[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:58

Tine, wel een tip hoor om samen met je zoon pruimenjam te maken. Die is echt zo lekker.
Pruimen schoonmaken, pit eruit en vervolgens in een bak doen (schil er lekker omheen laten), dezelfde hoeveelheid geleisuiker erbij.
Dan verwarmen, 4 minuten doorkoken, vervolgens met de staafmixer even glad maken.
In een verwarmd potje doen (potje van Hak of zo) tot de rand. Deksel erop en op zijn kop zetten en af laten koelen.
Na een uurtje zelf gemaakte jam.
Echt reuze gemakkelijk en kinderen vinden het harstikke leuk om te doen en lusten de jam graag.
En je hoeft niet te lopen leuren met je pruimen :D
Laatst bijgewerkt door janouk op 03-09-13 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:58

Ik geef de appels hier aan de paarden en geiten.

Misschien kun je er appelmoes van maken, maar dan heb je wsl wel heel veel suiker nodig.

Edit: janouk, ik heb hier een paar jaar geleden wel vlierbessenjam gemaakt. Het samen jam maken was erg leuk, maar ik at de jam (en da's niet goed voor mijn lijn :Y) ). Maar goed, ik zou een poging kunnen wagen voor pruimenjam. Heb echte wekpotten staan, dus dat komt wel goed.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:23

16 kilo, valt weer niet tegen. Ik denk elk jaar als er weer wat takken afgebroken zijn in het najaar / winter, dat de oogst wel minder zal zijn, maar minder als 10 kg (één jaar helemaal niks, had geloof ik met verkeerd snoeien te maken) hebben we nog nooit gehad.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:00

Nou, in het kader van jullie plukacties toch maar naar de bomen gegaan. Maar bij de pruimen zijn ze of nog niet helemaal rijp (groene stukken erop) of te rijp. Denk dat we ook verkeerde soort pruim hebben, want hij is altijd wat melig.

Vast de jonge appelboom geplukt, dit zouden echte handappels moeten zijn. Zitten er een paar bij die niet misvormd zijn, dus die kan zoonlief mee naar school, de rest wordt appelmoes.

Later vandaag en morgen de andere boom maar eens gaan plukken, maar dat wordt echt voor de paarden, die zijn niet lekker.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:21

@ marjola welke maat is jou tuig? Ik vind het eigenlijk nog best een zwaar tuig vergeleken met mijn
zilco. Zeker die gespen aan het eind van de strengen zijn zwaar. Of heb jij met losse strengen?

Lekke pruimen :9 heb er ook al een boel op van mijn schoonouders. Pruimenjam heb ik geen
verstand van.

_MarjolaJarig

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:46

Het is maatje pony. Ik heb nog nooit een zilco in mijn handen gehad, maar vind deze met 12 kilo (in totaal) al aardig licht klinken (kan niet zo snel vinden wat een zilco weegt). Het is voor mij ook het verschil met mijn leren tuig (een merkloos gevalletje). Die is loodzwaar als ik het vergelijk met ideal eurotech. Aan de strengen zitten van die gespen met panieksluiting/snelsluiting. Misschien is zo'n gesp wel iets zwaarder, maar sommige dingen moeten ook niet te licht worden (er staat toch aardig wat kracht op).

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:34

Even een vraagje, ik doe geregeld van die paniektrainingen, maar ben een beetje door de ideeen heen wat ik kan opzetten. Weten jullie nog simpel te bouwen obstakels/hindernissen die ik zou kunnen maken? Tot nu toe gebruikt: labyrint, slalom, over en onder plastic door, onder wapperende vlag/linten door, over balkjes heen, tussen balkjes die steeds smaller worden gelegd door, parasols open en dicht.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:50

geen idee Tine, wat misschien een stapje verder is voor zoonlief is horse equitation, afgeleid van het trail rijden in de westernsport..
hier vind je allerlei patronen:
http://www.showhorsepromotions.com/equitation.htm

volgens mij heeft nouvel zoiets laatst ook met fief gedaan ??
ik vond het altijd superleuk om te doen, mooie uitdagingen.

