[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 21:58

Goedenavond,

@VHU, écht sneu voor je ouders :(:) ... het lijkt wel of het zo heeft moeten zijn qua plekje van vondst en overlijden...en super dat je zo lekker dressuurmatig gereden hebt +:)+ , je laat me wel een beetje :o hoor .....en wat een leukerd is Wis toch <3
@HT, hier ook al 'de zomer voorbij' gevoel... ik heb 's avonds al even mijn elektrische deken aan :))
@Maisie, waardeloos koliek voor Robin... wij hadden de vrijdagavond's voor de Hippiade om 1.00 uur 's nachts ook nog een gevalletje gaskoliek (paard van mijn vriendin), DA erbij en gelukkig was het daarna snel weer rustig (waarschijnlijk verhoogd fructaangehalte en stress ivm andere omgeving/stal)... wel 's nachts nog even via de camera de boel in de gaten gehouden.. ik lag dus niet vroeg in mijn mandje ... maar goed zo'n voorbereiding met hobbels ben ik haast al gewend :')
@Biancacoo, please nog niet te snel winter hoor _/-\o_ , wij willen wel foto's zien van je mooie tuig zodra de wondjes genezen zijn *-:)
@Aks, is aan het 'tijd' aan het sparen :D

Hier een beetje een 'beladen' dag... huilende schoonpaps en zoon aan tafel... het is en blijft lastig... ook omdat je nog met je eigen gevoelens/verdriet zit en toch steun wilt bieden.

Morgen een daagje naar de Efteling met zoonlief georganiseerd door de pv van onze gemeente. Heb ik net mijn paps aan de telefoon en zegt Thom tegen mijn vader 'Hé Oop, we gaan van jou belastingcenten morgen een daagje op stap (mijn paps woont in de gemeente waar ik werk) _O-

Maisie

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:26

@ VHU balen van de kat van je ouders. Zonde voor het beestje dat ie dan zo aan zijn einde moet komen.
@ ollie het was slokdarmverstopping hij had gewoon lopen schrokken. En koliek is ook schrikken ja !!
@ biancacoo mooie dingen heb je gemaakt !!!

Zo vanavond nog even robin gelongeerd en 2 kruiwagens stront geschept. Morgen dacht ik uit te kunnen slapen maar heb weer les. Neem ferro deze keer maar mee.

Mijn andere instructeur is vorig weekend 5e geworden op het WK enkelspannen. Vind het zo knap van hem !!

Nu ga ik maar slapen heb om 9 uur les. Volgende week weer wedstrijd met het hele spul word nog een behoorlijke planning.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:32

@Maisie, inderdaad knap van Christiaan, ik wist niet dat jij van Leo en Christiaan les had ?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 22:46

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 07:04

Goedemorgen allemaal..
succes en veel plezier dit weekeinde..en sterkte waar nodig ! :(:)
oh...de efteling..zoooo leuk !!! mazzel ollie !
wel zwaar voor je schoonvader en zoon....sterkte..
Hier een foto van de tuigen...ik heb er ook 1 in het rood, maar die is wat klein..
beetje domme foto...eagle die net de kop van dakota aflikt en erg blij is weer met zijn vriendin te zijn..
Afbeelding
aan dat gekleurde lusje klik je dan de treklijn :j door de trekkracht komt het tuig dan net tot de staartaanzet, en past precies..ze lijken te kort op de foto...maar dat is omdat ze los zitten.
vanmiddag staat er hier ook iets leuks in de planning..en....ik kon er zelfs niet meer van slapen.. :z helemaal *\%/*

maisie zoekt jas, wel een mooie die uit je link...zelf wil ik graag een helly hansen jas...die zijn echt super !!
maar de centjes heb ik ergens anders voor nodig.. :$
superknap van je instructeur.
ach winter...deze temperatuur is al goed s'morgens vroeg hoor..
haha..wiske..ze is zooo leuk !

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 07:56

@ollie; havefuninde efteling!!
En je zoon heeft humor :P

@biancacoo; mooie foto!!

Gisteravond weer thuisgekomen. En eindelijk weer 's geslapen!
Ennu ontbijten en dan weer naar 't werk :) is alweer 4 weken geleden :P

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:25

Mag ik mijn ei even kwijt....

Boy is gisteren met een achterbeen door een bok over het lamoen gekomen en gigantisch aan de ren gegaan......

Hij heeft twee achterben letterlijk ontvelt... Arm paard...

Ik vind het zo erg..m hij deed zo zijn best en vind het zo leuk... Vraag me af of paarden na dit ongeluk nog weer makkelijk voor de kar komen...

