Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jolandje schreef:hallo , mag ik me hier even melden met een vraagje( of eigenlijk een heleboel vragen) ?
ik ben me aan het orienteren hoor, dus heb graag wat info en goede adviezen, ik ben dus sinds een jaar of 6 in het bezit van een paar minipaardjes, mijn ene merrie Joanna is een nogal stevig uitgevallen goedzakje( half shet ) 96 cm. hoog en heel braaf, ik ben 56 jaar, en heb de laatste tijd nogal lichamelijke klachten, nieuwe heup gehad, reuma, enzo, dus het showen en wandelen met de paardjes word steeds lastiger, daarom dacht ik aan een wagentje om haar voor te zetten, zodat ik toch lekker met ze bezig kan zijn, aan de ene kant vind ik het nogal eng, maar aan de andere kant lijkt het me heel leuk, áls... ik dit ga doorzetten ga ik lessen nemen en mijn merrie laten beleren, dat doe ik dan niet zelf, wat zou voor ons de beste optie zijn? een nieuwe kopen word hem ook niet, dat word me te duur, maar ik heb de tijd om te kijken naar een tweedehandse als die op mijn pad komt, moet zowiezo een stevig ding zijn en makkelijk te handelen, dit is mijn merrie Joanna
[ [url=m/s6vWb1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Citaat:Lauwsiej schreef:Hallo allemaal,
Ik heb het voornemen om een tweewieler aan te schaffen voor mijn d-pony (1.40).
Ik twijfel alleen nog tussen de inchmaat vd wielen. Hij loopt nu voor een 21 inch en dit is eigenlijk te laag ivm niet hoog genoeg zitten.
De verkoper raadt 25 inch aan, maar ik zit zelf aan 23 inch te denken.
Er komt ook nog een bokkussen op de tweewieler, die zit er op de huidige niet op.
De wagen wordt dan nieuw gemaakt want hij heeft ze niet staan, dus ik kan het helaas niet uittesten.
Wat raden jullie aan?
Citaat:Toydoll schreef:Wat is de theorie erachter dat kleinere wielen makkelijker te balanceren zijn ? (geen kritiek, oprechte interesse!)
Ik zou voor een kleine pony (shet/mini) zelf denk ik een HCA sulky kiezen.
Omdat het heerlijk zit, goed manouvreerd, heel licht, goed te balanceren.
Ik heb zelf een 19inch versie (pony van 1.18) en vind het een briljante uitvinding. Ik vind hem comfortabeler dan de gewone tweewieler die ik had.
Misschien dat ik er wel nog ooit een stoeltje op ga zetten; bij uitstappen wel lekker lui als je naar achter kan leunen; maar heb er nog nooit op gezeten.
Kaat1 schreef:De theorie is niet dat kleinere wielen makkelijker te balanceren zijn, misschien wat onduidelijk uitgelegd door mij... Wat ik bedoel is dat er een soort van "omslagpunt" is waarbij je grotere wielen kunt nemen. Volgens de Lemerij lag dat voor mij bij een schofthoogte van rond de 105 cm. Mijn shet heeft ongeveer die schofthoogte, dus twijfelde ik nogal over 16 of 19 inch wielen. In mijn geval bleken de 19 inch wielen voor mijn combinatie te groot. Normaal vind je de balans door het bankje naar voren of achteren te schuiven, misschien kun je nog iets doen met de lichtogen, maan in mijn geval was dit niet genoeg. Als het bankje zover als mogelijk naar achteren staat is de balans nog steeds niet optimaal. Enige oplossing voor mij was dus kleineren wielen, of extra gewicht achter de as brengen, maar dat doen we natuurlijk liever niet.