[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smickey2011

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:52

klinkt hartstikke rottig :D
haha

nou, ik ben echt weg (ben al te laat :x )

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:08

Zo net even een mokerslag zeg |(
Waagde het op marktplaats te kijken voor 'een project' ik denk kan ik mezelf ergens anders op richten. En och jeetje zag ik een ruin van vrijwel dezelfde afstamming (Zeoliet x Zirkoon), Rizanta was JetSetD (is van Zirkoon) x Zeoliet, ook zo'n leukerd, 14 jaar, dubbel M, ik krijg het me toch te kwaad, janken niet normaal. Ben er nog helemaal van slag van zit te trillen op mijn stoel.

Ik ga me maar even helemaal op mijn werk richten vandaag want ik trek het even niet hier |(

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 09:10

Snap dat het nog heel confronterend is, VHU. Sterkte.. :(:)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:19

Och VHU !! :(:) :(:) :(:) :(:) sterkte...
Achter de wolken schijnt straks weer de zon voor je !!
neem lekker je tijd !!

gisterenavond een klein buitenritje gemaakt van 4 km met melody lekker stukje gestapt en rustig gedraafd. was even fijn, we waren voor de bui weer binnen.
vreemde is ; ik blijf een dubbel gevoel houden bij het mennen, ik doe het ontzettend graag, vind het helemaal super om te doen..maar na het ongeluk met het andere paardje blijft er een groot stuk angst......kom je daar ooit nog overheen vraag ik me dan af, ik denk er zelfs soms aan om maar te stoppen met mennen,......maar weet dan ook dat ik dan errrug chagarijnig word en niet te harden ben thuis...want dan mis ik het veel te erg.
melody is echt een paard met een hart van goud, ook al vind ze iets eng, ze gaaaat erlangs !! daar hoef ik me niet druk over te maken..maar hoe kom je van je eigen angst af....iemand van jullie die dit wat bekend in de oren klinkt ? zo ja. hoe ga je ermee om ??

Wat een gave nieuwe aanwinst zag ik hier verder terug op een foto, koppie om te smelten !!

Lanouska, ziet er keurig uit hoor op die filmpjes, knap gereden !! en james bont is echt knap ook al is het soms een Sjaak, gelukkig heb ik geen geluid op mijn pc ??

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:21

tine haha, maar het zijn er maar 2 in de maand. Alleen in september komt de 4daagse er nog bij
Poeltje leuke pony. Oudeschoot is altijd wel een leuke markt. Wij zijn ook al een aantal jaren heen geweest

VHU geef het de tijd. Als je er weer aan toe bent kun je altijd nog op zoek gaan en tot die tijd gewoon lekker met de pony's bezig gaan. Je zal het vanzelf een plekje gaan geven en dan zullen de emoties ook niet meer zo snel oplopen. Gewoon rustig aan doen :(:)

Bianca ik heb geen idee, maar zal misschien wel steeds beter worden. Km's maken

Ik heb hier een heerlijke nacht gehad. Daan heeft tot 10 tot 545 geslapen. Toen een flesje gegeven en hij slaapt nog steeds.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 09:27

@Biancacoo: Als je er plezier en vertrouwen hebt, moet je er vooral lekker mee doorgaan.
Kan je verder niet helpen. Ik denk altijd maar zo, er kan ook genoeg gebeuren als je zelf een rondje aan het wandelen bent. Al is dat makkelijker gezegd dan gedaan als je zo angstig bent.

Zijn er trouwens nog mensen die naar Driesum/Wouterswoude gaan?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:29

VHU :(:)

@biancacoo; ik ken het! Ik heb zo'n angst met rijden :o Diddle een keer bovenop mij gehad in het bos, hij viel. En nu toch wat angstig. Heb ook echt dagen dat ik bij mezelf denk ''nee, ik durf echt niet te rijden'' en dan heb ik ook zo'n gouden paard hoor, hij zal echt niet stoppen met zijn best doen voor me, maar dan durf ik gewoon niet :o
Meestal als ik het dan eenmaal weer gedaan heb gaat het wel weer beter. Nu zit ik ook zo.. Tijdje niet gereden ivm dat been, en nu opeens voelt het veel aantrekkelijker met de kar weg te gaan ipv onder het zadel.. Ik laat het maar even zo omdat ik nu zelf ook erg gestresst ben ivm school..
Wat doe je eraan om er vanaf te komen.. weet het niet.. als je het ontdekt, stel me op de hoogte ;)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:42

@ poeltje als je nog eens zo'n pony tegenkomt tussen de 1,30 en 1,35 wil je m dan doorsturen naar mij.

Leuke filmpjes ook gezien. Mooi bont paard die james.

VHU sterkte nogmaals.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:06

@VHU: :(:)

@Poeltje: wat een leukerd! Die had ik ook niet laten staan.

@Biancao: dat is lastig, ik denk idd kilometers maken en hartstikke trots zijn als je weer lekker gemend hebt, dan denk ik dat de angst steeds meer op de achtergrond zal geraken én blijven.

@Tallechie: oeh, heerlijk kunnen slapen *\o/* .

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:27

't Zal wel bij de verwerking horen maar ik ken mezelf niet zo pffff.
@Biancocoo als je me nu ziet/zag met mijn grote peerd en met de pony's plus alles waar ik mee heb gemend zul je misschien denken dat ik nooit ergens bang voor ben geweest maar echt, ik scheet in mijn broek de eerste keren op de wagen en trouwens ook nog vaak daarna := . Wat mij enorm geholpen heeft is het gewoon heel veel doen met verschillende paarden / pony's / combinaties. En een goede instructeur naast je. Bij de stalhouderij heb ik zoveel geleerd vorige zomer. Veel meegaan, veel op de bok zitten ook bij anderen, rustige / stapelgekke paarden, enkelspan/tweespan, zelf mennen en kijken. En dan van de winter/dit voorjaar met Peter zoveel gemend en gekeken. Mennen is denk ik veel meer dan onder het zadel durven vertrouwen op je paard/pony en, don't forget, je eigen inschattingsvermogen, immers jij bent degene die aan de leiding van dat geheel staat. Maar ik denk dat je al een heel eind op weg bent als je je vertrouwen (meer) aan je pony/paard kunt geven. Ga eens na: hoe vaak heeft ze het 'echt' fout gedaan? Hoe vaak deed ze het goed? Ondanks ons eigen geklungel?

Ik begrijp heel goed dat je, zeker met een fel paardje voor de wagen, soms op dat dunne lijntje balanceert van hebben we het nog onder controle of is dat mijn wishfull thinking? Ik heb met Rizanta ook regelmatig gehad dat dat hoofd van haar omhoog ging en die benen gingen marcheren en hop daar ging ze :roll: en ik maar sturen :+ ik denk dat ik het altijd onder controle gehouden heb maar zelfs Peter zei een keer dat hij het met haar niet meer zeker wist op een gegeven ogenblik. Moet je voorstellen, zo'n ervaren menner heeft ook af en toe zijn twijfels! Dus het is niet raar dat jij dat ook hebt.

De angst in je lijf wegkrijgen dat is heel moeilijk en lukt denk ik nooit helemaal maar ik denk wel dat als je jezelf vertrouwen geeft, je hebt het tot nu toe steeds uitstekend opgelost en je paardje erbij, dat je een heel eind op weg bent.

Onder het zadel ben ik ook geen held, heb ik geen tips voor :+ ja, enige echte tip: heel veel stappen en de dag voordat je gaat rijden paard/pony afmatten voor de wagen ~~}> :+

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:28

tja, meeste vertrouwen krijg ik van de pony zelf.
een tip van iemand was ; als je merkt dat je zelf verkrampt, meteen lucht van voren geven, dan zul je zien dat het paardje ook rustig is en niets doet, het is vaak je eigen angst.
voorbeeld: gisterenavond een mooie jonge ree op nog geen 10 meter voor de neus van melody langs, mijn reactie was meteen de leidsels strak en verkrampt vastpakken....en binnen 2 seconden kon ik me al herstellen van.....los die leidsels....ze is toch braaf, ze doet niks !!
ze is voor mij te klein om op te gaan zitten vind ik zelf, dus dat doe ik niet, ze is ook niet beleerd onder het zadel.
gisteren ook nog even tussen bomen door gestuurd, eigenlijk durf ik dat niet, maar doe het dan wel, dus .... weer een stapje verder, grappig hoe je jezelf dan toch over een drempel heen kunt zetten .
maar jullie hebben vast gelijk, km-ers maken en veel plezier hebben..

is wel mooi weer.....maar moet vanmorgen binnen zitten, snel even een post vanaf mijn werkplek....
vanmiddag lekker vrij met zoonlief.. !

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:40

Denk dat je ook niet te streng moet zijn naar jezelf, je ment helemaal zelfstandig, in het bos, dat is al superknap! Je hebt laatst het vaardigheidsparcours gedaan. Je gaat naar les. Nou zeg, petje af hoor en dat terwijl je af en toe zo de kriebels krijgt.

Van vasthouden wordt het inderdaad nooit veel beter, krijg je alleen maar kramp van :+

Maar die Snuit flikte het eergisteren bij mij ook bijna weer hoor, mijn grote angst is dat hij opeens de weg opspringt, dus dat hij door mijn leidsel springt, hebben we twee keer gehad, nu ondertussen alweer maanden geleden maar er zit nog zo'n waarschuwingsknopje in mijn hoofd. We komen zaterdag terug van die enorme rit. Ik ga dus (achteraf gezien) gewoon te laat stappen, moet ik hem toch wat te veel terugnemen in een keer voor de kruising en potverdrie meneer staat me toch te drammen >;) kon hem weer ouderwets vrijwel niet stilkrijgen en we gingen zo ongeveer stuiterend over de kruising (waarvan ik had gezien dat er toch niets aankwam dus het kon) nog geen drie meter verder stapt hij dus wel normaal he. Kan ik hem wel wurgen _-:( maar was ook mijn eigen fout, ik moet gewoon eerder met hem gaan stappen, maar hij was zo lief geweest de hele rit.

Maar dat was dus een vasthoud moment... en dat werkt inderdaad nooit. Alleen soms moet je en sommige pony's/paarden accepteren dat beter dan anderen }:0 Ik had Snuit gewoon opzij moeten sturen, dus schuin de weg op, had er zowiezo niets kunnen gebeuren maar dan zit ik ook zelf te drammen dat ik NU stil wil staan. Werkt niet bij een Snuitmans, moet je altijd slimmer zijn :+

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:43

:)) Diddle wordt ook altijd strontvervelend van vasthouden...
Dan gaat hij zoeken naar iets om vervelend om te doen _O- nou moet ik zeggen dat ik voor de wagen juist relaxter ben dan wanneer ik erop zit hoor..
heel stom, maar als ik erop zit kan hij me veel banger krijgen := Als hij voor de wagen staat krijg ik dingen vaak wel goed opgelost en raak ik zelf niet zo onder de indruk.

Mooie daarvan was trouwens vorige week, we moesten over de snelweg, viaduct. Zegt mijn ''groom'' (ritgezelschap) vind hij dat eng? (intussen dids zijn kop erop, kort drafje, zoeken) Eh nee, hij niet, ik wel, kijk maar *gooit leidsels los* paard zakt, gaat netjes ruim draven en loopt zo door
.. oeps :') ..

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:44

VanHuisUit schreef:
Denk dat je ook niet te streng moet zijn naar jezelf, je ment helemaal zelfstandig, in het bos, dat is al superknap! Je hebt laatst het vaardigheidsparcours gedaan. Je gaat naar les. Nou zeg, petje af hoor en dat terwijl je af en toe zo de kriebels krijgt.

Van vasthouden wordt het inderdaad nooit veel beter, krijg je alleen maar kramp van :+

Maar die Snuit flikte het eergisteren bij mij ook bijna weer hoor, mijn grote angst is dat hij opeens de weg opspringt, dus dat hij door mijn leidsel springt, hebben we twee keer gehad, nu ondertussen alweer maanden geleden maar er zit nog zo'n waarschuwingsknopje in mijn hoofd. We komen zaterdag terug van die enorme rit. Ik ga dus (achteraf gezien) gewoon te laat stappen, moet ik hem toch wat te veel terugnemen in een keer voor de kruising en potverdrie meneer staat me toch te drammen >;) kon hem weer ouderwets vrijwel niet stilkrijgen en we gingen zo ongeveer stuiterend over de kruising (waarvan ik had gezien dat er toch niets aankwam dus het kon) nog geen drie meter verder stapt hij dus wel normaal he. Kan ik hem wel wurgen _-:( maar was ook mijn eigen fout, ik moet gewoon eerder met hem gaan stappen, maar hij was zo lief geweest de hele rit. Maar dat was dus een vasthoud moment... en dat werkt inderdaad nooit. Alleen soms moet je en sommige pony's/paarden accepteren dat beter dan anderen }:0 Ik had Snuit gewoon opzij moeten sturen, dus schuin de weg op, had er zowiezo niets kunnen gebeuren maar dan zit ik ook zelf te drammen dat ik NU stil wil staan. Werkt niet bij een Snuitmans, moet je altijd slimmer zijn :+

ha, ja niet sterk maar slim zijn ! :+
hihi, dat is precies wat ik bedoel, dat laatste stukje wat je met snuit had, vaak doen we het zelf, maar ben daar dan dus bang voor zeg maar, als ik haar op zo'n moment niet zou kunnen houden denk ik dan, zwartkijkerrrrr.....
en idd ik ben meestal veel te streng voor mezelf... weer wat tip's verder...... dank...
ben erg blij dat ik nu een nieuwe groom heb die lekker 1x per week mee wil, zo kan ik iedere week een buitenrit maken, superrrr !!!

haha, naaltje, precies zoals ik dat mee maak, vind melody dat eng ?? neee ......ik wel, kijk als ik haar los gooi loopt ze er zooo langs. en idd dat doet ze dan *\o/* , wat een mutsen zijn wij zeg !! :+ :o

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:50

VHU ik sluit me aan bij jou stukje, vasthouden werkt nooit, zelf ontspannen proberen te blijven is wel heel belangrijk maar dan het moeilijkste hoe doe je dat dan, Ik ga zingen als ik spanning voel, of visualiseer de gewenste situatie in mijn hoofd. Vaak gaan wij mensen doemdenken en dat breng je over op het paard.
Ik heb nu al bij meerdere paarden gemerkt dat het echt werkt. ik rustig paard rustig. Als je nu zelf geen brave had zou ik zeggen kom met wieneke mennen, als er een vertrouwen kan geven is zij het wel. Ik merk zelf ook dat ik nu ook Wieneke weer oppak en dan echt geniet van het werken met haar, terwijl ik het werken met Chicko steeds uitstel. Hij is schrikkeriger en minder relaxed. Met Chicko werk ik nu nadat ik met Wien gewerkt heb en dat gaat beter.

Ik was net ook op marktplaats paarden aan het kijken, moet niet gekker worden zeg staat een welsh aangeboden nu met gratis cavia, is dat logisch?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:51

Ik heb net als naaltje meer vertrouwen achter dan op een paard. Nu rij ik niet op mijn ukken uiteraard, want Wieneke daar zou ik wel mee durven rijden als ze een maatje of 3 groter was.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:56

KIjk dat je dat dan durft op dat moment Naaltje, dat loslaten, dat laat zien dat je Diddle dan echt 100% vertrouwt.... ik heb dat met Snuit dus op zo'n moment niet. En dat komt doordat hij die twee keer dat dat bijna fout ging er wel gewoon doorheen dramde terwijl ik ontspande.

Citaat:
dat laatste stukje wat je met snuit had, vaak doen we het zelf, maar ben daar dan dus bang voor zeg maar, als ik haar op zo'n moment niet zou kunnen houden denk ik dan, zwartkijkerrrrr.....

Dat is het. Maar ik heb wel zoiets van alles leuk lief en aardig met loslaten, als ik voor een kruispunt sta en meneer springt de weg op (was nu niet zo hoor, maar stel) dan ben ik wel dood/zwaargewond en degene in de auto ook. Dus voor een kruispunt ga ik niet loslaten als ik in zo'n dramsessie zit. Als ik weer terugstap om het nog een keer te doen, doet hij het dus niet meer he. Poeslief. Staat hij keurig te wachten O:) Ik moet gewoon voorkomen dat ik bij een kruispunt in een dramsessie terecht kom, door net 20 meter eerder te gaan stappen, dan was dit niet gebeurd.

Met Alwyn en Rizanta kom/kwam ik niet in dergelijke situaties want die gingen dus nooit dit 'echte' drammen. Met geen enkel ander paard trouwens dan bij Snuit -:(-
Maar voor de rest is het een superpony hoor :D zeg maar 99.9% geweldig, 0.1 % onuitstaanbaar.

