[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:48

Ingrid ik rijd ook voornamelijk in de bak hoor. Soms een rondje van 2 of 3 km naar buiten, maar merendeel in de bak. Met alwyn ga ik makkelijker naar buiten als met veale.

Bianca hij is nu ongeveer 8 weken echt aan het werk 2 keer in de week. Maar afgelopen vrijdag ging het super en dan is het jammer dat het 2 dagen voor de wedstrijd slecht gaat. maar komt goed.

Daan heeft ondertussen 2 keer op enter gedrukt, dus 2 keer post moeten wijzigen.

Hij is helaas uit zijn ritme. Hij viel pas om half 6 in slaap tot half 8. Ben benieuwd hoe het dus gaat. Hij is wat jammerig en huilerig, maar hij krijgt ook weer 4 tandjes

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:16

Ik zou wel willen dat ik wat vaker in een goede menbak kon rijden. Ik heb nu elke donderdagavond een uurtje les in een grote binnenbak, dat wordt om de week binnenbak en de andere week gewoon buiten in het veld en bos. Dat laatste vind ik net zo belangrijk, maar ik zou voor mezelf ook wel willen kunnen trainen in een rijbak. We hebben er wel eentje op stal, maar voor Ster + wagen is dat wat te zwaar. Rijden en longeren gaat daar wel prima in.

IngridM

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:18

Janouk, wat een gaaf ding zeg ! Kan je mensen nog mee de stuipen op het lijf jagen ook en kleinere vissen ook hahaha. Wat ze al niet verzinnen tegenwoordig....

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 21:24

goedeavond

vanmiddag nog een sneaky meelezer gevonden :D :P

vandaag weer aan het verven geweest bij harm in zijn nieuwe huis, is best mooir geworden al zeg ik het zelf +:)+ . en dan ook nog het droevige nieuws dat we vanochtend al afscheid genomen hebben van annika |(

woensdag avond weer menles met okkie gehad. ging echt best wel goed in de stukken dat we echt serieus aan het mennen waren (we waren een beetje baldadig H.S en ik) ~~}> . alleen moet ik er goed op letten dat ik mijn handen stil hou. in de draf loopt ie super nagevelijk en kan ik linksom de langezijde zelfs schouder binnenwaarts rijden, in de stap moet ie nog iets rustiger en groter gaan stappen en halthouden vindt ie in zijn eentje al helemaal moeilijk. er zit nog wel wat werk in dus maar dat is ook wel weer leuk om te doen. +:)+

vanavond meteen even op de startlijst gekeken en we zijn weer de hele dag zoet we moeten met het eerste aanspanning om kwart over 10 starten en met de laatste aanspanning om half 6 en daar tussen door nog een x om 1 uur en om half 4. eigenlijk had ik nog van de menvereniging om 5 uur een nieuwjaarsborrel maar dat zal ik wel niet gaan halen.

over trainen ik trainde met mijn pony waar ik klasse 3 mee reed in de marathon. ongeveer 1x in de 2 week dressuur (daar had ze een hekkel aan hoe meer ik dat deed hoe slechter het ging) en reed dan ook mijn proef, daarnaast deed ik 2x in de week een buitenritje 1 maal een kort rondje (10km) en 1 maal een lang rondje (tussen 20 en 25 km). dan nog 1 á 2x in de week aan de dubbele longe longeren en dan heel soms nog onder het zadel een rondje (10 km) boscrossen, en dan deden we 1.5 km los stappen daarna over in galop en dan weer 1.5 km uitstappen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:38

@Lanous blijft trieste zaak Annika. Flink trainingsschema! Klasse 3 is natuurlijk ook heel wat :j
@Tallechie bij die jongere paarden zegt dat soms niets hoor, kan ene dag geweldig gaan en andere dag dat je denkt: hij kon het toch :+ uiteindelijk raken ze wel wat meer in balans. Dus voor hetzelfde geld gaat het heel goed. Aan de andere kant het is zijn eerste echte wedstrijd....

Nou ga lekker bankhangen met manlief :+

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 21:51

@ vhu je moet het ook wel op bouwen je kunt niet zo maar ineens zo beginnen maar pony deed het altijd op zijn sloffen we zijn wel is op wedstrijdt geweest dat we bijna een km moesten stappen naar de DA en dat ze nog maar een hartslag had van 32 terwijl tussen de 28 en 40 normaal is in rust dus zeg maar in de box

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:02

Citaat:
@ vhu je moet het ook wel op bouwen
snap ik wel hoor :+
Dat is inderdaad heel mooi 32 na 1 km stappen :j
Ik had met een voorkeuring bij endurance met een van mijn vorige paarden een keer 24... DA vroeg zich toen af of ze nog sliep _O-

Met Rizanta maakten we ook heel veel kilometers, toen ze overleed was ze super getraind met een werkelijk mega-conditie. We deden ook 1x per week grote rit (plm 25 km op flink tempo) voor de wagen, 1x per week flinke rit in het bos wat langzamer tempo (plm 20 km), 2x per week dressuren voor de wagen en wat vaardigheid e.d. 1x per week lange lijnen/longeerwerk en een keer per week serieus dressuren in de bak. Die was ook altijd zo weer op adem en had dan hartslag rond de 52/58 hoor, na zeg maar 1 a 2 km stappen.

Maar moet zeggen dat Bente ook al hele behoorlijke conditie heeft opgebouwd, maar die toont nooit moe heeft enorme looplust dus dat is wat verraderlijk. Moet ikzelf goed in de gaten houden dat ik er rekening mee hou dat ze nog maar een half jaartje aan het werk is voor de wagen en dus nog maar een maand of drie echt onder het zadel wat doet (we konden ergens in september pas rondje draven in de bak :+ ).
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 06-01-12 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:04

Veale zit bij het begin meestal op 52, na wegtraject op 62 en na de hele marathon op 68. Dus ook gewoon goed als je kijkt dat ik maar weinig lange afstanden train. Dit zit wel in de planning ivm knhs week en de vierdaagse, maar dan moet er nog wel een groom bij komen.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 22:12

ik hield ook altijd een boekje bij met wat ik gedaan had en hoe dat ging.

ook de hartslagen in de wedstrijden werden netjes in het boekje opgeschreven zo kun je ook terug kijken waar en wanneer de pony het zwaar gehad had en hoe ze op wedstrijd dag zelf herstelde

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:19

Doe ik inderdaad ook, ook om beetje inzicht te krijgen van hoe ze zijn en wat standaard waarden zijn. Bij Bente lijkt ze bijv erg hyper maar die hartslag van haar is dan gewoon heel rustig .... Rizanta leek altijd heel 'cool' maar kon zich best wel opvreten. We doen natuurlijk nog geen wedstrijden maar zo af en toe eens waardes opnemen heb je toch een beeld.
En wat je zegt, na zware inspanning, kijken hoe ze zijn en zich herstellen.

Als je een paard hebt dat 'ooit' in zijn carriere flink getraind is geweest houden ze vaak een heel goed herstellend vermogen en lagere hartslag. Dat zal bij Veale ook zo zijn. Je kunt ze ook makkelijker opbouwen na wat rust dan een paard wat nog nooit optimaal getraind is geweest of nog groen. Even afgezien van blessures en vooral lucht/hart/infectie/virus-problemen dan he.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 22:31

mijn oude pony was op de wedstrijden bij de DA ook altijd erg interessant. hij had een hard ruis
Afbeelding

mijn moeder heeft vorig voorjaar een hartslag meter gekocht en die ga ik een x bij okkie in de menles om doen omdat hij in de stap nog wel is gespannen is en ik wil graag weten of dan ook zijn hartslag omhoog gaat

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:42

Ben benieuwd Lanous of dat inderdaad zo is... bij Bente dus niet, die lijkt :):) maar ondertussen weet ze volgens mij precies waar ze mee bezig is en is het vooral gewoon 'keten' want ze zweet er geen druppel meer om en haar hartslag gaat dus ook niet omhoog := . Moet wel zeggen nu ik dat weet dat ik minder snel onder de indruk ben van haar (wat ook wel weer zal helpen tegen het hyperen).
Was prachtige pony trouwens....

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:43

Ik houd het tot nu toe niet bij. Wel neem ik altijd de dierenarts controle formulieren mee als ik ze niet hoef in te leveren.

Ik merk wel met veale dat hij gewoon een ontzettend goede basisconditie heeft. Oude eigenaren maakte veel lange ritten en veel marathons. Ook al zet ik hem een aantal weken weg, ik kan hem zo weer oppakken.

