[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:25

Super. Wel heel spannend. Gewoon ontspannen blijven rijden, en vooral genieten. Het is je eerste keer L, dus dan mag het nog misgaan :D Kan helaas niet komen kijken (als dat wel kon, kon ik namelijk ook gewoon meedoen :D ), heb een bruiloftsfeest.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:40

Sorry voor de ego-post |(

Hier echt even drama-gevoel, ben er zo kapot van.
Rizanta is waarschijnlijk overleden door de gevolgen van...een allergische reactie op de buscopan injectie die ze kreeg omdat de DA dacht dat ze koliek had (wij dus niet |( ). Het komt echt vrijwel nooit voor maar ze is na de injectie in shock geraakt en uiteindelijk daaraan overleden. Aan die shock dus.

Het is toch niet te geloven dat je je paard daaraan kwijt raakt.
Wie zei het ook alweer, van het paard van Royaltjuh, die is ook in shock geraakt na zoiets simpels als een injectie.

Ik heb ook een keer een paard gehad dat in shock dreigde te raken na simpele tetanus/influenza injectie, die was allergisch voor kippeneiwit in de entvloeistof. Die zag ik na de enting helemaal wegzakken, DA was nog op terrein, heeft toen iets gegeven, wat weet ik niet meer en ze is toen nog weken niet goed geweest.

Dus niets met voer, niets met gif, maar stomme pech door allergische reactie, op iets wat ze misschien niet eens had moeten hebben :n

askazita

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:46

VHU wat vervelend

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:47

hee :(:) maaike :(:)
wil je dat ik je even bel? :(:)

weten ze wel waarom ze zich al niet goed voelde? Want ze kreeg die injectie omdat ze zich al niet best voelde toch? of kunnen ze daar niet achterkomen?
:(:)

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:51

Dat was ik VHU. Die van royaltjuh is daar inderdaad ook aan overleden.
Wat ontzettend balen zeg. Ga je de dierenarts nog bellen hierover?

Sterkte... en pb, telefoon staat voor je open

Bruiloftsfeest is ook leuk. Maar wel jammer. Inderdaad ontspannen, ik hoop dat het gaat lukken.
Maar B schiet ook niet op. Enige nadeel is dat ik verlies kan rijden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:53

Waarom ze zich in eerste instantie niet lekker voelde zullen we dus nooit meer weten, er is van alles onderzocht, volgens hun was het een 100% gezond paard.

Het is echt een giga-uitzondering op de regel. Maar dat was dat hele paard. Wat dat betreft past dit wel bij haar, op zo'n manier er tussenuit stappen. Het kan dus heus wel in 1e instantie koliek zijn geweest, alleen in dit geval heeft het wel fataal uitgepakt. De DA staat in contact met Utrecht, denk dat hij het ondertussen wel weet.

Je hoeft niet te bellen Naaltje hoor, ik heb Han thuis, anders ziet hij weer zijn moeder van slag, zo via de mail kan ik het wel wat verbergen.

Tja en wat kun je eraan doen? Als een dier zo'n fatale allergische reactie heeft gaat het zo razend snel, je kunt eigenlijk niets op het moment dat in die shock raken en bij Rizanta ging dat dus zo ongelovelijk snel echt van het ene moment in het andere hijgen, zweten, hartslag omhoog, shock.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 28-06-11 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:55

oke :(:)

wel eng.. zoiets ''normaals'' als medicijn wat dan zo'n gevolg heeft.... bleh.. :(:)

bettepet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:12

@tallechie, leuk dat je L gaat starten in Roden. Ik ben er ook. Zolang je zelf ontspannen blijft komt het helemaal goed.
Wat leuk dat je Alwyn hebt gekocht. Blijft Veale wel??
@VHU wat naar, ik vind Bente wel een supergaaf paardje.

Ik ga 22 juli in Beetsterzwaag tijdens het jaarlijkse ponykamp voor gehandicapte kinderen een show rijden met mijn shet, eerst een stukje dressuur en dan nog wat spektakel zoals ze graag wilden. Maar ja, leuke muziek is zo moeilijk. Moet natuurlijk wel wat actie in zitten.Dus als jullie nog ideeen hebben.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:14

@VHU :(:) Wat een moeilijk nieuws. Wel fijn dat je het verder af kan sluiten nu maar damn dit is wel hard zeg.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:15

Ja veale blijft wel. Althans of er moet een geschikt persoon voor hem komen, maar ik wil niet dat hij in de handel terecht komt en van veale kan ik nog veel leren. Maar veale is buiten gewoon niet zo'n fijn paard, en ik kan me er niet alleen mee redden. Ik wil wat vaker alleen weg kunnen.

