[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:33

Dat zie ik met Romeo echt nog niet zitten :D Hij twijfelt nog erg aan zichzelf, waardoor hij niet 100% blijft stilstaan, bijvoorbeeld ineens in een schok vooruit springen, of plots naar rechts draaien(hij blijft dan proberen om nog meer naar rechts te gaan, hij is dan niet meer terug te krijgen met stem, leidsels of zweep. De groom moet dan tot bij hem om hem terug recht te zetten en vooruit te leiden. Het gebeurt niet vaak, maar als het gebeurt, en ik ben alleen, dan zit ik toch wel met een probleem...
Ik denk ook wel dat het met een sulky anders is, maar die heb ik niet.

Hoe oud zijn jullie pony's waarmee jullie alleen gaan rijden? Misschien scheelt dat ook wel, Romeo is nog jong (hij wordt nu 4), hij heeft in juni 2009 voor het eerst voor de koets gestaan.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:55

wat heb ik dan een makkelijke welsh...als ik op pad benen moet stoppen,blijft ze ook braaf staan.
(ook als ik af moet stappen om op het knopje van het verkeerslicht moet drukken,heb dan wel de leidsels in mijn hand hoor :)) )
kan ook wel eens gebeuren dat ik onderweg iemand tegen kom, en vanaf de bok zit te praten en sunrise... :Z vind het allemaal oke!
maar onderweg moet ik wel extra allert zijn,fietsers met een mp3-speler....doodeng ( de eerst komen fietsers zijn dan ook meteen doodeng :( )

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:16

Hihi happytime dat is inderdaad erg leuk! Als ik onderweg iemand tegen kom, kan ik ook lekker vanaf de bok zitten te praten terwijl Romeo gewoon netjes blijft staan (ookal zijn die mensen met paarden, dat kan Romeo vrij weinig schelen).
Fietsers met een mp3-speler vindt hij niet eng, alleen de boskaboutertjes willen hem soms doen verschieten, dat is dan wel weer eng..(dan springt hij plots een stap opzij, eigenlijk zonder reden... Daarom steek ik het maar op de boskabouters :+ ) Maar gelukkig komen die niet te vaak voor ;)

Het enige probleem is bij mij vooral het vertrekken en het eerste kwartiertje nadat we vertrokken zijn, dan durft hij nog wel eens rechtsomkeert te maken (wat niet handig is met een vierwieler, die plooit namelijk niet... :o ) Een groom is dan toch wel altijd handig...
Misschien als Romeo wat ouder is, dat het wat beter gaat. Eigenlijk heb ik nog niet te klagen, voor nog geen jaar beleerd te zijn doet hij het best goed!

mirror666

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:24

@Sander_lotte; rotzakkie is Winny, van mijn stalhouder, welshding :)
kan ontzéttend lekker lopen, en is echt wel een potentiepaardje, alleen wordt er niks mee gedaan. Is ook voor de kar geleerd. Alleen zijn karakter is poep.. hij is bazig, dominant. En vreet mijn paard compleet kaal _O- (oke dids is te suf om wat terug te doen :)) :P )

ik...
ik ben helemaal om. kar mag NIET weg, dan nog eerder m'n zadel... Maak straks een topic aan met fotos, want ik ben trots op hem! Nu nog terug vertrouwen krijgen in zijn karaktertje :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:26

Keet is 6 :) Maar die doet geen enge dingen als ze iets eng vindt. Ze gaat of stilstaan of zet een pasje opzij :)

Met de sulky zit je wel dichterop en ben je sneller bij je poooownie

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:35

Alwyn is tot nu toe ook een zeer koele Welsh kikker maar als hij schrikt schrikt hij zich echt een hoedje :+ dat is er zoeen die bijna op zijn knieen gaat. Hij is dus zeer oplettend en ik vind dat wel fijn want dan ben je zelf ook oplettend, je valt echt niet bij hem in slaap. Hij heeft ook af en toe van die net niet schrikmomenten, even terughouden, even heel erg kijken en als ik er dan bij ben gaat hij goed voorwaarts of blijft staan. Omdraaien mag absoluut niet maar aan de lange lijnen wil hij het wel eens proberen hoor :+

Denk dat zolang je zelf het vertrouwen niet hebt, gewoon niet in je eentje moet gaan. Dat vertrouwen komt wel of niet, maar jij bent het die dat het beste kan aanvoelen.

Heb het nog maar 2x gedaan nu dat ik zelf met Alwyn iets deed (laantje op en neer wandelen en in de wei wat sturen) en dat deed ik wel met de sulky, want daar kun je inderdaad sneller vanaf en ik kan er ook achter lopen als een soort lange lijnen. En het is makkelijker met erin zetten.
Zowel Sim als Alwyn vallen zo ongeveer in slaap bij het optuigen :z

@Naaltje: supertof dat het lekker ging!!!!
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 21-04-10 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:37

Idd, als je je pooownie niet vertrouwd moet je het ook écht niet doen :n

Ik vertrouw Keet voor 100%, zelfs in druk/groot verkeer. Anders zou ik het niet doen :n

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:39

@ Naaltje: Winny ziet er ook wel een potentiepaardje uit! Leuk dingetje! Hihi dids moet zich niet zo laten doen door zo een etterbak :D Romeo heeft een 'grote mond' als andere paarden niet bij hem kunnen, maar zodra ze bij Romeo kunnen, gaat zijn koppie omlaag en gaat hij heel onderdanig kauwen, echt geweldig om te zien hoe zijn karakter dan verandert en wat een sok hij dan wordt :o
En wat leuk dat je je kar toch niet wilt wegdoen! Veel succes in ieder geval! Is er trouwens iets gebeurd waardoor je geen vertrouwen meer hebt? (als je het al hebt gezegd, denk ik dat ik erover gelezen heb, heb een vrij lange tussenstop gehad op bokt..)

@ Evelli: Als Romeo ook op 6-jarige leeftijd zo goed blijft stilstaan, dan zou dat geweldig zijn! Gelukkig doet hij ook geen enge dingen als hij iets eng vindt, hij wijkt gewoon uit van hetgeen hij eng vindt en dan loopt hij weer verder alsof er niets gebeurd is. :+

@ VHU: daar heb je gelijk in, en momenteel heb ik dat vertrouwen nog niet. Omdraaien mag inderdaad niet, maar zeg dat eens tegen dat etterbakje van me :+ Soms wordt hij echt een sok en dan maakt hij gewoon rechtsomkeert. In het begin(zomer 2009) wou hij zelfs niet uitwijken, dat was gewoon onmiddellijk rechtsomkeert. Dan ben je echt blij dat je een groom bij hebt! Gelukkig doet hij dat nu niet meer zo snel, hoewel ik toch op mijn hoede ben!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:41

dids heeft me zaterdag heel erg laten zitten, hij deed gewoon eng, alleen maar willen rennen (was onder 't zadel weg :) ) Dag erna beet hij me, en wilde me trappen..
maar.. we denken de reden gevonde t hebben :) hij was het vertrouwen i mij even kwijt :)
ik ben benieuwd wat jullie van m'n topic zeggen :)

Winny ís ookecht iets waar potentie in zit, hij heeft ook echt zo'n showoff karaktertje :D maargoed, mijn type is het niet, en sja.. helaas is hij nu grasmaaier :=
Laatst bijgewerkt door mirror666 op 21-04-10 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:41

@Evelli Fijn is dat he, als je zo van je paardje op aan kunt.
Simmie is in het verkeer ook echt super. Alwyn eigenlijk ook. De keren dat hij schrok was van een kinderwagen, zijn spiegelbeeld in een etalageruit / bushokje of bijvoorbeeld bij Simmie een hommel tegen zijn neus. Of wat ook wel vreselijk spannend kan zijn is een putdeksel. Daar kunnen we nu wel vlak langs, maar eroverheen lukt zowel met Sim als Alwyn niet :o
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 21-04-10 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:42

