[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:37

Jeetje wat zijn jullie snel gegaan!

Allereerst aan VHU: waarom zou je in hemelsnaam denken dat we je zouden veroordelen omdat je een ander paardje leuk vindt? Ik denk net dat het grootste deel (als het niet iedereen is) wil dat je Rizanta een (zeer bijzonder weliswaar!) plekje geeft en verder gaat! Dus iedereen is super blij dat je misschien weer een nieuw maatje hebt!(buiten de ukkies dan) Ik ben in ieder geval super blij! *\o/* Hopelijk klikt het tussen jullie!
Hoe groot is Bente trouwens?

Welkom Janice! Ook ik heb nog even wat tips :Y) Bevraag je maar eerst zeer goed, bepaalde dingen kunnen namelijk grote ongevallen teweegbrengen. Er zijn inderdaad mensen die hun paarden los laten staan, maar deze mensen hebben jaren ervaring en weten precies hoe hun paard/pony op dingen reageert (met een wagen achter hun achterwerk).
Kennis van me heeft zo een ongeluk gehad. De groom wou helpen door het hoofdstel al af te doen en halster aan, maar toen zag het paard de wagen achter zich en draaide helemaal door... Het enige voordeel hieraan was: de groom heeft toen wel geleerd dat je het hoofdstel als allerlaatste moet afdoen, zeker niet hoofdstel afdoen als de wagen er nog achter hangt...
Snel foto's plaatsen trouwens als je actief aan het mennen bent! ;) Ik vind het zeer slim van je om te wachten op een basisles!

@ tallechie: wat kunnen slapen?

@ naaltje: vervelend dat vriendinnetje verhuisd is...

Andere dingen weet ik niet meer :o Mijn examen van vandaag is (denk/hoop ik) goed gegaan, morgen heb ik stageverdediging, donderdag ethiek en volgende week woensdag examen van economisch recht bijmaken... Moet dus wel lukken! Het einde is in ieder geval in zicht *\o/*

mirror666

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:01

@PrinsjeH; maar Har is wel ONDER 't zadel :)) :P

@SL; gelukkig dat het goed ging, en dat je goed gevoel hebt over de rest!
Dids zijn vriendin is nog niet verhuisd nu hoor, gelukkig. Maar dat duurt geen maand meer

Even op stal geweest. Dids gelongeerd aan de dubbele longe, deed ie super!! Daarna nog even met zijn vriendin laten rennen en knuffelen :D Heb hele leuke fotos.. Moet nog even denken of ik topicje maak :)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:22

VHU super en te snel dat kan maar eentje bepalen, ik had net als jij geen behoefte aan een pony om te rijden en zou ik nu bijna 3 jaar later voor een grotere gaan dan hoef ik er niet mee te kunnen mennen dat doe ik immers met de ukkies al.

paardjes die beleerd gaan worden altijd spannend.

een nieuwe welkom. Mijne staan nooit loslos maar als ik Wieneke inspan en uitspan doe ik dat in een afgezet stuk van 4 bij 4 met rondom een houten afrastering en daarnaast heb ik zo'n koeienband en zet ik haar in de loop van de poort vast aan twee kanten aan die band. dan span ik in en als ze helemaal klaar is, maak ik haar los, poort open en wegrijden. Ho is bij wieneke ook echt ho, maar dan nog.

is er hier trouwens iemand die in de week van 2 augustus en de week daaropvolgend interesse heeft om op 1 of 2 hondjes te passen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:45

watvoor hondjes sonjim? :) kleintjes? en wil je ze langsbrengen of bij jou in huis?

Afbeelding
vinden jullie van mijn hengst? :') z'n vriendin was flink hengstig :))

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:48

@ Naaltje: het is te zien dat ze hengstig is :D (aan de merrie dan, hoewel Dids ook wel vrij duidelijk is :+ )

Pff ik ben nog nooit zo blij geweest om naar de tandarts te mogen! Mijn eigen tandarts is deze week niet meer vrij, maar zijn zoon heeft vrijdag gelukkig nog een gaatje vrij... Dan ga ik maar bij de zoon... Ik heb nu al een week erg veel kiespijn! Het is bij lichte pijn begonnen, toen moest ik pijnstillers gaan nemen en dan ging het, maar nu springen de tranen me in de ogen als ik koud water drink, dus echt normaal lijkt het me niet... Nu maar hopen dat het snel vrijdag is!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:51

ze deed ook niet bepaald haar best het te verbergen :') Ze stond overal te zeiken en liep als een of andere droepie achter dids aan te slenteren met oogjes die ergens om vroegen :+

yak, hopelijk je kiespijn gauw over!!

Afbeelding
<3

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:36

janice al vast veel plezier zaterdag ;)
naaltje leuke foto's

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:45

Leuke foto's :D

Bedankt voor de tips:) heb echt zin in zaterdag :D

Weet iemand een goed boek waar ik als beginner veel aan heb???:)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:12

voor het mennen? Hmm, ik denk dat je het beste lekker veel met iemand mee kunt gaan en lekker veel iemand mee nemen die het kan etc..
Ik heb het boek van het koetsiersbewijs gelezen, maar vond het niet echt super de wauw info :=

zo, net gegeten, kip pilav, keilekker :D
en nu weer terug in de lettertjes in word ^)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:15

Volgens mij is de info voor het koetsiersbewijs zo vreselijk droog, net als die van het ruiterbewijs. Ik heb geen koetsiersbewijs O:) Het beste is gewoon km maken. Gewoon bij een ervaren menner op de bok met ervaren paardjes. Nu scheelt het dat jouw shet het zelf al kent! Maar het beste is echt gewoon gaan rijden rijden rijden

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:24

Naaltje en Sappos hebben volkomen gelijk: mennen kun je niet leren vanuit een boek, maar door heeeeel veel te oefenen. Ik neem iedere winter een paar menlessen en de rest van het jaar ga ik zelf kilometers maken. De eerste jaren was ik wel gewoon groom en na een tijdje mocht ik de leidsels zelf eens overnemen, en na een tijd heb ik Romeo gekocht waarmee ik dus ben gaan mennen. Ik ben pas 2 jaar echt intensief aan het mennen (met eigen pony), maar zit wel al 9 jaar in de menwereld.
Ik heb zelf trouwens ook geen menbewijs en ben ook nog niet direct van plan om het te gaan halen (behalve als de gelegenheid zich toevallig voordoet). :o

@ Naaltje: hier was het ook kip :D Kippenfiletje met een laagje kaas tussen (zelf gefabriceerd uiteraard, zeker aanrader!), een overheerlijke aardappelgratin en dan nog een mengeling van stukjes rauwe witloof, stukjes appel en stukjes ei. Heel erg lekker! :9 Wat heerlijk als je vader zo houdt van receptjes uitproberen!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:28

lekkere blubberboel op de foto's poeltje

tallechie jammer dat je nat bent geregend bij het feest.
maar wel mooi dat het feest leuk was.
gave meubels heb je zeg!

VHU, wat leuk dat het paardje goed bevallen is!
hopenlijk kan ze je helpen om het verlies van Rizanta een goed plekje te geven.

w.b. het inspannen.
ik span wobbe eigenlijk altijd alleen in.
halster om zijn nek en hij staat vast aan een ring of aan de stal.
heb het zo bij sappos/sabine geleerd en wobbe weet het ook donders goed dat hij echt stil moet blijven staan.
tuurlijk kan hij schrikken, daarom doe ik met inspannen altijd het halster om zijn nek (en dan dus vast)
meestal gaat hij zelfs op rust staan te wachten tot ik zit en zeg ja lopen maar.

arme dids raakt z'n vriendinnetje kwijt :(:)

SL auw kiespijn is rot.
hopenlijk is het snel over als je bij de tandarts bent geweest.

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:31

Dan maar vlug gaan lessen tot ik een basis heb en dan km maken in de bak :D

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:32

weet iemand of er ergens menlessen zijn dicht bij eibergen.
(met paard van daar of eigen)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:33

Janice ik weet niet waar Nieuwekerk aan de IJssel ligt maar als je zin hebt ooit ben je welkom om bij mij enkelspan, tweespan of tandem (maar dat is wel heul moeilijk O:) ) te rijden met mijn mannen om eens te voelen bij andere pony's

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:45

en met nelson mennen is leuk!! :j

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:49

@ Sappos: Ik heb er altijd van gedroomd om een mini-haflinger te hebben :o
Enne...Heb jij die nou niet toevallig in jouw wei lopen! :oo Jeetje zeg wat is ie knap!! :~

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:10

Ik woon tussen rotterdam en gouda in:)

Ik heb een auto dus kan overal wel komen, lijkt me onwijs gaaf een keer. Thanx Sappos :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:11

hier in Breda ben je ook welkom :)) Heb een fjord die, mits eerlijk behandeld, best door vreemden gemend kan worden :)

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:16

Thanx, hoop echt snel op zaterdag. Hopelijk snel een basis en dan km maken en wie weet wat leuke meetings :).

Keek net op je profiel Sappos je hebt echt een mini haf, wat een gaaf knap beestje <3

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:21

En een goedenavond.
Ff vlug want zit op mijn werk :x
Citaat:
Met als resultaat dat ik Snuit nu dus wel begrijp (meestal ).

Nou het ging uiteindelijk goed vandaag maar we hadden duidelijk een afstemmingsprobleem :)) kleine dramstraal legde ook nog tong over het bit, moest ik eraf (op zandpaadje), kon ik er niet meer op (op de tweewieler) want meneer dacht hem er tussenuit te peren >;) en dan moet ik mezelf echt inhouden he, heb ik dus gedaan en na poosje liep hij als een zeer braaf pony'tje met lichte aanleuning, 't is toch zo'n dondersteen O:)
Alwyn was braaf. Wel met hem gemend want had nog tijd. Hij heeft rustig in de waterbak gestaan, stond geen water in alleen modder, maar dat is al een hele overwinning voor hem :+ Vrijdag was hij beetje paniekerig, nu dus beter.

Ik hoop dat alles van Rizanta gaat passen op Bente. @S_L Bente is maar .... 1.55 ^) :D . Ik hoop dat ze met werk en flink in het voer wat gaat uitzwaren en met een beetje geluk nog ietsje erbij, zou mooi zijn. Ze heeft tot deze winter niets gedaan, alleen weiland in/uit, box in/uit en wat poetsen. Dus ze heeft in ieder geval de tijd gehad, dat is wel fijn.

Nou het is hier helemaal stillletjes...denk dat ik naar buiten sluip...misschien nog tot zo :evaw:

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:49

Hi All, ik hoop dat ik ook gezellig mag mee ouwehoeren in dit topic. Ben een recreatie menner met onze topper Ulli van 99cm. We (mijn man en ik) hebben hem dit jaar langzaam beleerd voor de sulky en hij doet het super! Mijn zussie en zwager hebben ook een shet voor de wagen staan en ons "aangenomen" zussie heeft ook een shet voor de wagen. Met elkaar gaan we dus lekker op stap in de polders van Vlist. Voor meer info en foto's zie onze site www.rodastodum.nl

Ben nog op zoek naar iemand die ons (totaal 3 dus) aan huis privéles wil/kan geven, weten jullie misschien iemand? We staan met de paardjes in Vlist (vlakbij Gouda)

Groetjes Marcia

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:53

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:55

welkom marcia leuke site.
ik weet niemand want woon niet aan die kant ;)

janice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:05

Hoi marcia, ik heb ook nog niemand gevonden maar heb ondertussen besloten eerst de basis te gaan leren bij stal haanemeijer in zoetermeer, bij hun kan ik ook mijn koetsiersbewijs halen:). Daarna ga ik op zoek naar instructie voor thuis:D