[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 22:56

hier ligt goeie 15 cm zei paps :D

Afbeelding
ik doe maar even mee met de kerstkaartjeshype ;)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:08

ik ben niet zo goed met kerstkaartjes.
Dan maar zo.

Afbeelding
Vanuit een wit zeeland wens ik jullie allemaal fijne feestdagen {:)

O ja en het bewijs dat er VEEL sneeuw ligt

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:47

Wat een heerlijke foto's allemaal {:)
@IT, zou ik ook hebben kunnen doen hoor :o ik had niet eens de strengen omhoog gehouden, ze lopen bij Alwyn zo langs zijn benen te zwabberen :o ook zo dom dat ik niet heb nagedacht dat ik de longeerlijnen kon gebruiken voor leidsels :o?
Ik zag bij Sumic de leidsels door de ligtogen zitten, is wel handig, want je zit veel lager dus die onthouden we ;)
Als er lang genoeg sneeuw blijft (waarschijnlijk nog hele week :( ) leren we allemaal heeeeeel goed paardjes voor de slee zetten :+ ;)

Nog even een plaatje van hoe Snuit geschoren is (z'n halsje is ook half geschoren), die hadden jullie nog tegoed. Mannetjes knabbelen hier aan een voederbiet (ziet er beetje raar uit)
Afbeelding

Had mailtje gestuurd naar vorige eigenaar Snuit, ze mailde terug dat Snuit ook voor de slee heeft gestaan, dus dat gaan we deze week maar even doen :D

Citaat:
Ben wel jalours op al die sneeuw, hier ligt niet eens genoeg om te sleeen. Wel een leuke indoor marathon gereden vandaag, dat was dan weer het voordeel de wegen zijn hier schoon genoeg om met de trailer op pad te kunnen.
Getverdemme zeg, ik verhuis naar Wieringerwerf, mag jij hier komen ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:51

lekker die voederbieten! :D
hoe kom je daaraan? kweek je die zelf?

Ik zit te denken morgen dubbele longeerlijn te pakken ofzo, mijn leidsels zijn te kort namelijk... of ik moet er op een of andere manier een verlengstuk tussen maken..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:57

Citaat:
lekker die voederbieten! hoe kom je daaraan? kweek je die zelf?

Yep, uit onze moestuin :Y) Was experiment, is goed gelukt. Had 25 plantjes opgekweekt dit jaar, er zijn er iets van 20 (enorme) bieten overgebleven. Ze krijgen zo 1 a 2 x per week een (flinke) biet / flink wat winterwortelen. Voor komend seizoen zet ik er meer in want ze vinden ze echt ontzettend lekker. Vooral Snuit, Alwyn snapt het ondertussen ook maar Freddy houdt meer van een worteltje :9 Ik heb ook een paar rode bieten door laten groeien, dat is helemaal feest }:0

Begrijp dat er meer met dubbele longe mennen met de slee :j

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 00:00

damn! ik wil ook weer voederbieten..
Kon ze 2 jaar achter elkaar jatten langs de weg :P maar nou waren er geen.. :+

Dids vindt die ook lekker
Ik deed ze altijd ophangen, gat erin boren met een mes, dwars erdoor, en dan strotouw erdoor en ophangen :P was ie er lekker lang mee bezig _O-

Dubbele longe voor mennen lijkt me dan weer heel erg lang, maargoed, we verzinnen er maar wat op :D
Hoop iig dat ik broer nog te pakken krijg voor de slee...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 08:29

VHU, is de kat al terecht? :)

goeiemorgen,
ik heb een fotograaf geregeld, dus nu hopen dat ik vanmiddag naar stal kan :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:34

Ook goedemorgen...
Nee kat is nog steeds niet terecht ;( we beginnen ons nu wel ongerust te maken. Het is een echte buitenkat, hij wordt in huis helemaal gek, dus ik kan me haast niet voorstellen dat hij heel lang bij iemand in huis zit (die denkt dat hij zielig was). En bijna de hele buurt kent Tommy en weet dat hij onze kat is.
Ga zo even (weer) rondje doet met Mischa, als Tommy Mischa ziet komt hij er meestal luid mauwend aanrennen.

Dacht dat ik vanochtend een afspraak had met de bank om 9.30, dus ik zit er helemaal klaar voor, opgetut en netjes aangekleed. Kijk ik nog eens in de brief, staat er de 21e -O- da's dus morgen :o?

Snuit en Alwyn zijn enorme bietenmonsters, binnen een half uurtje is een mega-biet compleet op :Y)

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:36

Naaltje veel plezier met sleeën!
Ik hoef vandaag pas om half 10 te beginnen met werken wat een luxe! vanmorgen de pony's al lekker buiten gezet met een voorraad hooi en de stallen gemest. Wat ligt er veel sneeuw pff dat vond ik gisteren al, maar nu is er nog 10 cm bijgekomen. Moest de auto uitgraven. Vandaag kunnen we geen sleetje rijden omdat ik de hele dag moet werken, maar morgen ben ik vrij en komt er een collega langs met een spiegelreflex camera; hopelijk eindelijk eens mooie duidelijke foto's van mijn teddybeertjes.
Iedereen een fijne dag gewenst!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 09:37

VHU dat is wel balen zeg van je kat, ik hoop dat hij zich snel weer laat zien.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:17

Goedemorgen,

Ik gebruik id de dubbele longe, leidsels zijn gewoon te kort. Zeker bij Rembrand :D . Ik gebruik dan ook de lichtogen ipv de leidselsleuters, omdat pony anders stuurloos wordt.(zo doe ik het ook bij longeren met mentuig op)

Hier nog steeds geen nieuwe sneeuw. MAar ben ik erg blij om, want nog steeds goed ziek. Kan amper lopen, liggen gaat het beste, maar ook dan niet fijn. Zo vreselijk misselijk, nu al 3 dagen. Kan echt niets. Gelukkig hoeft zoontje niet naar school en kan hij bijna alles zelf. Manlief heeft vanmorgen voor hij naar werk ging (om 5 uur) paarden, honden en katten gevoerd; hooi en water voor paarden klaar gezet en paarden buiten gezet. Nu nog zien dat ik ze weer binnen krijg. Net wel nog emmer vloeibaar water naar geiten gebracht. Dat viel echt niet mee.

Nou, ik ga weer liggen voor ik toetsenbord onder :r :evaw:

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 10:18

Kim wat een leuke foto's van Wobbe eindelijk voor de slee! <3

Patrick knappe paardjes bij jullie ligt er echt veel sneeuw!

VHU wat rot dat je beessie nog steeds weg is ;(

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:24

VHU, wat vervelend dat tommy nog steeds weg is...

Jellee, dank je wel :D ik ga straks weer even sleeën.
zal kijken of ik nog meer foto's kan maken.

Ik gebruik voor het sleeën gewoon een stel leidsel ponymaat.
Voor het mennen met de sulky gebruik ik als leidsels een slofteugel maat full.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:27

hmm, ik zit nu te twijfelen wat ik er allemaal aan tuig op moet gooien voor 't sleeen.. Maar denk dat ik maar m'n gehele tuig doe, en de broek ga gebruiken als strengophouders..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:31

Als je het op die manier doe hoef je weinig aan te passen. Strengen een paar gaatjes langer en gaan met die banaan.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:33

hoeveel gaatjes zouden mijn strengen korter moeten?
ik wil er ook niet te dicht op zitten, zodat de slee nog ruimte heeft om te remmen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:50

@IT ga maar op je eigen gevoel af hoor, wat je denkt dat prettig stuurt. De een heeft de slee dichterbij zitten dan de ander. Ik had hem er bij Alwyn eigenlijk veel te dicht op, 't zwengetje dan. Alwyns voeten kwamen in draf bijna tegen het zwengetje aan. Voordeel daarvan was wel dat als hij ging trekken het zwengetje dus omhoog kwam. Dus als je wilt dat het zwengetje omhoog komt, en de pony moet er niet met hakken tegenaan komen denk ik zo'n 75 cm / 1 meter achter de pony's hakken bij stilstand zo ongeveer? De zweng dan he. En aan het zwengetje maak je dan je slee weer vast (zo kort of zo lang als je dat wilt) Als je bij Tine kijk zeilt Patrick er ook lekker achteraan. Als jij het prettig vind een stuk achter je pony te zitten gewoon doen. Het is toch maar gewoon voor de leuk? Als het maar veilig is denk ik dan {:)

Kat nog niet terug / gevonden. We gaan nu maar briefjes ophangen. Hij is of dood of zit opgesloten (terwijl mensen op vakantie zijn, dat is dus het ergste voor de poes als dat het geval is, als hij dood is is hij dood maar dat geloof ik niet, hij let altijd heel goed op en het verkeer kan toch niet hard rijden of hij moet in een vijver gelopen zijn?) of hij zit zich ergens vol te vreten (hoop dat dat het is)...

@Tine, jeetje man dat je al drie dagen zo beroerd bent...iets verkeerd gegeten of zoiets? Zwanger ? := :r
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 20-12-10 11:53, in het totaal 2 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:52

Heb net een balkje douglashout van pa ontfutselt :)) 3 geultjes erin, 1 voor touw aan slee, en aan de buitenkanten voor bevestiging strengen, dan heb ik 'n zweng he :P

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 11:57

Ìk had de tip gekregen slee dichter op zweng te doen ivm uitzwaaien, maar voor mijn gevoel zwaai ik nu meer uit :o . Ik heb wel zweng op flinke afstand van pony. Wil niet dat hij dat ding op de hakken/hoeven krijgt. Ik heb de strengen hier verlengd met touwstrengen (van onze boerenlandbouwmachines)

Wat vervelend dat je je kat nog niet hebt gevonden!! Hoop echt dat hij er snel weer is.

Bij zweng heb ik 3 schommelhaken. Werkt ook super. Makkelijk bevestigen en strengen kunnen er niet zomaar afschieten.

Ik hoop wel dat ik snel beter word, wil heel graag nog eens op de slee!!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:10

Patrick, wat een leuke kerstfoto! Zal zo even je topic bekijken.

IvysToeter schreef:
Even een vraagje.
wat vinden jullie van de volgende uitspraak
(van iemand die in hetzelfde dorp woont als waar haar paard staat en het makkelijk te lopen is om naar stal te gaan)
"ik ga/kan/kon niet naar stal, het was veel te slecht... ik ga mijn leven niet wagen met dit weer"
en dan stalgenoten hebben die zeker 3x zover weg wonen en die wél naar stal komen (kruipend met de auto of met de fiets)

Ieder zijn keuze, maar als het te doen is, is het vreemd dat diegene niet gaat.

S_L: Gaat het al wat beter met je hondje? Klinkt heel zielig.

Hoe was de cocktailparty, Jelleee?

Maisie: Mooie plaatjes zo met die sneeuw!

VHU: Rizanta is echt een knapperd. Leuke foto’s zo in de sneeuw. Wat erg van je kat.
Hoop dat ‘ie snel weer terug is. Zie ook nog een leuke kerstfoto van je pony’s! Schattig hoor.

Sumic heeft lekker met een sleetje gereden. Mooie foto zo.

L_R: Super hoor. Leuk zo’n debuut!

Tine: Hier is veel minder sneeuw gevallen dan verder in het land. Met de trailer was het goed te doen. In Friesland helemaal, daar lag niks en waren de wegen heel erg schoon. Mooie kerstplaat.

Naaltje: Zal zo even je topic kijken.

Verder hebben veel mensen hier gereden met een slee, veel nieuwe topics en kerstkaarten.

Gisteren wedstrijd in Haskerhorne gehad. Kokkie liep echt super. Eerste rondje foutloos en tweede rondje helaas een bal. Er waren 11 groepjes, waarvan van ieder groepje wel twee mensen een hindernis omgooide. Dus het duurde allemaal wat lang. Uiteindelijk werd ik tweede met twee seconden verschil op nummer één.
Tandem liep ook weer goed. Helaas verkeerd parcour, wel hersteld. Kleine meid ging het parcour rijden onder het zadel en werd eerste. Heb Saffier nog nooit zo hard zien gaan. Iedereen vond het prachtig om te zien. Ze werd eerste! Dus een succesvol weekend voor stal Douma. :))

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 12:15

Gisteren trouwens nog een lel gehad van Peppie. Wilde Sjors in de trailer zetten en op dat moment sloeg hij met zijn achterbeen. Precies onder m'n knie.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:38

Au, pijnlijk Poeltje.

Beterschap Tine

En ik duim mee dat poes gauw weer thuis is, VHU

En wat een heerlijke sneeuw- en sleefoto's heeft iedereen weer!

Hier is het nog steeds helemaal sneeuwvrij.
Komt goed uit, raakt Wientjes betuig-planning ook niet in de war. Vandaag gaat er een oude zweng achter, zo'n origineel gebruikt ding uit de jaren '40.. beetje zonde, maar we hebben toch 10 van die dingen :D

Fijne dag allemaal

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 13:50

Poeltje, was erg gezellig! :D

Wat gaaf dat je wedstrijd zo goed ging zeg! Super ook 2de!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:01

[quote="VanHuisUit@Tine, jeetje man dat je al drie dagen zo beroerd bent...iets verkeerd gegeten of zoiets? Zwanger ? := :r[/quote]

De rest is niet ziek, dus eten lijkt me niet de oorzaak. Zwanger, nou ik hoop het niet!!! Dat kan ik er met mijn gezondheid echt niet bij hebben!! Ik loop al wel een hele tijd te kwakkelen, dus zal wel gewoon een of ander virus hebben. Ben wel heel blij dat het niet sneeuwt of hard waait en dat de dieren dus gewoon lekker buiten kunnen staan. Zoonlief is nu met Mowgli buiten in de sneeuw aan het spelen. Hopelijk wordt hij daar zo moe van, dat hij straks ook even naar bed wil (ik wil zooooo graag even slapen). Man komt vanavond gelukkig naar huis (op maandag blijft hij normaal in hotel), dus mag hij uitmesten en paarden weer binnen halen. Ik haal de achterdeur niet eens nu. :r

Trouwens, we zijn nog op zoek naar een leuke Groninger, liefst ruin (hengst mag ook), die onder het zadel en voor de kar kan (puur recreatief) Dus mochten jullie er nog een weten, laat het svp weten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 14:09

De 3 musketiers vanmorgen <3 (en ons huis op de achtergrond waha :+ )

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Susanne op 20-12-10 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt