[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smickey2011

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:50

@VHU: haha... vanmiddag stiekem naar staan gluren... die mooie wagen :D Ik viel ook bijna flauw toen ik die bedragen hoorde hoor, maar die zijn kennelijk wel uniek (mag wel ook, is duurder dan m'n auto!!! |o )
jammer van die sponsoring hoor... := :=

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:59

Die wagen van mij kostte 'maar' 1200,- Euries hoor (of was het 1100,- ik weet het niet eens meer :o ). Voor 1000,- Euro koop jij een hele nette tweedehands wagen, geloof mij maar. Moet je wel even zoeken, maar het is goed te doen. Zeker een wat meer recreatiemodel. MIjn tuig (is echt goede kwaliteit en net onderhouden Ideal tuig) kostte 275,- Euro. Ook kwestie van goed zoeken. Dus als jij bij een sponsor of op jouw bankrekening ergens plm 1500,- Euro weet bij elkaar te sprokkelen, kun je jouw Harley compleet optuigen & van wagen voorzien :j

Of je moet met Har naar je werk gaan voortaan, kun je je auto de deur uitdoen _O-

**sleept zich ook naar keuken**

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:03

Ik weet niet wat voor mensen zulke dure wagens kunnen komen. Manlief verdient heel aardig, maar dat zijn me wel bedragen zeg. Ik heb nieuwe wagens van rond de 2500 euro, en dat vind ik al heel wat geld hoor. Nieuw tuig weet ik niet meer, heb het tuig al 7 jaar, maar denk zo rond de 600 euro ofzo (ideal). Is wel hobby he? Kost toch allemaal al genoeg.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:09

Tine ik geef je volkomen gelijk, ik snap niet hoe mensen een wagen van 15.000 euro kunnen kopen :?
Kennis van me heeft een wagen van 5000 euro, vind ik ook al gigantisch veel, dan heb je nog geen tuig?!? Die heeft nog een enkelspantuig en een tweespantuig, dan ook nog een tuig voor als hij trouwen gaat rijden, ook nog een koets voor als hij trouwen rijdt, je moet er maar geld voor hebben :Y)
Mijn wagen heeft 1700 euro gekost, mijn tuig 800 euro dacht ik(Zilco)...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:11

Inderdaad 5000 vind ik al een heel bedrag voor een menkarretje :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:11

Een professionele vierspan wagen voor paarden zit inderdaad ergens rond die gooi, maar ja, dat is wat anders dan met je peerd rondje Pannenhoef doen toch :+

Ik heb ook zoiets hoor het moet wel een beetje leuk blijven. Vind het allemaal al duur zat, helemaal als je ook af en toe een wedstrijd wilt rijden en wilt lessen. Wel denk ik dat als je kwalitatief goed spul aanschaft (nieuw of tweedehands, dat maakt dan ook niet uit) je er heel lang plezier van kunt hebben en je het ook altijd weer goed kwijtraakt. Als iets fatsoenlijk onderhouden is en van een goed merk raak je het ook altijd weer goed kwijt of kun je het goed inruilen.

5000,- Euro voor een wagen? Mijn man ziet me aankomen _O-
Nieuw ideal enkelspantuig leren luxe marathon full en cob is geloof ik 700,- Euries.
Maar als je slim zoekt heb je voor zo rond de 300,- / 350,- Euro een prima tweedehandse hoor.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:16

Inderdaad VHU, van kwalitatief goed materiaal kun je lang plezier hebben! De eigenaar van mijn vz-paarden heeft een tweespantuig op maat laten maken (iemand laten komen uit Nederland om alles op te meten enz.), hij heeft er ook aardig wat centjes voor neergelegd, maar hij heeft het nu wel al 15 jaar en het is nog in prima staat. :j Hij heeft wel een nieuwe wagen gekocht een paar jaar geleden, alleen maar omdat hij iets mooiers en nieuwer wilde, er rijdt nu iemand anders van de club met zijn oude wagen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:03

Ik heb ook twee nieuwe wagens :o , manlief heeft ze mee uitgezocht en ik wilde niet zo'n dure wagen, maar hij heeft me overgehaald, daarna dus bij Van der Mee de concourswagen laten maken, hoop van beide wagens nog heel veel jaren, heel veel plezier te hebben :j .
O ja, geen vijftienduizend euro wagen, hoor :') .

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:19

@ prinsjeH wij doen wel aan keuringen en als het goed is (als het niet weer verandert wordt) gaan we dit jaar naar de arabo keuring in nederweert en geven we ook een demo met het 4span

over karren dit is de onze marathon wagen van de lemerij
Afbeelding
kosten:€ 7500

en dit is onze presentatie wagen van de lemerij
Afbeelding
kosten: € 8000

de presentatie wagen die staat mooi te zijn in de garage en daar wordt heel weinig mee gereden
met de marathon wagen wordt de dagelijkse trainingen en de wedstrijden gereden ook passen de arabo's van H.S ervoor en deze neem ik dan ook mee voor de clubkampioenschappen bij ons met een 4span paard van H ervoor

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:36

Dat zijn ook absolute kwijl wagens Lanous, maar als je hoort/ziet hoeveel jullie ze gebruiken (die bovenste dan he) en hoe serieus denk ik dat dat een investering in je sport is. Ik bedoel Sven Kramer rijdt ook niet op schaatsen van de Bristol :+ Maar op schaatsen van de Bristol kun je ook lekker schaatsen en plezier hebben :7

@PrinsjeH als je kijkt bij de occassions van Kraay (Nijkerk) of Snoys (Zundert) krijg je ook een beetje idee van 2e hands dealer prijzen (die meestal nog net wat hoger liggen dan 2e hands particulier prijzen). Maar... bij een dealer kopen kan handig zijn ivm onderhoud. Nu maakt dat Dekkers in Rijsbergen niets uit, die onderhoudt gewoon alles.

Die van de Lemelerij van jullie, heeft die geen last van dat gezwabber (zie topic in forum)? Ik reed met Bente proef met een wagen van de Lemelerij en die zwabberde dus af en toe heel irritant vond ik dat en in het begin beetje eng, dacht dat de wielen loszaten :o? .

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:48

@Lanoeska: zijn prachtige wagens :j !

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:53

ja daar hebben wij wel last van gehad.. bij de bruine pony voornamelijk en dan bij een hoog tempo omdat de pony veel beweging had in de schouder en (het lamoen van de pony was in en uitschuifbaar aan de voorkant) dan gaat ie slingeren op de vlakke weg ik drukte dan het pedaal van de molenrem in en dan was het over
bij me moeders paard deed ie het ook wel maar hebben we het lamoen iets versteld en toen was het over.. maar wij hebben geen spoorstokje (zoals in het topic) maar een touwtje waar je de strengen aan bevestigt

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:08

Jaaaaaa eindelijk iemand gevonden die aan huis les wil komen geven "Edwin van der Graaf". Hij komt volgende week zaterdag voor het eerst langs, ben benieuwd. Iemand ervaring met zijn manier van les geven? Of met Edwin zelf?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:38

:wave:

thabor stout geweest met inspannen. Gelukkig ging het daarna wel goed tine :j :) en oogkleppen. Joh krijgen ze niks van hoor :)) zonder past bij sommige mensen en paarden ook. Ik ben wat dat betreft gewoon neutraal :))

wagens.. hmm, mijn wagen was niet zo schrikbarend duur, maar voor mijn budget was het een loei van een knauw toen :P (en zou nu nog zijn := ) :P

nou... Ik heb gereden... Diddle is op hol gegaan onderweg... nouja, op hol.. een stuk zwaar in paniek.. hij vloog bokkend onder me uit..
Rest van de rit ging wel fijn op zich maar dat was wel even een grote domper.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:39

Jeetje, wat een geld voor de wagens! Zou doodsbang zijn dat ik daar een paaltje mee raak :o
Durf me hier nauwelijks meer te vertonen met mijn simpele shetlandersulky van 350 euro ofzo... Maar moet je zien wat een lol ik daar van heb! ;)

Vervelend dat Thabor zo lastig was met inspannen. Op welke manier bedoel je vervelend? Wel fijn dat hij daarna goed ging! Waarom zou je niet met oogkleppen mennen? "hoort" dat niet bij een Groninger ofzo?
ik men natuurlijk ook zonder kleppen, maar ik val er toch ook niet over als een ander wel met kleppen ment?! Moet iedereen voor zich weten

Naaltje... :(:)

Nee sorry Rodi, geen ervaring met die man.

