[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:04

@Baudyh: oh, wat een opluchting _/-\o_ . Hopelijk is het vruchtje er ook nog.

@Biancao: hartstikke mooi, weer. Lijkt me zo heerlijk om te doen; toch maar eens kijken voor een creatieve cursus; hahaha, je inspireert me en de verhalen van vhu, natuurlijk.

Mooie dag voor jullie allemaal :* <3

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:09

Baudyh...wat een heerlijk nieuws !! rustig rijden..en dan zijn ze vanmiddag weer lekker thuis !!
Gelukkig zet de verbetering door bij het veulen !! Supergoed nieuws !!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:32

Baudy wat een fijn nieuws!!!! Hopelijk is ze nog wel drachtig. Moeilijk als ze zo gevoelig zijn.
Bianca weer prachtig

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:46

Gelukkig baudyh!
Ik ben een beetje brak. Gisteravond naar Burgum gereden en de hele avond les meegekeken. Nabespreken en om 1 uur thuis. 6 uur ging het wekkertje weer :z

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 13:26

Pffff wat een opluchting *\o/* Baudyh! Idd hopen dat het er nog zit bij de merrie maar dat is van later zorg en het is nog vroeg in het jaar :j
MM wat vervelend voor je heel veel sterkte :(:) waardeloos in het ziekenhuis kan ik ook echt niet slapen maar ja je zult op een gegeven moment wel 'moeten'...
Prachtige werken van Biancacoo _/-\o_ vind die op de muur/planken ook zo leuk!
Ips beetje gaar, ja dat begrijp ik :j

Hier gaat het klussen goed, ben er best trots op hoe mooi het wordt :) gedoe met financiering met eigen bank (niet het bedrag maar hoe ze het doen) ben er helemaal klaar mee, we vragen nu maar onafhankelijk advies. Als ze van hun klanten afwillen dan gebeurt dat maar }:)

De endurance van zondag rit omgezet naar korte klasse I. Het is te druk in mijn hoofd en voel me niet fit. Dus korte afstand en rustig te rijden omdat Ollie al bijna 2 weken vrijwel niets heeft gedaan en vooral gewoon proberen te genieten van de mooie route.

Ipsilonka

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:41

Ik zit altijd ook nog op een fjordenforum. Was iemand die zijn 5 jarige merrie een veulen zou krijgen. Super zorgzaam type, echt een paardenmens. Zijn eerste (fok)merrie, daarvoor altijd bij iemand geholpen.
Is ze gisteren samen met het veulen overleden. Zo in en in triest voor diegene :(

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:08

Vhu, Wat fijn dat het klussen zo mooi word !! lekker gevoel geeft dat, en verstandig besluit om even korte route te rijden met de endurance ! komt vast goed.

Ips...wat een triest nieuws van de fjord.....en ook voor de eigenaar...geen woorden voor... |(

Ben ook voor iemand's verjaardag nog een werkje aan het maken..is mega spannend...haha..
volgens mij word't wel wat..haha...maar...altijd afwachten..

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:34

@Ips: oh, wat verschrikkelijk |( |( |(

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:01

@ Baudy, wat fijn goed nieuws *\o/* , hopelijk heeft de merrie er geen schade van ondervonden...
@ Ips, wat een verschrikkelijk nieuws -O-
@ Biancacoo, wat een mooie werken weer...en ik ben benieuwd naar het verjaardagsprojectje :j
@ MagicM, Beterschap, niets is beter dan je eigen bed...zo waardeloos slapen in een zoekenhuis :(
@ VHU, ik vind het écht belachelijk dat je bij je eigen bank tegenwoordig moet betalen voor advies -:(- .wij moeten binnenkort ook de rente verlengen....ben benieuwd...... :$

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:09

Ik zit op een krukje bij de wei. Merrie ziet er nog best goed uit. Veulen bokt en rent heerlijk in de wei. Kan niet uitleggen hoe blij je daarvan word.

Dat is heel erg ips. Fokken is geweldig als alles goed gaat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:55

Pfff wat erg Ips, er kan zoveel misgaan met fokken ... vorig jaar mijn staleigenaar, zo blij met een prachtig veulentje en twee dagen later was het overleden. Zo in en in triest. Dat de merrie dan ook nog het leven laat is wel heel erg.... wij hebben vroeger af en toe een veulentje gehad bij onze shetlanders maar toch ook een keer een dood veulentje gehad. Gelukkig nooit de merrie moeten laten gaan.
Zo zie je maar weer hoe mooi het is als het goed gaat en als het veulentje om je heen springt. Wat geweldig Baudyh :D

@Ollie1 bij verlengen hoef je niet te betalen, maar bij verhuizen (en daardoor dus andere / aanvullende / ... hypotheek) dus wel. Ik vind dat dus echt belachelijk en ben het ook niet van plan te doen. Bij andere bank OK en voor advies door andere bank of door wie dan ook, kan ik me alles bij voorstellen maar bij je eigen bank waar je al jaren een poot wordt uitgedraaid (want zo is het kan er niets anders van maken in ons geval) geen haar op mijn hoofd die daarover denkt _-:(

Net lekker bij de pony's geweest. Staarten gewassen en uitgebreid getrut. Staart van Ber is eindelijk ook eens mooi wit <3 lekker stront rapen in de zon. Dan is het leven toch maar mooi!

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:47

@VHU, vreemd een paar maanden geleden nodigde de bank ons uit voor een adviesgesprek inzak kapitaalverzekeringen en daar moest toch voor betaald worden...Ik heb even bedankt!
@ Baudy, dat kan ik me voorstellen, fijn dat de merrie niet erg 'geleden' heeft.

Vandaag beide pony's even gelongeerd...Met Hero ging ik nog even uitstappen langs de weg, bij het omkeren had hij echt zoiets van ' ik wil nog niet naar huis' ...dus toen maar een rondje van 3,5 km uitgestapt :P , gekke pownie...dol op aandacht...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:23

Ollie heeft lekker gewandeld met Hero
VHU heeft ruzie met de bank, maar heeft een prachtige trap gekregen
Baudy geniet van merrie met veulen. Wat een opluchting. Weet je nu ook wat er mis was?
Ips wat vreselijk. Dat lijkt me toch echt je ergste nachtmerrie als fokker. -O-

Vanmiddag heeft zoonlief weer heerlijk getraind met Sam (nadat we eerst soort van ruzie hadden, zo jammer). Ik had wat schrikdingetjes neergezet voor bij de dressuurtraining. Maar ja, pony schrikt niet zo snel. Wel was het lastig om pony zo dicht bij de tonnen te krijgen, dat zoonlief de hoefijzers eraf kon halen en naar de andere ton kon brengen. Dus we hebben toch nog iets om aan te werken. Verder de tonnen ook voor de dressuur gebruikt, werkte super, om vooral rechtsom betere stelling en buiging te krijgen. In de galop ging ze bijna naar de verzameling toe. Mooi om te zien.

Morgen heeft zoonlief sportdag, dus ik dacht laat ik even de zonnebrandcreme klaar zetten, want het wordt mooi weer. Nergens in huis meer een fles te vinden. Maar.... natuurlijk wel bij de paarden in de stal bij de verzorgingsspullen. Hebben jullie dat nu ook? Is toch wel een beetje een afwijking hahaha

Had vandaag nog stukje grote schoonmaak willen doen, maar is er neit van gekomen, was zo moe dat ik zelfs fysio heb afgezegd.

Morgenochtend weer mennen met Sam. Heb er veel zin in. Net even bitje verwisseld. Wil het morgen proberen met trensje, omdat ze toch best heftig reageert op stangetje. Bij Amerigo was dat echt een openbaring, dus we gaan het bij Sam ook maar eens proberen.

Fijne avond verder

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:26

@Ollie1 naja zeg moet niet gekker worden... die had ik nog niet gehoord >;)
@Tine grappig ... had ik vorige week met de traumeel. In hele huis niets meer en jawel in poetsbak nog een halve tube :+

MM ben je ondertussen al weer thuis?

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:22

Had ik ook met de traumeel gel. Staat gewoon op stal.
@tine, het veulen had verstoppings koliek. In de dikke darm. Hoe het komt is eigenlijk een misterieus. Het drinkt melk, eet 3 sprieten hooi en 2 korrels brok. We hebben weleen idee hoe het komt maar dat moet nog blijken of dat zo is. We houden haar super in de gaten. Ze heeft nog 3 dagen antibiotica. Als dat op is en het blijft goed gaan klopt onze theorie niet. Gaat ze achteruit dan wel. Wij denken dat de oorzaak Rhodococcus equi is. Dat is een bacterie die normaal in de luchtpijp zich nesteld en daar abcessen veroorzaakt. Misschien weet je nog dat wij 3 jaar geleden een veulen hebben gehad die dat had. Waarschijnlijk komt het door dat de merrie te weinig antistoffen heeft. Maar daar is niks aan te doen. Het is ook niet elk jaar bij elk veulen.
Toen dit veulen. 1,5 week oud was hoorde ik een soort gesnurk geluid uit haar komen. Toen gelijk de DA erbij en toen is ze gelijk op antibiotica gegaan. Daarna was het weg. Die waten vorige week woensdag op. Daarna was ze goed. Tot afgelopen maandag koliek. Onze DA zegt dat het heel misschien mogelijk is de Rhodococcus bacterie in haar darmen terecht is gekomen. Maar om daar achter te komen moeten we goed observeren. Blijft dus nog wel even spannend.
Maar voor nu is ze vrolijk en poept ze en drinkt goed. Afwachten dus.

Iedereen super bedankt voor het duimen. Pepte me echt op.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:42

Baudy, dank voor je duidelijke verhaal. Als het dat is, is het dan wel zodanig te behandelen dat het ook over gaat? En komt dat dan bij deze moeder weg? Nou, in ieder geval nog een paar spannende dagen voor de boeg dus. We blijven gewoon nog even doorduimen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:57

Het blijft een beetje een misterieuze ziekte. De uitleg is dat het in de grond zit. In het zand bij de ingang van de wei, maar het kan ook in de mest van de merrie zitten. Het is te behandelen en dan gaat het vaak over mits je er op tijd bij bent. Er gaan er ook aan dood. Het vormt meestal abcessen in de luchtwegen en daardoor krijgen ze geen lucht meer. Als behandeling krijgen ze een mix van antibiotica. Die pillen zijn duur.
Dus ik hoop echt dat het niet zo is want het is nu al mega duur. Maar ik denk dat het het wel is omdat ze heel erg jeukt. Dat veulen 3 jaar terug kreeg zoveel medicijnen ( die was al heel ziek toen we erachter kwamen wat het was) dat ze daarna heel erge jeuk kreeg. De DA zei toen dat hij dacht dat het een bijwerking was van de medicijnen. Nu kreeg dit veulen vorige week in ene ook heel erge jeuk. Volgens de DA kan het niet komen van deze Antibiotica dus 1+1 is dan 2.

Wij denken dat het bij de merrie weg komt maar weten dat niet zeker. Daar is ook niet achter te komen. Maar als het in de grond zit waarom krijgen andere veulens het dan niet. Heel moeilijk.
Niet meer fokken met de merrie is een optie , maar ze is een top merrie en de 2 veulens hiervoor hadden nergens last van.
Vorig jaar had ze het kampioens veulen.
Niet simpel allemaal. Maar weer heel veel geleerd en we leren nog steeds bij.

@ Tine heb jij nog steeds Annemarie nijhof als oestheopaat ?

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:49

goedemorgen.
Baudyh...dat is erg heftig....onze buurman is ooit een veulen verloren..die dacht aan een simpel verkoudheidje bij het veulen...later naar de kliniek, bleek dat ze vol zat met abcessen...zij is uiteindelijk gestorven..heeel triest...ik hoop niet dat jullie veulen dit heeft....vreselijk ...ik hoop dat de anti biotica goed aanslaat....en blijf duimen voor een gezond veulen !!
Heb je ze nu ook apart van de andere veulens en merrie's staan ?

Tine, veel succes en plezier met Sam mennen.
Vhu..sterkte met de bank....je trap is wel heeel mooi aan het worden ! _/-\o_

verder...zoon heeft koningsspelen vandaag....hij heeft er helemaal zin in ! dat is wel leuk !

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:54

Goedemorgen.

Baudy: heftig en inderdaad moeilijk wat je dan moet doen. Nee, niet Annemarie. Daar ben ik 2 keer geweest, maar had niet het idee dat het iets deed. Bij de paarden heb ik alleen Kim Commies, fysiotherapeut. Zelf ga ik wel naar een osteopaat, maar zij behandelt geen dieren.

Hier ook Koningsspelen, het gaat mooi weer worden zeggen ze. Nu dikke mist hier.
Nou ik ga weer, moet zo brigadieren en dan lekker mennen. Sam staat al op stal.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:08

Goedemorgen!
Hier geen Koningsspelen maar een huwelijk van mijn nichtje :)

Lijkt logisch verhaal Baudyh... wordt er niet minder lastig van maar wellicht als de symptomen bekend zijn bij jullie dat je er dan direct op kunt reageren en dat dan de uiteindelijke gevolgen bij het veulen kunnen worden beperkt... is het mogelijk preventief (een lagere dosis) AB toe te dienen in een bepaalde periode of zoiets, of alleen bij de merrie?

Hier trouwens toch serieus op zoek naar fijne tweewieler want als ik slecht ben dan kan ik wel mennen en is rijden lastig. Dat merk je dan toch zo de laatste twee weken. Is dan zo jammer dat ik niets met de pony kan ondernemen. Erachter zitten is toch stuk minder belastend dan erop ... wist ik natuurlijk wel maar had al lang niet meer zo'n slechtere periode gehad (nu duurt het nog maar twee weken maar goed weet nog goed dat het ook veel langer kan duren...).

Nou ik ga even naar de HEMA nieuwe panty's kopen. Vandaag maar jurkje aan want het wordt prachtig weer, alleen die benen van mij :P

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 09:32

haha, die benen van jou...vhu...zijn nooit zo wit als die van mij..hahahaha...dat is onmogelijk... _O-
Veel plezier bij de bruiloft ^&+

Ik ben even bij de opening blijven kijken van de koningsspelen op school...leuk om te zien..oranje kids overal..haha..en hoog bezoek !! letterlijk..2 dame's met hoooog haar op het dak van de school..hahahaha..
was leuk.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 10:38

Ik denk dat mijn witte benen ook hoog eindigen in de wedstrijd haha
En vhu toch maar weer op zoek naar tweewieler.

Net heerlijke menles gehad met Samoerai. Wat een brave pony is het toch. In mijn eentje (hulp stond vlakbij hoor) ingespannen en op de kar gestapt. Bij het rijden heb ik nog wel veel te leren. Is toch wel heel anders dan Z/ZZ paard/pony. Maar goed, het ging weer beter dan de vorige keer. Helaas kan ik woensdag pas weer mennen. Jammer, zou iedere dag wel willen ;-)

Nou, ik heb mijn schema voor vandaag maar even omgegooid. Ga zo eerst maar weer naar bed, paar uurtjes slapen, dan brigadieren en dan zien we wel wat we vanmiddag nog kunnen doen.

Fijne dag allemaal en geniet van het prachtige weer.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 11:20

@Tine, oh ok. Ik ben met db nu bij Annemarie geweest. Maar weet nog niet of het werkt. De tijd zal het leren.

De andere 2 merries met veulens zijn er op dit moment niet. Zijn bij de DA voor scannen. Maar als ze er zijn staan ze gewoon naast elkaar. Het is niet besmettelijk. Het ligt hier echt alleen aan de merrie. Die geeft het veulen te weinig antistoffen mee en daardoor heeft dit veulen een te lage weerstand voor deze bacterie. Op dit moment gaat het super met het veulen. Poept goed, drinkt goed, eet lekker brok mee met mama. straks weer lekker in de wei.

Ik ga nu eindelijk eens mijn werk bijwerken. Lig echt mega achter....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:08

Dacht nog misschien anders vanaf volgend jaar veulenbiest opvangen bij andere merries en veulen standaard paar keer aanbieden?

Tine moet veel leren :)) mooi uitgedrukt van je :) toch denk ik omdat je weet hoe een paard met meer africhting aan moet voelen je een groot voordeel hebt. Net als wanneer je onder het zadel meerdere paarden op niveau hebt gereden, dan weet je hoe het voelt en wat goed is, hoe je ernaartoe rijdt en dan gaat het veel sneller dan wanneer je dat nog nooit hebt ervaren.

**benen zijn zorgvuldig opgeborgen in glanspanty** en reservepanty's in de tas :))

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:51

VHU: juist omdat ik met ervaren pony/paard men is het soms wel lastig. Ik denk niet meer bij de dingen na, omdat die dingen voor mij vanzelfsprekend zijn :o Maar goed, ik word mooi even met de neus op de feiten gedrukt. ;-) Heb op fb een filmpje gezet. Ik geniet nog helemaal na. Heerlijk

Baudy: kan best zijn dat het voor jouw paard wel werkt hoor. Maar ik vond het allemaal wat vaag en zweverig. Heb meer met fysiotherapie, maar komt ook omdat ik daar heel goede ervaring mee heb natuurlijk. Heerlijk dat je veulen weer lekker alles doet wat het moet doen.