Citaat:
Ik hoorde hier mensen over het koetsiersbewijs, ik heb het wel gehaald, en tegelijkertijd mijn merrie beleerd onder begeleiding (had haar weggebracht, maar heb daar waar het kon zelf meegeholpen). Waardoor ik dagelijks mende op dat moment en ik heb er veel van geleerd. Ik zou het iedereen aanraden omdat je daarmee toch een basis legt.
Ik las ook dat iemand aangaf zelf het paard beleerd te hebben onder het zadel dus dat nu ook voor de kar te gaan doen, maar zoals ik het lees zonder ervaring in het mennen. Als je wilt dat het misgaat zou ik dat doen. Mijn zus rijdt dressuur en krijgt bij mij niet de leidsels in de handen, want mennen is toch echt anders en als je kunt rijden is het maar de vraag of je kunt mennen, mijn zus is gewend de zweep niet te gebruiken en dus wil ze die met mennen ook niet gebruiken. Oftewel het is toch wel erg handig om jezelf om te laten scholen zodat je weet wat erbij komt kijken.
Planning is dus idd zo snel mogelijk na mijn examen menles te nemen incl koetsiersbewijs (ben zoals je miss al gelezen hebt al wat aan het rondkijken waar het goed is). Ik weet wel dat het totaal anders is, moet ook wel bekennen dat ik ok geen traditionele ruiter ben en daar helaas ook nog veel moet lern. Mijn paard is door omstandigheden van mij geworden (kon nergens heen blind aan een kant niet opgeleerd en al 10 jaar en bang voor vreemde dinge/mensen, ik verzorgde haar al 2 jaar en had dusdanige band met haar en zov eel verbetering dat ik haar heb gehouden), het plan was gewoon grondwerk zoals afgelopen 2 jaar daarvoor en weidepaard en we zien wel waar het strand, dan toch eens zadel aangeschaft (door zadelmaker) en langzaam met hulp van vriendin begonnen met inrijden, ben nu al jaar bezig en we zitten lkkr op e basis rijden niet zo veel en vooral buiten maar ze is super braaf buiten.
Ik doe al jaren grondwerk waarbij ik veel werk met een zweepje als aanwijs stok en ben dus wel gewend met het enig zwepgebruik. Nu ik langelijne doe met de pony (nog maar 2de keer vandag) heb ik vandaag ok de zweep geintroduceert om te ondersteunen bij het afwenden en daar reageert ze heel goed op (als ik ahd verwacht want ze kent wijken van zweep wel al uit het grondwerk). Kortom Je hebt groot gelijk het niet aan te raden is ook zo daarom koop ik nog niks van hoofdstel of tuig of kar voor haar voordat ik de mencursus heb gedaan zodat ik beter weet hoe of wat ik moet doen e kan verwachten. Blue is al 20 en is haar wilde haren dus ook alwel kwijt, vroeger wel onder zadel geweest. Hoop dat je me toch niet helemaal ondoordacht vind?

dan nog fototje van Blue van vandaag (bitloos dus omdat ik niet haar mond wil verpestenop voorhand zo kan ze wennen en ze reageert super goed op) Longeersingel is eigenlijk te groot (voor mijn pardje) maar met het dubelgevouwen deken past het nog redelijk niet voor vaak maar voor 2 keerin de week half uurtje stappen en paar passen draf moet dat lukken denk ik