In ieder geval zo naar de smid om af te spreken wat we nu met het lamoen gaan doen...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:39

owjeetje toch...
dat was schrikken psm..

voor je hem er weer voorzet, misschien eerst nog een keertje slepen, om te zien wat hij ermee doet.
:(:)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:53

maisie:neem een ski-jas,die zijn niet meer zo michelin-mannetjespak van vroeger maar lekker licht,warm en waterdicht :j en meteen een broek erbij?
PSM: dat is schrikken, arm dier,geen dikke benen vandaag? alleen vel eraf? sterkte met hem.
ollie gaat naar de efteling en heeft een zoon met humor(arme opa)
aks gaat vast weer auto's mooi maken?
gisterenavond met de nieuwe pony wezen 'droog'mennen,ik kreeg van de vorige baas te horen dat ze met weinig druk is gereden,ohz western en met mennen los leidsel,anders gaat ze stuiteren.
heel apart gisteren, als ik een gewone leidseldruk geef en wat ruimte geef met leidsels(gaat sun halsstrekken)maar deze gaat veeeel harder??? ga ik halthouden en vraag:voorwaarts stap (of gewoon stap) vertrekt ze heel hard.
hoe zouden jullie deze dingen oplossen?
eerst nog droogmennen en dan de wagen,of meteen met wagen?
pfff wat is sun een makkelijke menpony _/-\o_

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:59

Oefenen oefenen oefenen en oefenen, ik vrees dat er niks anders op zit voor je!

Ik leef nog, zwaar in de stress hier. Paarden komen over een week en er is ongeveer niks af ....(en er moet gewoon gewerkt worden natuurlijk)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:03

Potverdrie PSM doet hij vaker bokken of was dit 'out of the blue'? Enig idee waarom hij het deed? Is alles met jou en de rest van de wagen goed afgelopen en de andere paarden in de les? Hoe kreeg je hem weer stil?
;(
Moet zeggen dat ik bij de stal waar ik sta toch wel regelmatig dingen zie/hoor/meemaak met bokkende/steigerende/stakende paarden voor wagens (als beleerstal krijg je vaak toch niet de meest makkelijke/eenvoudige types, dat doen eigenaaren meestal zelf wel) en zij krijgen het altijd goed. Vind het verhaal dat dat nooit meer lukt, na zoiets als wat jij nu hebt meegemaakt, dan ook niet kloppen.

Vraag is ook wel of het bij jou goedkomt.... Als ik mezelf bekijk, ik ben beslist geen held met gebok en gesteiger, soms gebeurt het per ongeluk maar dat heeft bij mij altijd behoorlijke impact op het zelfvertrouwen... En dan heb ik nog nooit een paard gehad dat er echt vandoor ging of zoiets als wat jij nu hebt gehad. Moet er niet aan denken... -O-

Om te voorkomen trouwens dat ze over het lamoen slaan kun je rijden met slagriem, heb ik zelf vrij lang bij Bente mee gereden omdat die dus zo af en toe erg hoog kwam/komt met galopperen en ze heeft , een poos geleden hoor maar goed, een aantal keer gebokt / heel erg gesprongen voor de wagen wat ik dus, dood en doodeng vind... ^) . Is ook mede de reden voor de keuze voor mijn huidige wagen, lamoen ophanging is plm 10cm hoger dan bij mijn oude wagen... scheelt toch weer.

Sterkte met alles en het herstel.... hoe staat hij er vandaag bij?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:15

@Ips sterkte!!!!
@HT lekker veel lange lijnen doen zodat ze aan je stem en aanwijzingen went? En je niet direct met de wagen ook nog een keer zit? Als ze gewend is dat als ze druk krijgt en ze gaat stuiteren dat ze dan weer los wordt gelaten tja, dan moet ze toch leren dat dat bij jou anders werkt :7 Zonder druk kun je volgens mij niet mennen.
@Maisie hier ook zeker HellyHansen fan maar goed in kader van de immer kale geldboom trek ik gewoon van alles over elkaar aan plus deken erbij als het echt vreselijk koud wordt op de bok....
Afbeelding
Brrrr zo geen zin in die winter!
En inderdaad super knap van je instructeur _/-\o_
@Ollie veel plezier vandaag, even lekker relaxen! Je hebt er lekker weer bij.
@Biancocoo sinds kort is er iemand hier in de buurt die ik regelmatig tegenkom met 4 husky's in hun tuig geweldig gezicht 8-) Spannend vanmiddag *\%/*

Nou even aan de :9k en dan naar stal :D
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 22-09-12 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:18

Boy doet bij het aangaloperen eigenlijk hooguit een keer zijn kont omhoog... Maar nooit echt uithalen...