Doe jij zondag ook mee dan? Ik stond eerst in de B maar heb vandaag gebeld dat ik L ga starten. Ik ga lopend vanaf huis heen

bettepet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:17

Ja, ik rij in de M dressuur en mijn moeder in de B dressuur

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:19

Aha, was me nog niet opgevallen op de startlijsten.

Hoef ik tenminste ook niet zo vroeg. nu rond 1240

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:22

post even voor VHU O nee zo oliebol zeg.... |(

Ik heb hier net les (en examen) over gehad. Het is namelijk zo dat zowel mensen als alle dieren ook binnen hun soort een hele grote genetische variatie hebben. Hierdoor zal elk dier/mens een klein beetje anders reageren op medicatie, deze reactie is een normale verdeling. er is dus ook meer of minder kans om een allergische reactie op te doen hier op. Medicatie is gemakt voor het gemiddelde dier waarbij er altijd dieren zijn die helemaal niet of heel weinig reageren op medicatie en dieren (groen links op deze grafiek) waar het medicament dus niet werkt. Alsook dieren die heel heftig reageren (groen rechts op deze grafiek) waardoor ze in toxisch kunnen reageren op medicatie. Normaal gezien is deze groep heel klein ze maken altijd de kans zo klein mogelijk mar natuurlijk niet onbestaande... Helaas was het natuurlijk door de dierenarts heel moeilijk te differentieren of rizanta slechter werd door zijn spuit of door onderliggende koliek.... (wat bij een vaccinatie natuurlijk veel gemakkelijker was geweest om eraan te denken). Buscopan wordt ook bijna standaard gegeven en zo n reactie komt bij mijn weten niet veel voor..echt heel oliebol :(

Afbeelding

hoe heeft de dierenarts de diagnose koliek gemaakt? rectaal onderzoek? echo? sonde naar de maag?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:35

@ VHU: wat rot zeg! :(:) Maar dat is nogmaals een bewijs dat jij er niets aan kon doen! En de dierenarts heeft volgens mij ook niets verkeerd gedaan, hij heeft gewoon gehandeld zoals hij altijd handelt bij zulke gevallen, helaas is het niet gelopen zoals het moest lopen..

Een hondje bij ons op de hondenschool is vorige week in shock geraakt na een simpele ontworming. De 4 andere honden van die mensen hadden dezelfde ontworming gekregen en hadden er totaal geen reactie op. Gelukkig heeft het hondje het op het nippertje gered.

Was dat paard van Royaltjuh (Royal) niet verdronken in de vijver?

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:36

5 pagina's bijgelezen en dan kan ik niet meer onthouden wie wat precies heeft gezegd, sorry als ik even geen namen weet, of de verkeerde zeg....

SL (?): Ik heb inderdaad geen bos, tja kan er in theorie tegenwoordig met een trailer heen. Rijd nu buiten of op mn trainingsveld.

Janice: Storm is leuk! Zou goed bij die van mij passen voor een span. ;)

Biancacoo: Ik was de enige met shet, nog 2 b pony's, 5 d pony's en de rest paarden, haffies, friezen enz. In de eerste menweek in mei waren er schijnbaar nog 4 shetters. Was ook een komisch gezicht.. allemaal vierwielige grote wagens netjes in een rij opgesteld en dan ineens die mega kleine sulky van mij ertussen.. :P

Leuk de foto's van toen en nu... Ik zal die van mij maar in de oude doos laten.. ;)

VHU en Tallechie; Wat super leuk dat jullie onderling alwyn verkopen. Gefeliciteerd en fijn dat we alwyn dan blijven zien hier op bokt.

VHU: Wat een knullig iets dat ze daar aan is overleden. Het verzacht de pijn waarschijnlijk absoluut niet, maar nu weet je wel meer en kun je het misschien beter een plekje geven.

Tallechie en Bettepet, succes het weekend!

Naaltje natuurlijk nog van harte gefeliciteerd!!

Volgens mij heb ik zo iedereen wel gehad, excuus als ik je vergeten ben. Vanavond nog maar even bij eef kijken, maar het is zoooo warm hier en nog geen onweer gehad dus het zal wel tegenvallen w.b. ik allemaal ga doen... ;)

Fijne avond allemaal!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:37

@ Cyclo: mooie uitleg. Hoop dat VHU daar toch een kleine troost in kan vinden.
@ Bettepet: succes alvast
@ VHU: oei, dat was weer een flinke hamer. Maar aan de andere kant toch ook fijn dat ze uiteindelijk wel hebben kunnen vinden wat het is geweest. Nu hoef jij je geen zorgen te maken over een onveilige wei, of andere dingen als voer. Dit heeft niemand kunnen voorkomen, en hier heeft ook niemand schuld aan. Is gewoon onbeschrijflijke pech, want dit lijkt dus iets heel zeldzaams. Maar zoals je schrijft, Rizanta was ook iets heel bijzonders.

Ik heb hier nog een foto van de les van gisteravond
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:54

@Cyclo86 zo zit het inderdaad.
Vwb handelen DA: die man doet dit ook niet expres en heeft zelfs na de dood van Rizanta nog twee keer gebeld plus mail gestuurd met het hele verhaal van melding t/m dat we wegreden met de vrachtwagen. Ook Utrecht heeft het niet herkend, want er is voordat ze de vrachtwagen op ging continue telefonisch overleg geweest wat nog gedaan kon worden in voorbereiding op evt operatie/opname.

Weet wel dat ik het nu beter een plaats kan geven. Beter dan dat je het nooit weet. Het geeft nu, na de mokerslag, al enige rust pfffff.

@Tine wat een leuke foto, wat loopt hij er al fijn bij. En ook heel fijn trouwens dat de beleerder open staat voor jullie ideeen en inbreng. Klinkt als een hele fijne man zoals hij met je paard omgaat en dus ook meedenkt.
Ik denk dat als ik de 1e keer op Bente zit, je meer van mezelf ziet dan van 't peerd :x , dat is echt nog een smalletje (zit ook die smallere hackney in).

Is het bij jullie ook zo ontzettend warm? Echt ongelovelijk zeg.
Wil graag morgen weer even mennen met Bente, maar als het morgen nou weer net zo warm is, moet Peter haar maar even heel vroeg in de ochtend of laat op de avond doen (dan kan ik helaas niet, kan alleen ergens in de middag).

PS paard van Royaltjuh was in shock geraakt, is daardoor helemaal 'daas' uitgebroken en een vijver ingelopen en daar verdronken.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 28-06-11 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:57

sl die is inderdaad verdronken in de vijver nadat ze in shock was geraakt

leuke foto Tine. Ziet er goed uit

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:16

@VHU nee denk ook niet dat die man het express zou hebben gedaan dat wenst niemand een dier toe, was meer uit eigen intresse dat ik me afvroeg hoe hij de koliek had bevestigd eerste keer (beroepsmisvorming, ben over paar weken zelf da als examens goed gingen :x ). Zoals verhalen van SL en tallachie ook al bevestigen heel soms komt het voor, het gaat heel snel en soms echt nie te erkennen. Iig voor jou fijn dat het niet door het hooi ed komt zoals tine idd al zei. Ik hoop dat je het nooit meer mee hoeft te maken Y;( .

@ SL weet je wat voor een ontworming het was, zou het hel graag willen weten, alsook welke ras hond het was. (beroepsmisvorming :P)

verder ishet echt drama weer ik hou helemaal niet van zulk weer bah, dat het maar snel gat onweren dat het erna weer afkoelt }>

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:35

@ vhu toch een gerust stelling dat het niet aan jou lag lijkt me
@ tine tahbor gaat goed zowel voor de kar als onder het zadel mooie foto
@ tallechie koopt alwyn en gaat L starten
@ naaltje gefeliciteerd met je verjaardag
@ Cyclo mooi uitleg en bijna DA als examen goed gaat
@ askazita asmiro kreupel :(:)

het duimen heeft geholpen want ja ja simone heeft een nieuwe auto gekocht *\o/* een goedkleurige nissan micra :D ik kan de auto vrijdag ophalen.

