[AR] SGMW 2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:06

Nou, dat was weer eens een heftige wedstrijd, in Haaksbergen. Jullie hebben vast die linke bocht van a naar b wel gezien in Hindernis 4, de waterhindernis. Nou, daar zijn wij met onze vierspan pony op kant gegaan. Wij er met z'n drieeën afgedonderd, pony's er in volle galop met z'n vieren vandoor. En hard dat 't ging, ongelofelijk. We hebben later de film terug gezien van die hindernis en we mogen van geluk spreken dat het zo is afgelopen. Ik was zondag nogal.. over de zeik om het zo te zeggen, pony's nog heel op paar kleine schrammetjes na en wij allemaal nog heel. Koets is wel kapot, de boom is afgebroken maar dit kan makkelijk weer gemaakt worden. Al met al is het dus goed afgelopen; maar wat wás ik me kapot geschrokken! Volgend weekend naar SGMW Aalten, Slingeplas. Zie er nu alweer tegenop, omdat ik het dood -en dood-eng vind!

Maar, dan wat ik me afvroeg; die wedstrijd in Heeten van a.s. 25 september; is dit Dressuur, vaardigheid én marathon op een dag of wat moet ik daar nu allemaal van begrijpen? :roll: :oo

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:37

Heeten is inderdaad 1 daagse. Alles op 1 dag . Maar als je als groom zo bang bent is het dan wel verstandig om mee te gaan? Lijkt me voor de menner ook niet echt een fijn gevoel.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:49

Nou, hier ook weer thuis. Dressuur was niet zo best gister. We moesten laat starten. Hoe kan de KNHS dat zo indelen na het weer van de laatste tijd. Wel geluk gehad dat het de laatste dagen droog was maar het losrijterrein was een groot knollenveld geworden en de ring erg zwaar. Dan zijn de grotere pony's toch in het voordeel. De punten waren (op het ene jurylid na) voor mijn gevoel ook wel terrecht.
De vaardigheid foutloos en de marathon toch wel goed gereden.
Volgende keer beter zullen we maar weer zeggen. ;)

@ArroNnie, ik zag de pony's gaan door de ring. Het gebeurd bijna iedereen wel een keer.
Angst is normaal en hoort er ook bij. Maar ik denk dat Henk-Jan het de volgende keer ook wel even iets kalmer aan zal doen zodat je allemaal weer kunt wennen. Het was wel zonde van de 1e plek!

patrick76

Re: SGMW 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:00

inderdaad niet de beste proef van het seizoen BD naar de punten kijkend. Hindernissen ook zwaar? Aangezien het verschil in de marathon ook wel eens groter is geweest.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 22:03

Ja, er moest wel gewerkt worden in de hindernissen maar op zich wel te doen.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:04

ff paar jaartjes wachten en dan heb je ook een grotere krachtpatser voor de wagen lopen. Zoals verwacht nog weinig tot geen foto's of filmpjes van het NK te vinden op het net.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 22:10

Nou, als ze met zijn 2en willen lopen dan hebben ze kracht genoeg...
De anderen duurt zeker nog 3 jaar voordat ze samengesteld mogen lopen.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:12

ik ben ook de hele dag in wierden geweest

mooie sport gezien, vrij weinig gebeurt. en er moest inderdaad hard gewerkt worden in de hindernisssen, het waren ook niet echt hindernissen waarin heel veel ingehaald kon worden. alleen was het erg jammer dat er bij de 4spannen nog erg veel fouten gemaakt werden al heeft nr1 verdient gewonnen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 22:18

Ja, het was inderdaad mooie sport. Een heel aantal leuke rijders gezien, mn bij de tweespan paarden is weer jong talent.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:22

Ik heb even op de uitslagen gespiekt hoe onze stalbaas gescoord had. Altijd nuttig om te weten of je beter nog een paar dagen thuis kunt blijven :+ . (geintje :') )

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:24

klopt en bij de enkelspan pony kl 2 komt ook steeds meer jong talent. volgens mij heb jij de hele middag op het hek gezeten bij H5. wij hebben bij de 4spannen de kunst afgekeken, hoe loopt het? hoe wordt er ingelust? hoe hard gaat het? omdat we er zelf natuurlijk altijd vooruit rijden zien we nooit wat de rest doet en was het ook wel is leuk om de 'grote' jongens aan het werk te zien

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 22:26

Dat was ik inderdaad. Ik heb je moeder wel gezien maar ik ken jou niet van gezicht. :P
Ik vind het vaak ook wel jammer dat je je eigen concurenten eigenlijk niet ziet rijden....

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:28

Als ik jullie zo hoor praten krijg ik echt zin om zelf weer eens op wedstrijd te gaan.
Mis het wel.

Heb even naar de dressuur gekeken.
Wat een verschil tussen de juryleden!
Soms scheelt het wel 15 punten of meer!

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:31

slecht van je ~~}> haha

is wel is leerzaam om je congullega's te zien rijden en wij hebben met interresse naar rob lommers gekeken want wij rijden (het 4span) ook met arabo's maar hij heeft er 2 paarden van gert schrijvers in staan en wij meten alles nog opleiden en de gemiddelde leeftijd van ons span is 6 dus moet gewoon nog veel leren

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 00:55

De avond na een wedstrijd maak ik altijd voor mijzelf de balans op.
Ik evalueer voor mezelf of ik mijn doelstellingen bereikt heb. Een paard/pony trainen is een proces van jaren. De één heeft het sneller door op basis van karakter en fysieke aanleg dan de ander.
Een wedstrijd als de kampioenschappen legt toch wel een bepaalde druk op iedere deelnemer. In tegenstelling tot een reguliere wedstrijd heeft iedere deelnemer de wil om te presteren. Er zijn in een aantal rubrieken wat uitschieters. Dressuurresultaten waren in sommige rubrieken best sterk. Er wordt toch ook hier en daar wisselend beoordeeld door de juryleden. Wat ik van de heer Broers hier gezien heb dit weekend is dat hij meer van paarden houdt.
De vaardigheid was goed te doen voor een aantal rubrieken waarin de helft foutloos bleef. Persoonlijk vond ik dat de tijd ruim stond in vergelijking met andere wedstrijden die ik heb gereden.
De marathon was zonder extreme moeilijkheden. Wel een aantal krappe wendingen maar al met al leuke uitdagingen voor de deelnemers maar er moest wel gewerkt worden. Vaak werd er vandaag stevig gereden. Iets wat erg leuk is om te kijken. De verschillen waren vaak klein en de marathon was geen scherprechter maar wel mooi om te rijden en te kijken.
Verdiende winnaars in de verschillende rubrieken!
Voor mijn pony waren de omstandigheden voor de dressuur iets te veel van het goede. Het was drukkend warm in de namiddag. Ondanks dat ik eerst op de weg los gereden heb vroeg het losrijterrein veel van mijn pony. In een klein hoekje was het nog een beetje te doen qua ondergrond maar niks geen ruimte om echt fijn los te laten. En dat is iets wat mijn pony nodig heeft. Loslaten staat op nummer 1 in onze training. Hij laat zich er niet doorheen drukken zoals andere paarden dat nog wel eens willen doen en waar deze ondergrond zich ook voor leende. Ik ben hem tijdens de dressuur dan ook daarop blijven rijden en kwam er nog niet uit wat er in zit. Hij kwam gewoon wat power te kort maar dat wil ik hem niet helemaal kwalijk nemen. Hij heeft ook wel laten zien wat hij waard is.

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:42

@BlackDevils.
Jaa, dat was echt schrikken hoor. We gaan zodadelijk oefenen en dan maar eens zien hoe het gaat.:roll:

Maar met Heeten, Hoeveel hindernissen zijn dit dan? Is dat dan eigenlijk niet te zwaar voor de paarden, alles op een dag? En dan moeten wij ons dus ook zo snel omkleden enzo?
(Vind het eerlijk gezegd allemaal beetje onduidelijk. Ik dacht namelijk dat het alleen Marathon was, aangezien dat ook in de gaenda aangegeven staat.) :o

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:48

Wij zijn ook weer terug uit Wierden, een NK om niet snel te vergeten!

Afgelopen dinsdag zag ik het hele NK in rook opgaan nadat ik met de aanspanning in de sloot terecht kwam en zelf niet geheel ongeschonden uit de strijd kwam. Ziekenhuisbezoek, pony voor een complete check-up naar de kliniek, maar uiteindelijk toch besloten om te gaan starten.
Donderdag op krukken alles zo goed en kwaad als het ging verkend. Eén keer door de vaardigheid gestrompeld, één keer door alle hindernissen, en daar moesten we het mee doen :D.

In tegenstelling tot BD was ik wél blij dat we vrijdag niet zo vroeg hoefden te starten (13.00 uur), aangezien 's ochtends alles niet zo snel gaat als je wat minder valide bent.
Het losrijterrein was inderdaad al flink omgeploegd, iets wat ik eigenlijk niet ken van Wierden, aangezien alles er daar altijd strak en droog bij ligt. Niet te lang losgereden, de pony voelde erg prettig aan. De ring had 1 slechte plek (uiteraard net op dat stuk waar we moesten stappen), maar de pony had er totaal geen moeite mee, waar ik grotere exemplaren uit mijn rubriek toch flink aan het werk zag om rond te komen.
De beste proef in 1,5 jaar gereden, met van 2 van de 3 juryleden ook terechte punten. Over het achterblijven van jurylid nr. 3 zal ik het maar niet hebben, die moet nog veel leren denk ik... :+

De vaardigheid verliep in het begin wat stroef, hij keek erg op een bloemstuk naast poort 4, maar vanaf halverwege de proef liep het als een trein en kwamen we foutloos binnen de tijd over de finish.

Gisteren moesten we als eerste starten in de marathon, na 0-rijder Raymond Letteboer. In H1 ging het al bijna mis nadat de pony uitgleed, maar hij herstelde zich heel goed. Wel iets tijd verloren, maar dat hebben we in andere hindernissen wel weer goed gereden.
We stonden na dag 1 op een 3e plek, de verschillen waren in onze rubriek behoorlijk dus stijgen zat er waarschijnlijk niet in. Ik heb, met de tanden op elkaar, zo goed mogelijk rond gereden, in hindernissen die mooi afwisselend waren met voldoende alternatieven (hoewel je het gros toch dezelfde lijnen ziet rijden). In het eindklassement zijn we nog iets ingelopen op de nr.2, en hebben we ons eerste NK afgesloten met een mooie 3e plaats!

Wij waren super tevreden, ook al kun je achteraf altijd wel puntjes bedenken die je een volgende keer anders doet (zoals niet meer in de sloot duiken vlak voor een NK). Pony heeft zich voorbeeldig gedragen, en elke keer merk ik op een wedstrijd dat ie vooruit gaat in prestatie. Nu had ie dat op zich 3 jaar geleden al wel mogen doen, maar het zal wel een laatbloeier zijn _O- .

's Middags nog naar vele mooie combinaties gekeken, en veel bekenden gesproken. Op naar kl.3!

@Arronie: Als je de film hebt teruggezien van de waterbak in Haaksbergen, dan hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen waarom het mis is gegaan ;) . Hopelijk kun je je over je angst heen zetten, want zoals Patrick al zegt: Angst rijdt zowel voor groom, maar zeker voor de menner niet prettig.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:24

heb de film niet gezien van Haaksbergen, maar vaak is de groom toch wel de schuldige van het omgaan van een aanspanning. Uitzonderingen daargelaten. Als ik het filmpje zie van hindernis 4 in Haaksbergen van het span Haflingers jeuken mij de handen. Idee dat de groom er meer voor het mooie opstaat dan voor de veiligheid. Sorry voor deze opmerking maar ziet toch echt een paar keer de wagen raar doen terwijl de groom rustig in het midden staat te genieten.

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:50

@ Patrick76, Ja ik weet dat het grotendeels mijn fout was, maar we weten ondertussen dat eht eigenlijk meerdere fouten tegelijk waren wie voor de kanteling zorgde. De baan was immers ook niet al te best, er zat een diep spoor in het zand, en het ging gewoon veel te hard. Daarbij kwam dan nog dat ik verkeerd hing, en toen ging het dus mis. Fouten zijn menselijk, heb ik me laten vertellen.
Maar, aangezien jij me ook aan de info hebt geholpen dat Heeten een ééndaagse is, zou jij me dan de volgende vragen ook even wat kunnen ophelderen? :o
Hoeveel hindernissen zijn dit dan? Is dat dan eigenlijk niet te zwaar voor de paarden, alles op een dag? En dan moeten wij ons dus ook zo snel omkleden enzo?
(Vind het eerlijk gezegd allemaal beetje onduidelijk. Ik dacht namelijk dat het alleen Marathon was, aangezien dat ook in de agenda aangegeven staat.)
:oo

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:16

@ arronnie gebeurt is gebeurt en iemand de schuld geven (in dit geval jezelf) heeft helemaal geen zin want je kunt het toch niet terug draaien het best dat je kunt doen is er van leren en gewoon weer door gaan. mij is het ook al 2x overkomen 1x bij een enkelspan pony (bocht om, op een heuvel en te hard) was geen houden aan en een 1x bij een 4 span paard (waar ik nog steeds bij groom) we reden met een voor wiel tegen een paal omhoog.

heeten is inderdaad een 1 daagse
volgens mij zijn jullie dit?

2090 Henk Jan Hiddink 4 span pony 1... 11:30:00... 12:08:00... 13:55:00...

je rijdt dus om 11.30 dressuur om 12.08 rij je de vaardigheid dan heb je tijd om, om te spannen, om te kleden en alles voor te bereiden voor de marathon en dan start je om 13.55 in de marathon.
als de pony's goed getraint zijn kan 1 daagse wedstrijd makkelijk het zijn meestal de rijders die een 1daagse niet willen rijden omdat het dan zo druk is.

wij rijden met ons 4 span paard ook in heeten en starten voor jullie in de dressuur

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:20

lanouska schreef:
@ arronnie gebeurt is gebeurt en iemand de schuld geven (in dit geval jezelf) heeft helemaal geen zin want je kunt het toch niet terug draaien het best dat je kunt doen is er van leren en gewoon weer door gaan. mij is het ook al 2x overkomen 1x bij een enkelspan pony (bocht om, op een heuvel en te hard) was geen houden aan en een 1x bij een 4 span paard (waar ik nog steeds bij groom) we reden met een voor wiel tegen een paal omhoog.

heeten is inderdaad een 1 daagse
volgens mij zijn jullie dit?

2090 Henk Jan Hiddink 4 span pony 1... 11:30:00... 12:08:00... 13:55:00...

je rijdt dus om 11.30 dressuur om 12.08 rij je de vaardigheid dan heb je tijd om, om te spannen, om te kleden en alles voor te bereiden voor de marathon en dan start je om 13.55 in de marathon.
als de pony's goed getraint zijn kan 1 daagse wedstrijd makkelijk het zijn meestal de rijders die een 1daagse niet willen rijden omdat het dan zo druk is.

wij rijden met ons 4 span paard ook in heeten en starten voor jullie in de dressuur

Bedankt voor je reactie, ik ben zelf zestien en vond het echt heel erg eng en heftig die zondag.Het ging allemaal zo ongelofelijk snel en hard.. maar we hebben het overleefd, en de menner; (henk-jan inderdaad) die zegt: het is de sport, en het kan toch gewoon gebeuren?

En ook heel erg bedankt voor de informatie. Ik dacht namelijk dat dit alleen marathon was, maar nu je het zo uitgelegd hebt snap ik het. Bedankt en vast wel tot ziens in Heeten!

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:33

ik ging voor het eerst met het 4span mee op (oefen)wedstrijd toen wij omgingen en we hadden het rechter voor paard voor de 2de x in het span staan en wij waren ook met zijn 3en van de kar af. alleen had de menner nog de leidsels vast en hebben we een heel braaf span wat eigenlijk meteen stil stond

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:39

ArroNnie schreef:
@ Patrick76, Ja ik weet dat het grotendeels mijn fout was, maar we weten ondertussen dat eht eigenlijk meerdere fouten tegelijk waren wie voor de kanteling zorgde. De baan was immers ook niet al te best, er zat een diep spoor in het zand, en het ging gewoon veel te hard. Daarbij kwam dan nog dat ik verkeerd hing, en toen ging het dus mis. Fouten zijn menselijk, heb ik me laten vertellen.
Maar, aangezien jij me ook aan de info hebt geholpen dat Heeten een ééndaagse is, zou jij me dan de volgende vragen ook even wat kunnen ophelderen? :o
Hoeveel hindernissen zijn dit dan? Is dat dan eigenlijk niet te zwaar voor de paarden, alles op een dag? En dan moeten wij ons dus ook zo snel omkleden enzo?
(Vind het eerlijk gezegd allemaal beetje onduidelijk. Ik dacht namelijk dat het alleen Marathon was, aangezien dat ook in de agenda aangegeven staat.)
:oo

Zoals Lanouska zegt klopt het allemaal. Normaal gesproken gewoon 6 hindernissen. Altijd een leuke wedstrijd met vaak heel veel publiek zeker bij de waterhindernis achter de manege. Boshindernis is altijd wel wat zwaar maar als de pony's goed getraind zijn moeten ze dat met hun 4en makkelijk aankunnen. Wens je veel succes en hoop dat je de schrik snel te boven bent.

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:17

@ lanouska,
Nou, onze vier welshjes gingen er meteen met z'n vieren in volle galop vandoor, was geen houden meer aan. Maar goed dat de hindernis met hout omheind was.. uitendelijk zijn ze doordat ze een paar jonge boompjes hadden omgetrokken wie de koets muurvast lieten staan, tot stilstand gekomen.
We zijn gisteren weer met tweespan wezen rijden, en hoewel ik het aan het begin eng vond, ging het eigenlijk super goed! We hebben zelfs al weer een hindernis geoefend hier in de buurt.. :+

en nogmaals Hartelijk dank voor de informatie _/-\o_

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:02

ArroNnie schreef:
@ lanouska,
Nou, onze vier welshjes gingen er meteen met z'n vieren in volle galop vandoor, was geen houden meer aan. Maar goed dat de hindernis met hout omheind was.. uitendelijk zijn ze doordat ze een paar jonge boompjes hadden omgetrokken wie de koets muurvast lieten staan, tot stilstand gekomen.
We zijn gisteren weer met tweespan wezen rijden, en hoewel ik het aan het begin eng vond, ging het eigenlijk super goed! We hebben zelfs al weer een hindernis geoefend hier in de buurt.. :+

en nogmaals Hartelijk dank voor de informatie _/-\o_

goed te horen dat je over schrik heen lijkt te zijn, ik heb jullie terug zien komen op het deelnemersterrein met de pony's in de hand, dat is op zich al geen goed teken. Ook wij zijn bijna omgegaan in hindrnis 4. Zowel jullie foto's als ook die van ons spreken boekdelen.
zie maar op sterruiters haaksbergen, de 4e link van fotograaf Harry, 3e en 4e pagina