Citaat:
@ Lacuna: heeft Sun ook strengdragers? (lijkt op de foto van niet) Die heb je zeker bij de voorpony nodig, want als hij moet draaien, komt de binnenstreng helemaal los te hangen en kan Sun (of zelfs Storm) hierin vast komen te zitten. Bij tandem gebeurt het bij scherpe bochten weleens (in combinatie met stuurfoutjes, die jij ongetwijfeld ook nog gaat maken) dat de voorpony bijna naast de achterpony komt te staan (hoofd bij kont) en 1 streng dus héél los komt te hangen. Zeker op letten dus :j
Ziet er wel super leuk uit hoor! Knap van je dat je het zomaar even probeert :D Iemand zegt "ze in tandem zetten kan ook wel helpen" en hopsa, jij regelt dat zo even :D Hoe deden ze het? Was het probleem van Sun verholpen?

Ohh... :x :oo :oo wat een vreselijke doos ben ik. Weet je dat ik bij het inspannen nog dacht "oh ja, ff touwtje pakken voor strengdrager; kan Sun er niet overheen stappen" en het vervolgens gewoon glad vergeten ben...
Haha, zo probeer ik altijd met mn paardjes om te gaan. "Oh, dat lijkt me leuk, laten we dat eens proberen" en daarbij kijk en luister ik dan voornamelijk naar mijn paard om te weten of het voor ons werkt of niet.
Storm gedroeg zich als de keurige, brave, coole volgpony en heeft niet geprobeerd om in Sun zn billen te bijten. Sun was nog wel heel fanatiek bezig met "wát bedoel je nu precies" en als ik ook maar ff ergens teveel druk gaf kreeg ik hele creatieve acties (voorpaard in schouderbinnenwaarts enzo :P ) maar door gewoon tegen hem te praten en hem heel veel te bevestigen dat hij het zo vreselijk goed deed ging het eigenlijk best aardig. OK, we hoeven echt de weg nog niet op, en een vaardigheidsparcours zouden we compleet overhoop rijden. Maar voor zo een rondje op het weiland ging het eigenlijk hartstikke leuk.
Moet er wel eerlijk bij zeggen: Dit was wel mijn eerste tandem-ervaring, maar heb al wel eens met een klavertje drie mogen mennen en de menner van dat span heeft me toen ook precies uitgelegd hoe ik alles vast moest houden en moest sturen dus die techniek heb ik er wel op toegepast. En dat werkte prima :)

Groetjes, lacuna

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:05

Moet iedereen inderdaad zelf weten hoor, oogkleppen of niet, als het maar werkt denk ik dan.
Bij mij werken die oogkleppen prima / bij 't peerd dan :7

Edwin v.d. Graaf stond in het lijstje dat ik toch had aangegeven waar je zou kunnen lessen/die wellicht bij je komen? Schijnt prima lesgever te zijn, heb geen ervaring met hem. Leuk hoor dat je iemand hebt gevonden! Mijn instructeur lest niet (meer) elders, alleen op zijn eigen locatie.

Citaat:
maar wij hebben geen spoorstokje (zoals in het topic) maar een touwtje waar je de strengen aan bevestigt

Dat was ook zo met de wagen waar ik mee heb gemend. Ik moet echt zeggen, vond het een prachtige wagen en hij zat ook heerlijk, maar dat geschudt, vond het helemaal niets. Als je de molenrem aandrukte hield het inderdaad op, maar dat vind ik nogal wat voor zo'n dure wagen dat hij niet altijd gewoon netjes loopt en dat je dan dus dingen moet gaan doen met een (extra) rem.

