[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:28

Omdat ik te ziek ben om nog te mennen. Heb mijn pony ook verkocht

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:39

ik heb een paar keer voorbij zien komen over een stevige nylon kabel voor de hca ipv de staal kabel.
kan iemand mij hier meer over vertellen?
ik kan het niet meer terug vinden....
ben benieuwd!

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 13:27

Hoi Iedereen!

Ik heb hier al een aantal vragen gesteld, maar nu heb ik dus weer een nieuwe... :+ Ik ben zelf 16 en ik ben aan het sparen voor een Hca sulky voor mijn shet. Het zal mijn 1e sulky zijn en ook allebei onze 1e men ervaring. We hebben natuurlijk ondertussen al wel les en zijn bezig met beleren etc., maar verder weet ik niet zo veel van sulky's. Ik heb veel 'research' gedaan naar wat echt goede sulky's en kwam toch altijd uit op de HCA. Ik weet al zeker dat ik het mennen leuk vind en mijn pony ook. We hebben ook het tuig enzo al. Ik moet dus alleen nog wachten op de sulky. Ik moet nog een klein beetje sparen en ik hoop dat ik hem heb tegen de zomer of misschien iets later. Ik heb wel al veel vragen ook aan HCA gestuurd en allemaal goed beantwoord, dus dat is het probleem niet. Nu mijn vraag: Heeft iemand van jullie nog tips of opmerkingen over de sulky. Wat ik het beste zou kunnen nemen al extra of juist niet doen. Wat jullie ervaringen zijn enzo.

Ik heb een shetmerrie van 85 cm en ik ben (tot nu toe) van plan de 16 inch te pakken dus de kleinste. Wel met stoeltje voor mijn rug.

Zouden jullie het ook zo aanpakken?

Edit. En is als je de sulky uiteindelijk hebt het moeilijk met instellen etc.? Omdat ik 2uur van klarenbeek woon, waar je de sulky moet ophalen, zijn we aan het overwegen om hem te laten versturen. Of is het toch echt wel de moeite om hem op te halen?

De reden dat ik dit aan jullie vraag en niet aan Hca is omdat jullie toch wel gebruiksdeskundigen zijn, jullie hebben er ervaring mee met jullie pony's dus vandaar :o :D

Groetjes Imane

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:20

Als je de mogelijkheid hebt om hem op te halen zou ik dat zeker doen. Andries kan je dan namelijk ook nog het een en ander uitleggen.
En 16inch voor een shet van 85cm kan prima. Dit heb ik ook, in m'n profiel staan wel foto's!

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:21

Patty14 schreef:
Als je de mogelijkheid hebt om hem op te halen zou ik dat zeker doen. Andries kan je dan namelijk ook nog het een en ander uitleggen.
En 16inch voor een shet van 85cm kan prima. Dit heb ik ook, in m'n profiel staan wel foto's!

Dankjewel voor je reactie, ik ga even op je profiel spieken :+ Edit. Ziet erg leuk uit, jullie 2 samen!! Mooie sulky ook! :j

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:52

Voor een shet van 85cm zijn de 16 inch wielen goed, maatje groter krijg je niet meer in balans.

Als je iemand in de buurt hebt wonen met ervaring met een hca kan je ook op laten sturen, anders wat Patty al zegt beter ophalen.

Als je wedstrijden wilt gaan rijden in de toekomst dan zou ik ook voor spoorverbreders gaan.

Verder heb ik ook een stoeltje en dat zit echt heerlijk. Ook heb ik gesloten lamoenstokken, maar dat is puur omdat ik dat veiliger vind.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:58

Even een vraagje voor degene met een Hca sulky; weet iemand misschien hoe ik de staalkabel kan verkorten? Zoals waarschijnlijk bij alle Hca sulky's, heeft de staalkabel een lusje doormiddel van een soort van schroefachtig klemmetje, echter heb ik geen idee hoe ik deze open kan krijgen, zodat ik de staalkabel korten kan knippen.

Iemand enig idee hoe ik dat kan doen?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:00

Die kan je niet openmaken en opnieuw sluiten, je kunt wel een soort klemmetjes bij de GAMMA halen. Ik weet niet hoe ze heten.. Maar die draai je met twee kleine moertjes dicht. Ik heb ze zelf ook :) Zo kun je gewoon je kabel korter knippen en dicht draaien met die klemmetjes.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:06

Ayla schreef:
Die kan je niet openmaken en opnieuw sluiten, je kunt wel een soort klemmetjes bij de GAMMA halen. Ik weet niet hoe ze heten.. Maar die draai je met twee kleine moertjes dicht. Ik heb ze zelf ook :) Zo kun je gewoon je kabel korter knippen en dicht draaien met die klemmetjes.

Als het goed is heb ik ook dat soort klemmetjes (zitten twee mini schroefjes op, maar geen idee hoe je die open zou moeten draaien aangezien ze écht klein zijn), maar ik zal anders even een foto maken, weet namelijk niet zeker of het die klemmetjes zijn. :)

hieke_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:14

Die staalkabel klemmetjes heb ik ook en kreeg ik er ook met geen mogelijkheid af. Heb ze eraf geknipt om de kabel in te korten...

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:18

hieke_81 schreef:
Die staalkabel klemmetjes heb ik ook en kreeg ik er ook met geen mogelijkheid af. Heb ze eraf geknipt om de kabel in te korten...

Dat kan natuurlijk ook! Zal ook eens een kijkje nemen bij de Gamma om te kijken of ze daar precies dezelfde klemmetjes hebben.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:25

Hebben ze niet.. Toen ik een tijd geleden keek iig. Die schroefjes kun je los draaien met een kleine sleutel.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:30

Ayla schreef:
Hebben ze niet.. Toen ik een tijd geleden keek iig. Die schroefjes kun je los draaien met een kleine sleutel.

Oke, dan dus maar naar de Gamma voor hele kleine sleutels! :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:38

Sleuteltje 7 moet je hebben. Twee slagen open draaien, kabel doortrekken en weer goed aandraaien

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:50

Napie schreef:
Sleuteltje 7 moet je hebben. Twee slagen open draaien, kabel doortrekken en weer goed aandraaien

Dank voor de tips! :)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:49

Ik heb sinds kort ook een HCA Sulky en ben hem nog in balans aan het brengen.
Nu zit ik ermee dat hij "klappert" verder de stoel naar voren zetten maakt geen verschil, naar achteren wellicht dan wel?
Hij lijkt op het oog wel in balans maar in de praktijk dus niet.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:53

Als hij klappert op de onderkant van je lichtogen kun je inderdaad stoeltje iets naar achteren zetten, of je lichtogen naar beneden.

Lichtogen blijven waarschijnlijk wel iets bewegen/klapperen, zolang t maar geen grote tikken zijn op de lichtogen is t volgens mij prima.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:58

Ik heb veiligheidslichtogen dus die zitten strak om het lamoen heen dus daar klappert het niet. Meer de riempjes waar de veiligheidslichtogen aan vast zitten zeg maar, die aan het schoftje vast zit.

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:01

Ik heb zelf ook veiligheidslichtogen, maar die zitten er bij mij niet strak omheen. Heb je brancardlichtogen? Maar dan zou ik het verder niet weten. Waarschijnlijk als je bankje naar achteren gaat, gaat je lamoen wat omhoog, dus dit zou er wel voor kunnen zorgen dat de druk van het schoftje af is. Maar of het het klapperen verder tegengaat is een kwestie van uitproberen.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:06

Ja zal van het weekend wel eens verder puzzelen thnx voor het meedenken!

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:05

Ik heb een vraag, vandaag heb ik mijn sulky caveletti sport opgehaald maar ik heb geen ervaring met tweewielers en ik heb geen idee wanneer het goed is. Ik heb de sulky vanavond geprobeerd en ik vond het nog al instabiel. Ik denk dan ook dat hij niet goed in balans is en de afstand tot de lamoen ben ik ook niet zeker van. Eigenlijk ben ik op zoek naar iemand die langs wil komen maar ik ken niemand. Dus vandaag dat ik het hier vraag, wanneer is een sulky in balans en hoe groot moet de afstand tot de lamoen zijn.

Ik zou morgen ook foto's kunnen maken hie hij er nu voor staat

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:34

Peachy; klinkt alsof je brancard beugels hebt; die zijn niet geschikt voor het mennen met sulky/tweewieler.. heb je een foto van je schoftje?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:08

Ik heb een vraagje. Ik men met mijn Shetlander eigenlijk alleen in het bos, af en toe eens wat dressuur op een veldje. Nu valt het mij op dat de zweng aan de linkerkant meer naar voren komt dan aan de rechterkant. In alle gangen. Ze loopt recht, kan makkelijk beide kanten op buigen. Ze heeft wel een voorkeur voor de linker galop maar kan ook prima in de rechter galop. Het maakt geen verschil welke kant ik haar op stel. Ze buigt makkelijk en vertoont nooit verzet..

Voor welke wagen die staat maakt geen verschil, en ander tuig ook niet...

Wie weet hoe dit komt en hoe je het op kunt lossen? Ik heb nu de linker streng iets langer gedaan maar ja dat zal de oplossing niet zijn.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:03

Weet je zeker dat je strengen even lang zijn? Gemeten vanaf de zweng dan. Want ik had hetzelfde en ze waren echt zo'n 2cm ongelijk. Ik had ze wel op hetzelfde gaatje zitten, maar de ene streng was simpelweg 2cm langer waardoor het alsnog iets scheef zat. Pas toen ik ze vanaf de achterkant naast elkaar hield zag ik het verschil. En dat was een heel duur tuig ook.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:36

Peachy schreef:
Ik heb veiligheidslichtogen dus die zitten strak om het lamoen heen dus daar klappert het niet. Meer de riempjes waar de veiligheidslichtogen aan vast zitten zeg maar, die aan het schoftje vast zit.

Heb je wel je oversingel vast? Die moeten echt niet kunnen klapperen, onmogelijk, als je die singel goed vast hebt.