[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:20

@Jenkins: wat ontzettend zonde, daar zou ik ook ontzettend van balen :(:)

@VHU: toch maar goed dat je het gezegd hebt en fijn van het werk!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:51

@VHU: fijn dat ze begrip hadden. En ik zou nog maar even rustig aan doen vwb kijken naar een ander paard. Laat dit eerst maar even een plek krijgen. Heeft geen haast toch?
@ Jenkins: balen van je tuig.

@ Biancacoo: ik heb ook snel angst helaas. Dat bleek afgelopen weekend bij de wedstrijd wel weer. Terwijl er eigenlijk niets is gebeurd, maar vertrouwen is dan gelijk helemaal weg. Morgen gaat Thabor voor het eerst voor de wagen en de man wil gelijk de weg op (is natuurlijk ook het beste, rechte stukken), en ik schijt nu al bagger. Maar ja, hij zal er toch een keer voor moeten he, kan niet eindeloos banden blijven slepen. Dat gaat namelijk saaigoed.
Mijn grootste angst is water. En laat ik dat hier nu net overal hebben.

Nou, ik ga naar bed, trek het echt neit meer. Zo gruwelijk moe.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 13:24

Maisie schreef:
@ poeltje als je nog eens zo'n pony tegenkomt tussen de 1,30 en 1,35 wil je m dan doorsturen naar mij.

Prima, zal m'n ogen openhouden. Wil je er nog een pony bij? Je andere pony's zijn kleiner toch? :)

@Jenkins: Dat is zonde. Hoop dat er evengoed nog wat geregeld kan worden.

@Tine: Lekker slapen!

Maisie

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:34

@ jenskins balen. Heb ik ook gehad met mn zilco. Bij mij zat mn lamoen wel te krap en ging schuren. Of zit je buitensingel te los?

Whahaha gratis cavia bij een pony. Nee is geen actie van mij zou ook niet in me opkomen. Wel een grappig welshje.

@ poeltje wil graag een grotere voor de marathons en sgmw. Maar dan moet er 1 weg en dat wordt moeilijker.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:49

Hier nog een scheitluis. Enorm bang geworden na een paar klappers met het aller braafste paard wat ik ooit gereden heb.
Heel erg veel kilometers maken is het enige wat helpt. Het heeft bij mij jaren geduurd. Ik durf pas sinds een klein half jaartje met Roos naar buiten (ja, mijn eigen ZZ dressuur lopende brave sulletje).

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:55

Jenkins balen zeg. Hopelijk kunnen ze er nog wat aan doen.
VHU wat fijn dat de deadline verschoven is. Lekker even wandelen inderdaad. enne mijn moeder is al om, nu de rest nog ;-)
Tine komt vast goed. Hij doet het hartstikke goed en het moet toch een keer. Slaap lekker

Ik ga Daan zijn kledingkast opruimen. Mijn vader is aan het sauzen :-) Wordt wel mooi zoals ik het nu kan bekijken. Van het weekend maak ik wel even foto's, dan staan de meubels er ook in

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:05

@ Dennis: met 'naar Roos naar buiten', bedoel je dan alleen of met groom?

Ik ben maar van 1 paard echt een doodsangst, mijn vorige haflinger.(Sander, vandaar de naam Sander_Lotte) Paardje kon zich altijd al goed laten kennen door Rodeo te rijden, maar we waren 2 handen op 1 buik, ik durfde zonder zadel en zonder hoofdstel met hem springen op een open terrein, een heerlijk beest was hij! Maar op een dag heeft hij me eraf gekegeld (had toen een topic geopend en foto's op bokt geplaatst, iedereen stond versteld van de bokkensprongen die hij maakte), ik ben die dag gaan paardrijden en niet meer thuis gekomen. De ziekenwagen is me moeten komen oprapen en heb een week in het ziekenhuis gelegen.
Toen ik een week later, op krukken weliswaar, thuis kwam en ik met Sander in de wei bezig was, draaide ik me even om omdat ik bezoek kreeg. Meisje riep nog "PAS OP!!!" maar toen was het kwaad al geschied, Sander had tegen mijn hoofd gesteigerd. Hij had hoefijzers, dus je kan je voorstellen dat er ook bloed kwam bij kijken...

Nou, ik verzeker je: als je zoiets meemaakt, krijg je wel schrik! Sander is weg gegaan en ik durf nu (5 jaar later) nog steeds niet op hem rijden. 2 december 2006 was de laatste keer dat ik op hem zat, en ook de eerste keer trouwens dat ik van hem viel. Gelukkig heb ik weinig tot geen schrik als ik met andere paarden bezig ben, maar van Sander krijg ik rillingen als ik eraan terug denk.

Mijn ouders wilden geen groter paard meer (1.48m was al groot voor hun), maar ze waren onmiddellijk verkocht toen ze dat ukkie van 1 meter zagen staan (Romeo). :Y) Soms knijp ik 'm wel nog eens als Romeo het ettertje uit gaat hangen, maar bij zo een uk heb je al sneller het gevoel dat je het onder controle hebt.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:21

tjeetje lotte,wat een monster dan,als hij naar je hoofd steigerd.
ik betrap mezelf ook op: bij spanning teugels te vast houden,vooral als ik op de kwpner zit(oke ook met losse teugels stopt die niet meer)
cavia bij pony....moet niet gekker worden
poeltje: gave pony,was het druk op de markt? veel ponys/paarden?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:24

@Tine het is niet zo dat ik denk dat als er nu een paard komt dat die Rizanta's plek in zou kunnen nemen, denk dat dat namelijk niet mogelijk is, zij is uniek voor mij. Denk ook dat het wel een flinke tijd gaat duren voordat dat 'hart' van mij weer echt open gaat voor een verbinding met een paard. Maar ik heb vroeger vaker af en toe een paard 'erbij' gereden (paarden die ik zelf kocht of voor anderen, die ik dan kon zien als van mezelf, ik trainde ze dan gewoon elke dag), soms werd het uiteindelijk mijn '1e' paard, soms bleven ze wat korter en dan verkocht ik ze of werden ze verkocht. Voor mijn gevoel zit ik een beetje aan zoiets te denken want de muren komen nu echt op me af. Of ik ga bij de stalhouderij vragen of ik niet een paard van ze kan lenen of zoiets, alleen zitten die midden in het seizoen. Stel dat ik Zaartje, weet je nog wel die merrie waar ik zo graag mee reed, bijv bij Peter neer zou mogen zetten en rijden/mennen, heb ik toch iets om naar uit te kijken.

Ik zit dan te denken aan wat oudere paarden als bijv fokmerries die dit jaar niet gedekt worden (zijn er veel van want de paardenhandel ligt compleet op zijn kont, dus veel fokkers laten hun merrie een jaartje staan) of paarden die gewoon wat minder aandacht hebben gekregen omdat mensen er geen tijd voor hadden, wel fijne paarden maar die een beetje tussen wal en schip vallen en die weer moeten worden opgepakt. Niet om het beleren van jong spul, dat zit er bij mij niet meer in :+

@Tallechie spannend!

Zo alles is opgeruimd en schoon *D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:51

sander_lotte schreef:
@ Dennis: met 'naar Roos naar buiten', bedoel je dan alleen of met groom?

Met groom.

Ik rij altijd met groom, ook thuis in de bak (al kan mijn groom dan rustig het land er naast aan het uitmesten zijn of op een bankje zitten van het zonnetje genieten oid, altijd iemand in de buurt die zijn klus direct kan laten vallen om een handje te helpen, ook bij enorm brave paarden).
Het braafste paard is je grootste vijand.
Zowel met rijden (8 dagen ziekenhuis waarvan 2 dagen IC en 10 jaar later nog dagelijks pijn), voor de wagen (goeie klapper waardoor ik nog steeds heel voorzichtig ben en heel lang echt bang) als in mijn werk als hoefsmid (heb al de nodige klappen gevangen, stom genoeg vaak niet van draken, maar juist van brave paardjes die eens schrikken).

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:42

@ VHU: ik sta nog steeds versteld van je hoor! Het lijkt me inderdaad wel een idee, misschien mag je Zaartje wel even hebben om mee te rijden en te mennen.

@ Poeltje: knappe pony hoor :j Hoe groot is ie? (of heb ik daar over gelezen? :o )

@ happytime: ja inderdaad, de weken erna moest men met een stok de wei in, want hij viel iedereen aan. Niemand kon erop rijden, want iedereen mocht zand eten (gelukkig niemand meer in het ziekenhuis beland). Onderzoeken hebben helaas niets opgeleverd. Vond het wel jammer, heb er toen heel lang om gehuild. Als ik aan hem dacht, sprongen de tranen weer in mijn ogen alsof hij gestorven was (wat in mijn hart ook gebeurd was, zo kapot was ik ervan).
Maar uiteindelijk, als dat niet gebeurd was, had ik Romeo nooit gehad. Dus langs 1 kant ben ik hem dankbaar :Y)

@ Dennis: met zulke ongevallen kan ik daar wel inkomen! Jeetje zeg... Uiteindelijk maar goed dat je nu weer buiten durft!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:47

Poeltje leuke pony

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:22

Nou waarschijnlijk hadden jullie het al direct in de gaten maar het zoeken naar een projectje stemt mij ook verre van 'vrolijk' -O- het grote verschil met 'vroeger' is natuurlijk dat ik dan vrijwillig op zoek ging naar een projectje maar dat het nu komt doordat ik gewoon keihard mijn paard ben verloren.

Dus dat laten we voorlopig nog maar even zitten, word er alleen maar triester van :n

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:52

@ Sander_lotte: klappers heb ik niet perce op de weg gemaakt (voor de wagen 1x langs de weg en 1x in de bak, onder het zadel in de bak terwijl ik les had op de rijvereniging). Maar ben mij dondersgoed bewust van wat een paard aan kan richten. Heb vandaag het bewijs weer gehad in mij werk (paardje met 2 volle spuiten tranqigel en voor zo'n 1400 kg verdoving door de VA gegeven was nog niet op een veilige manier te bekappen).

Gister op wedstrijd gebeurde er ook wat waardoor een pony met kar zonder koetsier het terrein overging. Dan schijt ik al 7 kleuren bagger, dus ben met Roos de binnenbak in gereden en er zijn mensen voor de ingang gaan staan. Dat ondanks dat die pony helemaal aan de andere kant van het terrein liep.

Gelijk heb je VHU. Projectje moet leuk zijn. Geef je zelf even rust. Je hebt de kleintjes ook nog, en wie weet komt er binnenkort wel iets op je pad waar je we van zeg 'ja, dat vind ik leuk'.

Na het overlijden van Uk heb ik op het punt gestaan om alles weg te doen behalve Dennis (Dennis is mijn vriend, Dennis heeft mij zo veel gebracht, Dennis gaat hier dood, en hoop dat het nog minimaal 20 jaar mag duren, m'n ouders die niets met paarden hebben zouden mij wat doen als ik Dennis weg doe).

Alles weg en dan maar projectjes van andere mensen doen. Inrijden, betuigen, van mij part door rijden. Maar gewoon beestjes van andere zodat het mij minder zou raken als er wat mee gebeurd. Door een komen en gaan van verzorgpony's in het verleden kan ik voor mij zelf een goede scheiding maken tussen eigen beestjes (waar ik helemaal voor ga) en andermans beestjes waar ik ook heel veel plezier van kan hebben maar toch wat meer afstand van hou.

