[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:44

Janouk haar paniek gaat echt door merg en been. Ze gaat bij Image staan waken en wil verder niets. We hebben haar weggehaald, maar ze blijft schreeuwen naar image. Ze rent rondjes van de wei naar de bak en naar stal. Echt zo sneu.
zelf gaat het wel. Ik ben aan het wachen op Rendac om Image op te halen.

pppffff ik ben leeg en heb hoofdpijn beehhh

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:55

@Janouk: oh, wat vreselijk, die paniek ook van Janouk :(:) :(:) ; heel veel sterkte :(:) Y;( :* .

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:06

Janouk....heftig voor haar....zo sneu...geen woorden voor...... |( ze zijn zolang samen geweest..ook niet te begrijpen voor haar..
En voor jou ook sterkte.. :(:) :(:) :(:) Y;( Y;(

Maisie...jacobskruiskruid..wel met handschoenen aan eruit trekken..is ook giftig voor mensen ..word ook opgenomen via je huid in je bloed...maar wist je misschien al..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:50

Janouk, wat vreselijk. Zo telt het bij jou nog dubbelop ook, want je hebt nu nog extra zorgen erbij. Ik hoop echt dat je haar wat kunt afleiden zodat ze snel weer wat rustiger is. Natuurlijk heeft het tijd nodig en is het niet met 1 dag klaar, maar die ergste paniek hoop ik echt dat dat snel over is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:19

Hoop dat als ze weg is dat het beter is Janouk. Anders toch maar even naar de alternatieve geruststellende dingen grijpen ... helpt het anders als ze ergens anders even wordt gestald? Dat is ze toch wel gewend ergens anders staan? Dat ze weekje of twee gaat logeren zeg maar? En afleiden met werk... ze zijn ook zo lang bij elkaar geweest. Erg verdrietig en zielig allemaal -O-

Maisie

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:49

@ biancacoo ik wist idd dat het ook giftig is voor mensen. We steken het nu uit dus ik slinger het alleen de kruiwagen in. Trek er verder niet aan. En goed handen wassen.

Arme janouk wat zal ze haar missen. Hoop dat het snel beter gaat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:20

Hier ook weer veel JKK, minder dan vorig jaar maar nog steeds veel. En distels, brandnetels etc. Had het redelijk onder controle maar het groeit momenteel wel erg hard. Vrijdag mag neef (groot, sterk, zocht vakantiebaantje, dacht ik weet wel wat klussen :P ) die bij ons op bezoek is met bosmaaier in de wei aan de gang :7 en JKK trekken/steken we er hier ook uit, K-klus.

Hier aan aan het opruimen. Dwz ik zet klaar wat weg kan, neef brengt het naar beneden. Zijn met grotere dingen bezig, dat lukt me niet helemaal niet met die ribben. Die gaan trouwens redelijk goed, zit alleen nog maar op paracetamol :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:52

Hier gelukkig weinig last van onkruiden in de wei. Enige is eigenlijk brandnetels en heel af en toe een verdwaalde distel. Maar ja, we bemesten ook ieder jaar, dat scheelt heel veel onkruid.

Vanmorgen weer gelest met Sam. Ook proefjes geoefend. Ze dacht geloof ik dat ze klaar was na 1e proef, dus had niet meer zoveel zin in 2e proef. Ik ben dan nog niet dapper genoeg om haar even aan te pakken, maar ben in ieder geval WEER niet bang geweest.

Vanavond komt de fysio haar weer behandelen. Ik ben heel benieuwd wat ze nu van haar rug vindt.

En vanmiddag gaat zoonlief voor het eerst naar gitaarles (ik zag het niet meer zitten om steeds 3 kwartier te moeten rijden voor de djembeeles, dan daar een uur zitten en weer 3 kwartier terug).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:44

Ollie kan niet tegen bemest land. Moet echt op iets heel schraals, dus wat dat aangaat is dit prima.
Leuk zeg gitaarles. Onze zoon zit al 5 jaar op les, kan ondertussen erg leuk spelen. Ja kan me dat goed voorstellen van die djembe les!

