[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:37

Vhu..misschien heeft ber nog nooit eerder zo'n minipaardje ontmoet....komt vast goed...duim voor je !

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:50

Toen ik haar vorig jaar ging bekijken stond ze op de wei met een groepje kleinere pony's ... dus ze kent het wel. Maar goed ze is nu eenmaal nogal typisch :7 toen ze voor het eerst bij Ollie en Hero stond mepte ze bij de eerste ontmoetingen ook als een gek om zich heen eigenlijk nog veel erger dus dat hou ik mezelf maar voor ogen :) een ander minipaardje bij ons op stal vindt ze heel erg leuk...
DA zei dat het ook heel veel met hormonen te maken kan hebben dat gedrag.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:27

Misschien is Ber ook wel het type paard, heb je ook wel bij mensen :+ , die gewoon altijd wat hebben. En moet ik meer proberen me daar niet zoveel van aan te trekken.

Wat een typetje Baudyh, jullie King :P zie hem zo over die mesthoop klauteren <<)
Geen verstand van Marstall, maar hoor net als wat Ava vertelt wel goede verhalen bij speciale dieet paardjes.
Wat vervelend Ava wond bij de oude man ... en vanmiddag vergadering, hoop dat het meeviel altijd zo'n hekel aan aan vergaderingen (maar denk dat niemand ervan houdt).
Vind je dapper met de schoonmaak actie Tine, en bedenk maar zo elk uurtje is er een :j
PRobeer hier zoonlief zijn kamer op te laten ruimen, tjonge jonge :roll: pubers >;)
Biancacoo aan het Zweeds -:) :9k +:)+ :(:)
Hier mascara (heb van die lichte wimpers, ziet er niet uit als ik er niets op doe) en af en toe wat uitgebreider als ik probeer repre te zijn zeg maar :+ en die nagels en handen tja.... ik vind mooie verzorgde handen zoooooo mooi maar krijg het zelf niet voor elkaar :o

Hier lekker vandaag en morgen vrijwel niets aan de klus, anders ben ik niet fit voor zaterdag (endurance Surae/Breda, 44 km erg veel zin in *\o/* ).

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:16

Vhu...mijn Melody...was ook zo'n muts.....en als ik me er dan maar bij neerlegde...was er weinig aan de hand....een portret dus...maar ook een geweldig dier....soort schizofreen..haha.....paardje met 2 gezichten...

zoontje is terug van schoolreis...hij heeft het naar zijn zin gehad..ik kreeg net meteen via email mooie foto's van de moeder die zijn groepje heeft begeleid..erg lief van haar, heeeel attent !!
superblij mee..en er is duidelijk te zien dat hij het naar zijn zin heeft gehad, gelukkig..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:26

Wat fijn dat hij het zo leuk heeft gehad Biancacoo *\o/*

Reacties Ber worden zijn vandaag iets minder heftig, hij wordt (achter de lijntjes :P ) 'getolereerd'. Wat een stelletje tuttebellen zijn het toch ook die merries :roll: Ollie negeert hem in feite, maar als hij ook maar een geluidje in haar richting maakt of binnen een straal van 3 meter komt, krijgt hij een dodelijke blik }:) Gelukkig is Piet zo slim dat hij dat begrijpt.

Bijna alles ingepakt voor morgen. Man- en zoonlief zijn vanavond t/m zondag weg, heerlijk vind ik want kan ik vanaf vanmiddag 17.00 uur alles precies zo doen ivm wedstrijd als dat ik zelf wil erg he :o

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:53

@VHU: fijn dat het wat minder heftig is, al. Hahaha, lekker de handen vrij; heel veel plezier, dit weekend <3 .

Oeh, heerlijk; dochter zo weer thuis en 2 extra daagjes *\o/* ; is bijna jammer dat er schoolplicht bestaat :o :o :o :') ; vind het altijd heerlijk als ze thuis is. Ik geniet er nog maar van, want kan me voorstellen dat dit over een aantal jaar heel anders zal zijn :').

Schijnt heerlijk weer te worden, dit Pinksterweekend {:} . Mijn schoonvader is het gras aan het maaien; ziet het weer een beetje netjes uit.

Gaat gelukkig goed met opaatje; niet echt dik of warm.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:39

Ava: fijn dat het met opa goed gaat. Is toch even spannend. En gras wordt gemaaid. Ziet er dan gelijk zo anders uit he?
VHU: fijn dat de dames al iets beter reageren. Mutsen zijn het toch. En ik snap je wel hoor, even rust aan het hoofd als de mannen weg zijn. Heerlijk, alhoewel het natuurlijk ook weer heel fijn is als ze er dan weer zijn.
Bianca: zoonlief heeft genoten van zijn reis als ik de foto's zo zie. Fijn!!

Hier vanmorgen weer flink bezig geweest. Nu vreselijk duf en gaar, dus paarden krijgen vrije dag. Vanmorgen vond ik de paarden allemaal liggend in de wei. Helaas had ik de camera niet op tijd klaar, zag er zo mooi uit. Samoerai was denk ik over lint heen gesprongen, want die lag te slapen in de 2e wei. Dom beest, zo kon ze ook niet bij het water. Denk niet dat ze er heel lang heeft gestaan (nou ja gelegen), maar toch.

Morgenochtend weer menles met Samoerai en daarna gaan zoon en ik een buitenrit maken. Zin in!!

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:50

Ik sta zoals verwacht nu in de file. Onderweg naar het westen. Het kan eindelijk. Blijf nu ook gelijk tot dinsdagochtend weg.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 17:53

Vhu heel veel succes met de endurance, heel veel plezier..en respect !! _/-\o_
En ik hoop dat Ber al wat steun aan Piet heeft of een beetje een band krijgt met hem..kun je ze in de stal naast elkaar zetten misschien ? als je weg gaat met Ollie voor de wedstrijd.

Ava gelukkig gaat t met het oude paardje goed.
Tine morgen buitenrit gepland leuk !
Baudyh. Geduldig in de file...
Ips...hoe gaat t met je opleiding ?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:22

Bij onze manege is een natuurgebied ontwikkeld, daar komt een nieuwe ruiter/menroute in. De paaltjes moeten nog geplaatst, maar op de site staat al wel een kaartje. Wie weet gaan we morgen dus wel vreselijk verdwalen hahaha.

VHU veel succes en plezier en hopelijk geeft Piet toch al wat steun of in ieder geval afleiding aan Ber.
Baudy paar dagen op pad. Alles goed met de veulens?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:15

Leuk Tine! Ik kan al verdwalen in een stukje bos van een paar km dus veel succes :+
Ohhh Baudyh het was hartstikke druk overal, hoop dat je een beetje de 'goede' kant op reed ... en nu lekker aan het bijkomen bent van de reis. Veel plezier en ontspanning dit weekend :(:) +:)+
Ava oude kereltje goed onder controle, beter zo :j

Naast mijn weiland is een ook een stukje wei wat momenteel niet gebruikt wordt maar heb geregeld dat ik daar morgen 3 pony's in kan zetten van de pensionstal. Staat Ber aan de ene kant met 3 pony's (die ze kent wat vorig jaar stonden ze daar ook, nu stonden ze eerst stukje verderop) en aan de andere kant Piet. Ik zet haar niet op stal, dat is zo'n ellende, dan maar rennen in de wei. En ik hoop dat het mee gaat vallen met al die andere pony's er omheen ... kan me haast niet voorstellen dat ze zo blijft stressen de hele dag als er zoveel om haar heen staat.
Dames lopen nu om de beurten naar Piet om even te gillen en/of boos te kijken en dan gaan ze weer verder met eten :)) Piet gilt ondertussen af en toe terug :') dus hij durft nu hardop te praten ... hij blijft (tot nu toe) netjes achter de lijntjes staan dat is weer een meevaller.

Nou ik duik zo in mijn bed, morgenochtend vroeg op :D

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 07:42

Vhu. Veel plezier en veel succes !!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:44

Dank je, heeft gewerkt, heb echt heerlijk gereden *\o/*
Hoop dat iedereen zo lekker bezig is geweest, want hier dus beetje stilletjes :7

We zijn uiteindelijk zelfs 7e geworden van de 17 starts. Ze liep echt super. Toonde na afloop ook totaal niet moe. Vind dat wel heel bijzonder hoor. Heb met meer paarden endurance gereden maar Ollie is wel een aparte, die is gewoon nooit moe. Nu heb ik haar ook deze keer niet laten gaan, want ik durf dat ook niet ben dan bang dat ik te hard ga en afgekeurd word of blessures krijg. Alleen op de zandverstuiving heb ik haar laten gaan, dat was zoooooo gaaf. Allebei de rondes kwam je daar over heen. Het 1e rondje heb ik de helft gegaloppeerd maar het 2e rondje herkende ze het en wilde ze zo graag galopperen dat ik haar het maar uit heb laten zoeken :D was echt kicken. Zit je op 40 km wil ze nog zo graag gaan.
We mogen nu officieel klasse III starten (tot 120 km) maar dat gaan we natuurlijk nog lang niet doen, if ever :P alleen 't is wel stoer dat het kan :D
Ze vreet ook als een dijkwerker in de vetgate, dat is ook een groot voordeel. Denk dat ze het ziet als een soort uitje, die vetgate, lekker :Y) ze vindt het ook totaal geen probleem om zo'n 2e ronde in te gaan.
Nou ik zit dus weer ff op een rose wolk :D
En last but not least: ook Ber heeft zich gedragen, was gewoon rustig tussen de pony's in, af en toe beetje rennen, maar dat doet ze altijd wel, ze is altijd erg beweeglijk op de wei.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:00

Superknap gereden vhu, echt mooi dat ollie zo goed loopt.
Het is ook belangrijk dat jij blijft bepalen wat het tempo ze loopt, ze hebben geen besef als ze zichzelf over de kop lopen.
En weinig mensen weten het maar ook een paard kan oververhit raken met shock en/of dood tot gevolg net als bij honden.
Ook om blessures te blijven voorkomen ( zo veel mogelijk dan ) is jou inbreng essentieel
En wat heerlijk dat Ber zich ook zo goed gedragen heeft !! Superdag dus.
Gefeliciteerd met je winstpunt !!!!! *\o/*

Idd rustig hier..
Ik heb besloten om geen schilderopdrachten meer te gaan doen.
Ik kan het simpel weg niet aan...
Zal best dingetjes maken die ik probeer te verkopen. ..maar dat is t dan...
Verder een redelijke dag gehad..maar ook echt niets gedaan behalve wat foto's uitgezocht....

Hoop dat iedereen een fijne dag heeft gehad...

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:15

Wat fijn om te lezen dat zowel thuis als op wedstrijd alles super is gelopen VHU *\o/*
@Biancacoo, een goed besluit om even geen opdrachten aan te nemen zodat die 'druk' weg is :j +:)+

Hier een rustig dagje, wel lekker even op Hero gereden thuis in de bak. Wij wonen naast het voetbalveld en de bak ligt er met de zijkant(wel met groenstrook) tegenaan....Hero snapte er niets van die gekleurde debielen die achter een bal aan renden en ook nog een hoop herrie maakten.....en als klap op de vuurpijl bleef er een groot vliegtuig (uit WO2) boven ons hoofd en niet al te hoog rondjes cirkelen (op ons eiland wordt dit weekend het eea herdacht) ...Pfff arm dier....moest hij ook gewoon nog doorlopen :7 _O-

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:20

:(:) jammer dat het niet lukt om opdrachten te maken, bianca, je maakt zulke mooie tekeningen.maar je gezondheid en rust is het belangrijkste

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:37

Bianca: jammer dat je geen opdrachten meer kunt maken, maar je eigen gezondheid gaat voor. Toch hoop ik stiekem ooit nog een mooi werkje van je op te kunnen hangen.
Ollie: heeft schriktraining gedaan met Hero
VHU: super gedaan. Gefeliciteerd en wat een ontzettende opluchting moet het zijn dat Ber het ook goed heeft gedaan. Even een vraagje, bij de vetgate krijgen de paarden dus eten. Dan gaan ze met een volle maag weer op pad? Ik hou altijd minstens 2 uur aan na het eten voor ze mogen werken.

Hier heerlijk bezig geweest vandaag. Eerst met Sam gemend, ging niet zo goed als de afgelopen keren, maar ja, kan ook niet altijd super gaan natuurlijk. Daarna met zoonlief dus die nieuwe route gedaan. We zijn niet verdwaald, want vlak na ons vertrek kwam er een clubgenoot achterop en die is hele rit met ons meegeweest. Zij kende de route al. Het is een heel leuke route. Is ook aangespannen te doen (ik vind bodem nu nog iets te zwaar, moet nog iets inklinken). Er zitten 2 doorwaadbare plaatsen in, erg grappig.

Morgenochtend mennen met Sam, zoonlief mag onder het zadel met Amerigo aan de slag en dan gaan we met Rembrand aangespannen een bosrit maken. Heerlijk.
Verder wordt er druk in en om het huis geklust, menkar van Amerigo is bijgeplekt en nog heel wat klussen gedaan. Lekker zo'n lang weekend.

Fijne avond!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:59

Lijkt me dat je even genoeg aan jezelf hebt Biancacoo heel verstandig hoor :(:) lijkt me trouwens super moeilijk iets in opdracht te maken ...
Hero weer stukje schriktraining :+ vindt het dapper dat je erop bent blijven zitten Ollie1
Leuke plannen allemaal Tine.
Even antwoord op je vraag, kan het niet korter uitleggen, sorry Y;(

Citaat:
Even een vraagje, bij de vetgate krijgen de paarden dus eten. Dan gaan ze met een volle maag weer op pad? Ik hou altijd minstens 2 uur aan na het eten voor ze mogen werken.

Ze moeten echt eten anders houden ze het niet vol. De vetgate duurt bij elkaar 30 minuten, soms 45 (als je lange rondes hebt van 35km). En hij begint op het moment dat je je paard 'aanbiedt voor keuring' dus de keuring zit er ook nog in. Je moet binnen 20 minuten aanbieden voor keuring, als je slim bent laat je je paard al wat eten en drinken terwijl je hem verzorgt voor het aanbieden voor de keuring, scheelt toch weer paar happen voer/ slokken water. Ollie had nu 1/3 emmer zeer waterige slobber en denk 20 happen grasmix plus drie wortels en twee appels. Als ze niet eten over langere afstanden (ze zijn toch met een 44 km ook wel incl keuringen zo'n 4 a 5 uur onderweg) en geen vocht tussendoor binnen krijgen drogen ze uit en kunnen de darmen stil komen te liggen. Gevolg kan zijn oververhitting, krampen (en daardoor kreupelen, vaak gevolg van de spierspanning op de rug) of te hoge hartslag en inderdaad uiteindelijk shock wat Biancacoo ook schrijft.
Dus ze proppen zich niet helemaal vol, dat kan niet in zo'n korte tijd. Maar ze moeten echt eten en drinken. Paarden die tussendoor (door stress) niet eten of drinken, redden het niet, die vallen in klasse 2 zeker uit, soms hebben ze het al moeilijk in langere 1 (bijv van die paarden die weten dat ze wedstrijd hebben en dan niet meer willen eten of drinken).
De eerste paar klasse 2 die je doet is eigenlijk vooral je paard leren hoe het gaat in de vetgate (ze staan met wel 15 / 20 paarden op klein veldje kop kont bij elkaar als het druk is) en met de keuringen (en natuurlijk de km's maar de keuringen zijn met de 2 anders door die vetgate). Ze moeten dus stilstaan, eten, drinken, zich laten verzorgen, zich niets aantrekken van vertrekkende en aankomende paarden, gedoe om zich heen... is heel wat ...
Ollie vindt die tussenkeuring nog ingewikkeld. Haar hartslag was 60, dat is goed, maar ze is normaal 40. Dus ze vindt het nog best wel spannend allemaal... (voorkeuring had ze nu 38, nakeuring 40).
En ze worden dus in totaal 3x helemaal gekeurd. Voorkeuring, tussenkeuring en nakeuring. 3x alles (van hartslag t/m locomotie, maar ook turgor, spierspanning, darmen).

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 07:21

Goedemorgen.
Zo een tussenkeuring zal ollie nog wel een paar keer mee moeten maken voor ze zich er wat meer op dr gemak voelt en dr hartslag wat lager blijft.
Geef jij ze nog extra's zoals electrolyten of maltodextrine oid ?
Voor de honden heb ik dr adler powersnaxx zitten 6000 kcal in 1 reep en heel hoge vetwaarden. is in de sneeuw erg fijn tegen het afvallen.

Rustig hier zeg...iedereen voor tv gisteren zeker.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 07:27

Nee, hoor: wij zijn ons aan het klaar maken om zo naar de les te gaan met Prins. Volgende week mag hij zijn eerste outdoor dressuur en vaardigheidswedstrijd rijden. Meneer doet het lekker, hij heeft sinds kort een tweejarige vriend in de wei bij hem staan: haha en hij zit onder de speelwondjes: de heren vermaken zich prima. Het is echt nog zo'n kleuter in zijn hoofd.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 09:11

Veel plezier in de les Janouk. Jullie hebben zo'n leuk paard aan Prins +:)+

Vwb vetgate-rust klopt hoor, is ook niet erg, komt vanzelf. Ben allang blij dat ze goed eet en hartslag is goed maar mag wat mij betreft nog beter. Het was gisteren ook erg druk en krap, plus regen, dat vindt ze echt niet fijn, scheelt ook. Ysselsteijn was rustiger en droog, had ze hartslag 52. Voor klasse 1 geef ik nu geen electrolyt meer, dat doet ze zo fluitend, maar voor k2 wel. Ik begin dan 2 dagen van te voren, met onderhoudsportie voor pony's (heb NAF electrolyt, krijgt ze dan een schepje van). Op dag wedstrijd 's ochtends door slobber (bestaat uit pulp, zemelen en grasmix) dat eet ze dan op de trailer (hoeft nu ook niet meer voordat ze op trailer gaat, scheelt tijd) ook een schepje en in vetgate ook haar pulp met een schepje. Dan kijk ik vandaag hoe ze erbij staat, als ze wat ingevallen is krijgt ze nog een portie met een schepje.
Als paarden niet goed op gewicht blijven / te veel invallen krijgen ze wel olie, maar daar heeft Ollie geen last van :Y) mijn KWPN'er Nebraska, die ook k2 reed, kon dit werk eigenlijk echt niet aan, die werd echt mager. Had ik toen op Omega 3-6-9 mix staan max dosis en plus merriebrok, maiskuil en volop in de wei en nog was ze dun. Maar dat merkte je dan ook in de rit: die ging steeds langzamer lopen en vond het ook moeilijk weer te vertrekken vanaf de vetgate, Ollie gaat juist versnellen alsof ze het steeds leuker vindt. Nebraska was ook altijd paar dagen moe en opgetrokken, aan Ollie zie je nauwelijks iets.

Ben zelf wel behoorlijk gesloopt was gisteren echt heel moe ... komt ook door het weer denk ik. Ik kan niet goed tegen die kou en regen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 10:07

Interessant om te lezen VHU. Wel leuk dat ollie het zo goed doet!

Ik heb een beetje problemen met het voeren van de liquihorse relax aan Robin. Hij laat het
grootste gedeelte liggen. Normaal was het de volgende ochtend wel op (in stal) Maar ze staan nu
weer 24/7 buiten. Nu zet ik hem op stal maar na een half uur is nog maar de helft op. Wat kan ik hier aan doen? Veel krachtvoer kan ook niet want dan stuitert hij de pan uit. Miss een beetje slobber?

We zijn weer verder bezig met de wei. Er moesten nog een paar stukken vervangen worden. Het word nu wel echt mooi en kunnen we er weer een paar jaar tegen!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:03

Vhu, mooi om te lezen, fijn dat ollie er zo'n plezier aan heeft en het makkelijk aankan, dat is ook helemaal per paard verschillend natuurlijk.
En jij zelf lekker bijtanken...t'is niet niks 44 km op je paard rijden !! _/-\o_ _/-\o_
Janouk, veel plezier bij les straks, gaaf dat prins een speelmaatje heeft en dat dat ook zo goed klikt !
Spannend volgende week de eerste outdoor wedstrijd.
Maisie....dat is lastig...heb qua voeren geen tip's voor je helaas....balen dat hij het niet zo ineen keer opeet...

Mijn man en zoon zijn samen met allebei een hondje naar het bos...ze willen gaan proberen samen te gaan canicrossen...ik hoop dat ze veel plezier hebben en het echt leuk vinden...en met allebei de honden weer thuis komen...ik ben als de dood.... dat er per ongelijk 1 los komt...en weg rent...maar...dat gebeurt heus niet...ze zijn wel heel aanhankelijk..dus komt vast goed !
per slot van rekening lopen ze hier thuis ook altijd los...(wel omheind terrein) maar komen ook meteen als we ze roepen..hoop dat ze plezier hebben..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:22

Maisie: je kunt beetje slobber proberen of je kunt bij de verkoper smaakjes krijgen om erdoor te doen. Bij ons werkte dat niet dus ik ben het met speedibeet gaan voeren (met slobber werkte hier ook niet). Heeft een hele tijd geduurd, maar nu eten ze het ook redelijk goed (soms laten ze nog wel wat liggen in de emmer) zonder allerlei trucjes.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:48

Even een ego-berichtje :o

Hier zoooooo'n heerlijke ochtend gehad <3

Vandaag is Hero voor het eerst van zijn leven op strand geweest :roll: Maar wat was hij braaf...Hero vond de verschillende kleuren ondergrond wat vreemd en had wat aanmoediging nodig om het water in te gaan.... maar het is gelukt...zelfs nog gedraafd in het water :):)
@Maisie, hier ook Liquihorse en dat eten ze gewoon goed.. ik meng het wel met granen en lucerne...
@VHU, Ik vind het zo knap van jou en Ollie.... :j
@Biancacoo, zo te lezen en te zien aan de foto's op FB hebben jouw mannen genoten :j

Op weg naar het strand (toen nog zonder mijn vriendin met haar paard)
Afbeelding

Zelfs natte voeten gehaald....

Afbeelding

Afbeelding