[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:04

Dat is het nadeel met de ukkies, mijn vaste verzorgstertje is ook te zwwar geworden, gelukkig vind ze mennen ook leuk, ons pleegkindje kan wel voorlopig nog rijden op de pony's is namelijk net 22 kilo en woog vorig jaar 20 kilo, groeit hard de hoogte in maar de breedte blijft achterwege.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:06

zooo, wat een leuke paardjes sonjim !!! super die bles !! daar houd ik echt van.
vrijdagavond komt er iemand kijken naar ons jaarling...dubbel gevoel, ben best gek op die kleine ondeugd !! maar wil ook niet alles houden om te hebben en er niks mee doen.
mocht hij nu niet verkocht worden, dan blijft hij en zal hij gecastreerd worden denk ik, kan ik altijd weer nutteloos gaan crossen in 2-span over 2 jaar.... :+
wat een te gek leuke poedels !! stoerrrr. :j
Lanouska, balen van je autotje,....nu maar op zoek naar een ander rijdend voertuig !!
shetten en een ruitertje, lastig hoor, vind 30 % van hun eigen gewicht wel zo'n beetje de max denk ik...
maar heb ik geen verstand van.

naaltje lekker aan de wandel vanmiddag.

Ik heb net te horen gekregen dat melody 8 juli door de hele malle molen van de dierenartsenwereld gehaald kan worden....duurd nog erg lang, maar ja, de rust heeft ze nodig met haar achterbeen, en ik verwacht niet dat ze voor die tijd opgeknapt is...ik had alleen gehoopt dat het eerder kon !! enorm druk op die kliniek dus !! baalde al, maar nu is er wel een dieptepunt, ik wil weten wat ze mankeerd, maar deze arts is gewoon super....

vanavond dus kijken bij de les, want zelf geen paardje...vriendin gaat in de les voor het eerst tweespannen, dus kan ik mooi helpen !! heb ik wat te doen..

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:20

Owww balen dat het nog even wachten is, en vooral inderdaad je wilt weten wat ze mankeerd Y;( , zou ik ook hebben. Mijn Hafje kreeg een aantal maanden geleden opeens vocht in haar sprongen, ben er ziek van geweest tot de DA kwam om ernaar te kijken, en wat een opluchting toen hij geweest was, en voor mij was het maar 5 dagen wachten. Hopelijk is het snel de 8e, gaat de tijd snel voor jullie.

Ik ga vandaag maar eens vragen hoeveel ze weegt :+ niet netjes om te vragen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:29

@Sonjim: wat zijn ze leuk <3

@Biancao: :(:) , dat is dan nog lang wachten :(:) .
Geen menner in de buurt waar je in de tussentijd wat zou kunnen mennen?
Hopelijk vind je fijne nieuwe baasjes voor je Shet.

Lastig met zo'n kleintjes, ik vind het voor die van ons al lastig.
Ik vind bij die van ons 50 kg al echt de grens om echt te rijden (al heb ik zelf ook wel eens kort op de pony van dochterlief gezeten :o )

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:38

Ja vind het ook echt verdraaid lastig, zal straks ook gelijk het zadel even wegen, 15 inch zadeltje. Want die komt er natuurlijk ook nog bij :D.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:38

nee, menners genoeg, maar ik ben niet van de leen een paard zeg maar, te risicovol, dat zie je nu met melody.

DA geeft aan dat Melody nu eerst rust moet, boxrust en ook een aantal uren weidegang, maar ze moet zich wel rustig houden, nou ze is erg rustig en stapt alleen maar, dus dat gaat prima.
s'avonds en s'nachts staat ze op stal, en nu dus de eerste 6 weken rust en dan over 2 weken scan's/foto's e.d.... zit waarschijnlijk ergens tussen spronggewricht en heup/rug... lekker breed...weet ik nog niks, gelukkig vind ze een borsteluurtje dan wel erg fijn...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:39

Van Huis Uit, gefeliciteerd! Ik weet zeker dat je veel plezier aan haar gaat beleven!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:40

