@psm; dekenmaatjes schattig? Ik heb er een die onder 165 gaat En daar ga ik nog opzitten ook
@VHU; gefeliciteerd met manlief indd En succes met voorbereiden.
@biancailona; ja de kar staat al een tijdje te koop Ik krijg hem niet meer van zijn plek in mijn eentje, dat lukt niet met m'n rug.. Wil voor een sulkytje gaan...
Zo, ik probeerde mijn hoofdpijn weg te slapen, dat is mislukt
Boy was zowel van de pionen onder de kar als t rammen van de hindernispaal niet onder de indruk... Hier is het probleem tempo houden niet zo'n issue, maar geen vaart maken wel... Boy houd van hard harder hardst...
Ja vind he took best verontrustend.. Heb begin van de week een beetje een zeer pijnlijke crash gemaakt in een aquapark (met glijbaanband en al omgegaan in de glijbaan en daarbij mijn nek heel erg zeer gedaan..) en daarna eigenlijk afwisselend nek/hoofd zeer
't zou ook eens niet he
Biancacoo
Geplaatst: 08-09-12 11:17
Vhu, gefeliciteerd met.man, leuke foto's van de honden Psm, superlek pionnen rijden, braaf van boy . Aks balen, hoofdpijn kan idd uit nek/rug komen, je kar niet verkocht, ik weet ook niemand. Zit lekker buiten met onze 4 hondjes, super
@HT: nog niet in je vinger of een oor geknipt @PSM: gaaf zeg, die menles, en Boy niet onder de indruk van pylonnetje meer of minder omver @Janouk: haha veel plezier op het landgoed van je voorouders en alvast succes voor morgen! @BI: nog geen baby… lekker rustig aan weekend door dan maar, beetje bijlezen hier enzo. Hoe is 't met Floris? @Bic: dozen, doos… @VHU: even nog wachten op uitslag dus, en dan nog geen zekerheid… hm, altijd maar raar hoor. Gefeliciteerd met manlief. @Biancacoo: Gelukkig dat meevalt @Aks: weer te ruig gedaan in vakantie, het zit je niet mee, getsie
Ik hoopte nog op meer reacties over mijn vraag over die middendraf... Iemand nog tips... Langs de zijkant (bv met longeren) kun je het goed zien, maar als ik erop of erachter zit, vind ik het toch lastig om te zien of er een nette middendraf uitkomt. Een normaal arbeidsdrafje en een uitgestrekte, die zie je goed, maar bij middendraf ben ik toch bang dat het vooral harder gaan is en niet verruimen... ik kan dan niet naar de afdruk met de hoeven kijken... hoe zien jullie dat nou of is het meer op gevoel/gok en is dat dan uit te leggen aan een paardenleek???
daar is men-trec bezig... en vanaf 13:00-13:30 ongeveer zijn de opdrachten die ze moeten uitvoeren... willen daar eens kijken of wij dat leuk vinden en tegelijk voor de benefiet afkijken..
als jullie rondje fietsen misschien leuk doel? spreken we tijd af..en meeten daar bv?
@prinsje; ik kan je niet uitleggen hoe je het moet voelen oid. Maar een manier om het te gáán voelen is misschien een camera langs de kant zetten die dus filmt hoe het eruit ziet, en jij een half uurtje heel bewust registreren hoe het aanvoelt? Daarna 1 en 1 is 2? Ik roep maar wat he?
happytime
Geplaatst: 08-09-12 15:17
prinsjeH: onder het zadel wist het wel te trainen: balken draven en dan wijd uit elkaar zetten en dan zo richting de uitgestrekte draf rijden, maar dat gaat wat moeilijk met een wagen erachter ook ohz met een flinke tegenwind,moet je nog ff wachten, herfst komt eraan....(kunnen ze niet versnellen met windkracht 7/8) maar met de wagen vind ik het ook erg moeilijk om te zien,meestal zie ik het aan suns kont,die deint dan meer... janouk: hoe was je vooroudersbezoek? weet je zeker dat je niet afstamt van een hertog uit oostenrijk? past wel beter bij jullie wagen en outfit aks toch, wild gedaan op de glijbaan...... heeft dids maat 165? dan is dat echt een minifjordje ha ha voor degene met de eczeemdekens: zet ze neer op forum van zomereczeem ben je ze zo kwijt .
VanHuisUit
Geplaatst: 08-09-12 15:42
Zoooooo ik ben helemaal gaar en moe en nog lang niet klaar
Hele lange staprit gedaan met Bente en stalgenoot (met geblesserd paard dat alleen mag stappen) daarna nog rondje gedaan dat ik wel kon draven / galopperen. Was wel erg lekker rijden trouwens met dit weer, Bente liep ook lekker incl dapper voorop en goed door bij paar (niet te grote hoor ) vrachtwagens en tractoren... maar stalhouder met zo'n gifspuitding op zijn rug was zoooooo eng
@PSM bij Snuitje hoorde dekenmaat 135 @PrinsjeH middendraf is actiever en wat meer ruimte. Dus meer kracht vanuit die achterhand, daardoor gaan ze als het goed is wat rijzen in de voorhand. Niet zozeer sneller als wel ietsje ruimer. Bij uitgestrekte draf ga je wel wat sneller, hoeft ook niet enorm, maar het gaat vooral om dat je ruimere passen krijgt en dus ook meer zakken met die achterhand, die het paard voor dus 'oplift'. De kunst is het paard licht inde voorhand te houden en die achterhand meer aan het werk en er meer onder. Als je oefent is het gewoon heel veel schakelen, pasje voorwaarts, vanuit die achterhand, dus licht houden en actiever en dan weer pasje terug. Het echt uitstrekken moet je eigenlijk pas doen als je die paar pasjes voorwaarts en terug (ontspannen, vanuit die achterhand met lichte voorhand) goed beheerst, dat ga je dan steeds verder uitbreiden. Je kunt ze wat helpen door ze aan de longe het commando 'voorwaarts' of ik zeg altijd 'kom kom' of wat je ook maar wilt te leren dat ze dan wat actiever moeten lopen. Als ze het door hebben zie je ze dan al verruimen en dan weer terug op 'hoho' of rustig an of zoiets. Uitgestrekt of middendraf is dus niet voorwaarts of harder draven, het is krachtiger en ruime. Dat is onder het zadel net zo als voor de wagen. Voor de wagen is het heel mooi als je ze echt zo ziet vertrekken, dan zie je die kont zakken en voel je de wagen ook echt vertrekken. Machtig gevoel is dat. Maar het begint dus heel simpel vanuit ontspanning in gewone draf, paar pasjes voorwaarts en weer terug enz. Als je de ontspanning nog niet hebt heeft het eigenlijk geen zin het te trainen want dan drukken ze de rug weg en gaan alleen harder, dat heeft totaal geen gymnastische waarde, sterker nog ze leren dan alleen met een holle rug te lopen en dat is niet goed voor spieren / gewrichten enz. .
Grote fout is versnellen zonder meer ruimte en op de voorhand vallen en natuurlijk onregelmatig gaan lopen of in galop aanspringen.
Zo, heb bijgelezen maar hou het even op egopost, ben nogal moe!!
Vanochtend 6 uur ingeladen en rond half 8 op terrein. Aangemeld, Gwin in paddock gezet en naar de voorbespreking geweest. Daarna naar voorkeuring. Alles goed, alleen wel beetje weinig borbo's (darmgeluiden). Starttijd van 2uur later aangevraagd zodat Gwin nog eettijd had. Helaas, ging ze niet echt eten. Ze was DRUK! Bokken door de paddock heen... dus na tijdje maar weer op de trailer gezet zodat ze even rustig bleef. Vetgate ingericht, was inderdaad eerste keer zo'n vetgate voor ons.
Heel rustig gestart om 10.09 uur. Mensen bij de start expres gevraagd om niet terug te tellen van 10 naar 1, want dan explodeert Gwin... Was een heel mooi rondje, maar wel warm en benauwd! Manlief stond op meerdere punten al klaar met water Op het eind stapte Gwin precies op een stok die een stuk meerolde onder haar hoef, rare stap dus! Ze voelde niet anders daarna, dus doorgereden. Vetgate in en na 10 minuten aangeboden, je hebt bij de vetgate 20 minuten de tijd om aan te bieden. Pols was niet te meten buiten bij de vetgate, hij schoot van 50 naar 80 heen en weer, veel te veel te zien voor Gwin, die werd weer druk! Dus naar binnenbak en daar was pols 48 (superlaag voor Gwin). Daarna keuring en weer weinig darmgeluiden, logisch want ze had nog amper gegeten. Ook wilde ze niet drinken, maar dat was nog niet terug te zien in de keuring. Locomotie voelde ik het meteen terwijl ik ernaast liep, ze liep niet goed. Dierenarts vond het een B, dan mag je nog wel door. Ik had nu half uur vetgate pauze en daarna wilde ze weer even de locomotie beoordelen. Ik had toen al besloten dat ik niet verder zou rijden; én een B, én weinig gegeten, én niet drinken, én benauwd warm weer.
Dus na dat half uur naar de dierenarts en aangegeven dat ik wilde stoppen. Dat mag, dan doen ze een nakeuring en als je goedgekeurd wordt, tellen je kilometers die je gereden hebt wel mee, maar geen winstpunt. Nakeuring weer een B, volgens de dierenarts liep ze af en toe onregelmatig, niet de hele tijd. Dierenarts vond het de juiste beslissing ookal had ik wel door mogen rijden. Nu staat ze in de wei, ze draafde de wei in en toen zag ik ook af en toe een onregelmatigheid. Goede beslissing dus! Moeten paardje wel heel houden! Straks eens kijken op stal hoe ze erbij staat.
Biancacoo
Geplaatst: 08-09-12 16:56
Super beslissing Frensie, paard gaat altijd voor !!! wel erg jammer dat ze niet goed loopt. Zo te lezen heb je echt goed gehandeld, ik hoop dat ze heel snel helemaal weer goed loopt ! maar voor jou..ik ken er genoeg die wel doorgereden waren..
vhu lekker bezig geweest met Bente. rugspuit ziet er ook raar uit, haha.. verder koffie leuters..en mentrec toeschouwers..kan me er niets bij voorstellen, men trec, geen idee wat voor dingen ze dan moeten doen.haha.
leuk, uitdagend, nieuw, maar uit wat ik zag en de comentaren om me heen, voor verbetering vatbaar.
in de ochtend heb je een buitenrit die je moet overtekenen van een moederkaart, wanneer je die goed aflegt, kom je terug met alle knipjes in je kaart, vandaag moesten ze 3 knipjes hebben. ook kom je dan langs bv 2 controle posten, waar je tijd word genoteerd, de afstanden tussen die 2 posten moeten overeenkomen met een opgegeven gemiddelde snelheid. (vergelijkbaar met endurance, op de kar mag geen km-teller of snelheidsmeter zitten)
smiddags, zijn er oefeningen te volbrengen.. in stap door een waterplas bv... je wil niet weten , hoeveelpaardjes daar moeite mee hebben, ze krijgen doordat je perse moet stappen, bedenktijd, of ze dit wel willen, terwijl je met volle gelop dat niet hebt.
of je moet 3 blikjes op palen ophalen en dan op kleur terug plaatsen.. klinkt simpel, tot je dat gaat uitvoeren.
of je moet tussen 2 pilonnen 10 sec stilstaan, waarbij je dier dus ook geen voet mag verzetten, niet makkelijk als je net in volle vaart langs en bel moest, die op 2 meter van je kar hangt en die je met zweep moet laten rinkelen.
en meer van dat soort dingen dus, erg leuk, heel fantasie-prikkelend bij mij.
zoiezo 1 punt die ik voor de benefiet ga aanpassen zijn het starten, want hier zat steeds zomeer 10 minuten tussen voor elke deelnemer smiddags. dat is super saai. en aangezien het middagdeel niet op tijd gaat maar om uitvoering, kun je makkelijk elke 3-4 minuten iemand laten starten
ook even ego alleen ff reactie op de kwestie die me bezighoudt... de middendraf
@VHU haha, dank voor uitgebreide toelichting, je kunt het altijd goed uitleggen Maarrrr... op zich ken ik die theorie zeg maar wel, Mick kan het ook, dat is aan de longeerlijn ook voor mij goed te zien, maar ik kan dus ohz of op de kar zelf zo slecht inschatten wanneer er voldoende verruiming voor een middendraf is zeg maar. De uitgestrekte is heel duidelijk, die voel je heel goed en je ziet ook die benen dan gaan en de achterhand idd wat zakken (voel je ook als je erop zit)... maar ik vind dus heel lastig tussen arbeids- en middendraf... heb het idee dat ik dan vooral wat versnel en omdat je niet kunt zien wat de afdruk van de hoeven doet/de ruimte tussen de passen... vroeg ik me af waar je dat dan aan voelt of ziet erop of erachter... Nou ook weer heel verhaal, maar ik denk dat ik maar één oplossing heb: les nemen
Oja, en toch ff reageren: @Frensie: jammer, maar ik vind het ook super dat je voor paard voor de zekerheid toch staakt
@Bic: wil je voor benefiet gaat treccen dan??? Hoe was de opkomst bij die wedstrijd eigenlijk???
en pff... wat een hitte buiten... hopelijk niet weer al die gekke dazen in honderdvoud terug
ik wil er zeker een variant op maken die voor zowel treccers als onze vertrouwde deelnemers die niet willen treccen maar toch willen meedoen, aantrekkelijk is