[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:18

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vier voor de wagen wel heel veel vind hoor := en dan al die leidsels in je handen :o? eerst maar eens proberen of we volgend jaar ook tandem kunnen leren, lijkt me wel een uitdaging :D
Maar dat vond ik eerst ook met een enkelspan en later met een tweespan :+ dus wie weet.
Ik vind het zowiezo erg leuk dat je wat kunt wisselen, dus enkelspan en tweespan. En wie weet ooit dus nog eens tandem. Maakt het mennen wel een erg afwisselende bezigheid.

Dan nog dressuur, vaardigheid, marathon, buiten rijden in het bos, door de stad/dorp, authentiek, mendurance :D

Ook allemaal toekomstmuziek want het enige wat we tot nu toe eigenlijk hebben gedaan is door stad/dorp en beetje bos plus ietsjepietsje dressuur :D :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:28

Ik krijg het idee dat die kleintjes veel sneller uitbreken dan grote paarden. Vorig jaar is Amerigo tijdens onze wintersport 2x uitgebroken. Stond bij de buren op het erf (loonbedrijf), maar buren vinden paarden nogal eng.

En van de zomer ook wel eens (ook 2 of 3 keer geloof ik), maar dan stond hij nog steeds in eigen wei. Ik doe aan strookbegrazing, dus iedere dag een meter gras erbij en hij vond de andere kant van het lint een betere plek. Maar toen ik het lint iets anders heb bevestigd is het niet meer gebeurd.

Keet

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:29

Ach, mijn stalhoudster heeft Lotje van de zomer misschien wel 20 keer moeten terugzetten aan de goede kant van het draad (ook strookbegrazing) ze springt er gewoon overheen :+

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:15

Er zijn stallen die geen shetters in de wei willen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:16

_Patrick_ schreef:
Er zijn stallen die geen shetters in de wei willen

Dan zou ik daar mijn paard ook niet willen hebben :)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:18

Kan het ergens ook wel begrijpen, maar ik zo dan een wei maken met gaas en schrikdraad speciaal voor de shetters.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:21

ja leuk...een raar span maken.....welsh vos,naast kwpn bruin,ach zet ik naast de welsh mijn andere witte kwpner...hoeft sun niet meer te lopen :D :+ enne kwpners zijn niet beleerd voor de wagen ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:21

Mijn ponys hebben altijd in landjes gestaan die werden omgeven door sloten en dan een dammetje met daarop een hek :) werkte prima, nooit uitbrekers gehad.
Pas toen de vorige staleigenaar het weiland aan 1 kant openmaakte en dat niet meer fixte.
Geloof dat ze van de zomer weer op een landje met sloten eromheen komen :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:22

happytime schreef:
ja leuk...een raar span maken.....welsh vos,naast kwpn bruin,ach zet ik naast de welsh mijn andere witte kwpner...hoeft sun niet meer te lopen :D :+ enne kwpners zijn niet beleerd voor de wagen ;)

Ik kan natuurlijk altijd nog mijn tink voorop zetten in een klavertje 3 :D
2 bruine shetjes en een bruinbonte tink :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:24

niet alleen shetten hoor...mijn vorige welsh sprong over sloten heen,kwam bij een welshhengst terecht,sprong daarna weer terug en.....welshhengst sprong mee....tussen de merries,nou dat was een feest om hengstje te pakken. voor hem ging een wereld open ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:27

Inderdaad, niet alleen shetten ontsnappen :) zoals ik al gemeld hebt heeft mijn tinkermerrie mijn stalhoudster ook bijna tot wanhoop gedreven toen ze elke ochtend aan de verkeerde kant van het draad stond :+

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:27

happytime schreef:
niet alleen shetten hoor...mijn vorige welsh sprong over sloten heen,kwam bij een welshhengst terecht,sprong daarna weer terug en.....welshhengst sprong mee....tussen de merries,nou dat was een feest om hengstje te pakken. voor hem ging een wereld open ;)

_O- _O- _O- :') :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:49

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:50

Die van mij zijn over het algemeen braaf. Deedee is er na m'n laatst aanpaspoging van vanmiddag er niet meer uit gekomen. Heb nu gaas met stroom d'r op op het stukje waar geen gaas zat. Etter, kind van d'r moeder....

Stond een mooi stukje over Whitney's ABOP proef in de shetlandpony! Terecht commentaar, het 'tegen de hand' met het achterwaards gaan was nog voorzichtig uitgedrukt en een super compliment dat ze over de AC lijn iedere keer kaarsrecht ging!
Er stond eentje heel lomp te longeren in het losrij stukje van 15x20, op de binnenhoefslag en extreem met haar zweep in de weer. Whitney heeft een niet erg gezellig verleden, ze is kopschuw en is extreem bang voor het geluid van de zweep (aanraking juist weer niet). Heb haar nu 4 jaar en ze is nu prima te benaderen, goed te rijden en je merk er eigenlijk weinig van. Maar die ging daardoor dus 5 minuten voor de proef nog helemaal over de kook en kon niet meer normaal halthouden met haar hoofd stil. Optuigen (en vooral het hoofdstel in doen) ging wonder boven wonder wel goed, maar met het 10 seconde halthouden begon ze gruwelijk te kopschudden wat ze tijdens het achterwaards gaan vol hield. Alleen haar hoofd was zo onrustig, halthouden was met 4 voetjes aan de grond zonder verdere rare spanning, achterwaards gaan ging verder ook vloeiend op dat hoofd na.
We zijn nu zo'n 6 weken verder en ze is nog steeds zo extreem met haar hoofd in de weer. Word wel weer iets beter, maar ben bang dat daar wel weer een half jaar overheen gaat.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:37

druk dagje gehad,
eerst taxi,
toen op en neer naar apeldoorn om tuig om te wisselen voor de maat kleiner :)
doe je maar 4,5 uur over ...
toen weer vlug taxi in, want had maar 5 minutjes over.
getaxiet,
en toen vlug naar stal, stalhouder erg rugpijn,
dus de paardjes binnengehaald voor hem en water gegeven.
toen mn tuig gepast op knollie-wollie :)
jaja
ut past!!!
yeahhhhh

morgen nog eens erop leggen en foto's maken :) :) :) :)

maar wss eerst stallen doen, want dat lukt de stalhouder ook niet egt.
die heb vandaag de hele dag gedaan in etappes over 6 stallen,
arme man.
morgen kleine moeite dan toch?

nu lekker naar benee, w88 op t eten, geen zin in koken :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:46

Top dat je tuig past !
Citaat:
w88 op t eten, geen zin in koken

Hoe doe je dat? Als ik hier ga zitten wachten op eten komt er echt niets aanvliegen ;)

Citaat:
Ik krijg het idee dat die kleintjes veel sneller uitbreken dan grote paarden. Vorig jaar is Amerigo tijdens onze wintersport 2x uitgebroken. Stond bij de buren op het erf (loonbedrijf), maar buren vinden paarden nogal eng.

Pony's zijn gewoon slimmer...en vervelen zich volgens mij sneller :+ Denk dat Amerigo expres bij die buren is gaan staan.... :=

Net bod gedaan op marktplaats op full ideal tuig...hoop dat het lukt :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:51

super van je tuig :)

ik heb hier discussies of ik morgen naar vorstenbosch mag :') '' ja maar 't sneeuwt daar'' >ja stik 't is sale!<
:')

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:59

Nou de sneeuw die hier nu ligt Naaltja daarin weiger ik verder te rijden dan 2 km, aangezien ik daar net al een half uur over gedaan heb en mijn twingo doet het prima, maar de busjes, vrachtwagens en zo die ik heb zijn schuiven levensgevaarlijk. Dus ik zou kijken hoe het morgen uitziet en dan beslissen. Ik moet morgen thuis blijven want we hebben een lekkage maar met dit weer wil ik toch niet ver gaan.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:04

ik moet een heel eind over de snelweg, die zijn dan wel weer schoon :)
En rijd op winterbanden dan, want neem de auto van ouders mee.. Heb daar wel vertrouwen in, op 't dooie akkertje :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:12

Ik rij ook op winterbanden dus bij mij ging het goed, maar sommige mensen, je vraagt je af wat ze op straat doen met dit weer.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:15

mijn eigen autootje slipt ook gauw, maar ik durf te zeggen dat ik daar redelijk mee om kan gaan ;)
Mensen die in d'r broek schijten om dit weer moeten ook op winterbanden gewoon thuisblijven :))

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:55

VanHuisUit schreef:
Haha, dat zal schrikken geweest zijn voor dat hengstje :P

Over tweespannetjes....
Deze blijft geweldig he...
http://www.youtube.com/watch?v=8jyRtN0mKWA

hier nog zo een, gewoon in het hollandse land, a-la old school
(van hem heb ik mennen geleerd, is hier net 80 jaar oud. Toch maar wel even onherkenbaar gemaakt, omdat ik niet weet of hij het op prijs steld dat ik deze foto laat zien)
Afbeelding
Welsh pony is 7 jaar oud, altijd als dekhengstje gedient en verder nooit in handen geweest, was niet de allerliefste zeg maar. En nu is het een fantastische brave menpony geworden!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:57

wauw!
die grote kijkt ook echt met van die :+: ogen
''ja maar, dat vreemde apparaat naast me is niet echt iets waar ik me om ga drukmaken hoor!''

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:05

Naaltje schreef:
super van je tuig :)

ik heb hier discussies of ik morgen naar vorstenbosch mag :') '' ja maar 't sneeuwt daar'' >ja stik 't is sale!<
:')

is er morgen al korting dan?
dat begint toch pas maandag??

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:12

nein :oo
damn...
&^%#$@$@^*&(%^%$&