Zo hier is alweer flink wat zooi opgeruimd/verplaatst/ beter neergezet. Begint zowaar een beetje 'lucht' hier en daar te komen :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:23

Nadeel van niet bemesten is dat je op een gegeven moment geen gras meer hebt, maar alleen onkruid. Om te voorkomen dat ze te dik worden, doe ik aan strookbegrazing.

Gitaarles was erg leuk, erg leuke docent, dus we gaan hem maar aanmelden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:51

Is dat zo? Vroegah thuis hadden we toch prima gras, werd ook nooit bemest, hooguit een keer wat kunstmest ... Van het voorjaar wel stukken opnieuw ingezaaid / bijgezaaid en kunstmest gestrooid (zo ken ik dat van huis uit). Met dat speciaal paardengraszaad-mengsel. Gewoon een zak graszaad gekocht en 'verspreid' op de wat kalere stukken en dus een zak kunstmest, is niet veel maar goed, land is niet van onszelf en het is bij ons in de regio altijd maar de vraag hoe lang je erop kunt. Mijn vorige weiland staat nu de keukenkampioen op :7 dat bepaalt ook wel een beetje van hoeveel energie je in je land stopt :7

Ollie eet niet te veel gras, ze kan niet tegen bemest gras, dan bedoel ik bemest = ingespoten en ook niet tegen dat 'koeiengras'. Ze krijgt koliekverschijnselen (gaskoliek / zelfs boeren...) en uiteindelijk ook bulten/uitslag. Heeft ze al na een paar dagen paar uur op de wei. Maakt ook niet uit of dat voorjaar of zomer of herfst is (geprobeerd).
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 16-06-15 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:52

En het grote nadeel van onkruid....er zitten veeeel meer eiwitten in dan in gezond schoon gras.....
Wij deden ook strookbegrazing als er echt te veel gras op kwam, of hooide een gedeelte.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:04

Vorige stal (niet die in Brabant, maar hier in de regio) werd land ingespoten en waren er regelmatig paarden met koliekverschijnselen of hoefbevangenheid, Ollie kon er dus helemaal niet tegen die kon zelfs met graasmasker op niet meer dan een uur of 5 op het land vond dat zwaar waardeloos. Het land waar ik nu sta wordt vrij weinig aan gedaan en nooit paarden hoefbevangen of koliekerig van het land.
Tegelijkertijd zien ze er zeer gezond en vol uit (dat zullen die onkruid eiwitten zijn :Y) ). Brandnetel en distel vinden ze trouwens vaak toch lekker, zeker als het net gemaaid is of die koppel uit de distel. Happen ze er zo af (vraag me dan altijd af dat dat niet prikt in zo'n mond??).
JKK is natuurlijk zooi.
Op mijn wei staat veel klaver en paardenbloem. Maar ook kamille en van alles eigenlijk. En ook nog gras uiteraard }:0
Ligt wellicht ook aan soort mest of zoiets in combi met soort grond of zoiets :o?
Ik weet van mijn andere wei wel dat als je het onkruid goed trekt (JKK, zevenblad en ik haal ook veel distel/brandnetel weg, maar laat bepaalde bossen helemaal uitgroeien voor de vlinders en ander spul wat er op af komt) het echt per jaar beter is de wei, in combi met af en toe wat kunstmest en in natte periodes de paardenmest niet weghalen maar 'slepen' of met hark verspreiden.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:06

Hoop dat Janouk ondertussen wat gekalmeerd is ...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:08

Je bemest dus wel VHU alleen niet met drijfmest maar met kunstmest.
Voor je grasland is het inderdaad beter om wel te bemesten op wat voor manier dan ook. Drijfmest is goedkoper. Dus dat doen de meeste. Kunstmest is best duur en om hetzelfde te bereiken als drijfmest moet er best veel op.
Maar jij heb je gras niet als echte voeding toch. Je voert er altijd hooi bij. Dan is het niet zo erg dat er niet veel mest op gaat.
Maar inderdaad voor je gras kwaliteit is het beter om er goed mest op te doen.
Bij ons is er vandaag weer mest geïnjecteerd op het land waar we vorige week gehooit hebben.
Wij bemesten goed. Behalve het weitje van db. Maar die loopt er ook alleen op te knabbelen ik verwacht er weinig voedingswaarde uit.

