel moeite een wagen kunnen vinden van 148 kg.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:48

Tine wat een prachtige foto's! Ik vind hem echt schitterend voor de schudder. Wat leuk +:)+

@Tallechie neem een wagen met maximaal 18 inch wielen en (echt) maximaal 200 kg gewicht (beslist niet meer) en ga dan uit van plm 1.10 / 1.20 bokhoogte, je zit goed. Zou ook geen wagen nemen met minder dan 16 inch wielen. En dan niet uitgaan van die praatjes dat een pony 3x zijn gewicht kan trekken, ja dat zal hij kunnen, maar niet in een dressuurproef / vaardigheid. Denk dat Alwyn zo'n 250 kg is. Neem wagen van 200 kg plus gewicht van jezelf en groom en dan zie je dat je als je in een modderig stuk komt / zwaardere bak je al boven dat 1x eigen gewicht zit (wat een pony zou moeten kunnen trekken door zand).
Die wagens zijn er wel hoor, maar je moet goed zoeken. Nu is mijn ervaring dat wat voor wagen je ook wilt, je zowiezo goed moet zoeken want je zult altijd net zien dat dat wat jij wilt er niet is :+
En ook niet laten leiden door praatjes als hij is zwaarder maar hij trekt zo licht, ja dat is aardig maar vanuit halthouden is het wel mooi dat gewicht en in de dressuurproef kun je moeilijk je groom laten duwen :+

Net stad en land afgereden voor een grastrimmer op accu, nergens te krijgen :? we hebben bij de tuin/wei gaan electriciteit dus wil er een op accu. Heb wel een generator maar ding maakt zo'n herrie. En momenteel staat het gras errrrug hoog, het moet er toch een beetje fatsoenlijk uit blijven zien ('t is nu een wilde bende :oo )

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:00

Ik zal op alle punten even letten.

Het is wel zo dat mocht ik een wagen kopen en er achter kom dat het net niet is ik dan deze eventueel weer ga proberen te ruilen/verkopen, maar in een keer kopen is makkelijker.

breng je snuit en alwyn nog naar de weide dan? de 23e of 24e kun jij ook?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:10

Ik ben weer bij met lezen.
@Tine: geweldig Thabor voor de schudder 8-) <3 *\o/* :j

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:22

@Tallechie, ja hoor, dat gaat lukken!
En eigenlijk wil ik ze niet naar de wei brengen, maar het scheelt me wel veel stalgeld en met een wei vol gras, tja...beetje lastige keus. Vind het wel erg makkelijk dat ze bij de pensionstal gewoon lekker verzorgd worden eerlijk gezegd... heb er natuurlijk eigenlijk geen omkijken naar. Als ze weer op het weiland/bij de stalletjes staan moet ik er weer elke dag heen. En dat terwijl Bente een hele andere kant op staat.
Maar ja, om het nou zo te laten verwilderen is ook niet echt mijn stijl.
Dus ben er nog niet echt over uit.
Mocht iemand nog van zijn flymo-maaier afwillen, een op accu, hier is een liefhebber.
Dacht dus, ik maai de kanten even netjes en dan laat ik het voor wat het is, vraag ik een mannetje even het land te maaien. Maar blijkbaar is mijn idee niet zo makkelijk uit te voeren.

Zucht.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:53

Heb je het liefst zaterdags of zondags.

Ik ga spullen pakken en op verjaardag. Tot morgen denk ik, zal wel laat worden

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:02

Mijn bok is ook 1.10 hoog. Gewicht van die van mij is 170 zou niet voor zwaarder gaan maar denk dat
er wel wat te vinden is in 1,25 breed.

@ vhu blauwe wagen ziet er goed uit alleen een beetje zwaar? Of lijkt dat alleen maar zo.

@ tine gave foto's zeg ziet er echt mooi uit zo. Een echt werkpaard.

Jeroen heeft al een paar keer voor de wagen gestaan. (weet niet voor de 2 wieler of de 4 wieler) Hij is alleen nog niet
trekvast dus daar zijn ze op aan het oefenen. Volgende week gaan we een x kijken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:03

Je hebt pb Tallechie.

Nou mijn Bente voor mijn Wijkmans is nog niet echt een succes :+ , ze heeft echt moeite met trekken :(:) dus ze moet wat dat betreft nog veel leren kreeg ik net door via SMS'je. Ze doet wel erg haar best, wil ook steeds weer gaan maar valt heel snel terug.... dan is het maar afwachten wat er verder kan gaan gebeuren (bokken, steigeren, staken).... mocht ze er wel de brui aan geven. Dus we zijn er nog niet helemaal over uit hoe ze het beste aangespannen kan worden en/of voor welke wagen / bitje / zweepgebruik / stem etc. Is nog aftasten. Nu is Peter meestal meer 'erop' dan ik moet ik eerlijk zeggen en bij zo'n typetje als Bente werkt dat misschien beetje averechts... maar 't zou natuurlijk ook wel erg snel zijn zou het allemaal al kloppen, ze heeft er nu bij ons 2x voor gestaan :=

Wordt vervolgd :=

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:20

Lastig he. Je hebt natuurlijk hele degelijke spullen gekocht voor een heel degelijk paard. En nu heb je een (heel gaaf) klein pony'tje.
Met het betuigen van Whitney ging het super voor de sleep (ondanks dat het best een snelle rilkikker kan zijn), toen voor de marathonwagen en ze kwam gewoon amper van haar plek af. Dus huppa, marathon wagen in de schuur, concourswagen er achter en we zijn rijdend heen gegaan. Met een maandje weer voor de marathon wagen en dat ging toen beter. Maar ze heeft er altijd aan moeten sjouwen.

Ik heb vanmiddag voor het eerst sinds een week of 3 een middagje vrij gehad. En heb lekker ziek op de bank liggen slapen. Gister was ik al niet fit, vanmorgen nog gewerkt (2 hele brave, anders ahd ik eht echt niet getrokken) en vanmiddag helemaal voor dood op de bank. En nog even bij mijn mannen in het land. Dennis wou me wel troosten, was niet bij me weg te slaan en Eddie kwam ook even zoenen. Merries bleven lekker op afstand.
Ik heb wel een heel gaaf 2span tuig binnen gekregen. Echt super kwaliteit (beter dan de ideal tuigen die ik in de loop der jaren in m'n handen gehad heb). Dus van het weekeind moet ik fit zijn en wil ik Lot en Roos er voor hebben :D.
Lot heeft gister voor het eerst sinds Ebony's geboorte weer voor de wagen gestaan. Ebony in het land er naast, Lot heeft geen kik gegeven (Ebony wel eventjes, maar ging toen met Dennis spelen). Ze is nu beter dan dat ik in November gestopt ben (daarna nog 3 buitenritjes en een paar keer gesleet met haar). Ze heeft er nu een keer of 15 voor gestaan en doet het gewoon ZO braaf :D.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:16

@ Dennis: wat braaf van Lot! En van Ebony ook natuurlijk
@ VHU: en hoe doet ze dan voor een lichtere wagen?
@ Tallechie: let wel op. Verkopers geven vaak een lager gewicht op dan dat de wagen in het echt weegt. Bij mijn vorige wagen was het verschil 100 kg. Dat is natuurlijk helemaal te gek voor woorden, maar bijna allemaal geven ze lichter op dan ze werkelijk zijn. Daarom heb ik nieuwe wagen dus ook eerst laten wegen ( en dat in contract laten opnemen) voor hij betaald werd.
@ Maisie: spannend he als ze beleerd worden. Ik vind het wel erg leuk dat ik nu iedere stap van dichtbij kan meemaken.

Morgenochtend gaan we met de trailer naar Gieterveen. Om eens in een andere omgeving te gaan mennen. Is weer nieuw voor paard en dus misschien weer spannend en voor ons ook weer eens wat anders.

Amerigo is weer een achterijzer kwijt. Kan het nog niet terugvinden (valt ook niet mee in 0,5 ha grasland), hoop wel dat het nog gaat lukken. Wil geen los ijzer in de wei en het scheelt de smid weer.

En heb vanavond bij het uitmesten gezien dat Amerigo de vluchtstrook dus echt kan gebruiken zoals hij bedoeld is. De grote zaten allebei achter hem aan en hij floepte zo onder het lint door.

Onze grasmaaier is stuk. Wat een ellende, want het gras groeit heel hard in de tuin. Geen gezicht zo.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:20

A gossie arme Cis beetje ziek %) volgens mij ben jij dan trouwens echt ziek als jij op de bank gaat liggen. Wat fijn dat het met Ebony (zo'n mooie naam <3 & poown) goed ging gescheiden van mams.

Citaat:
Je hebt natuurlijk hele degelijke spullen gekocht voor een heel degelijk paard. En nu heb je een (heel gaaf) klein pony'tje.

Klopt :+ Vreesde ook al dat ze het zwaar zou hebben voor mijn wagen hoor. Rizanta was vergeleken met haar een soort tank }:0 Grappig zoals jij het beschrijft met Whitney. Zo was het met Alwyn ook in het begin voor de 4-wieler, die liep soort van leeg...steeds langzamer, nooit in verzet ofzo maar hij kreeg het geheel gewoon niet meer vooruit. Later ging dat steeds beter en uiteindelijk liep hij er zeer vlot voor. Dus heeft gewoon tijd nodig. Maar wil wel een 'tussenoplossing' gaan verzinnen want ze moet geen weerzin krijgen tegen het lopen voor de wagen natuurlijk. Zaterdag maar eens even overleggen met instructeur dan gaan we ze er weer even voorzetten, of misschien dat ik zaterda wel zo'n Clever tweewieler ophaal als Snoys wat leuks op voorraad heeft, zat ik toch al aan te denken, kan ze daar direct voor :j

Met bij haar thuis liep ze voor een hele lichte wagen van de Lemelerij (denk 200 kg?), hebben we voornamelijk over de weg gereden, geen centje pijn, liep ze super voor. Dus denk echt dat het aan het gewicht ligt.
Plus dat het wel een tantje-tje is hoor. Kan maar zo zijn dat Peter net even te veel is gaan 'rijden', wat ze (nog) niet accepteert. 't Is natuurlijk wel een hittepetit :+ Hij had ook wel eens discussies met Rizanta, ik nooit }:0

Zo'n paard als Thabor loopt ook gewoon met alles achter z'n kont weg, die is natuurlijk ook veel zwaarder.
Trouwens je zei nog dat hij licht voelt ondanks de 3e sleuf, maar het is juist dankzij de 3e sleuf. Als je ze daarin zet heb je niets meer in je handen (is de paar keer mij opgevallen toen ik met iets mende waarbij we het in de 3e sleuf hadden gezet).

Leuk hoor ergens anders rijden!
MOrgen hebben we een soort BBQ/lunch het is de laatste schooldag voor zoonlief. Dus ik heb net een enorme hoeveelheid (alcoholvrije :+ ) bowl gemaakt, echt lekker: aardbeitjes, banaan, kiwi en appel en daardoor roosvicee aardbei :9

**duikt weer in marktplaats **

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:44

:wave:

kom even langs om te zwaaien, is even drukjes hier...
laatste schoolweken en vriendlief is de al de hele week van huis, omdat zijn vader erg slecht gaat...

zag wat over gewicht van de wagens en moeite met trekken...
dat viel mij dus bij Zefiro ook heel erg op en daar had ik nooit bij stil gestaan.
Fifi is met de jaren zo'n sterke beer geworden, die sjouwt overal doorheen, maar Zefiro was eigenlijk alleen een lichte tweewieler gewend en die had dus echt moeite om naar voren te blijven en zich te blijven dragen voor de vierwieler, en dan sta je er pas weer eens bij stil wat een kracht het een paard kost...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 07:00

sterkte Nouvel

@dennis; beterschap

@tine; mooie fotos!

@VHU; wat rot dat je spullen eigenlijk net te grof lijken, je blijft er mooi mee bezig zo ;)

Gisteravond met dids geprobeerd de wei te slepen. Is helemaal foutgelopen... Hij draaide door, ging op hol, verloor gelukkig de sleep toen hij de halve weide omheining omlegde en is met de zweng nog achter zich door gekletterd...
Heb heel slecht geslapen, heb me liggen bedenken wat er nou in godsnaam fout ging dat ik zo'n reactie kreeg... :\

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 07:10

Tine, gaaaaaaf Thabor voor de vorkjesschudder ! leuk hoor !!

VHU tja Bente zal het eerst moeten leren, lastige keuze, ze zal wel sterker moeten worden idd en moeten wennen. ze moet idd geen hekel aan het mennen krijgen, of overbelast worden.
Ik zit met melody ook met de wagen, mocht ze wel helemaal opknappen, dan vind ik mijn wijkmans ook te zwaar, en ben bang dat ze zo weer met die blessure zit door overbelasting...
Ciska %) beterschap... :(:)
knap dat Lot het zo goed doet, ben erg benieuwd naar moeder dochter 2-span !!

naaltje, jeeee, die didd's die er met zijn sleepje vandoor ging, kan van alles geweest zijn. vaak kom je daar niet meer achter...is alles verder met diddle goed ? mankeert hij niks...
schrikken zeg !!!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 07:19

Dids crosste de wei door, en kwam zo helemaal aan de andere kant bij de andere paarden uit. Is daar stil gaan staan. Gelukkig was weidegenootje daar bezig, die heeft het restje borsttuig eraf gepakt. Paniek was meteen over daar, hij is erheen gecrosst (en wat kan ie hard :oo ) en stond daar direct stil
Toen ben ik aan komen lopen (hij ging iets harder dan ik) maar hij werd heel bang toen ik aankwam..
hij begon heel erg zwaar te ademen (toen pas ^) ) en stond me echt vreselijk aan te kijken.. Dus ik vermoed dat hij even dwars was, en toen bij zichzelf dacht ''sjit.. nou was ik stout''
Hij heeft een plekje tergrootte van 5 eurocent muntje op zijn rechter hoefbal. gewoon een schaafplekje. Liep wat stijf en gespannen. En hij was boos op de zweng :=
Heb wel nog eventjes borsttuig erom gehangen en zelf in de strengen gehangen, maar hij ging gewoon weer trekken :)

Na de vakantie eventjes rustig weeer opbouwen, eerst 1 bandje, 2 bandjes...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 07:27

Goedemorgen

Naaltje, wat vervelend!! Gelukkig wilde hij daarna wel weer gewoon trekken. Had je het een tijd niet gedaan?
Hopelijk heeft hij er verder niets aan overgehouden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 07:31

tijd niet gedaan zeker.. goed een jaar niet. Maar dat was eerder ook geen probleem... Ik vermoed zelf dat het in het begin dwarsheid was dat hij naar de rest wilde, en toen hij dat ging doen verschrok van wat er allemaal achter hem aan blééf komen.
stout peerd..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 07:39

@naaltje: dat is schrikken :(:)

@Dennis: :(:) , ben benieuwd naar je tuig.

@VHU: ff wennen voor d'r dus. Mmmm, lust ook wel een lekker glaasje van die bowl

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:36

Pfoe Naaltje wat een enorme schrik, naar hoor als je je paardje zo ziet vertrekken met de hele zooi achter zich aan. Had je zijn menhoofdstelletje aan of zijn gewone hoofdstel? Snuit vindt sleep met gewone hoofdstel ook heel eng <<)

Tja, mijn Wijkmans, ik was er zo blij mee -O-
Denk trouwens dat ze het over de weg wel goed trekt hoor, is totaal andere belasting ben ik ondertussen wel achter.
Wil wel iets met haar hebben waarmee ik haar goed mee kan trainen in de bak, dan af en toe voor de zwaardere wagen als test hoe het gaat en dan langzaam uitbouwen.
Als 4-wielige wagen zou een Cob maat Dutch voor Bente denk ik nu best goed zijn, die zijn niet zo degelijk voor het echte boswerk, maar goed genoeg voor in de bak/over de weg.
Wat weer een geregel en gedenk....had het allemaal net goed voor elkaar.

Keus voor wat kleiner paardje is wel bewust gedaan moet ik eerlijk zeggen. Rizanta was natuurlijk mega groot met haar 1.75, dat is geen handige maat in 'alles' (dressuur in de ring maar ook de box waar ze in moeten, de grootte van trailer als je die wilt, de wagen etc) maar ja, had wel net alles voor haar aangeschaft/bij elkaar gesprokkeld. En net wat Nouvel zegt, ik had er niet echt bij stilgestaan die zwaarte van de wagen :o zo zie je maar nooit te oud om te leren B-)

@Maisie ik weet niet of die blauwe wagen erg zwaar is, hij ziet er wel degelijk uit. Moet het even in het echt bekijken (die blauwe dan voor Snuit he). Snuit kan wel wat aan qua trekken maar het moet wel 'redelijk' blijven natuurlijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:36

jee naaltje dat is schrikken zeg...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:37

Oh ja, gister avond helemaal vergeten, stoere Thabor voor de gave vorkjes schudder :D. Zou ik voor mijn pony's ook wel willen, maar denk dat ik ze allemaal nodig heb om de boel van z'n plek te krijgen :+. Ik hou het even bij mijn weidesleepje.

Eh, bach Naaltje. Altijd eng als ze zo stom doen.

Heb het idd goed te pakken. Normaal als ik niet lekker ben heb ik het na 10 minuten op de bank ook wel weer gezien. Ik heb gister echt 2x een uur liggen slapen (en tussendoor even op de PC, wat TV kijken en even in het land liggen trutten met de baby's).
Ik lijk iets fitter dan gister. Zit nu op kantoor, dat is wel aardig uit te houden. Kop thee naast me, doos tissues en een handje keelsnoepjes onder handberijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:45

dennis sterkte!

ow ja, Thabor foto's kwam ik ook tegen, super stoer peerd!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:59

Dennis nog niet helemaal beter :(:)

@vhu; had rijdhoofdstel aan, maar dat was eerder ook nooit een probleem... Misschien nu opeens wel, ik weet het ook niet :=
Volgende keer (over 5 weken ofzo pas) in elk geval met zijn menhoofdstel, iemand naast het hoofd, en maar 1 band. Eerst zorgen dat hij niet meer bang is dat ik boos ben :')

Zo, 2uurtjes bezig geweest aan vakantiedocu's :P probeer een kaartje te maken in Google Earth met waar ik allemaal heen wil :D
Maar lukt natuurlijk allemaal niet he ;)
Nu ga ik mezelf in fatsoenlijke kleertjes hijsen en station Lage Zwaluwe opzoeken. Meeting met Rosanne op de planning staan. Daarna bij m'n ouders de woef halen, dan met woef lekker wandelen. En vanavond woef weer afleveren aan ouders als ze op stal komen :)