Dit was de eerste x echt galoperen in een bak, ipv rechtuit op een bospad...

Het is ook niet zo dat het niet goedkomt, het is wel zo dat ik me afvraag of dit goedkomt ;) maar inmiddels zegt mijn hoofd ja :-) heb de beleerder gesproken, die zegt domme pech kan keer gebeuren...

Ik twijfelde al over een breder lamoen, waarschijnlijk is hij op de bokte tegen het lamoen aan gelopen, daarvan geschrokken en gaf een bok... Pure pech dat zijn been erover schoot...

Kreeg net een smsje van stalhulp... Temperatuur is goed, hij eet de pijnstiller prima, hij heeft dikke bil, de rest is rustig...

Ik heb eerst een paar voltes gereden, op het moment dat hij begon af te remmen hoorde ik instructrische zeggen, stuur hem tegen de wand aan... Toen heb ik hem vol het reclamebord ingereden mwt zijn kop... Daar kwam hij met ogen als schoteltjes tot stilstand...

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:19

PSM ik ken ook zo'n verhaal. Met beleren heeft paard raar gedaan, toch gewoon door gegaan. Ging een hele tijd goed en opeens uit het niets begon deze ook weer te bokken en te slaan naar de kar. Tijdje rust gegeven, helemaal onderzocht en er weer voorgezet. Weer een tijd goed gegaan maar paar maanden geleden ging het weer fout. Na 1,5 uur gereden te hebben begon deze weer te slaan. Deze hebben ze dus verkocht, want deze vrouw durfde het niet meer aan.

Wat zegt je instructeur er van?

Hier nog steeds druk. Feestweek deze week en moet deze week en volgende week op stal helpen.
Verder nog een aantal verjaardagen dus lekker druk.

Heb een nieuwe groom die met alle wedstrijden mee gaat maar ook mij op stal helpt. Ideaal. Ga er vanuit dat dit wel goed komt. Is een stalgenoot.

Ik zal huis poeten, boodschappen en verjaardag. Vanavond ga ik naar vrienden van amstel live. Ben benieuwd

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:20

Ik zelf ben wat dat betreft een koele kikker, ik weet zeker dat ik er snel weer achter hang met veel plezier... Al gaan we eerst dressuurmatig de stap en draf helemaal geweldig maken voor de galop weer aan bod komt... Maar ook dat lukt wel weer...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:22

Boy is echt geen rotzak, maar wel onervaren en schrok waarschijnlijk gewoon... Nee hij gaat na 4 jaar trouwe dienst als rijpaard zeker niet weg omdat hij nu een keer bokt... Ik weet zeker dat het wel weer goed komt... Maarja voor nu zijn we wel beide geschrokken en moet eerst het lamoen gemaakt worden...

Zo dus maar op naar de smid...
Laatst bijgewerkt door __PSM__ op 22-09-12 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:27

@Biancao/Maisie: HH is idd fijn spul, mijn schoonzus werkt daar, dus dat scheelt O:) . Zelf heb ik een heerlijk warme jas van Pikeur, daar woon ik in de winter in.

@Biancao: mooi, zeg je airbrush, en je hebt echt wel talent hoor :j . Fijn de honden in het tuig *\o/* .

@PSM: verdorie, ik was er gisteren niet en lees nu twee ongelukken :(:) . Met begeleiding en beleid weer oppakken.

@VHU: Wiske is zo leuk <3 .
Ging het beter met de andere auto?

@Ollie: tijd gaat snel :(:) , heel veel sterkte :(:) .
Hier gisteren op schoolreis geweest naar de Efteling; was erg leuk en voor herhaling vatbaar zo met alleen maar jongens én dochterlief.

@Ipsilonka: nog even flink hard werken, hier was het ook maar net -net "klaar", maar heerlijk om ze thuis te hebben!

@Tine: was het nog gelukt bij de ha? Die B12 zou ik ook wel eens op willen laten testen, hoop ook zo graag dat ze wat vinden bij mij wat enigszins te verhelpen is, zodat ik wat meer energie heb en wat meer kan :(:) .

Volgens mij vanalles vergeten, sorry :o

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:32

Voor de wagen is bokken nog wat anders dan als je erop zit .... simpelweg omdat je met je strengen en het lamoen zit... Ook met een breed lamoen heb je situaties dat ze er tegenaan komen, daar mogen ze niet op gaan slaan.