maandag avond weer les gehad uzma liep echt wel weer lekker en aan het eind van de les nog even proefjes geoefendt en alhoewel ik toch geen startkaart krijg met uzma toch ook meegedaan en dat liep ook zeker winstpunt waardig :j

vandaag dan maar weer naar de HA geweest deze x een spuit in me schouder gehad met pijnstillers en ontsteking remmers gaat al beter moet ik zeggen.

ook wij gaan zondag naar roden met het 2 span en we kunnen gelukkig als aller laatste starten want H had nog een doop feest van zijn neefje waar ie echt niet bij weg kon blijven s'ochtends

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:37

@ Cyclo: Ja uiteraard, het ontwormingsmiddel was Profender, het hondje is een Springer Spaniel.
Wat leuk zeg dat je bijna dierenarts bent! Dat is altijd een droom van me geweest, maar computers en talen leer ik veel gemakkelijker dan biologie.

@ tallechie en VHU: ah zo, dat van die shock was ik vergeten, maar nu je het zegt komt het weer terug boven. Ik weet nog dat ik het verhaal van Royaltjuh las met stromende tranen.

@ VHU: hier is het inderdaad ook nog ontzettend warm, nog steeds 36 graden op onze thermometer die in de schaduw staat. ^)
Morgen voormiddag voorspellen ze hier ontzettend veel regen (zou vanavond beginnen) en tegen 14 uur zou het weer droog worden, maar ik weet uiteraard niet hoe het weer in NL gaat zijn :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:52

hier is het ook niet best :+
veel te warm. en toch een zeer serieuze hagel/noodweer waarschuwing. Net dus de bus even in veiligheid gebracht. hagelschade is niet gedekt namelijk..
En toch wel zeer sterk zorgen om mijn ponypaard...

en heel erg superduper nieuwsgierig naar mijn cadeautje van m'n ouders en broer >;) :P

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:55

@SL talen is dan weer echt niks voor mij :P voor ieder wat wils zeker :D.

@ tallachie hoop dat het cadeau leuk is ben benieuwd en paardje zal het wel redden ik heb 2 verwende knollen die met regen altijd in schuilhok gaan staan hahaha

Hier lijkt het nu wel nacht onweer harde wind en eerste regendruppels al gevallen *\o/* nu nog afkoelen

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:04

*stapt binnen*
Maaike wat vreselijk!! Hetzelfde 'onmogelijke' als Royal had indd, een allergische reactie en de gevolgen daarvan. Ik hoop dat je hier niet heel bang van wordt, bij elke injectie die nu in Viva gaat eis ik van de DA dat die erbij blijft tot zeker is dat het goed gaat, en bij elke koliekaanval die ik zie kan ik wel janken en komt alles terug van hoe je je paard hebt zien creperen.

Bah gatver wat erg... Arme Rizanta!!

*gaat weer in meeleesmodus*

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:42

@Royaltjuh (ik doe het maar even in het topic, misschien hebben mensen hier wat aan) ik denk dat ik nu een complete neuroot word, maar so be it, dit nooit meer. Ik ben altijd al heel terughoudend met spuiten, vaak wordt er ook zomaar AB of cortico's gespoten zonder goede reden, dat komt er bij die van mij dus niet in, als ik niet zeker weet waar het voor is, anders wil ik het niet.

Elke DA zegt bij mij ook elke keer weer als de paarden/pony's worden ge-ent dat zo'n allergische reactie als NEbraska heeft gehad (dat andere paard dat we dus net hebben kunnen voorkomen in shock te gaan) heel uitzonderlijk is maar als ze komen enten gaat mijn paard als eerste en tegen de tijd dat DA klaar is weet ik of ze niet in elkaar gaat storten. Vaak blijf ik er de hele middag/dag bij.... Toen ik ze 'thuis' had staan bleef ik er zowiezo altijd de hele dag bij. Het gaat niet uit je lijf die angst.

Ik vind de enige DA die dit echt serieus neemt Eric Laarakker, hij kan je paard ook testen op mogelijke allergieen en dat heeft hij toen ook met NEbraska gedaan. Zijn advies toen: nooit meer laten enten of met compleet anders samengestelde enting of met ondersteuning van bepaalde middelen van hem. Dat laatste heb ik toen een aantal keer gedaan en nieuwe eigenaar als advies meegegeven.

Bedankt voor je berichtje.

Het is hier ongelovelijk gaan regenen en onweren....koelt lekker af :j