Met Alwyn is het trouwens logisch dat het de ene keer beter gaat dan de andere keer. Maar we zaten in een goede lijn en dan vlak voor een wedstrijd gaat het niet zo goed. Maar goed geeft niks. Gaat om de kilometers. Hij zou dit jaar 6 keer mee, maar dit wordt dus 5 keer. Is ook genoeg voor hem.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:47

Han had het eergisteren nog over Alwyn, dat hij altijd zo goed luisterde naar zijn commando's als hij op de wagen zat, grappig he. Fijn dat je Alwyn de tijd geeft +:)+

Bij Bente deden we het trouwens ook, dat Han 'drrraf' mag zeggen of 'stappen' enzo dan zie je Bente ook reageren, vindt hij natuurlijk erg leuk (en ik ook). Snuitje luistert totaal niet naar hem :=

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 22:50

@ vhu hij was 1.569 dus voor het mennen officieel een paard, deze foto is gemaakt op onze eerste menwedstrijd helaas is het mennen ook zijn nootlot geworden want 3 jaar later op 23 mei 2008 om 1 uur s'middags kreeg sultan in zweelloo een spuitje

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:51

Dat doet hij zeker :-)
Mijn instructeur vind hem ook geweldig. Omdat hij van de domste dingen kan schrikken en dan opeens een sprong doet. Maar dingen waarvan we denken daar zal hij wel van schrikken schrikt hij juist niet.

We hebben gisteren wat minder lang gereden en we spannen hem altijd in de bak uit zodat hij nog even los kan. Hij ging er in volle gallop vandoor, teken dat hij mij in het ootje heeft genomen, want ik dacht dat hij moe was. Maar snelheid zit er wel in, maar hij is wel lui aangelegd. Wil hem ook wat gaan voeren waar hij wat energieker van wordt, maar weet nog niet wat

Leuk is dat als je Han zo kan meenemen, dan blijft het ook leuk voor hem

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:05

Lanouska balen van het 4-span paard. En knap dat je klasse 3 heb t gereden !!!
Ferro heeft ook een goede basisconditie en start de marathon ook met een hartslag van rond de 40.

Vandaag druk dagje gehad. Nieuwe pony kwam niet vanwege de wind dat word nu zondag. Eerst de
stallen gedaan daarna een rondje met ferro. Hij is behoorlijk voorwaarts dus ben benieuwd voor morgen
op de wedstrijd. Daarna robijn nog gelongeerd. Kar afgespoeld stallen opgestrooid ferro gewassen en de
boel binnen gezet. Toen was het half 5 naar huis gegaan om te eten en daarna nog parcours verkend.

o ja nog een *\o/* voor ollie Simba en Brutus.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:10

Ik zag dat hier op 10 maart ook een indoormarathon in de buurt was. Kriebelt wel met veale, omdat hij het momenteel zo goed doet... maar twijfel ook heel erg.

ben net bezig geweest met de consumptiebonnen voor de wedstrijd van zondag. Moet ze allemaal snijden, print ze op a 4 en komen er 20 uit een vel. Rotwerk. Heb achteraf wel de rot klusjes op mij genomen, maar goed, je moet wat voor je vereniging over hebben.

Ik mag zondag om 1050 met Alwyn en om 1412 met Veale. En rond half 4 de vaardigheid

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:10

Grappig dat is zo herkenbaar aan Alwyn. Vond hem altijd wel schatje hoor, met zijn neusje overal in. Grapjas. Maar het is gewoon een wat laconieke pony, geen driftkikker. Je moet hem echt af en toe aanpakken. En dan 'doet' hij het weer een poosje en dan moet je hem weer wakker schudden. Klinkt wat onaardig maar hij maakt zich gewoon zelf echt niet druk..... Heeft zo zijn voordelen....maar ook nadelen.

Denk dus dat het met voer niet echt op te lossen is, zit echt in het rijden zelf. Denk ik hoor, maar misschien heb ik het helemaal mis :+

Als je met Veale nu lekker aan het dressuren bent en dat ook wilt, zou ik geen indoor marathon gaan doen... :=

@Maisie wat jammer dat de pony er nog niet is -O- ! Super veel succes morgen met de wedstrijd *\o/*
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 06-01-12 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 23:12

@ maisie me moeder heeft met dezelfde pony klasse 4 gereden
@ tallechie misschien (denk het eigenlijk wel zeker) kom ik nog wel even kijken zondag

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:15

Dat zou leuk zijn Lanouska. Kun je hem ook zien en kijken hoe veranderd is.

