[AR] Dressuur en Vaardigheid 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:50

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:30

hah leuk topic gem

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:12

Patricia, ik zie het leuke er niet van Y;( . Het is iig niet leuk bedoeld; vind het dieptriest dat het nodig is dat daar over nagedacht moet worden.

Patricia_86

Re: Dressuur en Vaardigheid 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:01

Nou ik vind het w leuk om er eens over na te denken. Vriendin en.ik tegelijk begonnen met wedstrijden, ik.mennen en zij onder de man, ik nu m dressuur zij L2 . Onder de man duurd het lijkt het ons ook langer omdat zij l1 , l2 ect hebben en pas bij 10 winstpunten door mag ipv bij b mennen met 5 , ook zij eigenlijk 20 winst nodig om strajs naar m te mogen ipv 10 bij mennen. Dus.of het alleen aan jureren ligt vragen wij ons altijd af. Beide starten wij ook pas als we kwa training niveau hoger zijn dan wij starten. Zij heeft gewoon meer punten nodig doordat er l1, l2, m1 , m2 is ect
Maar dat is hoe wij het ervaren.
Als mijn proef slecht gaat heb ik echt geen winst en bij haar onder de man ook niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:15

Eens met patricia.ik ervaar het niet zo dat er standaard te hoog gepunt wordt in de dressuur mennen.
Misschien ligt het ook asn de regio, want hier wordt niet zo hoog gepunt in de regio.
Bij de vorige kur op muziek hadden wij twee topjury's waarvan een van onder het zadel. Wij hadden bij haar hogere punten dan bij de menjury.

In de vaardigheid is een rondje foutloos binnen de tijd 2 winstpunten. En als je 2 proeven start, dan schiet het op. Een paar jaar geleden waren er hier in de buurt weinig vaardigheid wedstrijden. Ik vind het nu wel fijn dat wij vaker kunnen starten in dd buurt dood 2 x op een dag te starten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:25

Ik vind ook zeker dat er wel hoor gepunt word hoor. Mijn 5 jarige merrie is amper M klaar, maar heeft wel 7 winstpunten in 5 wedstrijden. Ze is nog lang niet sterk genoeg om mooi te verruimen en zeker niet om te verzamelen, komt wel, maar het is nog niet voldoende.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:26

Ik sluit mij aan bij Janouk, dat het waarschijnlijk ook verschilt per regio. Er zijn in NH zeker (men)jury's die punten naar hetgeen wat ze zien en niet lopen te strooien met punten. Ik denk dat het ook scheelt als je een keer gaat schrijven bij een jury (mennen en ohz). Om het een keer door hun ogen te zien en er ter plekke met een jury over te praten. Met sommige dingen kunnen ze echt niets (bv. een "ontploffing" buiten een onderdeel) en tjah wat geef je dan....6, want bij onderdeel X dat beoordeelt moet worden ging het redelijk zonder grove fouten. En als je dan net een paar dingen wel leuk doet kan je net wel of net niet op 180 punten uitkomen.

Ik vind trouwens wel dat jury's meer onderscheid mogen maken: een 3 en een 8 geven i.p.v. rond de 5-6-7 te blijven schommelen. Gelukkig zijn in NH genoeg jury's die dat durven te doen.

Verder denk ik dat als je tussen de 180-185 scoort goed bezig bent, maar niet automatisch winstpuntwaardig kan starten in een klasse hoger. Daar moet je toch meer marge voor opbouwen. Dressuur rijden blijft je eigen grenzen verleggen en kritisch zijn op jezelf (ook buiten een wedstrijdproefje om). Je kunt bv. wel bij 10+ punten dan over, maar dan moet je wel realistisch blijven dat je de eerst komende tijd geen punt scoort in de hogere klasse (en als het wel gebeurt dan is het dubbeltje net de goede kant opgevallen). Op dit moment heb ik zelf zo'n tussenjaar. Maar de moeilijkere proeven motiveren wel om actief door te trainen en te werken aan onze zwakke punten.

Om on topic te blijven: mijn volgende wedstrijd wordt 3 augustus in Heiloo. Ga in ieder geval voor de vaardigheid. Een mooie oefening voor het DK. Dressuur train ik nog even op door.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:27

Ik rij vaak.in mijn proeven voor sommige onderdelen een 3 of 4 en voor sommige weer een 8.
Ik baal weleens van de opmerkingen dat je met mennen zomaar naar de Z rijdt. Ik rij nu M en moet er toch echt voor trainen.krijg mijn.punten echt niet kado.
Misschien indd regio? Ik start regio zuidholland. Sommige praten er zo makkelijk over, net of iedereen maar wat doet en dan toch punten krijgt.
Nou wij trainen er hard voor! Misschien is,dat in andere provincies anders? Of misschien rij ik dan wel super slecht en rij dan nog mijn punten. Zo voeld mijn proef als ik punten rij niet aan in elk geval. Als hij slecht aanvoeld in elk geval geen punten.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:32

@Patricia ik heb precies hetzelfde hoor. Als het gewoon prut is dan krijg ik ook geen punten. Een enkele keer heb ik een mazzeltje gehad, maar moet er keihard voor werken als ik een klasse hoger wil starten. Het scheelt natuurlijk ook dat de 'knoppen' er nog niet op zitten. Dan heb je ook nog rekening te houden met een pony die alles moet verwerken.

Een andere oplossing: misschien een keertje in een hele andere regio starten om daar de jury's te ervaren. ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:26

Zit ook in ZH, moet er toch doorgaans echt wel voor werken voor die punten.
Je krijgt ze hier niet cadeau.
Hoewel ik soms niets snap van de punten.
Had laatst eerste proef slecht gereden, 2e beter.
1e jury staat bekend als streng, had ik winst, 2e proef niet.
Had het echt qua proeven andersom verwacht, heb ze ook op video, dus ze later ook nog bekeken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:27

Hebben jullie gelijk in, als ik in die regio startte, dan moest ik er ook flink aan werken.
Eerder waren er in Zuid ook geregeld strenge, maar dan ook onredelijk streng.
In deze regio is het mennen al geen volle pot, dus denk dat men door makkelijkere jury's mensen weer 'warm' willen krijgen om KNHS te starten.
Denk dat je zelf wel weet of je de punten wel/niet verdient hebt.
Ik zit dit jaar idd met jury's die blijven op 5-6-7. Ik hou wel van uitschieters bij jury's, mits verdient!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:55

Ik start zowel onder het zadel en met de kar. En ik merk toch echt duidelijk verschil. Bij het mennen krijg je ook rustig een 6 als je geen stelling, buiging en aanleuning toont. Onder het zadel is dat toch zeker een 4 of 5.

Ik zeg niet dat je de punten kado krijgt bij het mennen, maar het wordt 100% zeker soepeler gejureerd.

Bijvoorbeeld afgelopen zondag in de Z dressuur mennen: pony springt aan in de verkeerde galop, ik krijg een 5.
3 weken daarvoor onder het zadel in de klasse B, paard springt aan in de verkeerde galop een 4

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:05

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 11:06

Dat verschilt per menjury, heb ook al eens een 2 gehad voor foute galopaanspringen.
Het is denk ik net welke ervaringen je hebt opgedaan.

Vaardigheid, als meedere personen foutloos zijn, ook barrage foutloos. Telt voor de plaatsing dan de snelste tijd vd barrage?

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:06

Ja :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:18

Thanx

wolkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:54

Wij zondag weer richting Rhoon, pfooe wat een startlijst weer! Blij dat Nederland niet in de finale staat, anders waren we vast niet op tijd terug in Zierikzee! ;-)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:56

Ja erge lijst hé? Ik heb 5 uur tussen mijn laatste dresssuur proef en mijn eerste vaardigheid....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:48

Ik wordt ook heel verdrietig van die startlijst..
dressuur 9 uur, 2e vaardigheid 16.35... uur.

