[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:43

En waarom blijf je dan toch die man elke maand geld betalen dan? Ik zou echt wegwezen, helemaal als de veiligheid in het geding is. Of ben ik dan te makkelijk :D
Marjola, komen de paarden dan buiten de arbeid maar 2 uur uit hun hok? Dat hoef ik bij die van mij niet te doen hihi, dan slopen ze de boel.
Het weer, misschien kan het dan de hele dag regenen in Noord Holland, Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, flevoland, brabant, limgburg, zeeland, zuid holland EN utrecht, maar niet in Ermelo !

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 11:45

Marjola zou je denken ja iedereen wil het beste voor zijn/haar paard. Klopt! MAAR niemand wil er veel voor doen en vinden ook dat het de zaak van de stalbaas is (waarin ik ze gelijk geef) ECHTER: dan gebeurt er helemaal niets! Als je paard ontsnapt is dan wordt het draad weer aan elkaar geknupt en klaar! Hij is er voorlopig mee weggekomen, omdat niemand een vuist durft te maken. Is echt een heel lastige situatie.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:11

Tjah het is een superlastige situatie. Je wil ook niet dat je paard zomaar op straat staat. Maar als er nu een plan is (al is het dan niet via de stalbaas), zou je er toch aan mee kunnen helpen. Ben blij dat ik de paarden nooit ergens in de stalling heb gehad. Wel wat meer verantwoordelijkheid met zelf overdag moeten voeren etc. maar dan heb je dat soort dingen tenminste zelf in de hand :)

Ips: wij hebben alleen 2 leuke uitloop weitjes. Er staat al eigenlijk geen gras meer op. Dus zelfs al lopen ze langer buiten dan willen ze graag naar binnen naar hun volle hooi ruif (al leggen we hoopjes eten in de wei). Daarnaast ligt het land laag dus het is snel nat in de winter en dan houdt het op want het is dan gewoonweg niet veilig voor hun benen om ze naar buiten te sturen. Ze moeten er ook aan wennen hoor dat binnen staan, maar als ze eenmaal in het ritme zitten, is het geen probleem - ze hebben een ruime box van 3x3 en een open voorvak dus ze staan gezellig over de kant te hangen met hun hoofd als het moet. Gister moesten ze zich natuurlijk even aanstellen in de wei omdat ze dinsdag niet naar buiten konden door de stromende regen, maar ach dat gebeurt ook als de oude merrie weer willig is en alle mannen even indruk moeten maken :P Verder kunnen ze deze winter ook in de stapmolen voor wat dagelijkse beweging.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:44

Zo hier ben ik ook weer, goedemiddag :D

Helaas niet gaan mennen met Aks want ik ben compleet gesloopt en helemaal %) dus ff rustig aan. Pony wordt gelukkig goed verzorgd.

Goede stalbaas is goud waard. Vorige stalbaas was ook OK maar gewoon ander concept dan waar ik nu sta (nu volpension en trainingsstal, vorige zelfzorg en vooral recreatie).
Zo en wat ben ik nu blij met mijn volpension.

Vwb rit a.s. zondag weet ik nog niet of ik meega. Ligt niet aan Ollie, volgens mij kan ze prima meelopen in groep, zeker als het met bekenden is en op bekend terrein. Maar ik ben nu zelf even niet 100% en moet echt aan mezelf denken anders gaat het hier niet goed.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:14

Gezondheid gaat uiteraard voor.

Goede stalbaas is idd heel belangrijk.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:49

Net 2,5 uur geslapen, voel me weer een beetje mens. Zo naar de fysio, paarden naar huis halen ivm springles, bak hopelijk slepen, tuin maaien (nu is het als het goed is wel droog genoeg).

Ermelo moet heeeeeeeeeel erg slecht zijn, voor ze daar een wedstrijd gaan afzeggen. Ik heb dus maar 2 sets extra kleding ingepak, want om nou hele dag met nat pak te lopen, dan weet ik zeker dat ik volgende week uitgeschakeld op bed lig.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:06

Ik ben nu blij met mijn vroege starttijd in de dressuur.. Dan is de baan nog strak.
Marjola, als je het voor jezelf hebt dan maak je toch een paddock? Veel binnen is voor mij geen optie. Det komt dan over de stal heen en das niet handig met lage wanden hihi. Pablo en pris zijn kneusjes dus ook gebaat bij veel beweging.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:47

een :(:) voor VHU
en voor tine

Dids is inderdaad een cadeautje :)) Elke dag uitpakken :))

Ik was al op stal, dus heb Dids maar uit de wei gesleept voor een rondje onder 't zadel :) Was weer confronterend (na 10 minuten auw :') ) maar heb lekker wel m'n rondje afgemaakt. Braaf ponybeest :)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:03

@ips Een paddock is geen optie, want daar is geen ruimte meer voor. We hebben trouwens wel een buitenbak en daar hebben ze ook wel eens los in gestaan, maar dan gaan ze uit verveling de drainering omhoog graven (beetje dure grap). Onze merrie heeft toen ook besloten om haar "springtalent" uit te oefenen. Sprong zo over het hek (staat op 1.20/1.30 volgens mij) heen richting het gras, maar vergat haar achterbeen. *Krak* plank. Dat liep gelukkig goed af, maar niet echt behoefte aan meer van dat soort grapjes ;) Dus we doen ze "gecontroleerd" naar buiten (als ze echt het gras niet meer op kunnen), met longeerwerk etc. En tot nu toe werkt dat eigenlijk prima. In de winter zijn wij ook geen fanatieke wedstrijdrijders trouwens, meestal is het bij ons vanaf half december winterstop, dus de paarden zijn dan ook wat relaxter (beetje lastig uit te leggen, maar ze merken dat er minder van hun verwacht wordt dus het temperament daalt dan wel). Misschien zijn het ook wel onzettende mooi weerpaarden die wij hebben, die een winterslaap in plannen :P

Maar voor iedereen geldt, denk ik, dat je roeit met de riemen die je hebt en wat voor jou en je paard de beste/handigste aanpak is :) Al dromen wij er stiekem ook van dat we ooit een miljoen winnen een loterij (wie niet?! ;)). Kunnen we het bouwland naast ons kopen en onze halve hectare flink uitbreiden :D

@tine dat is zo, maar ik dacht ook aan het kapot rijden van het terrein. Ze hebben namelijk nog wat evenementen staan (New Forest dag etc.) en die willen vast ook nog een paar grassprietjes op het terrein hebben als ze er rijden :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:08

het ging hier nog over staleigenaren.. Tja ik snap 't wel, zelf wat regelen zodat het te doen blijft :j
Vorige stal was het vaak ook ''hmm als wij dat en dat zelf bouwen/maken/veranderen mag dat?'' als we iets handiger/beter vonden. Dat kon allemaal. Maar anders was het gewoon 1 groot open perceel met gras waar ze zich te barsten konden eten..

Nu lieve stalbaas :) En happy paardje :) Bij ons is de wei nog heerlijk. Amper nat, zo fijn! :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:26

Zo ben hier ook langzamerhand weer ietsje mens aan het worden :)

Lekker gerommeld Aks en inderdaad jullie weides zien er nog super uit. Bij ons ook trouwens (700 meter verderop :+ dus vrij logisch).

Ol staat nu dagdeel op de wei en als het geen drama weer is andere dagdeel op paddock. Als het regent vindt ze er ook niets aan hoor, buiten, rillen en hoofd naar beneden en vooral niet in de modder willen staan (tuttekopje uit de stad) op vorige stal vond ze het ook echt niets als ze dan hele dag buiten moest staan, al helemaal niet met graasmasker om }:) stond ze echt bij het hek te wachten. Bente vond daar ook niets aan (buiten staan met slechter weer) en paddock vond ze ook niets (kon enorme gaten graven). Op de stal heeft ze een luik naar de bak, paarden hangen altijd met hoofd uit dat luik beetje te koekeloeren :j
En stal is het toilet := zodra ze op stal wordt gezet moet ze eerst plassen ...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:29

jij plast ook liever binnen vhu :)) ;)

Heb in 't bos nog ruim half uur staan kletsen bij die enge auto :)) Dat waren de bos-onderhouds-mannen :)) Gezellig :)) Dids op rust naast die auto en buurten maar :))

Komt er de opmerking ''jeetje je rijdt ook nog 's zonder bit!''
ja.. naja, enige wat ie onderweg doet is schrikken van een duif.. Doet ie met bit in ook :+
En toen dacht ik ''ohja, ik stap zonder na te denken daarover met een touwhalster heel het bos door''

Nu ben ik wel stuk... Dat is dan weer jammer...
En ik ben m'n GPS ontvanger kwijt ^)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:31

Beetje jammer voor zoonlief, maar ik ben wel blij. Springles is net afgebeld, juf is ziek. Moet ik zo niet vergeten alle dekens mee naar achteren mee te nemen, want ze staan nu even in hun nixie.

Gras is al gemaaid, nu alleen de bak nog maaien.

Aks: lekker bezig.
VHU: hier wordt stal ook als toilet gebruikt. Heel fijn
Marjola: lijkt knhs weinig te doen of het terrein goed of slecht is. Ook wel eens op heel slechte bodem moeten rijden, was vraag of dat verantwoord was.....

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:38

@Tine: nou, ik ben jaloers dat het bij jullie droog genoeg is om het gras te maaien :D .

Hier wss voor het eerst met dochter naar een nieuwe springles op de club, ben benieuwd, ze hebben ons gevraagd, maar heb nog niks gehoord verder, ben dus nog aan het bedenken of we al meteen pony mee nemen, zijn iig eindelijk eens allemaal ponyruiters, daarvoor reed ze in een volwassenenspringles :') .
Mmmm, heb zin in chips, hahaha, krijg snaaizin van het weer.

Ik denk ook dat je moet roeien met de riemen die je hebt en dat je paarden zich daar ook wel aan aanpassen.
Hier staan ze veel buiten, maar heb ook veel grond en goed droog, bij droog weer, hang ik in de winter de hooinetten ook in de wei, vind het heerlijk zo'n echte mini-kudde, maar met weinig grond of op pension is dit gewoon veelal niet mogelijk.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:41

Zit jij op zand avaluna?
Klei is met paarden ook echt gewoon ruk..

Vorige stal stond dids ook jaarrond buiten, maar regelmatig tot zijn knieen in de blubber (ja, in elk geval tot over zijn koten!)
Nu moet ik 'm meenemen naar het bospad om te rollen, omdat de wei zo goed is dat ze zelfs het gras er niet uit gelopen krijgen :+

En tine stiekem blij met afgelaste springles :))

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:46

Weiland is hier het hele jaar door te gebruiken, misschien 2 dagen per jaar dat ik ze niet de hele dag buiten zet, maar slechts een dagdeel, omdat het stuk naar de stal dan blubberig is (dat komt nu ook door de nieuw te bouwen stallen, omdat hier nu de dakgoot van de schuur op uit komt.
Als de stallen klaar zijn is het de bedoeling dat het stuk voor de stallen zo'n 1.000 vierkante meter een verharde paddock wordt.
Dan nog een wasplaats én sproeisysteem in de rijbak en we hebben alle luxe die we ons maar kunnen wensen :D , hoop nog 2 jaar, voordat écht alles helemaal klaar is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:52

Vorige stal klei met leemlaag eronder en dan ook nog - tig meter NAP :P oftewel wat voor zwembad wil je :+
Dus daar was in de wei ook geen optie 24/7. Wat dat betreft is die regio waar we nu staan wel ideaal. Staat erg veel 24/7 buiten al dan niet met schuilstal. Denk dat als Ollie schuilstalletje tot beschikking had incl droge wei ze helemaal tevreden zou zijn. En zo'n mini kudde Avaluna, als je dat zo gezellig bij elkaar ziet staan word je toch alweer helemaal gelukkig.

Hadden we vroeger ook met ons eigen stukkie land...
vlnr Freddy, Snuitje en Alwyn december 2010
Afbeelding

Niet dat dat ideaal was hoor, voor mijzelf dan
Afbeelding
zo zonder electriciteit en water :7
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 12-09-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:53

Heb je nog een kamer over avaluna? Ik zoek nog woonruimte.. Als dids dan mee kan? :)) :)) :))
> met andere woorden: hoe jij woont, dat klinkt zo heerlijk! :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:03

Misschien wil Avaluna huizenruil doen met het dynamische Rotterdam :))

<3

Afbeelding

Nou ik ga wat ondernemen :evaw:

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:13

VanHuisUit schreef:
Misschien wil Avaluna huizenruil doen met het dynamische Rotterdam :))

Oh, ik ben al een muts als ik hier door het centrum rijd met de auto, hahaha, wat een drukte, wat een stress :') .

@Aks: of kom eens lekker op vakantie met Didds een paar daagjes :j .

@VHU: ziet er heerlijk uit de foto's van je eigen wei en wat lief die koppies van die twee :(:) <3 , maar idd veel werk, aan huis is dit wel heel anders, hoor, kun je het werk verdelen, verder hebben we wel water en elektriciteit, hier :o .

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:19

zogauw ik vervoer heb spreken we een keer wat af! :) Ik kan de auto al wel regelen, maar de trailer en degene die ermee kan/mag en durft te rijden is wat lastiger :D

En huizenruil met rotterdam.. mwa, no offense VHU, maar.. ik kan me avaluna haar standpunt indenken ;) :))

En wat een geweldige :+: foto van snoetekop :+:

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:47

Scheelt hier dat we het vorig jaar gekocht hebben en er was niks. Dus tja, naar mijn eigen idee ingericht. Wel duidelijk een luxe hoor hihi. En erg fijn want hoef niet met paarden te sleuren van en naar paddock, naar de wei gaan ze los heen en weer etc. Hier is trouwens ook de schimmel het varkentje hoor.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:17

Ook jij dus niet in voor huizenruil :P :+
Moet dan ook manlief maar inruilen want die wil zoiets echt niet, anders was het al vast links- of rechtsom zo geweest.
Maar klaag niet hoor O:)

Algehele malaise komt inderdaad ook voor stuk uit hele Snuit traject hoor -O- dat slurpt(e) energie op momenten dat je juist moet opladen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:24

jij bent gewoon parttime brabo VHU ;) :)

Straks fotos van m'n ritje even op de computer zetten :) Nu druk bezig met jobbird profiel maken.. -O-

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:37