Ik snap trouwens niet waarom een paard wat nog zo kort voor de wagen staat moet galopperen in de bak... Galop wordt pas in de M dressuur gevraagd. Natuurlijk wil je dat ze een galopje kunnen maken maar hij staat er nog maar zo kort voor, het is een groot paard, bak is dan al lastig. Zou het zelf niet meer doen voorlopig (dat galopperen in de bak). Maar goed is jouw keus natuurlijk. Alleen ik snap het van de instructie dus niet. Ook omdat je zelf nog niet veel ervaring hebt.

Tuurlijk doe je hem niet weg gekkie :(:)

**edit** lees dat je zelf die conclusie over de galop al hebt getrokken :7
Ter info: Bente staat nu al ruim een jaar voor de wagen en we doen nu pas wat galop, dat wil zeggen dat ik dus aangaloppeer, eerder ginge n we wel in galop maar was dat dan niet helemaal de bedoeling :7 zal ik een scheiterd zijn maar dan is dat maar zo :+

@Tallechie wat leuk Amstel Live!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:43

Ik heb mijn twijfels ook aangegeven en instructrische zei, we proberen het gewoon... Durf je het niet aan doen we het niet... Het was dus mijn eigen keus...

Tuurlijk hij mag niet slaan, naar mijn eigen idee was het niet slaan op het lamoen, maar meer een frustratie uiting door, te weinig ruimte en buigen en aangaloperen tegelijk...

Galoperen in het bos deden we al, en dat ging super goed, heel braaf en super gecontroleerd...

Ik denk echt dat de instructrische weinig blaam betreft...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:45

Boy slaat namelijk niet op het lamoen... Hij loopt 90 graden hoeken in stap en draf waarbij hij echt het lamoen raakt en geeft geen kik... Vandaar dar ik zelf denk dat het meer de moeilijkheidsgraad was waar het mis is gegaan..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:54

@PSM: dat zijn gewoon dingen die kunnen gebeuren, dat je niet precies weet waardoor iets komt.

@VHU: wist dat ik iets vergeten was; heel veel sterkte voor je ouders :(:)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:35

PSM, domme pech..kan idd een keer gebeuren, ik hoop dat boy er niet teveel aan over houd..en jij niet teveel stress..en spanning..
balen zeg....
HT,..oefenen oefenen oefenen, en misschien les nemen met je paardje, als ze vertrouwd is voor de wagen, menles nemen, komt helemaal goed :j

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:51

@ psm ik denk als ik het zo lees dat het idd de reactie is geweest op het feit dat hij het moeilijk vind om in een bak aan te springen in galop met een smal lamoen. Ferro heeft ook 1x gebokt en sloeg toen met zn achterbeen in de kar gelukkig niet over het lamoen.

Ik denk dat je hem er straks gewoon weer voor kan zetten en dan lekker stappen en draven op het rechte stuk en het galoperen in de bak nog maar eens een half jaar in de ijskast zetten. En idd ook maar een slagriem gebruiken voor de zekerheid. Maar denk dat het helemaal goed gaat komen zeker met jou instelling.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:59

@PSM dit is mijn persoonlijke mening hoor geen aanval Y;( , maar ik vind dat als je instructrice zegt we proberen het gewoon, dat daar dus iets niet goed gaat. Je probeert iets niet gewoon met mennen, want als het misgaat gaat het dus heel erg mis. Ik vind dat jouw instructrice een groot paard dat nog maar zo kort voor de wagen staat met een onervaren menner niet moet laten galopperen in een bak. En als je dan begint met galopperen doe je eerst een lange zijde paar passen en dan weer terug enz. dus zonder bochten. Als dat goed gaat pak je een bochtje mee dwz ruime volte. Enz.

En natuurlijk kan dat gebeuren. Maar dat dat altijd kan gebeuren en zo van nou dat is dan zo jammer we gaan weer verder vind ik wel erg makkelijk. Voor hetzelfde breekt je paard zijn been. Of verongeluk je zelf of dus beiden. Dit zijn geen ach het gebeurt wel eens een keertje dingen.

Vind het echt vervelend voor jullie en hoop dat het allemaal snel weer goed gaat.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:45

Vanhuisuit, ik snap wel wat je bedoelt hoor... Ergens denkbik dat zelf ook wel... Maar ergens vind ik dat ik zelf verantwoordelijk blijf en dus zelf had moeten zeggen ik doe het niet... Zeker omdat ik toxh echt wel een heel goed bekend staande instructrische heb...

Maargoed, kom net bij paardlief vandaan, dikke bil en dik achterbeen, het lijkt wel direct mooi te genezen!

Nog even tekening maken voor nieuw lamoen en dan gaan we rustig hem weer een keer inspannen als het lamoen klaar is...