Mijn dierenarts schat Romeo rond 300 kilo (moet hem een halve ontwormingspuit geven, dus voor 350 kg), hij is 1.25m. Als ik 20% bereken, mag er 60 kg op Romeo? Kan dat kloppen?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:30

Manon, je bent altijd welkom om ze in het echt te komen kroelen hoor, of ik rij van de zomer eens jou kant uit als wieneke iets meer conditie heeft.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:31

@Biancao: ok, snap ik wel, maar dacht misschien een adresje om toch lekker aan de gang te blijven. Ik zou het wel leuk vinden als je hier in de buurt zou wonen, hoor :j . Ik kom er zelf maar weinig aan toe.

@SL: Welsh-A fokkers die ik ken hanteren veelal zelf niks boven de 50 kg er op.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:32

sonjim schreef:
Manon, je bent altijd welkom om ze in het echt te komen kroelen hoor, of ik rij van de zomer eens jou kant uit als wieneke iets meer conditie heeft.

Dat is gezellig :j , als je je dochter mee neemt, kunnen ze lekker samen spelen, hier.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:39

@ avaluna: maar 1.25m is toch geen welsh A meer? Kan het dat een pony van 1.25m 300 kg weegt? Jouw Romeo is toch ook 1.25m, niet?
Niet dat het mij iets uitmaakt hoor, ruitertje is 34 kg dus gaat nog prima :j Maar mijn nicht, die toch wel zeker 60 kg weegt (wel korte beentjes) kan prima op Romeo. Romeo stoort zich er helemaal niet aan.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:47

Tabloid weegt +- 270 kg dus ik laat de ruitertjes maxs 5o kg wegen :j

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:52

VHU Jammer dat je nog steeds de uitslag niet hebt. Maar wat heerlijk dat Bente is goedgekeurd! Hoop dat je er een heerlijk dier aan gaat krijgen en plaats vooral veel foto's en belevenissen :)

Sil weegt geloof ik 277 ofzo, hijs is wel beetje aan de zware kant :P
Gister met mijn 63 kilo ff op sil gezeten, maar ben een angsthaas, dus meer dan stilstaan durf ik niet.
Ruitertjes zoek ik ook t liefst lichter dan 50 en iets van max. 150 in groote.
Al pas ik er met mijn 1.63 ook nog wel net aan op :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:04

Ik heb hier een filmpje van het ruitertje op Romeo om jullie een idee te geven
http://www.youtube.com/watch?v=jJQbq-4nR0E
Ze kan nog niet zo goed rijden, maar het lichtrijden gaat al goed en dat vind ik toch wel al zeer belangrijk voor Romeo. In het begin van het filmpje blijft ze doorzitten/hobbelen, maar toen was ze het ritme even kwijt omdat ik aan het uitleggen was :Y) (zulke momenten heeft ze niet vaak gehad) Ik vond het een erg leuk zicht om haar met Romeo bezig te zien. Je kan ook duidelijk zien dat Romeo niet echt onder de indruk is.
Wat denken jullie ervan?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:06

Gewicht van het ruitertje is bij mij niet een bepaald aantal kilogram. Een ruitertje wat niet meezit in de beweging mag van mij veel minder wegen dan een ruiter die gewoon goed met het paard meegaat en het paard ook op de juiste manier weet te rijden.
Daarnaast kijk ik heel goed naar het paard; wanneer die verzet gaat tonen is het direct klaar. *gelukkig heb ik een heel werkwillig paard haha* toen ik een stuk zwaarder was begon Sun toch met zn hoofd te slaan elke keer als ik een voorwaartse hulp gaf; is voor mij voldoende om te weten dat hij het niet fijn vind. Nu ik een aantal kilo's kwijt ben loopt hij lekker ontspannen, mooi gedragen en lekker door zn lijf met plezier in het werk. Dan lijkt het mij geen enkel probleem :)

Nou, huis is schoon op de badkamer na maar die heb ik tot morgen uitgesteld.
Nu flink aan de studie en dan straks weer lesgeven. Bak is gelukkig nog redelijk en ga mn ruiters vandaag weer lekker laten doorzitten :Y) dus dan gaan ze toch ook niet zo hard haha.