Stilstaan was bij het beleren een moeilijk punt. Met inspannen wilde ze niet stilstaan maar ook voor vertrek wilde ze het niet.
Inmiddels staat ze te slapen bij het inspannen en kan ik voor vertrek uren stilstaan met haar :+
Ook tijdens het rijden staat ze steeds fijner rustig stil. Is best handig als je tussen een horde toeristen staat die je pony willen aaien :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:45

Citaat:
Is best handig als je tussen een horde toeristen staat die je pony willen aaien
_O- dan wil Sim inderdaad ook heel graag stilstaan, als er toeschouwers zijn. Hij staat soms ook zomaar stil als mensen even langs de weg stilstaan met de fiets of zoiets, kijkt hij ze zo aan van 'vind je met niet ge-wel-dig en heb je misschien iets lekkers :+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:45

Evelli dat is inderdaad handig! Iedereen zegt me ook dat Romeo nog wel rustiger zal worden bij het vertrekken als hij wat meer vertrouwen heeft.
Mijn vz-haflingers vallen ook in slaap bij het optuigen. Zelfs een klavertje 3 kan ik in mijn ukkie inspannen omdat ze gewoon allemaal staan te slapen waar ik ze neerzet :+ *droomt verder dat Romeo ooit zo is :o *

Edit @ VHU: Goh bij Romeo is dat ook verschrikkelijk!!! Als er voetgangers/fietsers naar hem kijken, stopt hij al en gaat hij stiekem stapje voor stapje richting die mensen (alsof ik het niet door heb :+ )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:48

Dat komt met de jaren denk ik :) had in het begin echt weinig vertrouwen dat het ooit goed zou komen. Maar inmiddels is het echt super!
Hoop dat Doortje ook zo braaf wordt :)

Zo maar stilstaan doet Keet maar op 1 plekje. Waarom daar weet ik echt niet, want ben er nooit gestopt. Maar ze gaat daar altijd eventjes stilstaan en dan gaat ze weer verder :+
Er zit daar alleen een kaashandel, verder niets.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:49

Een stiekeme passie voor kaas? Die heerlijke geur eventjes oppikken? :D
Was misschien een muis in haar vorig leven!? :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:50

Weet niet wat ze in haar vorige leven is geweest :n Weet ook niet of ze kaas lust eigenlijk.
Bier gaat er goed in :+

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:53

Voer jij je ponies dronken!?! :wow:
Nee dat is nog net niet bij mij opgekomen :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:55

Ze heeft gewoon behoefte aan een borrelhapje :+ :D

Alwyn steekt ook bij voorkeur zijn neus in vuilnisbakken...vindt hij ontzettend interessant... }:0

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:56

Hihi dat was dan een vuilnisman in zijn vorig leven :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 19:59

Ze krijgt 1 of 2 keer per week een biertje door haar voer, Doortje ook trouwens. Goed voor het afdrijven van afvalstoffen en ze gaan er lekker van glimmen :)
Werkt ook goed bij eiwitbultjes en stalbenen :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:00

Dat heb ik nog nooit gehoord Evelli! Een volledig flesje bier? En wat soort bier geef je hen dan?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:07

Heineken Oud Bruin :)
Yup meestal beide een flesje, soms allebei de helft. Gewoon door het voer.
Geef het Keet altijd na een lange rit, helpt tegen de spierpijn die ze eventueel zou kunnen krijgen :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:14

merk je daarin ook echt verschil evelli?
heb daar al vaker over zitten denken om dat eens te proberen :))

nou, project is geescaleerd.. Maargoed, ik ga niet meer over m heen latenlopen...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:19

Ze glimmen wel als glimwormpjes en zitten lekker in hun vel :)
Daarnaast vinden ze het heerlijk :D
Daarnaast kunnen sommige paarden er rustiger van worden als je het ze geeft voor een stresssituatie.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:04

hoor wel vaker dat mensen bier geven aan paarden..

leuke foto's gezien..
die bonte <3

hier een foto van de wedstrijd van zondag
Afbeelding