Moet die dag ook nog mijn menwagen afgeven die verkocht is en om 5 uur beging de bbq van een goede vriendin die 50 wordt....
Ben de hele week al niet oke, dus heb ook maar niet gereden met zwartje (wel een met de Heps),
ga morgen onder het zadel lesje pakken en dan zondag maar starten, maar pfffftttt.
Geloof dat ik een luchtbed en dekbed meeneem en ergens langdurige siesta ga houden.

Echt waardeloos...

De meest extreme die er tussen staat is Brenda, die start nog eerder en nog later.. jemig..

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:32

Ik start alleen de vaardigheid maar moet er op tijd zijn om te verkennen dus ook hele middag onder de panne. Ach maak er een fijne dag van en ben benieuwd of die ouwe me blij maakt want die start ik hc

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:47

Ik start Janouk dit weekend onder het zadel. We gaan het onder het zadel outdoor proberen. Wel voordeel onder het zadel kan je lekker dicht in de buurt kan starten.
Dus jullie moeten het zonder ons doen op de d/v wedstrijden tot aan de districtskampioenschappen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:54

Janouk vind het vast leuk om voor de afw. maar eens noder het zadel weer aan het werk te gaan.
Flurk, dat klinkt al beter. lekker even rondje vaardigheid en dan naar huis.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 22:19

Sjolvir schreef:
Janouk vind het vast leuk om voor de afw. maar eens noder het zadel weer aan het werk te gaan.
Flurk, dat klinkt al beter. lekker even rondje vaardigheid en dan naar huis.

Tja heb speciaal ingeschreven om mijn vertrouwen weer terug te krijgen want was eigenlijk een " vrij" weekend voor ons. En de volgende wordt het districtkampioenschap 16 augustus in maasdijk

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:11

Tjeetje, gaat de vaardigheid niet gewoon op aanmelding? Of vlak na de dressuurproef?
Waarom laten ze daar uren tussenin zitten? Moet je dus twee keer inspannen die dag.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 09:33

Anke schreef:
Tjeetje, gaat de vaardigheid niet gewoon op aanmelding? Of vlak na de dressuurproef?
Waarom laten ze daar uren tussenin zitten? Moet je dus twee keer inspannen die dag.

Toevallig kan ik hier antwoord op geven :D
Men heeft 2 dressuur ringen en op de plek van 1 ring is tevens een gedeelte van de vaardigheid.
Er wordt pas opgebouwd als de ringen zijn afgebroken.
In het verleden zorgden men dat de ring die het meest in de weg lag als eerste klaar was zodat de vaardigheid al kon worden opgebouwd maar toen hebben diverse menners geklaagd dat ze daar last van hadden en daardoor niet fijn hun dressuur konden rijden.
Toen heeft organisatie besloten om eerst dressuur te laten rijden en daarna vaardigheid.
Daar komt bij dat er ook plek moet blijven om los te kunnen rijden.
En het uitzetten van ringen kost ook de nodige tijd en als organisatie ben je toch ook afhankelijk van inzet van vrijwilligers.
We moeten blij zijn dat deze wedstrijden georganiseerd worden want anders is er niets hier in de omgeving. Natuurlijk zouden dingen anders kunnen maar dan moeten er meer mensen hulp aanbieden.
En daar ontbreekt het vaak aan. Gelukkig is er sinds kort de mogelijkheid om 2 x vaardigheid te starten dus dat is al een enorme verbetering. Deelnemers die op deze wedstrijd starten zijn meestal bekend daar en weten hoe de programma indeling is.
Ikzelf weet dat ook en heb daarom alleen ingeschreven voor vaardigheid.
Mijn pech is dat ik. Gelukkig achteraan het programma mag starten maar alleen in het begin de mogelijkheid is om te verkennen. Hierdoor kost het mij dus ook mijn hele middag.