[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:52

Paardjes lekker in de wei

Afbeelding

Afbeelding

Vanmiddag beide knullies voor de kar geknoopt. Ging redelijk. Ben heel benieuwd of we de komende tijd nog iets kunnen. Als ik de weersvoorspelling moet geloven, komt (en blijft) er heel veel sneeuw.

O ja, een foto van zijn nieuwe schoen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tine10 op 15-12-10 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 19:55

Heb je je coupon al gekregen?
Las je berichtje te laat dus heb niet de groetjes gedaan.

We hebben gisteren vaardigheid geoefend. Ging super, alleen veale sprong een paar keer aan in gallop.

Ik heb nu pas in het nieuwe jaar weer les. Volgende week is E jarig en dan die week is er geen les

Leuke foto's hoor

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:57

Nee, heb Alex nog niet weer gezien, iedere keer is er op donderdag flinke sneeuw en dan komen ze dus niet. Maar bij knhs staat de teller al wel op M + 1, dus is in ieder geval goed verwerkt.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 19:59

Ik had hem gisteren willen vragen, anders kan ik hem beter de 9e meenemen, maar ik zie hem nu pas 4 januari weer. Of ik moet snel heen en weer rijden dinsdag

Ik zal mijn standen ook even checken. edit klopt ook :-)

Iemand trouwens nog een tip om een paard vast te zetten?

Ik had veale gisteren met een paardenknoop vast gezet maar hij heeft zich tot 4 keer toe los weten te krijgen.
Ook toen iemand anders hem vast had gezet. Hij heeft dit nig nooit gedaan en doet het niet in de trailer.

Ik wist wel dat hij veters los kon maken, maar nu hij dit kan durf ik hem niet alleen te laten

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:42

Laura gefeliciteerd.

Leuke fotos hierboven.

VHU: kan je nog wachten tot morgen ? volgens mij ben je er helemaal vol van. :D

Sneeuw beslag, Buck heeft rubbertjes. Maar hier licht nu geen sneeuw. regent hier.

Lizzje..
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:54

@ tallechie: Ik heb ook zo'n grappenmaker, mijn twenter ruin. Hij staat nu alleen bij het bekappen of een hele enkele keer poetsen vast. Maar als hij straks wat moet gaan doen en ik er bij weg moet gaan lopen krijgt hij een touw met 2 klipjes (1 gewoon klipje en 1 paniekhaak) die om de balk/plank/ring geslagen word en dan weer vast aan zijn halster. 2 klipjes onder z'n neus kan hij (als het goed is :+ ) niet zelf los maken.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:02

Op de was=/poetsplaats, maar ook in de trailer staan ze hier aan een touw, met aan ene kant musketon en aan andere kant paniekhaak. Alleen bij de vereniging gebruik ik de paardenknoop en die schiet nog wel eens los. Maar die sukkel (Rembrand heb ik het over) blijft gelukkig altijd braaf staan <3

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 21:03

Dat is misschien wel een idee, maar zal dat bij Veale niet te kort zijn?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:57

tine, dat is inderdaad hetzelfde sneeuwbeslag als een paard bij ons op stal.
De hoefsmid bij ons vind het een super uitvinding, omdat de ring continu als het paard loopt beweegt.
En daardoor de sneeuw los komt.
Met gewone zooltjes schijn je op den duur alsnog klonten te krijgen.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:59

Met mijne niet hoor Kim. Buck heeft blauwe zooltjes.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 22:26

Heb met veale tot nu toe nog geen last van klonten. Hij staat in de paddock.

Zat ik op eurosport paardrijden te kijken komt vriendlief thuis gaat die voetbal kijken :-(

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 22:36

Leuke vriendjes hebben jullie.
VHU veel plezier morgen spannend.
Tine lekker paardjes buiten
Hier ligt sneeuw maar niet genoeg om te sleeen dus vandaag even droog gemend met Chicko.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 22:37

Ik vind voetbal helemaal niet erg om te kijken, ik heb zelf ook gevoetbald, alleen als ik moet kiezen tussen paardensport en voetbal weet ik het wel. Maar helaas denkt vriendlief er anders over.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:51

Net terug van mijn werk en ik lees over vriendjes die cakes met hints negeren (zou die van mij ook doen :+ ) en die voetbal opzetten terwijl je naar paardensport zit te kijken (zou die van mij ook doen }> ). Maar FC UTrecht houdt zich goed staande tegen Liverpool, vind dat toch ook wel gezellig hoor om naar te kijken :o

Citaat:
VHU: kan je nog wachten tot morgen ? volgens mij ben je er helemaal vol van.

Ik vind Rizanta zo'n enorm cadeau echt niet te geloven. Ze komt morgen....pffff wat spannend! En wat ongelovelijk fijn dat het kerstvakantie is, kan ik vaak naar haar toegaan.

Vandaag wel iets heel vervelends, tenminste, hoop dat het niet vervelend wordt. Snuit had bij vorige keer hoefsmid in zijn linkerachtervoet een beetje white line disease, smid dacht dat hij alles eruit gesneden had. Nu zit er toch nog wat en...dikke zjips, ook linksvoor -O- nu wilde ik hem zowiezo van de ijzers afhalen, dus dat komt dan net weer goed uit. Hij heeft geprobeerd er zoveel mogelijk uit te snijden, maar niet alles is eruit :n ... bah vind het echt niet fijn. Alwyn en Freddy staan er trouwens dus ook weer netjes op. Alwyn heeft echt keiharde hoeven, zei hoefsmid ook weer. Hoop dat ik Snuit ook richting harde hoef kan krijgen zodat hij misschien wel goed zonder ijzertjes kan, zou wel beter voor hem zijn dus. Maar als je hier ment moet je zoveel over de weg, dan is dat bijna niet te doen, denk ik dan. Aan de andere kant Simmie liep ook zonder ijzers en Alwyn dus ook...en het voorhoefje van Snuit dat zo zacht was is stuk harder geworden...
Ondertussen natuurlijk al de meest vreselijke verhalen gelezen over white line disease/witte lijne ziekte ;( maar we hopen maar dat de hoefsmid gelijk krijgt. Volgens hem was het heel goed mogelijk dat het straks helemaal weggesneden kon worden, lekker op blote voeten, ging helemaal goedkomen zei hij....maar ik maak me dus gewoon ongerust.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 16-12-10 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:00

Iemand ervaring met white line disease trouwens? Ik zie topics waarbij gezegd wordt dat Dactarin (=mensenmiddel tegen nagelschimmels) helpt, honing, Imaverol en Hoof & Sole :? Dennis misschien heb jij vanuit je hoefsmid-ervaring hier ervaring / ideeen over?
Als het aan mij ligt smeer ik alles tegelijk eronder :(

Trouwens, wat een simpel en doeltreffend systeem zeg, zo'n ring :)*

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:20

Tine: ik had echt een heel ander idee in mijn hoofd hoe dat eruit ziet maar nu snap ik de oplossing, lijkt me heel handig

Happytime: oei lief bedoelt maar snap je punt

Buckje: leuke foto van lizz :D

VHU: NOG 1 NACHTJE :D :D :D ik weet niet precies wat dat is in de hoeven, wel is van gehoord maar weet het even niet te plaatsen.

Vandaag kerststukje voor op stal gemaakt, wil hem alleen nog even afspuiten met wat gouden glitter spray. Van de week die voor in huis maken en misschien wel nog een voor kado voor de ouders van mijn vriend hihi..

Vanavond de paardjes lekker laten rennen en ze waren zo fris :D Ook in stal hadden ze beide tegelijk een knuffelaanval. Normaal is het er altijd wel een maar nu waren ze samen zo zoetjes <3

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:21

oh ja wij hebben voor de kids die bij mij lessen ook een leuke pony gevonden (zelf nog niet gezien, maar wel van mp) Hij is vandaag aangekomen en denk dat ze vrijdag al gelijk willen lessen op haar :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:30

Knuffelpony's zijn gezellig he, leuk dat die meiden een pony hebben gevonden!
White line disease is een soort schimmel die dus 'in' de witte lijn kruipt en als het fout gaat krijg je een losse wand. De enige manier eigenlijk om het te bestrijden is het aangetaste stuk weg te halen. Maar dat kan maar tot bepaalde hoogte natuurlijk, letterlijk en figuurlijk. Meer info staat o.a. (met vreselijk foto's |( ) op www.hoofcare.nl maar volgens mijn hoefsmid had hij het maar heel weinig en moest ik me niet bezorgd maken (maar dat doe ik natuurlijk wel).

Nu schijnen verschillende middelen te helpen tegen die schimmel (daktarin, honing, imaverol en hoof & sool). En anderen zeggen dat niets helpt alleen het wegsnijden. Sommigen zeggen juist geen ijzers anderen juist wel...

Zou er graag wat aan willen doen....

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:51

Ik vind Marco Krul echt een aanrader :j
http://www.marcokrul.nl

Alleen geen idee of hij tegenwoordig nog te bereiken is. Weinig ervaring met WLD, weet wel dat mijn eigen bekapper blijkbaar WLD opgelost had door de wand extreem kort te vijlen, zodat deze niet loskomen kon. Paard liep er niet eens gevoelig door.. maargoed, hij valt wel onder natuurlijk bekappen en komt niet in R'dam.

Oh, en mijn vriend had 'n klap voor z'n kop kunnen krijgen als hij naar voetbal zou zappen onder mijn programma :')

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:01

Met alle respect met hoefsmeden die zeggen dat ijzers nooit een optie zijn heb ik dus niets :n de pony's moeten hier als ik ze hier men altijd over het asfalt (echt, ik heb GEEN alternatief) met alle risico's van dien (niet alleen slijtage, maar ook glas, grint, etc) en ik streef er toch wel naar dat ik als ik dat wil mijn poowns op ijzers kan zetten. Ik heb ook ervaring met hoefschoenen, maar vind ik niet ideaal. Ik heb nog nooit hoefschoenen gezien die ik en makkelijk vastzet en goed op de hoef blijven, geen wondjes veroorzaken etc. Zou als het niet anders kan dat als alternatief wel doen want tja, dan kan je niet anders, maar een hoefsmid die dus als uitgangspunt heeft geen ijzers daar kan ik, met wat ik met mijn pony's doe in mijn omstandigheden dus niets mee :o Die discussie wil ik helemaal niet in. Als het zonder kan, doe ik het, maar als het te snel slijt of als ik mendurance ga trainen (hier, niet op de Veluwe, Drenthe, Friesland of wat dan ook) heb ik ze echt nodig, die ijzers.

Sorry voor de wellicht felle reactie maar heel veel mensen die niet in de Randstad wonen snappen niet dat wij hier gewoon echte asfaltvreters zijn (ik wou dat het anders was, maar dat gaat gewoon niet anders).

Wandjes zijn nu niet los hoor, het is beginnend / in een heel pril stadium (gelukkig maar :o ). Alles is zoveel mogelijk weggevijld, maar als er zit nog wel wat. En dat moet weg vind ik dan, wellicht dat ik dat kan bevorderen met 'iets'.

Ik heb een prima hoefsmid, maar ik ben op zoek naar mogelijkheden om mijn pony iets te helpen in het bestrijden van die white line disease.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:33

@VHU: ik begrijp je helemaal hoor over ijzers. Denk hier precies hetzelfde. Ik moet hier ook voornamelijk over asfalt. In ieder geval met de kar erachter. Onder het zadel kan ik nog door de berm, maar dat past niet met kar erachter (want zeer schuine wanden van sloten)
Ik heb ze ook liefst bloot, maar ja, bij Rembrand kan dat gewoon niet meer. Dan houdt hij geen hoeven over en is hij dus stokkreupel. Is niet anders. Daaromben ik dus ook erg blij met die rubber ringen. Ik heb geen ervaring met WLD, dus kan je geen tips geven. Maar als je een goede smid heeft die zegt je geen zorgen te maken, zou ik maar proberen dat niet te doen.

@Laura: laten ze pony wel even wennen aan zijn nieuwe adres? Kan veel stress geven, zo'n verhuizing. Hoeft niet, maar dat kun je moeilijk beoordelen als je pony nog niet kent. Ene paard uit zich meer dan andere.

Straks even mannen longeren en dan op zoek naar een degelijke slee. Heb nu wel zo'n plastic geval, maar die kan ik niet achter een paard doen. Ze geven hier 10 cm op, dus dan wil ik het toch maar eens gaan proberen. Geen idee of het gaat lukken hoor, maar goed, we zien wel.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:48

vhu, ik weet niet eens wat witte lijn disease is... Dus ik kan je helaas niet helpen..

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:54

Goedemorgen :)

Ik heb hun nog niet gesproken dus weet niet in hoevere ze al met haar bezig zijn geweest.
Ik ga vrijdag les geven en dit kan ook in de vorm zijn van hoe onderhoud je je eigen paard want meisjes zijn nog maar 8 en 11 jaar en ouders weten er niet heel veel vanaf, gelukkig wel agrarisch gerichten mensen dus met een beetje hulp moet dat helemaal goed komen.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:00

morgen :)
@VHU ; :):) :):) :):) ik duim voor je opdracht, en ik duim voor een veilige happy aankomst van Rizanta in het prachtige ''omgeving van Breda'' gebied! :)

Heb niet hele cake zelf op gegeten, voel me wel beetje ^)... zucht..

ik ga maar vertrekken naar stage, heb vergadering vandaag, en m'n begeleider is net terug van vakantie en en en .. dus dat wordt of een complete ramp, of het valt wel mee xD

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:11

@VHU: WLD. Wat zegt je hoefsmid over de middeltjes die je hierboven hebt genoemd? En/of je DA? Ik bedoel, het is iets dat je samen met (in dit geval)je hoefsmid aan het behandelen bent en dan is het wellicht zeer verstandig om ook in overleg met je smid middeltjes wel of niet te proberen.
Wil je nou echt iets smeren, maar vind je smid dat (nog) niet nodig, dan zou ik kiezen voor teatree met honing, omdat je bij de chemische middeltjes veel meer risico loopt op vervuiling van het paardenlijfje.
(ik wil hiermee niet zeggen dat je geen medicijnen mag gebruiken, maar als je daar dan voor kiest overleg dat dan met je behandelend DA/hoefsmid. Niet zomaar een, maar iemand die het paard ook kent en het probleem gezien heeft)

@tine. Hoe knoop jij je paardenknoop dan? of pakt ie gewoon het uiteinde vast en trekt hij daaraan?
Als mijn bijrijdpaard weer zo'n bui heeft, dan leggen we de knoop onderaan het halster. Dus touw vanaf het halster om de paal en dan terug naar het halster en daar onder om dat stukje tussen neus- en kaakriem vastknopen met een veiligheidsknoop. Dan kan hij er namelijk zelf niet bij.
Nadeel: als er dan paniek uitbreekt en je moet m losmaken moet je wel heel dicht naast het paard komen en dus goed uitkijken voor overenthousiaste voorbenen.

Verder zie ik mooie paardenfoto's en foto's van een handige schoen.
Is het aftellen van VHU nu klaar en komt Rizanta vandaag
Hebben de kids van laura (uhh...) een leuke pony
lees ik over heerlijke brownie-cake-met-decor waar voorbij gelopen wordt
en over een paardensportprogramma wat spontaan een voetbalprogramma werd (ben ik blij dat de mijne daar niets mee heeft. Mja, laat ik niet te hard juichen, hij houdt van autosport... :+ )
En knappe Wien loopt met het tuigje alsof ze niet beter weet! Tja, wat had je dan verwacht met zo'n fijne voorbereiding? ;)

Mijn twee jongens hadden ruzie maandag ;( Geloof dat ze het inmiddels wel redelijk bijgelegd hebben, maar ze hadden het echt even niet naar hun zin. Nog geen echt geschreeuw of gewonden, maar het was absoluut geen spelletje meer.
Storm verveelt zich ook verschrikkelijk. Ik doe nog heel erg voorzichtig met hem, 2x per week een hele korte sessie lange lijnen, buiten wandelen, mee naast de wagen met Sunny of 5 minuten grondwerk, maar het is voor tussen zn oortjes gewoon niet genoeg. Daar is hij echt toe aan meer werk. *zucht* en hij wordt er heel erg vervelend/opdringerig van.

Hier zelf ook nog steeds niet in orde, dus dat speelt ook nog mee. Storm is daar ook heel erg gevoelig op, en omdat hij momenteel als laagste in rang staat probeert hij nu vrij sterk om dan in elk geval nog boven mij te komen staan. Niet dat m dat nou erg lukt (hihi, ik heb met Sun al genoeg ervaring op kunnen doen) maar het is wel heel erg vermoeiend. Voor mij, maar natuurlijk ook voor hem. Pfff... heeft er iemand nog een potje gezondheid en vrolijkheid in de kast staan wat ik misschien kan lenen? De mijne zijn blijkbaar helemaal leeg ;(

Groetjes, Lacuna