Groetjes, lacuna

[EDIT]
Filmpje is heel schattig! Gaat helemaal goed komen!
Probeer haar er ook op te wijzen dat ze de voetjes niet zover in de beugels doet, vind ik altijd een beetje gevaarlijk. En lekker spelenderwijs aan elkaar laten wennen. Een balkje en 4 pionnetjes doen wonderen, over het balkje, naast het balkje stilstaan, voor het balkje stilstaan, pionnetjes in een vierkant en daarin stilstaan, 180graden draaien en weer uit het vierkant, slalommetje, slalom met halverwege over/langs/halthouden bij de balk, etc. Worden ze vertrouwd en dat maakt het voor je paard ook iets uitdagender ;) Plus het meisje heeft dan ook echt het gevoel alsof ze zelf aan het rijden is!
*natuurlijk kun je haar bij al die oefeningetjes gewoon aan de longe houden.*
Laatst bijgewerkt door Lacuna op 22-06-11 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:07

Leuk filmpje lotte!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:13

SL: romeo is ook nog niet echt beleerd toch? of ben ik in de war?
Zo niet, kan je dan niet beter een wat ervarener meisje zoeken?
Om hem even goed door te rijden?
Ik had eerst ook een meisje van 8 wat op Sil reed, meisje kon best pittig rijden en goed lichtrijden, maar uiteindelijk merkte ik toch dat omdat sil nogal onzeker was een kindje wat ook nog onzeker rijd voor problemen zorgde. Sil begon stout te doen en dat wist ze niet snel en consequent genoeg op te lossen en schrok wel eens waardoor ze viel.
Daarna een wat groter en een wat ervarener meisje op gezet en die heeft sil 2 keer aangepakt en daarna was hij mak haha.
Maargoed, Sil is dan ook een dominante pony die leiding nodig heeft.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:28

@ Jenkins: Ik stond ervan versteld hoe goed het meisje de baas was over Romeo. Romeo wou haar wat gaan testen door in stap terug te vallen, ik zei haar dat ze moest ingrijpen voordat hij in stap viel. Volgende keer toen Romeo vertraagde zei ze boos "Romeo! Doorgaan!" en tegelijkertijd gaf ze hard benen.(hard voor een 9-jarige :o ) Romeo wist even niet wat hem overkwam en draafde dus maar braaf door :+

Mijn plannen zijn om er ook nog een meer ervaren meisje op te laten rijden in combinatie met dit meisje. Moest het niet lukken met dit meisje, kunnen we het nog afblazen, maar ik wil het er wel op wagen. Het meisje luistert echt uitstekend naar me en kan super met Romeo overweg. Er heeft al een meisje van 16 op Romeo gereden en die kon er niets mee aanvangen: Romeo viel voortdurend in stap en dook voortdurend met zijn neus naar de grond om gras te eten. Als ik gisteren dit meisje erop zag, wist ik direct dat zij meer "leider" in zich heeft dan dat 16-jarig meisje dat al heeel lang paardrijdt.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:59

Wat vind jullie van mijn hartedief?

Afbeelding

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:37

VHU, ja Rafiki is een apart paardje hoor.
hij ziet er schattig uit... maar ondertussen is het een eigenwijs mannetje!

lacuna, balen dat sunny zo vervelend was!

ik zag 2 leuke poedels voorbij komen :D

sonjim, wat heb je toch een leuke paardjes!

Rhine, je pony ziet er goed uit :j

mijn cavia meisjes zijn vandaag alweer een week bij mij.
en het gaat vergeleken met vorige week echt een stuk beter!
vandaag wobbe weer lekker gement en Ivy aan de longe gehad.
morgen ga ik denk ik fietsen met ivy (als het niet keihard regent).
en wobbe longeren.

