[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 00:03

Vond het ook altijd enorm gezeur van mensen die niet met iemand wilden rijden die een wagen had. Dat vond ik dus toen ik zelf op het paard zat he. Gewoon kwestie van wennen en je moet toch ook normaal kunnen rijden met een menner erbij :+

Maar goed, soms denk je wel eens hoe hoger in de dressuur hoe slechter ze hun paard onder controle hebben...maar ik hou verder mijn mond :x :))

Prachtige foto's ontvangen van man van Tamara die vanochtend dus mee was. Heb er toch nog een topic van gemaakt. Ze zijn echt leuk geworden [AR-ITP] Het begint erop te lijken...
en dan zal ik voorlopig geen foto's meer plaatsen hoor :o

sonjim

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:53

Ik heb dat zelfs met buitenritten, dat mensen panieken omdat ik met de kar langskom. Het liefst hebben ze dat ik omdraai, maar helaas. Ik rij op een officieele menroute, dus weet men dat ze karren tegen kunnen komen. Mijn paarden doen er niks voor, ook de haf niet, maar goed bij mij heeft alles altijd voor de wagen gelopen, of zijn van kleins af aan gewend dat ik ook wel eens met de kar door de wei rij waar ze bij lopen. de Jongste wil altijd op de kar gaan zitten.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:25

@ marrianne startkaart voor SGMW??

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:28

Zo i er vorige week nog een meisje van haar paard gevallen omdat ik met de sulky langs kwam :+ beetje onverstandig van het meisje om bitloos en met een los dekje buiten te gaan rijden :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:41

@ jouke_h ik gok op de startkaart voor haar bijrijdpaard.

Ja sommige ruiters kunnen slecht tegen mensen met een kar. Ach dat went ook weer wel. Ik rij iig gewoon door.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:44

Ik wilde wel, maar dan zou ze over me heen moeten. Ben stil gaan staan dat zij haar paard er voorbij kon krijgen.
Heb nog even lieflijk gevraagd of ze er nu nog wel op kon komen :D Dat was niet het geval en ze ging wel verder lopen....

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:56

Heb dat ook wel vaker dat je dan ohz paarden tegen komt of ze gaan dan helemaal in de bosjes staan als of ik weet niet wat voor tijger ze tegen komen, of ze galopperen net de bocht om, paarden zien de wagen en draaien zich per direct om of ze rijden er langs met van die snuif beesten...

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:17

Ik kom buiten ook heel vaak mijn stalgenootje tegen, haar paardje vind rivaldo dood eng met dat karretje en daar houd ik altijd rekening mee (met iedereen trouwens) van een vriendin een stalgenootje, haar komen we ook vaak tegen en haar arabier vind hem ook dood eng, ik groet altijd vriendelijk en ga stappen.. nu kreeg ik wel te horen ja dat kind met die rotshet moet ook maar is oprotten.. hihi begrijp het niet, doe ik nog vriendelijk en meelevend :P.. maarja

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:37

Passeer ook altijd iedereen wel netjes in stap. Kan het soms bijna niet laten om volop langs voetgangers op te galopperen die overal mogen en kunnen lopen maar het dan ook nog es flikken om op het verplichte ruiterpad waar ook nog een bordje onder hangt van alleen voor ruiters en menners en geen ander verkeersdeelnemers, dat ze daar hun hond uit gaan laten oid. En als je dan zegt parallel aan dit pas hoor je te lopen dan zie je ze kijken van nou ja zeg....denk moet ik eens flikken om over de stoep te gaan of over de bospaadjes...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:21

Ik passeer meestal in stap. Maar met een shet haal je dan erg moeilijk in. Ga altijd in stap en zodra mensen ons gezien hebben draaf ik weer aan. Zorg altijd voor voldoende ruimte tussen mij en de mensen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:58

Ik passeer altijd in stap. Ook onder het zadel. Lijkt me niet meer dan normaal. Maar ..... heb hier zelf een oudje in de wei staan die dus echt panisch is van wagentjes. Waarschijnlijk in het verleden bij een vroegere eigenaar iets gebeurd met een aanspanning (of zelf aangespannen geweest). Want hij raakt echt in de paniek als hij een karretje ziet. Heb het echt geprobeerd om er bij in de buurt te kunnen rijden, maar niet dus. Dus het is niet altijd (meestal wel) de ruiter die het eng vindt. Op buitenritten ging hij ook echt vluchten dwars door de struiken heen. Heel fijn als je daarop zit. :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:00

Als ik áltijd in stap wil passeren kom ik nergens voorbij :+ Maar zorg er wel altijd voor dat ze me eerst gezien/gehoord hebben en dus niet schrikken oid :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:04

Ik probeer ook altijd rustig te passeren.
Voetgangers horen me vaak al van ver afkomen omdat men koets nogal kraakt en piept. De meeste gaan dan aan de kant staan kijken want bij ons zie je niet zo vaak menners. Als er geen honden of kleine kindjes bij zijn, zal ik meestal terug aandraven.

Andere paarden (ohz) ga ik ook voor stappen. Komens ze langs acher, zijn ze me al snel voorbij en heb ik mijn handen vol met mijn eigen pony. Kom ik ze in de tegengestelde richting tegen, rustig elkaar in stap passeren. Eigenlijk kom ik heel zelden andere paarden tegen :-)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:06

b485 schreef:
Ik probeer ook altijd rustig te passeren.
Voetgangers horen me vaak al van ver afkomen omdat men koets nogal kraakt en piept. De meeste gaan dan aan de kant staan kijken want bij ons zie je niet zo vaak menners. Als er geen honden of kleine kindjes bij zijn, zal ik meestal terug aandraven.

Andere paarden (ohz) ga ik ook voor stappen. Komens ze langs acher, zijn ze me al snel voorbij en heb ik mijn handen vol met mijn eigen pony. Kom ik ze in de tegengestelde richting tegen, rustig elkaar in stap passeren. Eigenlijk kom ik heel zelden andere paarden tegen :-)

Zo doe ik het inderdaad ook :) Kom alleen weinig andere paarden tegen :+

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:33

Maisie schreef:
@ jouke_h ik gok op de startkaart voor haar bijrijdpaard.

klopt :j

heb al in december mijn SGMW startkaart bij DBR aangevraagd, maar die mensen daar zijn niet zo snel...

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:36

Ahhh zitmuts wedstrijden ;) Nah grapje!! leuk zeg!! Gewoon in de B ging je beginnen toch??

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:47

ach als jij dat zo zien wilt;)

jammer genoeg gewoon in de B ja, 2 mei maak ik mijn debuut in maasdijk.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:49

Ik kan onder het zadel wel prima in de bak rijden met iemand die aangespannen aan het rijden is, maar als er op een niet al te breed (fiets-)pad een aanspanning me tegemoet komt heeft mijn paard er ook moeite mee, dat komt blijkbaar toch soort eng over...
Terwijl ze er zelf dus ook voor loopt, maar goed, dan zien ze die wagen niet... :+

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:54

Kreeg ik namelijk altijd te horen van diegene bij wie ik groomde. Heb je weer zon zitmutswedstrijd... en ondertussen zelf wel heel blij zijn dat zijn ponies onder het zadel gereden worden maar goed. Is ook wel lekker om gewoon bij het begin te beginnen. Dan heb je een goede basis om door te stromen denk ik dan

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:57

ach et is jammer dat ik niet ff 1 winst in de L gereden heb anders mocht ik gewoon lekker L rijden.
ik denk dat ik namelijk meer moeite met een B proef heb dan een L of hoger daar het niveau van het paard en mij samen wel wat hoger licht.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:00

Ik passeer ook altijd in stap. Meestal roep ik ook vriendelijk nog even naar voren "Pardon, mag ik passeren?" en dan wacht ik ook nog keurig op antwoord.tis me nog nooit gebeurd dat iemand NEE zei, dus tis meer voor de vorm en als ik er dan voorbij rij "dankuwel"
man, wat ben ik beleefd op de wagen...

Hoe doen jullie dat eigenlijk met kleine kindjes? Die dan vragen "mag ik het paardje aaien?"
Ik sta het zelf vrijwel nooit toe, tenzij ik er toevallig al naast sta. Sun is niet zo vriendelijk dan, en wil nog wel eens ongedurig met zn voorbeen maaien of eens kijken of kindervingertjes ook naar wortel smaken.

Groetjes, Lacuna

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:03

Van mij mogen ze best even aaien, moeten ze het wél netjes vragen :) En als ik er klaar mee ben (of zie dat de pony er klaar mee is) dan zeg ik vriendelijk dat ik weer verder ga :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:50

Aaien hangt van de situatie af.

Op een rustig weggetje, pony heeft een rustig dag, en een beperkt aantal kinderen (geen grote groepen), dan mag het.

Grappige anekdote: afgelopen winter, met de sneeuw was ik met de pon in het bos. Uit een zijpad komt een gezin waarvan een meisje met slee en al omgaat. Ze roept heel hard en boos tegen haar mama :"Ik had toch gezegd niet lopen" (Zo op een grote mensen toon) en begon toen vreselijk te huilen. Toen ik zie dat zij de pony mocht aaien waren de traantjes volledig weg.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:04

Ik had zondag een man die mij wilde inhalen met de auto (op een dijk, waarbij je in de bocht niet kon zien of er aankomend verkeer aan kwam) ik ben dus in het midden gaan rijden, die auto, gaf steeds gas en ging dan bot remmen achter me kar en te lopen vloeken uit het raam, ik ga niet aan de kant, mooi niet, met aan de andere kant het kanaal. uiteindelijk ging ik netjes aan de kant en scheurde hard langs, toen heb ik mijn zweep gebruikt op zijn auto :P Was zo pist!

Vandaag kinderlesje gegeven, we gingen gymnastieke op rivaldo, meisje deed zo haar best dat toen ze haar voeten moest aanraken 9met haar rechter hand, linker voet) dat ze voorover rolde en op zijn nek kwam te hangen, ik heb geprobeerd haar terug te duwen, maar op de een of andere manier niet gelukt, toen zei ik, ik ben bang dat je toch echt moet zandhappen, arm kind,, maar we lagen echt in een deuk :P :P

Rivaldo is ook geholpen aan zijn tandjes, wat haakjes en zijn nu mooi gedaan. Hopelijk helpt het wat :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:37