Ben nog iedere dag blij dat m'n vriend mij toen tegen gehouden heeft, had alle advertenties al klaar, moest ze alleen nog plaatsen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:11

Mijn vriend is hier ook menig keer mijn rem geweest. Niet toen Sonja dood ging, dat was voor mij duidelijk Jimmy moest blijven, dat was ons vriendje en wieneke en Billy zijn toen gebleven als gezelschap voor Jimmy, na een half jaar ellende met Wien en Jimmy wist ik bijna zeker dat Wieneke ook een blijvertje was. Candy was voor mij ook meteen een blijvertje. Nadat jimmy ingeslapen is heb ik er wel over gedacht, maar mijn vriend zei niets overhaasten. Met Wieneke heb ik daarna veel lol gehad ruim een half jaar, tot zij een blessure kreeg ook toen heb ik gedacht ik verkoop alles. Nu ben ik Wieneke weer aan het oppakken de vraag is of haar pees het gaat houden in het werk. Momenteel ben ik eigenlijk pas weer in staat te denken aan een nieuw groot paard, maar dat heeft meer dan 2 jaar geduurd na Sonja. De kleintjes heb ik soms mijn twijfels over in de zin van kunnen ze het werk wel aan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:48

Citaat:
Alles weg en dan maar projectjes van andere mensen doen. Inrijden, betuigen, van mij part door rijden. Maar gewoon beestjes van andere zodat het mij minder zou raken als er wat mee gebeurd. Door een komen en gaan van verzorgpony's in het verleden kan ik voor mij zelf een goede scheiding maken tussen eigen beestjes (waar ik helemaal voor ga) en andermans beestjes waar ik ook heel veel plezier van kan hebben maar toch wat meer afstand van hou.

Dat is het precies Dennis.
Toch leuk dat het weer een beetje begint te kriebelen Sonjim, een groot peerd. Hopen dat het goed gaat met Wien :j

Ik heb toen eind 2007 moeten besluiten alles weg te doen ivm mijn blessures. Toen heel voorzichtig weer met de pony's begonnen (ook qua binding) daarna voelde ik al weer behoorlijk veel bij Zaartje, maar die stond toen niet te koop / mocht ik niet meer op rijden dus dat heb ik toen qua gevoel ook maar direct afgesloten, dacht daar gaan we weer, en toen helemaal gegaan voor Rizanta...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:49

VHU je moet doen waar jij je het beste mee voelt! Het is inderdaad wel wat snel om al een nieuw 'projectje' te zoeken, en zoals Dennis al zei, je hebt de poowns ook nog! De reden waarom ik eerder vandaag zei dat je idee van Zaartje wel goed was, is omdat ik me herinner dat je daar heel graag mee reed. Maar je moet wel wachten tot je het in je hart echt wilt, en als Rizanta een plekje heeft gekregen waardoor jij weer verder kan.

@ Dennis: die klappers hoeven ook niet op de weg te zijn om bang te worden, dat weet ik ook erg goed. Maar door in het ziekenhuis te belanden besef je wel wat een paard kan aanrichten, en dan denk je wel 2 keer na voordat je naar buiten gaat. Ik ben er ook bewuster van geworden naarmate ik ouder werd, maar het ziekenhuis heeft me ook veel doen beseffen!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:53

VHU leuk, maar ook lastig want als ik een grote wil dan moeten er kleintjes uit. De combi is me teveel. Ik zou wel eens willen weten wat men als een minimale maat om echt mee buiten te kunnen mennen ziet.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:56

@ Sonjim: Romeo is 1.25m en hij trekt het echt wel goed. Hij loopt een vijfdaagse met een groep haflingers perfect uit, vorig jaar liep hij zelfs het meest (een vierspan en tandem wedstrijd haflingers buiten beschouwing gelaten) terwijl ik, samen met nog 1 span, het enige enkelspan was. We zaten iedere dag met 2 volwassenen op de wagen en soms ook nog een kind erbij (omdat bleek dat Romeo 's avonds nog de haflingers aan het opjutten was terwijl die k.o. op de grond wilden liggen :o ) Dus eentje van 1.25m gaat in ieder geval nog prima!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:58

VHU, ik weet niet of het je om het rijden gaat, en of je dat op een pony ook wil. Diddle is braaf, eerlijk, en daar kun jij prima op! Als je wil, dan mag je eens proberen. Voor mijn part spreken we af dat je 'm 1x in de week mee trekt 't bos in ofzo! :(:)

Dids 14 km voor de wagen gehad. 2 uur en 10 minuten over gedaan. Was een stuk erg zwaar, dus maar gestapt en rustig gedaan. Wel mooie rit, paard braaf. Moeilijk stuk gehad langs varkensboerderijen waar we elkaar lekker gaan ophitsen :=

Dierenarts was toevallig op stal, ''hoe gaat het met 'm'' toen hij Dids zag. Hij heeft even gevoeld. Moest gewoon lekker verder doen met wat ik bezig was..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:00

@VHU: Met beestjes van een ander kan ik echt genieten. Heb van de winter met tranen over mijn wangen op de hengenkeuring gereden. En van zenuwen, spanning en vreugde heb ik echt zitten schudden op de wagen (en dat gebeurd niet als je er niets mee heb). En heb daarna Marengo vrolijk met zijn eigenaar mee naar huis gegeven. Ik zou zo'n pony met alle liefde een tijdje terug krijgen, maar zal er geen traan om laten als het niet gebeurd, juist omdat het niet van mij zelf is en ik daardoor toch wat afstand hou.
En daarom denk ik er nog wel eens over hoor, maar zou niet weten hoe ik nu zou moeten inkrimpen. Mijn eigen beestjes zijn allemaal veel te geweldig :D.

@ Sander_lotte: Mensen zeggen dat ik pech gehad heb met die klapper ohz. Maar zo zie ik het niet, ik heb juist enorm veel geluk gehad dat ik 'alleen maar' 2 dagen op de IC mocht logeren, 8 daagjes ziekenhuis en nu nog wat pijn heb. Echt geluk is dat geweest. Het had doen maar een halve cm anders aan hoeven komen en was verlamd geweest (dikke drachtige fokmerrie van ong 170 heeft op mijn rug gestaan, halve cm rechts van mijn ruggegraat, resultaat waren alleen wat inwendige bloedingen en wat kneuzingen).

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:07

@ Dennis: inderdaad, ik zou ook eerder zeggen dat je geluk hebt gehad!! Op IC heb ik nog nooit gelegen, ik had maar een spierscheur in mijn buik en een stuk bot dat in mijn heup was versprongen, dat is niets tegenover jou! Maar geloof me, na mijn weekje in het ziekenhuis begon ik ook anders te denken hoor! Ik mocht vroeger altijd alleen gaan paardrijden, toen vond ik dat geweldig, maar ik deed ook domme dingen waar je als kind niet bij nadenkt.(vb zonder cap door het bos galopperen) Nu ik zelf eigenaar ben die verzorgsters heeft, laat ik niemand alleen met Romeo weg gaan, er moest maar eens iets gebeuren... Ok, ik kan sommige dingen misschien niet voorkomen, maar wel de ziekenwagen bellen (wat soms zeer belangrijk is!).

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:10

dennis: jij had een engel op je schouder...tjeetje
hier ff een ego-post: ik heb na 3 jaar weer op mijn kwpner gedraafd(moet erbij zeggen dat dit paard heeel rillerig onder het zadel is) maar vandaag....heel relaxt de bak door...maar moest wel ff wennen die grote passen vergeleken met de pasjes van sunrise...
zeer trots op mijn paard(en op mijn lef vandaag,want mijn lichaam laat me vaak genoeg in de steek) :j

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:11

@ happytime: hoe komt het dat het 3 jaar geleden was? (als ik dat mag vragen :o )

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:15