Vanavond worden alle veulens gechipt. Moet ook gebeuren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:12

Klopt. Wist ik niet, weer wat geleerd :j
Vind het altijd zo zielig dat chippen (weet dat het moet hoor).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:13

Wij laten ook injecteren. Eerste keer in voorjaar, en dan na de eerste snee nog een keer. Voor 4 ha is het niet te betalen om dat met kunstmest te doen. We hebben wel koeienmest, geen varken. En als er bemest is gaan de paarden er zeker 2 weken niet op.

Ben ook erg benieuwd hoe het met Janouk gaat. :(:)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:30

Volgens mij mag je als particulier onbeperkt drijfmest gebruiken. Wij mogen het niet onbeperkt helaas. Eigenlijk voor maar 1 x. We hebben 5 ha.
Dus wij gebruiken nog wel kunstmest. Maar verkopen hetzelf dus kan je tegen inkoop prijs. Scheelt weer.

Een inspecteur van het kwpn komt chippen. Geeft ook altijd zijn mening over de veulens. Benieuwd wat hij van Kings Hill vind.
Deze man doet het chippen echt super.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:19

De koeienboer bemest hier op zijn eigen land iedere keer als hij er koeienkuil af heeft gehaald, 4 a 5 keer per jaar volgens mij.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:26

Nouka is nerveus en alert. Zo sneu, toen ze paul zijn auto hoorde thuis komen, rende ze naar het hek. In de hoop dat image met de trailer achter de auto zat. Helaas was het alleen paul. Ze keek zo teleurgesteld.
Ze staat nu op stal. Daar is ze rustiger. Ze eet gelukkug weer en heeft normale ontlasting en ook weer geplast en drinkt weer. Daar ben ik blij mee. Ze heeft haast geen stem meer van het vele roepen. :(:) ik heb het met haar te doen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:30

Ach die arme Janouk. Gelukkig eet en drinkt ze wel. :(:)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:16

Gelukkig eet ze, en is ze goed qua gezondheid. ... dikke knuffel voor Janouk...herken het wel....onze vamor heeft 3 weken voor de deur van zijn maatje gestaan rouwen... heel veel afleiding en lekker verwennen maar...
Fijn dat je toch even berichtje hier plaatst... :(:)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:54

tine10 schreef:
De koeienboer bemest hier op zijn eigen land iedere keer als hij er koeienkuil af heeft gehaald, 4 a 5 keer per jaar volgens mij.

het heeft te maken met een bepaald hoeveelheid fosfaat en stikstof je over je land mag uitrijden.
Dat heeft weer te maken met hoeveel land je hebt.
Ik begreep altijd dat particulieren vrij zijn maar dat schijnt ook weer niet meer zo te zijn.

Ik ken een paardenhouder die dacht van ach en kreeg een belastingaanslag van duizenden euro's omdat hij veel te veel mest uit had laten rijden.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 07:57

Heeft idd te maken met de fosfaten in de mest, hier regelde de loonwerker alles. Die werktte voor een koeien en varkensboer, en gebruikte onze 3 hectares om de mest op kwijt te kunnen, vaak hebben de boeren te veel mest om kwijt te kunnen op eigen land, dus was het voor ons altijd even bellen voor de 1e snee...in het voorjaar..kostte ons niets en waren de boeren blij dat ze hun mest kwijt waren. Maar wij waren ook particulier.
Wij hadden vaak een mix varkens/koeienmest.

Hoe is het vanmorgen met Janouk ? ...
Ik hoop iets gekalmeerd..en dat jij het zelf ook een plekje kunt gaan geven....

Vandaag krijg ik de uitslag van de mri scan.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:39

@Janouk: arme Janouk :(:) :(:)

@Biancao: eindelijk zo ver :(:) .

@Baudyh: wat leuk; idd benieuwd wat hij zegt :j .