Hier nog wat foto's van mijn caafjes gisteren

Pinky haar 'mascara' oog
Afbeelding

andere kant van haar koppie
Afbeelding

helemaal
Afbeelding
Afbeelding

Jillz
Afbeelding

Afbeelding

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:10

@ Rhine: Hij ziet er erg goed uit :j Knap beestje!

@ IT: leuke cavia's ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:22

@ Lacuna: dank je! Ik had je 'edit' nog niet gezien :Y)
Ik denk ook wel dat het goed gaat komen met haar, had er echt wel een goed gevoel bij. Haar voetjes zijn inderdaad nog een probleem, ik zie het ook niet graag. Ik wou nu wel eerst de aandacht richten op haar handen (zodat die niet rondzwaaien) en daarna gaan we aan de benen werken, hierbij gaat ze ook leren om de voeten niet zo ver in de beugels te steken. Ik wil lekker stapje voor stapje alles verbeteren, lijkt me voor het meisje niet leuk als ik voortdurend zeg "doe dit, doe dat, ...", ze probeert zich op 1 ding te concentreren en na verloop van tijd kan ze zich op meerdere dingen concentreren.

Ik heb al wat topics gevonden waar dingetjes instaan wat je kunt doen met een pony en kind om het leuk te maken, maar je tips zijn ook zeker welkom!
Het gevoel dat ze zelf aan het rijden was, heb ik haar gisteren al proberen te geven. Zoals je ziet, hangt de longe vaak door en dan vraag ik haar om zelf te sturen. Ze kan in principe zonder longe, maar met longe voelt ze zich toch weer wat zekerder. (en voor mij geen moeite om die in mijn handen te houden) Die slalom is trouwens wel iets leuks om te doen, dat kan ik al vrij snel proberen :)) Dank je!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:26

melody mag 8 juli door de molen
leuke caaffotos

fotos van ponys die naar de keuring moeten, ik vind ze voor keuringsconditie nog vrij zwaar :o

@sl; kun je veiligheidsbeugels aan je zadel maken dan, voor zolang ze d'r voeten nog niet helemaal netjes houdt? :)

@lacuna; wil binnenkort ook eigenlijk weer een keertje rijles van jou :o in de wei dan maar ofzo ivm zware bak...

De asperges zijn over. Al 't plastic is van de ruggen af, een heel ander zicht nu op stal :))
Heb bij dids lekker draadjes verzet, beest was mij aan het kriebelen en omgooien, en ondertussen bleef hij op het kale stukje staan terwijl ik de draden op de grond had liggen, want ja.. hij mocht niet het gras in van mij :)) <3

Daarna met de hond gewandeld, lekker in een plensbui ^)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:32

Natuurlijk kun je van zo'n meiske niet alles in 1 keer verwachten. En lol met je knol is natuurlijk heel belangrijk.
Wat ik met mijn ponyruitertjes doe is afspreken dat we elke les een deel van de tijd besteden aan hun eigen houding, en dan let ik ook overal op. In plaats van dan te zeggen "Doe je hakken naar beneden" vraag ik altijd "liggen je hakken nog op hun plaats? En hoe moest je je handen nou ook alweer houden? En is je pony al blauw geworden (als ze naar beneden kijken) en waar is je glimlach gebleven? Zit je op het goede been? En zo ja of nee, hoe weet je dat dan?" etc.
De rest van de tijd zijn we spelenderwijs bezig met sturen, balkjes, spelletjes *tikkertje is heel erg favoriet en tegenwoordig moet ik hard rennen als mn meiske op me afgereden komt* en ben ik iets losser. De nadruk ligt dan voornamelijk in het bevestigen wat ze goed doen "Meis, wat hou je je handen toch netjes nu!" en daar groeien ze dan van; ook als ze dan op het verkeerde been lichtrijdt ofzo. Dan vraag ik een paar stappen verder wel hoe dat ook alweer zat met het juiste been.

Naaltje, das geen enkel probleem. Wel volgende week ivm nog 1 examen te gaan ;)

Groetjes, lacuna
Laatst bijgewerkt door Lacuna op 22-06-11 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt