[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:02

Zooooo gaaf Janouk, geweldig om mee te maken en dat met zulk mooi weer *D
En natuurlijk ben ik hier ook zoooooo trots op stoere Hero (en Ollie1 niet te vergeten, je doet het toch maar ff met zo'n groentje :j ) *\o/*
Kan je zoon verwoorden wat hij specifiek zo 'eng' vindt Tine? Hij is nog maar zo jong, pony best groot ...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:05

VHU: nee niet echt. Maar ik snap hem wel. Altijd als ik springles (of ooit crossles) had, zag ik er van te voren ook vreselijk tegenop. Als ik dan klaar was, kon ik haast niet wachten tot de volgende les. Hoe vaker ik het deed (regelmaat is zoooo belangrijk) hoe minder de angst er was. Dus zolang hij wil, blijven we gewoon heel rustig aan proberen. Als hij aangeeft neit te willen, ook best (alhoewel natuurlijk wel jammer, want ze kunnen het samen heel erg goed). Het is tenslotte hobby.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:25

Tine: ha ha dat ken ik ook nog wel van mijn tijd met happytime,ik was meer van de dressuur maar 1x per week mocht happy zich uitleven met springles......lees: Monique die een uur lang mee lift in het (dressuur)zadel....maar wat een lol had die knol! en ik???/ was blij als ik aan het eind van het uur er nog opzat _/-\o_

janouk: mooie foto"s (wat ben je klein zo tussen de zwarten)
ollie dapper op pad met hero,rare beestjes kijken onderweg
lees einde pijnbestrijding die niet hielp -O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:24

Lama's kende hij inderdaad nog niet haha, wel hangbuikzwijntjes, geiten, kippen, ezels en allerlei kinder-speeltoestellen :+

Hier beetje aan het bijkomen na paar drukke dagen straks rustig rondje doen met Ollie ff blik op oneindig zeg maar :z

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:44

@VHU: heerlijk is dan dan; ik noem dat altijd pipilangkousen bij mezelf.
Lotje is gelukkig heel braaf; ik sla dan mijn been over het zadel naar voren en dan kan ik er toch op; volgens mijn vriendin wordt het tijd voor een dameszadel, haha.

baudyh

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:39

Zo mijn manmat setje binnen, mooi spul. Alleen springschoenen te klein. Baal ik wel van. Maat M terwijl de rest gewoon wel L is. Dat word ruilen.

Zirola krijgt nu iets wit aan de spenen. Hopelijk vannacht een veulen. Heb het wel gehad met het waken.

Ziet er mooi uit Janouk!
De rest weer vergeten,sorry!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:56

Ava..Hahahaha dat is n goeie pippilangkousen !!
Lekker relaxen vhu ! Veel plezier.
Baudyh. Balen dat de springschoenen te klein zijn. Zijn de halsters mooi ? Zitten er ook goede ringen aan? Goed stevig ?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:13

Het ziet er stevig uit bianca, de praktijk moet blijken of dat ook zo is.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:30

Trots
Afbeelding

Gewoon helemaal alleen de ponys naar huis gehaald. Nu mogen ze in bad en straks op wedstrijd. Ben heel benieuwd.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:46

Leuk gezicht Tine

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:56

Het lijkt wel of Amerigo krimpt ;-) Ik vind hem er steeds kleiner uitzien :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:02

Haha ... veel succes en plezier, heerlijke foto.
Is idd altijd jammer als je iets hebt gekregen en het moet weer geruild. Hoop dat je het snel helemaal 100% bij elkaar hebt en dan natuurlijk *-:)
Tweewieler waar ik was gaan kijken was het niet helaas, wielen zat speling in. Heb geen zin direct weer het wagen-maak-circuit in te moeten. Baalde wel.

Heerlijke rit gedaan met Ollie. Wilde rustig maar Ollie dacht daar heel anders over, die wilde lekker werken. Dus dat hebben we een beetje gedaan (ze gaat dan enorm draken als ik niet iets ga doen, echt overal naar kijken, op springen bij elke duif of eend die ze ziet etc :roll: ). In draf hier en daar net wat tempo gevraagd en flinke stukken tussendoor gestapt.

Helaas Ber in alle staten in de stal. Helemaal nat van het zweet. Heeft twee uur staan gillen, stampen, trappen en steigeren. Voorbenen wondjes op van het slaan tegen de deur. Had haar NAF spuit gegeven tegen stress, dat helpt dus ook niet -O- ben er heel verdrietig over want weet echt niet wat ik verder voor haar kan doen. Als ze niet op de wei kan staan of in de stal als ik wegga ... ben echt de wanhoop nabij, wat moet ik toch doen?
Denk dat de enige omgeving is waarin ze echt goed functioneert 24/7 een grote kudde is. Dat kan ik haar niet bieden en is niet realistisch hier in de Randstad, want hier moeten ze echt op stal kunnen staan cq enigszins hanteerbaar kunnen zijn...
Kreeg nu van stalbaas te horen (en die is echt niet zo moeilijk, is gewoon echt wel aardig paardenmens en goed mee te praten) dat dit niet te hanteren is, ze komt elke keer vrijwel over de deur en dat gaat dus nog een keer mis ... plus dat ze zichzelf dus beschadigd...

Heb vanavond contact met kennisje die voor haar blessure-paard een plek zocht, wie weet wil ze bij me staan maar dan nog is dat geen garantie voor dat Ber zich normaal gaat gedragen, of in ieder geval niet staatsgevaarlijk zeg maar, als ik met Ollie weg ben... ;(

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:09

En Ber zelf meer aan het werk? Dus eerst Ber lekker aan het werk, vrijspringen, longe ed?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 17:15

Ook al geprobeerd. Helpt niets. Zodra ze op stal staat is het drama. Ook bijv nadat we met Ollie en Ber buiten hebben gereden en ik zet haar eerst op stal en Ollie staat nog buiten aan de ring (ze kan Ollie dan gewoon zien) wil ze haar stal uit. De stal is voor haar een verschrikking. En alleen staan in een wei dus ook. Maar alleen met een maatje (dat was Hero dan) ook. Terwijl ze zowel op stal als in de wei dus andere paarden kan zien, horen etc.
Ik wil morgen ook overleggen met de dierenarts. Als ik geen oplossing vind wil ik haar niet verkopen of afstaan. Dat wil ik haar niet aandoen ze heeft al zoveel bazen gehad -O- ze krijgt geen nieuwe eigenaar meer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 18:58

Inmiddels kunnen regelen dat ik nog een andere stal mag gaan 'testen' om te kijken of ze daar rustiger is, is in ieder geval zodanig afgesloten (met tralies) dat ze niet over een deur of schot heen kan en contact gehad mbt het paard van kennisje. Morgen eerst maar eens die andere stal uit gaan proberen ... baal er zo enorm van want ze is zo'n ontzettend lieve pony als ze 'normaal' is.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:14

Vhu....wat balen van Ber. ..... verdrietig hoor.....ik heb geen tips...misschien is t net zo iets als met pup's...
Dat ze langzaam aan bij wijze van opbouwen toch steeds iets langer alleen kan blijven.

Moet eerlijk zeggen dat wij 1 hengst hadden staan....die we aan een halster vast zetten met 10 cm touw....en rustig opgebouwd hebben met het alleen zijn..maar mijn man bleef altijd in de buurt mocht het fout gaan...
En later heb ik er een minipony dag en nacht bij in gelaten....en wedstrijd paardje dus apart...tot zijn dood zo opgelost...maar jah..dan heb je er wel weer 3...

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:47

Dat is ook mijn gedachte. Een shetje erbij. Gezelschap.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 19:54

Als ik wist dat het dan opgelost zou zijn zou ik nu direct een shet erbij zetten, geen probleem. Maar ze deed het ook al toen Hero er nog bij stond (op de wei). Toen heb ik haar niet meer op de wei gelaten (toen nog samen met Hero, want die had ik toen nog) omdat ze dan bleef heen en weer rennen. Vervolgens heb ik haar dus steeds op stal gezet, dat leek redelijk te gaan. Wel gegil en gedoe maar als ik uit zicht was was dat over. Maar ook dat lukt nu niet meer.
En er zijn dus paarden te zien, ook als ze in de wei stond met Hero stond ze gewoon samen en ook pony's naast de wei. Als ze op stal staat kan ze andere paarden zien, ze staat beslist niet alleen in de vorm van dat ze niets kan zien of horen.
Dat is het nu ook waarom ik er zo radeloos van word. Het lijkt steeds erger te worden en alles wat ik kan / kon verzinnen werkt na een paar weken niet meer.
Ze wil gewoon koste wat het kost bij Ollie blijven.
Ze is terwijl Hero ook in de wei staat zelfs nog over het hek gesprongen achter Ollie aan. Terwijl over het hek ook nog een schrikdraadje is gespannen.
Ja dan weet ik het dus echt niet meer, hoe je ze dan achter het hek houdt (hek is 1.40 hoog, incl schrikdraad 1.60 ...) plus dat ze zich dus stuk loopt.

Ik heb dus ook geprobeerd het rustig op te bouwen. Eerst kwartiertje, dan half uurtje, dan langer. Maar ze is direct vanaf punt 'in de stal' compleet gestresst. Het wordt dus niet minder het wordt alleen erger. Ze draait helemaal door. Dat maakt het dus ook gevaarlijk. Het interesseert haar niets of ze zichzelf pijn doet of wat dan ook. Ik heb al van alles meegemaakt met paarden die niet alleen willen staan of 'gek' worden op stal en kwam eigenlijk altijd met wat oefening of een maatje erbij gewoon goed. Of wel wat onrustig maar wel veilig, beheersbaar, maar dit heb ik dus nog nooit meegemaakt, zo erg.

Enige wat wel kan is in de paddock en dan met een andere pony erbij. Maar dat mag niet, want ik mag geen paard de hele dag in de paddock laten staan als ik wedstrijd heb en ook niet een ochtend bijvoorbeeld. De paddock is voor alle stalgasten. En dat begrijp ik ook. Een mogelijke oplossing zou dan kunnen zijn een paddock maken, aan de stalcontainer vast, zodat ze daar dan kan staan, met hek van 2 meter of zoiets, daar gaat ze niet over (denk ik, mag ik toch aannemen van niet...).

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:02

Als ze op stal staat en ollie staat op stal, zien ze elkaar dan? Waarschijnlijk is ze doordat Hero weg is nog meer aan ollie vastgeklamd.
Merries houden vaak van merries. Ik zou een merrie shetje proberen. Eentje die je kan uitproberen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:17

Ja als ze op stal staat ziet ze tegenover zich Ollie. Als ze naar rechts kijkt ziet ze twee paarden die 24/7 op een paddockje lopen en daar altijd staan (die ziet ze dus ook altijd). Maar ze is dus zelfs nog helemaal in de stress of direct in de stress als ik Ollie naast haar aan de ring zet of zelfs als ik Ollie voor de box zet. Dan doet ze ook nog helemaal debiel (ook als ik Ollie bijv een half uur ernaast neerzet).

Ik dacht ook al dat het misschien helpt als ik haar 'gewoon' met eventueel dus een 'leen pony' op de wei zet en Ollie desnoods een week er niet bij laat / totaal ergens anders neer zet. Dat ze zich wel moet hechten of gaan onderhouden met die andere pony. En dan Ollie weer introduceren kijken of het zo dan wel gaat.

Sorry voor mijn vele gepraat hierover hoor maar het houdt me nogal bezig en hier kan ik het wel even kwijt Y;(

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:40

VHU: kan me heel goed voorstellen dat je loopt te tobben over hoe je dit goed moet oplossen. Helaas heb ik geen oplossing voor je. Hoop echt dat iemand je nog DE tip kan geven.

Baudy: nog geen veulennieuws? Hoe gaat het met de andere veulens en de jaarling? En je polsen? Balen van die te kleine springschoenen

Vanavond heeft zoonlief debuut in M1 gemaakt. Ik zag het eigenlijk als kansloos om daar ooit een winstpunt te gaan scoren. Niet dat ze het niet kunnen hoor (dan had ik de overstap niet gedaan), maar omdat zoon in de proeven net dat beetje extra vergeet te rijden. Maar het zag er lang niet onaardig uit, zelfs hele mooie stukken. Dat vond de jury ook want hij had 170 en 178 punten. Dus wie weet met nog wat extra lessen..... Sam ging weer heel fijn, wat aan de lage kant qua punten, maar ja, ze moesten als eerste starten. Dat is het nadeel op een kleine wedstrijd te starten. Had ook amper tijd om om te zadelen.

Moet eigenlijk nog van alles, maar heb totaal geen zin.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:06

Vhu...klinkt als een onmogelijke opgave....heftig hoor....pffff...
hoe dan ook...ook al zou ze bij een paard in de paddock kunnen staan...als dat andere paard weg gaat...flipt ze dus ook...
heel apart.......ik herken het ook niet in zo'n erge mate......een rusthuis is ook een heel bedrag wat je dan per maand kwijt zou zijn de vrijhoeve kost 195, p.mnd.....is ook niet echt een optie....bah !!

Tine..gave foto en knap gereden zeg ! leuk.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:21

Knap gereden dan toch weer Tine, leuk!

Ik vind het gedrag ook heel heel erg vreemd, want het is eigenlijk altijd zo als er een ander paard is dat ze dan in ieder geval niet zo vreselijk in de stress schieten ... Het lijkt wel een trauma van iets of wat, omdat ze zo extreem is. Van de winter had ik er natuurlijk goed regelmaat in en had ik haar op kruidenmengsels, magnesium en bij stress op extra valeriaan staan toen hield ik het goed in de hand. Maar nu is het met vertrek Hero (zal zeker invloed hebben gehad) en weer op de wei, de andere paarden staan dan wel, dan niet op de wei 'onrustig' geweest, daar kan ze echt niet tegen. Ze kan al absoluut niet tegen stal, maar ik denk in combi met die onrust dat het echt te veel is. Alleen het rare is dat zodra ze ook maar even weer buiten de stal is, is het over. Zodra ze Ollie weer ziet is ze de rust zelve en is ze weer super lief. IK wil haar dus eigenlijk ook helemaal niet kwijt want ben hartstikke gek op haar.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:24

Vhu...pfff echt moeilijk.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 22:56

@VHU, echt waardeloos...heb zo ook niet een pasklare oplossing en kan me goed voorstellen dat dit je hoofdbrekens kost :(:)
Zelf blijft mijn gevoel zeggen dat ze toch in het verleden wat vervelends meegemaakt moet hebben maar los dat maar eens op in het heden. Misschien inderdaad een optie een tijdelijke leenpony en Ollie even uit jaar directe omgeving (lees wei etc. ) halen , maar weet ook niet of dat haalbaar is , daar ze zo uit de wei kan springen.....Ook blijft een behandeling van Eric Laarakker maar door mijn hoofd spelen voor de niet verwerkte trauma's :o
Laatst bijgewerkt door Ollie1 op 12-05-15 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt