[AR] [HK] "in een rijtuigie...."

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Re: [HK] "in een rijtuigie...."

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:02

Wij hebben op woensdagavond menavond in de bak. De baas probeert wel elke dag te mennen en die weet ook dat ik het niet erg vind dat als ik ohz bezig ben als hij dan gaat rijden. Bij anderen is hij daar erg voorzichtig mee.Het is dan weer niet zo dat hij gaat mennen als er meerdere aan het rijden zijn maar niemand heeft er echt problemen mee. Meesten vinden het wel leuk. Ohz en aangespannen naar buiten doen we meestal niet want niet iedereen kan het volhouden om lange stukken te draven e.d.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:46

ik mag gelukkig altijd in de bak rijden met de wagen, ik doe et alleen niet als iemand les heeft.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:47

Ik rij meestal buiten. Af en toe een rondje in de bak, maar niet als er iemand aan het rijden is :n

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:47

is wel makkelijk kan je tenminste in de winter ook door mennen !!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:49

Junkieee schreef:
is wel makkelijk kan je tenminste in de winter ook door mennen !!

Wat bedoel je hier mee?
Wanneer zou je de winter niet door kunnen mennen dan?

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:50

als er sneeuw op de weg ligt bedoel ik deze winter was het behoorlijk glad, dat lijkt me niet prettig met je ijzertjes de weg op !!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:51

Junkieee schreef:
als er sneeuw op de weg ligt bedoel ik deze winter was het behoorlijk glad, dat lijkt me niet prettig met je ijzertjes de weg op !!

Ijzertjes op de weg? Niet alle paarden/ponys staan op ijzers hoor :n mijn merrie loopt met gemak 15 km zonder ijzers op het asfalt :) geen enkel probleem :D
Inderdaad, met sneeuw kan je de weg niet op, daar heb je gelijk in :) maar zat andere dingen te doen hoor :D

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:52

Voor de zomer kunnen we weer in de buitenbak rijden als deze goed wordt onderhouden. Zitten nogal wat gaten in van paarden die naar china toe willen. Verder mogen we dan ook nog gebruik maken van een menweitje 50m verderop. In de winter is het echt passen en meten. Is ook altijd dat jonge beesten in de winter beleerd moeten worden en niemand naar buiten wil/kan. Ben blij dat het 's avonds weer langer licht is!!

Vanavond een rondje mennen met 2 span. Zaterdag ook al gedaan alleen toen liep er eentje niet zo lekker. Iig niet op de verharde weg. Scheelde dat hij aan de rechterkant liep, zo kon hij in de berm lopen straks langs de bomen en de sloten op maar hij hoefde niet op het asfalt.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:53

Evelli schreef:
Junkieee schreef:

Ijzertjes op de weg? Niet alle paarden/ponys staan op ijzers hoor :n mijn merrie loopt met gemak 15 km zonder ijzers op het asfalt :) geen enkel probleem :D
Inderdaad, met sneeuw kan je de weg niet op, daar heb je gelijk in :) maar zat andere dingen te doen hoor :D

ja klopt maar als je echt wilt trainen dan is het altijd makkelijk als je dan in de binnebak veder kan trainen. op die manier

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:56

Veder? Verder bedoel je denk ik?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:56

En dat wordt je zooo zat die binnenbak ;) ik iig wel. Buitenbak is zoveel meer te zien.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:57

@ Napie mag je trouwens met een kilometerteller rijden tijdens de mendurance??

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:58

ja deze winter was het wel een beetje drama maar normaal hebben we nooit zo veel sneeuw en kan ik toch meestal wel redelijk doortrainen in de winter.

Heb zaterdag dressuur en vaardigheid wedstrijd met beide pony's ben erg benieuwd hoe het zal gaan. Ook met de nieuwe spoorbreedte in de vaardigheid.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:51

jouke_h schreef:
@ Napie mag je trouwens met een kilometerteller rijden tijdens de mendurance??

Ja hoor, heb ik ook. Alleen doe ik er niet heel veel mee. Je kilometerteller meet je gemiddelde snelheid terwijl je rijd, en niet de tijd die je stilstaat (dus PA, groomen, oversteken) dus je snelheid is op je teller altijd hoger als in werkelijkheid. Daarbij wordt de afstand in het veld aangegeven en ga ik uit van hun uitgerekende afstand, soms heb ik meer km op mijn teller, soms meer. Ik neem altijd een schemaatje mee met tijden. Die kan je heel makkelijk uit rekenen op de endurancecalculator op http://www.bluebalance.nl (kopje service)
Starttijd invullen en het aantal km (staat in vraagprogramma) hartstikke makkelijk

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 12:20

Ik heb geen ervaring met mennen in de bak, lijkt me voor een keer in de winter vooral als je geen kant op kan wel handig maar het lijkt me ook wel erg saai :o En deze winter was wel extreem maar het langste dat we niet konden mennen was 3 weken, dus dat gaat eigenlijk nog wel. Vond het wel heerlijk dat de pony's zoveel op de wei konden omdat alles zo bevroren was. Hebben ze toch lekker hun beweging. Maar eerlijk gezegd vond ik het ook wel errrug koud op de kar zeg, je moet je echt wel goed in een deken wikkelen wil je het een uurtje vol kunnen houden met vorst en wind.

Ben weer helemaal blij,vandaag weer onze wekelijkse voor de wagen dag gehad met Alwyn en hulp van groom Tamara. Ging alweer beter dan de vorige keer. Zo leuk, hij gaat echt elke keer vooruit. Hij liep lekkerder door, trok nu echt vlot de wagen en Tamara heeft zeg maar 60% van de rit achterop gestaan. Alleen bij het van het erf afstappen en naar / bij de kruispunten is ze eraf gegaan. Nog paar auto's tegengekomen, knetterende brommer en ronkende motor, Alwyn vertrekt geen spier. We zijn maar 30 minuten weggeweest hoor, maar goed, het gaat nu vooral nog om het idee he :+ Denk dat we volgende keer een wat groter rondje nemen (net nog een woonerfje extra ;) ) en dan ook een stukje draf gaan proberen. Er zijn nu foto's gemaakt van de hele combinatie, ben heel benieuwd hoe dat er nu uitziet 8-)

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:41

wat leuk VHU dat je mannetje het zo goed doet!
je gaat harder dan ik met moby haha.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:50

Knappe alwyn wat doet hij het goed!

Ik mag ook altijd in de bak (had eigelijk verwacht dat hier moeilijk over gedaan zal worden) maar iedereen vind het leuk.. Als er iemand rijd dan vraag ik of ik erbij mag, zo niet wacht ik even of rijd ik eventjes los op het erf.
Maar ik rijd liever niet in de bak :P.. wordt ik zo duizelig van :P

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:25

Ik men bijna altijd buiten op straat en soms gewoon in de wei gaat prima, bak heb ik niet. Ik men ook altijd alleen of met een uk van 6, met tweespan wil ik wel iemand mee hebben.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:15

vandaag ben ik dus voor het eerst met mijn shet aan de slag geweest, hij heeft een band gesleept door de buitenbak,
het ging echt super hij doet het alsof hij nooit anders heeft gedaan !!
ik ben echt super trots :D

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:16

Ik men op de weide, ook als ik les heb. Maar het liefst ga ik buiten rondje bos doen. Voordeel dat ik in mijn rondje bos ook een klein vlak veldje tegen kom. Daar houden we dan een 15tal minuten dressuurtraining.

WHOEHOE, men nieuwe tweewieler is besteld. Juni wordt hij geleverd

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:30

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 21:52

Wat hou je ze mooi in galop. Dat lukt mij nooit zo goed. Of 1 valt steeds in draf

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:10

Nog even met 2 span op pad geweest. Hadden lekker de gang erin. Geen kreupele ponie meer en het was lekker uit waaien. Halverwege gewisseld en ja hoor tuurlijk als ik aan het rijden ben gebeurd er weer wat. Panieksluiting van het Tstukje afgebroken. rechterponie liep dus los aan de voorkant. Ben blij dat hij dat niet helemaal door had want ik wilde niet midden op een grote weg stilstaan waar iedereen als een debiel de bocht om komt zeilen. Tierap eraan na veel moeite, stap weg ding geknapt. Volgende oprit dan maar. Veter er aan, ging een stuk makkelijker, en die bleef gelukkig wel zitten. Dan ben je blij dat je met zijn 2en bent!!!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:28

:wave:
Napie schreef:
Rijpaarden en mennen gaat schijnbaar niet samen.

Pff, práát me er niet van!! Wij rijden in de winter 2x per week aangespannen op de manege, buiten de lestijden om. De bak is dan vrij voor verenigingsleden, menners én ruiters. Nou, we hebben behoorlijk wat 'vrienden' gemaakt afgelopen winter. Tsjonge wat een zeikerds, die gingen rustig een uur staan wachten of vluchtten snel naar de andere bak als wij aan het rijden waren. Nou hadden we wel elke keer dezelfde tijd, dus op een gegeven moment kwamen er mensen gewoon al voor of na die tijd.
Een enkeling probeerde het, maar had ondertussen al zoveel stress op zn paard overgebracht dat die alsnog de andere bak koos.
Tsja, ik reed er gewoon bij met Viva, boeiend. Na 2x was ze totaal gewend. Krijg je te horen 'jaaah dat lukt mij echt niet met mijn bloedpaard' :7 Wat nou bloedpaard, mijn Ferro x Krack C lukt et toch ook?! Tsjongejonge! :Y)

*zo, frustraties van de winter er weer uit _O- Op naar de zomer, lekker thuis rijden zonder gezeik *

Ik zal vant weekend eens met Charmer naar de zandpaden, dit keer maar voor de kar ipv oh zadel denk ik. Moet toch eens kijken hoe zn conditie is ondertussen...

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:29

Jeetje, dan ben je inderdaad wel blij dat je met z'n tweeën bent.
Moby heb ik vandaag even grondwerk meegedaan. Ik vind dat ze zo langzamerhand toch wel aan het afvallen is, gister ben ik met haar weer naar buiten geweest, die pony is echt maar van weinig dingen onder de indruk, hihi ik vind dat zo vreemd!
Misty en magic ook aan de lange lijnen gedressuurd, is ook w goed voor mijn lichaam, dus dan sla ik 2 vliegen in 1 klap :+

Jippie mijn startkaart is binnen :):)