Ton of pion bezemsteel er rechtop in en dan aan de overkant ook een ton of pion ... net zo lang oefenen tot je in galopje bezem kunt pakken ...door galopperen, sturen ..en in de andere ton of pion steken zonder te stoppen..
of..handdoek oppakken van bakrand..en aan de andere kant weer neerleggen, dat soort dingen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:56

Bedankt Bianca!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:09

@Tine: ik zag laatst i.p.v. zo'n poort met plastic stroken, zo'n zwemnoodles die dan konden bungelen/zwaaien.
Wel stoer, heb er 2 die dat wel kunnen, geloof dat de ander een zenuwinzinking zou krijgen, hahahaha.
Heb je al een type pony in gedachten voor je zoon?

Hier heeft Romeo vanmorgen lekker gesprongen met zijn ruitertje <3 , vind hij erg leuk om te doen, hij gaat ook erg lekker :j

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:25

@ marjola dan ben ik gewoon verwend denk ik met mijn tuigen :D

Mijn zusje had een zwaar marathon in maat cob. Dat was helemaal niet te tillen!

@ tine ik heb geen ideen voor schrikparcours.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:56

Avaluna: vwb pony: rond de 10-12 jaar, moet alles al kunnen, dressuur en springen (mennen is minder belangrijk, want het is geen blijver, heb ook geen passend tuig/kar) C maatje dus, braaf, ras maakt me niet zoveel uit, alhoewel ik inmiddels de Welsh toch wel erg leuk vind, maar New Forrest (als die zo klein bestaan tenminste) lijkt me ook wel wat.

Nu snel naar de judoschool/boodschappen doen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:58

New Foresters zijn er zeker in die maat. Wellicht zou je de Forestmerrie van Stal_Fiore hier op bokt kunnen leasen! Zij heeft echt een fijne springpony van 1.30 m

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:13

Hier zullen we voor de D-maat gaan, eigenlijk wordt hier nooit wat verkocht, maar zeg nooit, nooit, natuurlijk.
Daar zou ik zelf ook nog op passen :D .

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:15

Marjola, Fralla wil nog wel eens het leiderschap ter discussie stellen. Maar dat wint ze niet, hoe goed ze haar best ook doet, maar vervelend is het wel.
Tine: schriktraining: een overall de benen en polsen dichtmaken met elastiek/touwtje. Volproppen met stro. Van bal hoofdmaken en die met uiennetje op de halsopening vastzetten. Twee stoelen op eentje die pop zetten en de deelnemers zeggen dat ie naar de andere stoel moet.
Ik had eens een 'balk'van een 'meter bier'(Xenos) Daar plastic bekertjes met water in, deelnemers moeten zoveel mogelijk water erin laten.

_MarjolaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:42

@Avaluna dat is ook handig. Kan je altijd nog een handje helpen of samen met je dochter de pony rijden (in de toekomst). :)
@Sandrina ja heel vervelend inderdaad! Wij hebben precies hetzelfde met een merrie ohz (v. Gribaldi) - voor degenen die met deze afstamming bekend zijn, zegt dat al genoeg :P Ze is eigenwijs met een hoofdletter E. Maar als ze aanpakt, is ze wel machtig mooi :)
@Maisie een marathon tuig is weer een ander type dan de eurotech volgens mij. Eurotech is helemaal kunststof en het marathon tuig is versterkt met nylon (waarschijnlijk was ie daarom zo zwaar). Maar ik geloof het graag dat Zilco mooie tuigen heeft :)
@tine heb helaas geen tips voor het schrikparcours.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:06

@ Tine: mag een kleine D pony (1.42m) ook?
Verder van alles bijgelezen maar heb een beetje teveel aan mn hoofd geloof ik, want kan er weinig uit krijgen voor een samenvatting.
Sorry!! :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:08