Daan slaapt al vanaf 21 uur. Hopelijk gaat het weer goed vannacht.

VHU misschien is het niet met voer op te lossen, maar het is wel het proberen waard. Net wat je zegt de ene keer is hij erg voorwaarts, de andere keer weer niet. Ik probeer er wat meer aan te rijden en dat vindt hij lastig en gaat dan hupsen en dan wil hij elke keer gaan stappen. Een voordeel onze bak is erg zwaar, op wedstrijd is de bak vlak

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 03:09

GRRRRRRRRRRRRRRRR Kan weeeeeeeeeer niet slapen. Is al de zoveelste nacht deze week. Dit gaat niet goedkomen zo.

Tallechie: klinkt goed met Daan. Amerigo is hier ook net wat te tam, ga hem nu het voer van Rembrand geven, kijken of dat helpt. Maar ja, hij moet ook weer niet te fris worden voor zoon. Lastig.

Geen idee wat de hartslagen hier doen. Heb geen meter ofzo.

Lanouska: ik kon het qua tijden niet beter maken. Jullie rijden in zoveel verschillende klasses mee :D Heb jullie met eerste proef zo laat mogelijk ingedeeld, meer kan ik niet voor jullie doen.

Verder hebben jullie teveel gekletst hoor, kan het echt niet bijhouden. Ben ook erg druk momenteel, dat helpt ook niet.

Morgen heeft zoonlief weer onderlinge, of eigenlijk straks. Gisteravond weer springles gehad. Ging heel erg goed. Oke, het moet nog veeeeeeeeel beter, ik zit nog steeds veel te ver naar voren, maar ik heb weer meerdere keren in galop gereden. Dan heb ik wel het gevoel stuurloos te zijn, dus de hindernissen uit draf genomen, maar ik ben niet meer bang geweest en geniet nu echt van de les. We hebben dan ook wel een heel goede instructrice, dat helpt natuurlijk alles. Heel veel basiswerk! Volgende week kan ik helaas niet, heb ik alle voorbereiding voor de menwedstrijd bij onze vereniging, maar goed, hier kan ik wel even op teren.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 08:15

Tine wat lastig dat je niet kan slapen! Ik heb daar ook een tijd last van gehad, vreselijk vond ik het.
En super! dat je weer op Thabor in de springles hebt gereden en dat je ervan kan genieten!!
Succes met zoon en de wedstrijd!

Ik had vannacht dienst, heb heeeeerlijk geslapen. Wel begin van de avond 2 opdrachten binnen en een telefoontje, maar heb daarna de hele aflevering van The Voice kunnen kijken en ben lekker in slaap gevallen. Werd vanochtend pas weer wakker :D Maar als ik dienst heb en weet dat ik gebeld ga worden 's nachts, slaap ik altijd veel slechter.
Collega gaat het druk krijgen vandaag, veel ritjes die vertrekken en weer terugkomen.

Iedereen een fijne dag vandaag! Ik ga eerst lekker naar stal en 's middags maar weer eens goed het huis opruimen, dat is er wel bij ingeschoten deze week.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 09:31

Goedemorgen!
@TIne veel plezier vandaag met zoonlief bij de bixie en helemaal +:)+ dat je gisteren fijn gereden heb, vind dat echt heel knap van je !
@Frensie dit was je eerste week fulltime klopt toch? Die heb je dan mooi doorstaan *\o/* geniet van je vrije weekend!

Hier man en zoonlief al naar de (zaal)hockey, ik ga zo maar even huis opruimen / was erin / hond uitlaten / boodschappen doen en dan ook naar stal. Ga vandaag buitenritje doen met stalgenootje. En Snuitje even netjes maken voor morgen, dan mag hij weer optreden <<)

Alle wedstrijdgangers veel succes ook met de voorbereiding (al die vieze wagens en modderige paarden/poowns := ).

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 09:40

Goedemorgen allemaal.

Tine succes met zoontje vandaag. VHU gaat snuitje weer helemaal netjes maken.

Zag gisteren toen ik ferro zn benen aan het wassen was dat ie een blauwe plek heeft op zn
hoef van het been wat in de kar heeft gelegen. Het is gelukkig maar een klein plekje.

Zo wij gaan ook op wedstrijd. Tot vanmiddag !