[AR] [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:13

@Lanous sterkte voor jullie hele team.... :(:)

@Nouvel daarom vind ik het ook altijd fijn een instructeur of fijne groom naast je op de wagen, dan kun je het direct bespreken, wat je ziet of wat je wilt gaan doen, en dan is het vaak direct al niet meer 'eng'.

Lekker stelletje mutsen zijn we toch af en toe he }:0 :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:18

:D

punt is bij mij gewoon dat als ik een keer iets mee heb gemaakt dat echt mis is gegaan ik steeds onbewust kan bedenken waar het weer mis kan gaan... :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:26

Dat is wel heel heftig ja....
Toch durf jij zo de weg op te gaan, de natuurgebieden in, demonstraties doen, wedstrijden.... _/-\o_

Hoe lang men jij eigenlijk al met Fief?
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-01-12 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

eefielover

Re: [HK] De paden op, De lanen in.... ''Rijtuigje deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:27

Ik ben ook zo'n ongevallen kijker voor ze er zijn.. Heb god dank nog niets engs vreemds mee gemaakt.. maar alleen al bij de gedachte..

Lanouska sterkte morgen! :(:)

Even een vraag tussendoor: Weet iemand nog betaalbare instructie die in culemborg les kan/wil geven?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:33

vhu, ik vind dan daartegenover ook weer dat ik het gewoon moet en niet moet zeuren... :+

gisteren ben ik voor 't eerst sinds tijden weer naar de duinen geweest, langs de weg was ze enorm kijkerig, en dan ben ik als de dood dat er weer iets zal gebeuren...
maar als ik 'r dan in 't duin lekker met 'r oortjes naar voren aan 't draven heb weet ik weer waarvoor ik het doe... :j

en dat mennen heb ik nooit eng gevonden, tot ze in paniek raakte met galopperen en ik haar bijna niet meer kon houden en ze op een gegeven moment helemaal niks meer wilde voor de wagen...
sindsdien is ze paniekerig gebleven met galopperen, en vind ik het dus ook spannend om met haar te moeten galopperen...
met andere paarden die braaf galopperen heb ik daar dan weer geen last van...

Ik denk dat ik nu zo'n 5 of 6 jaar men met Fifi, heel klein begonnen met een rondje over het lege bollenland en toen dat goed ging een klein stukje de weg op, en zo verder uitgebouwd...
toen ze eenmaal helemaal van mij was zijn we ook met haar op vakantie en naar lessen enzo gegaan...

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:52

oh jaloers..! ik wil ook een keer over het strand! Moet ik toch eens realiseren dit jaar..

Ik doe ook gewoon alles maar kan mezelf heel bang maken als ik er teveel over na ga denken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:04

ja da tis het punt he, gewoon proberen niet na te denken over wat er kan gebeuren...
als ik iets zie waar ze kijkerig op is of niet langs wil probeer ik er ook overheen te kijken in de verte waar we naar toe moeten en me daarop te richten...

verder ben ik met rijden of mennen niet echt bang en durf ik alles wel te doen, maar ik ben niet meer van de lastige paarden, steigeren, bokken etc heb ik een hekel aan, daar ben ik te oud voor geworden... :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:10

Mooi is dat dan toch dat je het zo langzamerhand uit hebt kunnen bouwen, ondanks 'troubles along the way'....

@Eefielover mijn vorige instructeur zei vaak tegen mij: Maaike je mag denken, maar je moet ook zeker doen :7 Als ik het dan niet wist moest ik vertellen wat ik dacht te gaan doen :+ dan zei hij wat hij daarvan vond, dat werkte goed :+ Klinkt zo heel omslachtig maar het ging altijd vrij snel. Nu doe ik dat nog met de groom en mijn huidige instructeur als ik wat onzeker dreig te worden. Dat ik vaak ook zeg wat ik denk (te doen)...
Ik weet helaas niemand in / om Culemborg...

Ik stap ook niet meer op paarden van anderen. Als ik dan toch in de kreukels moet dan maar met eentje van mezelf :7
Enne... ik wil ook geen lastige paarden meer maar Bente is nog jong dus die vergist zich wel eens en tja, Snuitje is niet echt makkelijk. Maar ze zijn wel eerlijk. Als het klaar is is het klaar en staan ze gewoon stil (eventueel stuiterend :o ).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:16

tja en dan heb je nog lastig en lastig...

Fifi vind ik weer anders lastig dan sommige andere paarden...
ik heb liever Fifi die een keer spanning heeft dan eentje die brutaal is en mij eraf wil bokken bijv... 8-)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:08

Toch echt wel verontrustende berichten uit Oost-Groningen.... sterkte Tine en Tallechie!

@Nouvel dat bedoel ik inderdaad met eerlijk. Dat ze het niet tegen jou gebruiken. Kijk stress, spanning, een keer een bok, steiger of meer of minder passen/sprongen harder dat noem ik dan vergissingen. Maar als het niet bedoeld is om je eraf te gooien of bang te maken, dan maakt het mij niet uit. Ik heb een paar keer zo'n paard onder me gehad die je eraf wilde hebben of echt bang wilde maken, of die gewoon doordramt voor de wagen, nou die hoef ik echt niet meer hoor daar mag iemand anders mee aan de slag _-:(

O jeetje, het is hartstikke laat....moet naar bed!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 01:16

jeps precies...

en ik moet ook... :z

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 07:46

@lanouschka
:(:) wat sneu van het achterpaard. .

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 08:30

Goedemorgen allemaal

Lanouska en team: sterkte!!

Tine en Tallechie hoe is de nacht gegaan bij jullie? (Hoog water - Daan)

Veel gekletst gisteravond over angst. Met rijden heb ik met Gwin totaal geen angst. Met mennen in de bak bij OdK ook niet. Maar ik doe verder ook nog niks met haar. De volgende stap is met het wagentje van stalgenoten gaan mennen in de binnenbak van de vereniging. Dat is 500 meter verderop. Maar ik heb het nog steeds niet gedaan, ik wacht tot instructeur tijd heeft om dan samen te gaan. Eerst een paar keer met begeleiding en als dat helemaal super gaat, ga ik lid worden van de menclub en ga ik zelf naar de binnenbak voor menles.

Het bos in doe ik nog heel heel heel lang niet met Gwin. Ze wordt onder het zadel al knetterheet, voor de kar ook en dat vind ik niet verantwoord. Tijdens het beleerproces heeft ze vooral over de weg en in het bos gemend, maar die jongen die haar beleerd heeft is natuurlijk super handig en dat ben ik nog lang niet.

Nou, moet nu nog even tanden poetsen en dan zo naar het werk.

Doei allemaal

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:03

Lanouska sterkte ook voor de rest van het team. lastig om een 4-span goed te houden. ik heb er nu drie voor de wagen en ben aan het enkelspannen ipv 2-span ivm rare acties van de pony's nu alles eerst enkelspan doorrijden dan weer tweespan. 4 is dan nog lastiger lijkt mij.

Tine en Tallechie hoe is het met het water bij jullie en met daan is hij nog gaan slapen.

Im ik snap dat ongelukken je niet in de koude kleren gaan zitten, zo reed ik vroeger uren buiten zonder zadel een val was voldoende om het nooit meer te doen. Daarna ook met zadel altijd een bepaalde angst gehouden, maar wel altijd doorgegaan met rijden. Met mennen heb ik die angst niet en waan ik me veilig. Inmiddels sinds jullie ongeluk men ik wel met cap, maar toch ik heb niet het idee dat me met mennen heel snel iets gebeurt. Ik hoop dat ik lang in die wolk mag blijven. Ik heb wel eens met de kar tegen een boompje gezeten en Jimmy heeft wel eens door te bokken zijn pootjes over het lamoen geslagen. oftewel niks wat niet heel snel op te lossen was. Sloten hebben we hier niet en greppels zijn zo smal en ondiep en droog dat die ook niet eng zijn. Soms denk ik wel dat ik nog eens aangereden wordt door vrachtwagens op een gemiddeld ritje rij ik heen en terug over het industrieterrein en dan paseren zo'n 20 vrachtwagens en niet allemaal met afstand.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:34

Ik zit net in het goede gedeelte. De paarden staan een paar km van Tolbert af, maar heb nog geen verontrustende berichten van stal gehoord. Ik heb om 10 uur menles dus dan zal ik het wel zien.

Daan heeft weer doorgeslapen. Van 2030 tot half 8. Ben erg tevreden dus. Ik weet niet waarom hij het nu wel doet, maar dat maakt ook niet uit.

Onder het zadel vind ik het wel eng en ben ik angstig. Met mennen heb ik nog nooit geen angst gehad, zelfs niet toen veale zijn hoofdsel af was.Ik men nu wel met cap, omdat dit verplicht is. Buiten deed ik het altijd al.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:41

Ik ben na een klapper van 8 jaar terug ook nog steeds een scheiterd.
Met Roos en Lotje durf ik heel veel, die zijn zo enorm braaf, de wereld kan in storten en ze lopen nog door. Al was Roos (lees: ik) tot vorig jaar ook nog niet verkeersmak en ging ik echt de weg niet op (maar op een wedstrijd terein reed ik haar langs alle debiele dingen), lag dus echt aan mij :+.
Met Whitney en Judith altijd voorzichtig. Ik ben inmiddels wel weer zo ver dat ik een uitdaging leuk vind ipv alleen maar eng.
Vond eerst voorlezen bij mijn instructrice op de wagen echt eng, met een welshje van 115, dus echt geen heftig groot paard oid. Maar wel een gifikkertje, doet wat wiebelen, maar is nog nooit stout geweest.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:11

goedemorgen..
hoe is het met het hoge water in groningen en omstreken..hier valt alles mee..maar zit vlakbij hoogeveen en daar is het prima allemaal, sluizen staan overal nog open, dus al het water kan nog steeds door gaan.
Tallechie wat fijn dat daan zo goed geslapen heeft..super !
Tine. hoe is het bij jullie met het water nu...vannacht is hier wel veeel bijgevallen ..

Angst...dat heb/had ik altijd met mennen en rijden, na een zwaar rij ongeluk helemaal, en is nooit meer minder geworden..en dat was te veel,....dus geen nieuw menpaardje meer voor mij, nu na een zeer betrouwbare pony en het nog steeds aanwezig van veel angst, ben ik er klaar mee, het hoofdstuk is af, boek is dicht, maar kan wel echt genieten om te kijken naar een mooie correcte aanspanning die super gemend word. :j

ga zo mijn hek maar eens repareren, het slot is er met de storm volledig afgewaaid, en nu kunnen de puppen niet los..dus ga dat maken, dan kunnen ze weer lekker los buiten spelen !

verder sorry....jullie gaan te hard...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:33

Goedemorgen

Bedankt voor jullie medeleven. Hier is het gelukkig niet zo spannend als in omgeving van Tolbert. (ik zit meer naar het zuid-oosten) De wei is deels ondergelopen door water uit de wijken (sloten) en in alle wijken, sloten en kanalen staat het water erg hoog, maar geen gevaar voor natte voeten in huis gelukkig.

Er is wel weer het nodige aan regen gevallen helaas en het waait hier nog flink.

Ik ga zo Rembrand en Amerigo longeren in het water, aquajogging zeg maar. Daarna ga ik Amerigo vast staart wassen en manen vlechten voor de onderlinge bixie van morgen. Vanavond naar springles met Thabor, aansluitend nog ALV en nieuwjaarsborrel op de vereniging.

Gisteren met zoon naar bioscoop geweest, naar Mega Mindy. En hij heeft van zijn gespaarde centjes/eerste zakgeld zelf speelgoed gekocht. Was wel heel moeilijk kiezen voor hem. Eerst de hele winkel door laten gaan en laten kijken wat hij allemaal leuk vond. Hij heeft uiteindelijk (met een beetje sturen :D ) 2 dozen lego gekocht.

Super dat Daan weer heeft doorgeslapen.

Nou ik ga aan de slag. Heb gister de wei niet uitgemest, dus ben nog wel even zoet hier. (kruiwagen rijdt/glibbert niet echt leuk door de wei momenteel)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:35

fijn dat iedereen hier in ieder geval nog droge voeten heeft!

tine succes met alles!

tallechie succes met je les en fijn dat daan weer goed heeft geslapen!

biancacoo succes met repareren van je hek!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:27

Iedereen sterkte en/of veel plezier deze dag! Tine goed om te lezen dat je huis geen gevaar loopt dat lijkt me toch zo'n ramp. Wij mennen en rijden altijd met cap, ik heb 4x een hele fikse hersenschudding gehad, waarvan 2x door vallen met paarden en mag van manlief gewoon niet zonder cap rijden/mennen of wat dan ook. Overigens was de 2 x met paard gewoon met cap maar goed ...zonder die cap was ik er echt niet meer geweest vrees ik. Dus gelijk heeft hij. Ondertussen voelt zonder cap net zo raar als zonder .... broek :x of zoiets dus hij zit altijd op mijn hoofd, ook op die van onze zoon en ik vraag het ook altijd aan grooms om er een mee te emen of op te zetten.

Wat super Tallechie die Daan wordt nog een slaapkop! En Tine dat uitzoeken voor je spaargeld schattig he. LEGO en tekenmateriaal is hier gelukkig (met soms wat sturen :P )) ) ook favoriet.

Wij gaan zo lunchen bij vrienden, daarna zoonlief naar verjaardag brengen dan kan ik nog net naar stal voordat het donker is *\o/*

:evaw:

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:03

Lanouska: balen van je achterpaardje zeg :(:) . Idd wat VHU al zei: eigenlijk heb je 5 paarden nodig voor een vierspan; er is altijd wel wat!

Tine: je huis, je veilige thuishaven in gevaar is het ergste wat er is.... :(:) .

Nouvel: net wat je zegt, een "eerlijk" paard mag best een bokje of sprongetje maken, maar ik ben inmiddels ook op een leeftijd dat ik niet meer andermans kastanjes uit het vuur ga halen :D . Met Ster ben ik nog steeds in een opbouwfase qua mennen, dus logisch dat ik steeds weer voor verrassingen kom te staan. Ik ben echter tijdens het mennen nog nooit bang geweest met haar, mede dankzij mijn instructeur. Ook aan de hand, aan een halstertje kan ze stuiteren, dansen, springen en vooral heel harde briesstoten geven met haar staart in de lucht :D, als ze het overzicht mist (bv wanneer we langs een bouwput lopen of langs een wedstrijdterrein). Maar ik heb haar inmiddels 4 jaar en weet dat ze altijd naast me blijft stuiteren en geen pogingen doet om weg te komen.

VHU: ik heb echt een hekel aan caps... om e.o.a. ga me daardoor juist onzekerder voelen. Mijn evenwicht en mijn gehoor worden daardoor minder en ik draag hem dus uitsluitend wanneer ik een keer op de oldenburger of volbloed van mijn vriendin stap.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:06

Fijn Tine en Tallechie, dat jullie nog 'droog' zitten, hoorde dat er nu toch geevacueerd is vanochtend, maar eerlijk gezegd geen idee waar precies.

Angst tja..............denk dat ik er na diverse blauwe tenen en de kleine allerhande dingen die fout gaan +
-gebroken stuitje
-gebroken schouderblad
- 3 breuken in bekken
-afgescheurd heiligbeen (9 weken ziekenhuis)
- 5 gebroken ribben
- hersenschuddingen
- diverse kneuzingen
wel "recht" op heb om bang te zijn :-)

(dit zijn overigens alleen nog maar de paardenongelukken, heb daarnaast nog veel meer gehad met schaatsen, skieen en tig keer gips)
En het is niet zozeer alles wat je gebroken hebt maar ook de pijn die je jaren later nog voelt en beperkt bent geworden in bepaalde dingen. Mijn lichaam heeft zoveel klappen gekregen, dat is het nu wel erg zat.

En ik weet niet hoor, misschien ben ik heel bang geworden op de wagen maar misschien niet, geen idee.
Ik heb het rijden al op moeten geven door bovenstaande verwondingen (bekken/heiligbeen) maar nog meer door de angst die ik eraan over heb gehouden. Het is gewoon niet verstandig om er nog op te klimmen en dat doet nu jaren later af en toe nog steeds heel veel pijn, iedereen te zien rijden, wedstrijdjes rijden, dat wilde ik ook.............

Dus dan maar mennen, tja.............er kan 100 keer iets net misgaan of misgaan maar opstaan en weer doorgaan maar ik breek gelijk weer van alles.

Ik wilde zoooooo graag met shetje Hans van Ol gaan mennen maar geen idee of dat ooit nog wat gaat worden. In een bak durf ik nog wel denk ik maar buiten.... ? We zullen zien........
Eerst maar weer eens achterop bij Ollie, dan kan ik zo een stap naar achteren zetten als ik bang ben :-) Ga nog niet gelijk op de bok mee.

Biancacoo; heb jij dat niet dat het stiekem hardstikke veel pijn doet dat je niet meer kunt doen wat je eigenlijk zo graag zou willen ?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:19

FIjn te lezen dat iedereen hier nog droge voeten heeft thuis.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:40

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:43

Ingrid ik herken dat wel, ik rij niet meer maar ik mis het wel en ik zou willen dat ik het gewoon durfde. Als mijn shetten groot zouden zijn zou ik het misschien wel weer oppakken, maar pokon helpt niet. Maar dan vanuit de basis die ik met hen heb met mennen. Ik heb er dan ook meer dan eens aangedacht om een grote te kopen voor het mennen maar die ik wellicht in de toekomst ook kan rijden, echter met de shetten men ik regelmatig alleen of met onze uk met een grote zou ik dat niet doen. (ik stap nu af van de kar en ga er naast staan als dat nodig is). Bij een grote is het van de wagen afgaan me echt te gevaarlijk, de ukken hou ik wel aan de leidsels maar bij een grotere of 2-span vertrouw ik daar niet op. Vandaar dat ik niet meer rij en ook niet op korte termijn daar verandering in zie komen. Jammer vind ik het wel en iik ben blij dat ik kan mennen anders werd ik gek denk ik. Ik heb wel eens gedacht om op de manege te gaan lessen maar onbekende paarden vind ik nog enger.