@Lacuna, het meeste plezier heb ik tot nu toe gehad van mijn pony Cavelier tweewieler, heerlijk ding, ligt er perfect achter, achter die pony's van zo'n 1.15/1.20. Dus kan me goed voorstellen dat je dik tevreden bent met jouw HSHP tweewieler!

@Naaltje, Diddle aan de kletter :oo ben je blijven zitten?

Hele maaltijd gekookt inclusief heerlijke aardbeitjes in vanillesaus :~ heeft manlief al op zijn werk gegeten.... nou je begrijpt wie al die aardbeitjes heeft opgegeten }:0

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:16

ben blijven zitten, maar wel vrijwel meteen eraf gegaan... Ik zat te trillen als een rietje.. Hij ging er vandoor omdat we onder een viaduct door moesten.. En toen hij aan de huppel/ren ging waren we dus tussen 2 viaducten in.. Heb eerst een kwartier ernaast gelopen tussen de viaducten in, en ben er toen onderdoor gewandeld terug naar stal. Daarna wel weer te paard gegaan en niks meer aan de hand...

pff..
m'n max-speed staat op 40,1 km/h.. >;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:27

@ Naaltje: jeetje, da's niet leuk. Gelukkig goed afgelopen, maar kan me voorstellen dat je goed de schrik te pakken hebt.

Ik heb altijd met kleppen gemend. Kan me de voordelen van zonder kleppen ook wel voorstellen, maar ja, ik heb dat nog nooit gedaan, heb ook niet zo'n hoofdstel, dus heb gewoon het hoofdstel met kleppen van de muur gehaald. Het zal best dat je Groningers zonder kunt mennen, maar ik doe het persoonlijk liever met. Maar misschien moet ik het eens ervaren.

Ik train met mijn "goedkope" wagens ook iedere dag en die doen het prima. Zitten misschien wat minder luxe hebbedingetjes op, maar ik ben toch maar een recreatie wedstrijdmenner. Ik rij geen marathons, alleen maar dressuur, vaardigheid en buitenritten. Maar ook marathon (in ieder geval de lagere klasses) zou met mijn wagens gewoon moeten kunnen. Volgens mijn meninstructeur (die ik overigens niet meer heb) zijn mijn paarden echter niet geschikt voor de marathon. Paard zou te groot zijn en pony te klein.

@ VHU: volle buik :Y)

@ Lacuna: hij ging opzij springen, draaien, naar voren, maakte zich erg groot, dat soort gein. Nu maar hopen dat hij onthouden heeft hoe het wel moet, zodat we morgen fatsoenlijk kunnen inspannen. Want we waren echt nodig met 3 man/vrouw. Stoere foto's van tandem. Lijkt me zooooo moeilijk.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:33

Pff poging gedaan tot hondenschool... Toen we het plein op mochten, begon het net te gieten.
Kwartier voor de pauze ging Zhora staken, ze deed niets meer. Zelfs niet meer naar me kijken, ze bleef gewoon naast me staan met haar ogen bijna toe(door de regen) :(:) Kwam voor mij wel goed uit, regenjas hield het niet meer, mijn trui eronder was helemaal nat, sokken doornat en broek was doornat tot aan mijn kuiten :Y)

Ben dus maar naar huis gekomen... :Y) Je moest Zhora zien rennen naar de auto!! Zo blij was ze dat ze naar haar droge mand kon! :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:38

Arme Zora :(:)
JEetje Naaltje :(:)

Citaat:
omdat de pony veel beweging had in de schouder

Daar had ik nog even overheen gelezen.
Bente heeft ook een flinke verheven gang, misschien dat het daarvan kwam. Maar dan zou het nog niet mogen vind ikzelf hoor.