Maar goed...we zijn nooit te oud om te leren <<)

@Sonjim, een Welshje en een cavia???? Maisie in de bocht _O- ?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:00

@VHU; je hebt dids gezien toen he.. bij de trec..
Beest draakt over het algemeen alleen als hij het kan maken, en daar ben ik eindelijk achter.
Hij heeft ook van die momenten van ''ik wil nu niet stilstaan'' en gaat dan doortrekken etc, dat voelt anders :j

overigens, weet niet of ik dat hier verteld had :P Kennen jullie van dat glitter-asfalt? :+ Dat heb je hier in de omgeving op 1 kruising opeens liggen.. We reden daarop, en opeens scheen de zon... _O-
dids vol op de rem, oogjes 5x zo groot, en dan zeg je ''hup kom!'' of iets en loopt ie toch maar verder.. :+:

Vanmiddag ook een rondje met de kar. En dan moet ik deze week ook een keer erop.. Want anders blijf ik smoesjes maken :+

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:23

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:29

tis wat.. wil je een paard zit je straks nog opgescheept met een extra knaagdier :')
wat een vaagheid.. :=

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:47

Inderdaad je eigen houding doet heel veel met mennen. Verkramp jij, verkrampt het paard. Dus als Melody lekker loopt en jij wordt angstig gewoon leidsels lekker los laten, maar wel contact houden.

Voor de kar kan het me niet gek genoeg gaan, vind eigenlijk niks eng. Maar ohz, hoeft hij maar iets sneller te lopen en ik wordt angstig. Dat weet hij.

veale kan ook drammen bij kruispunten, dus moet hem ook al ver van te voren laten stappen zodat evt groom er af kan om voor hem te gaan staan. en veale dramt echt overal doorheen

gratis cavia....moet niet gekker worden

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:54

Dus als je nu een cavia wilt, krijg je dan ook het paard erbij, heb je een probleem of zitten ze samen in een kooi.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:57

VHU, het is nog maar zo kort geleden, het is niet gek dat je nu nog een terugslag hebt, doe rustig aan met verwerken en ga niet te snel.

Poeltje wat een lekker koppie heeft dat dier zeg! Wauw!

Wbt leidsels ontspannen, als ik met Sil naar buiten ga dan heb ik vrijwel mijn leidsels in een boogje om mijn zenuwen niet over te brengen op sil en om hem de ruimte te geven om te lopen. Hij twijfelt nogal buiten hihi.

Enne Bianca, ik heb nog nooit een ongeluk gehad met mennen, maar ook ik zit met spanning op de kar :P Word wel steeds minder naarmate ik meer rij :)

oooow ik baal zo :( Heb echt lelijke beschadigingen op mijn tuig die ik in april heb gekocht..
Heb een mailtje gestuurd naar waar ik het vandaan heb en die zeggen dat het komt doordat mijn lamoen te strak/krap zit.
Maar heb mijn tuig en kar meerdere malen laten controleren door verschillende mensen en die zeiden allemaal dat het goed zat :( Nu heb ik dus vet lelijke plekken op mijn tuig ;( en ik ben er juist zo netjes mee! Ook stiksels laten een beetje los op sommige plekken...
Helemaal vaag, want op mijn zwarte tuig had ik geen beschadigingen en dat terwijl mijn lamoen toen t zelfde zat! En miss nog wel iets strakker.
Hier wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:15

Dat is niet normaal Jenkins, en ze willen er niets aan doen? Als het bij je andere tuig niet was dan kan het ook niet aan lamoen liggen. Wat naar voor je, je was zo blij met je tuig!

Die pony met cavia wat een giller }:0 leuk beestje trouwens (die poown).

Als ik me Veale dan voorstel als een mega-uitvoering van Snuit, nou Tallechie, dan vind ik je echt heul dapper hoor!

Zo lief van mijn werk. Ik kan me totaal niet concentreren en had voor vandaag een deadline voor iets heel ingewikkelds. Dus ik heb ze toch maar verteld van het drama met Rizanta, wilde het eerst niet, ik bedoel, wat hebben ze ermee te maken, dier is dood, het is geen mens (voor mij wel, maar hoe leg je dat uit?), je krijgt er geen verlof voor zeg maar. Hebben ze de deadline thank god verzet naar vrijdag. Wat een opluchting dat is.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:17

heerlijk VHU; dat betekent dat je vandaag alleen je huishouden een beetje op orde moet krijgen en verder even je gedachten verzetten. Kun je niet met zoon en hond lekker het bos in trekken? lekker lopen? Bij mij helpt dat altijd erg als ik ergens mee zit..

jeutje jenkins! Zonde!...