Dat is een middenmaatje D-pony :D

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:11

Whaha okeoke :P Middenmaat dan ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:45

Tine zoekt toch pas iets over een jaartje ofzo? Ligt wel erg aan hoe pony gebouwd is of kind er leuk op past. Of het dan een C of D is maakt niet zoveel uit denk ik. Had vroeger een C pony waar ik met mijn lange benen erg leuk op leek maar mijn ene D pony (smalle kruising arabier met dravertje, 1.47 flinke dus) daar paste ik eigenlijk niet echt mooi op (alleen was ze wel ongelovelijk leuk met rijden :D ). Heb ook nog een D Welsh K gehad (heet tegenwoordig geloof ik NWR?) was wel lekker rondgeribt typetje maar van maar 1.41, 1.42, maar daar paste ik dus ook heel mooi op.

Denk bij kinderpony's dus ook als ze maar braaf zijn en eerlijk .... New Forest zijn er vanaf grote B tot en met E dus keus zat (met mijn ervaringen met een halve Forest zou ik zelf voor kinderen altijd voor een New Forest gaan en niet voor een Welsh).

Ollie is vandaag gelongeerd, dus die heeft haar portie wel weer gehad. Ik ben vandaag lekker thuisgebleven. Veel kunnen werken (mail, lezen, over dingen nadenken) en even pas op de plaats.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:18

@ marjola ik heb ook een eurotech voor robin en heel miss als ik 2-span blijf rijden komt er
nog 1 bij in shet maat. Maar voorlopig moet ik het doen met 5 tuigen voor 3 pony's :+ :D

@ tine C pony's zijn volgens mij wel moeilijk te vinden? Welke maat zou je dan willen ik
wou persee een kleinere en robin zit nu rond de 1,32 ongeveer.

@ VHU onze ervaringen met halve new forest jeroen was iets minder :+ maar verder vind ik new
forest ook super. We hebben ooit een merrie gehad van 1,42 daar paste ik ook nog prima op !

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:23

:+

lag het vast aan die andere helft hahaha.

Heb nu twee en half tuig voor 1 pony... ook beetje overdreven zeg maar. En nog allerlei 'rest' materiaal (leidsels, halve hoofdstellen, bitjes....) en nog heb ik zoiets van ik zou dit of dat nog wel :=

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:26

Ik zou ook eerder een NF nemen voor een kind als een Welsh. Of hij zou al zoveel skills, lef en fanatisme van zichzelf moeten hebben dat hij eerder van de pony afgerukt zou moeten worden dan aangemoedigd :+

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:29

ja ik ben best erg.

Gebruik webtech nu voor robijn enkelspan en zijn bruine tuig voor wedstrijden.
Maar nu is het webtech omgebouwd naar 2-span en moet ik het steeds weer terug ombouwen
en daar ben ik te lui voor :+

Heb ook nog een berg strengophouders (geloof 5 setjes) en dan nog sperriempjes met van die lusjes
er aan en nog losse strengen extra hoofdstellen, tandemleidsels, 2-span leidsels en nog een zooi
leidsels en bitten. Je verzamelt wat in de jaren.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:43

Inderdaad, VHU, ik denk pas over een jaar een andere pony nodig te hebben. Dus het heeft allemaal geen haast. Ik hoop dat hij voorlopig nog heel veel plezier heeft met Amerigo. Ik heb met mijn man de afspraak dat een volgende pony niet blijft (ik wil natuurlijk alles houden :D ), want hij vindt eigenlijk dat Amerigo ook niet hoeft te blijven. Maar die mag van mij echt niet meer weg <3

En wat de maat betreft: tja, dat kan ik dus ook pas over een jaar zeggen. Hangt er zo vanaf hoe groot zoonlief dan is. Belangrijkste is dat pony braaf is en "professor", zodat zoonlief van hem kan leren. Hij rijdt heel leuk hoor, maar ik vind zo'n jong kind niet geschikt om op een jonge, groene pony te zetten.

Nou, ik ga even bankhangen en dan naar bed.