@Tine, bij een paard dat beleerd is met oogkleppen zou ik ze er niet zomaar afhalen. Bij Snuit en bij Simba heb ik die fout dus gemaakt, simpel een sleepje voor de bak / wei erachter hangen met gewoon hoofdstelletje erin, grote paniek. Snuit vond de slee op die manier ook bijzonder spannend. Oogklepjes hoofdstelletje weer op en niets aan de hand. Alwyn maakt het niets uit. Rizanta had het denk ik ook niets uitgemaakt, hoe de wagen ook te keer ging achter dat dier, die bleef gewoon als een soort stoomwals doorgaan :+

Moet nog pannenkoeken bakken voor feestje van Han zijn school morgen, echt geen zin in -O-

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:43

VanHuisUit schreef:
Edwin v.d. Graaf stond in het lijstje dat ik toch had aangegeven waar je zou kunnen lessen/die wellicht bij je komen? Schijnt prima lesgever te zijn, heb geen ervaring met hem. Leuk hoor dat je iemand hebt gevonden! Mijn instructeur lest niet (meer) elders, alleen op zijn eigen locatie.

Nog bedankt *\o/*

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:43

maar! Ondanks dat ik erg teleurgesteld was om die actie, en ook echt even niet weet hoe ik die eruit moet gaan oefenen... Ben ik ook trots op mijn pony. We reden naast een grote onweersbui, 't rommelde en klapperde best wat in onze nabijheid, er kwamen ook auto's busjes etc over de weg gepasseerd dat maakte allemaal niet uit..

Maar onder een viaduct door.. pff.. Het was ook echte angst van hem, ik weet het zeker, want na zijn wegren-actie draaide hij al blazend om terug naar het viaduct..

Kan hem blijkbaar onder het zadel dan niet de begeleiding bieden die hij nodig heeft..
Voor de kar wel :=

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:47

op de presentatie wagen zijn weer zeer voorzichtig zit na de 6 jaar die we de wagen nu hebben nog eigenlijk geen krasjes op wordt met vervoer ook altijd netjes ingepakt
de marathon wagen is een echte gebruiks wagen en gebruiken hem echt goed en zijn er vorig jaar een x mee om gegaan en dan ben je toch wel blij dat je goed spul heb. de pony had niks, moeders had niks, kar was nog helemaal heel alleen simone had een hersenschudding maar we konden toch gewoon de wedstrijd uitrijden

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:59

mijn wagen was nieuw en weet alleen dat het meer als 2000 was.
mijn tuig was iets van 250 dacht ik

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:03

Hoor ik hier dat lemerij wagens zwabberen, mijne niet hoor, ben nu wel extra blij dat ik hem getest heb.

Naaltje schrikken zeg als hij zo springt en ervandoor gaan. Ik heb met Sonja een mega schrikkert gehad en bij haar hielp het om dat wat ze spannend vind aan de hand te verkennen, ik heb menigmaal onder de viaducten lopen zingen en springen met haar aan de hand, zodat ze ook aan de echo wende. eventueel kun je een fjord ook wel omkopen door onder de brug als hij rustig is te voeren, dan associeerd hij de brug met lekkers, kan een snoepje zijn wat je later uit de hand voert vanaf het paard. Na een tijdje liep ze er dan rustig onderdoor, dan een keer erop eronderdoor met een maatje erbij die ernaast loopt (kan ook een mens zijn net waar hij het meeste vertrouwen in heeft). Dan heb je weer iets engs, leuk gemaakt.

Tine Thabor lastig balen, maar fijn dat je dan zoveel hulp hebt en niet hoeft te stoppen ivm gebrek aan hulp. oogkleppen is eigen keuze, hier standaard oogkleppen op, ik heb nooit anders geprobeerd. Behalve bij Jimmy en als ik naar buiten ga aan de lange lijnen ipv in het tuig, mijn ervaring is dat ze dan kijkeriger en gespannener zijn en minder bij de les.

ik had vandaag een fotograaf bij me ze heeft hard gespaard en sinds gisteren haar eigen toestel en dus de eerste foto's gemaakt.:
meet de fotograaf:
Afbeelding

het resultaat
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook nog foto's gemaakt van Chicko met de tweewieler die te koop staat en wellicht al verkocht is en van mijn nieuwe wagen.
tweewieler nieuw €500,-
Afbeelding
Afbeelding

Marathonwagen, tweedehands €995,-
Afbeelding

Onze duurste wagen ever, ik geloof €4000,- nieuw
Afbeelding

en mijn goedkoopste 100 euro inclusief pony
Afbeelding