[AR] [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:32

Hallo allemaal,

Ik heb het voornemen om een tweewieler aan te schaffen voor mijn d-pony (1.40).
Ik twijfel alleen nog tussen de inchmaat vd wielen. Hij loopt nu voor een 21 inch en dit is eigenlijk te laag ivm niet hoog genoeg zitten.
De verkoper raadt 25 inch aan, maar ik zit zelf aan 23 inch te denken.
Er komt ook nog een bokkussen op de tweewieler, die zit er op de huidige niet op.
De wagen wordt dan nieuw gemaakt want hij heeft ze niet staan, dus ik kan het helaas niet uittesten.

Wat raden jullie aan?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:39

Leg een verhoging op je huidige sulky bok zodat je kan zien of je genoeg overzicht hebt met 25 inch. Zo niet, voor 33 gaan.
Edit: van 21 naar 25 inch = 10 cm ongeveer. Dus een dik kussen of plank gebruiken als ophoging.
Edit 2. Ik las dat je aan 33 zat te denken. 23 dus. Alsnog de verhogings techniek gebruiken :P 1 inch is ong. 2,54 cm

Lauwsiej

Re: [Centraal] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:42

We hebben een verhoging van 15cm op de tweewieler gelegd en dan heb ik genoeg overzicht :-)

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:48

Als je met 2 inch verhoogd, ongeveer 5 cm, dan kom je toch zonder bokkussen 2,5cm hoger te zitten?
Omdat er dan 2,5cm aan de onderkant en bovenkant vh wiel bijkomt?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:05

Zover ik weet is de inch maat van de band hetzelfde als de diameter. Dus als je 2 inch grotere wielen neemt, komt er in totaal 5cm bij. Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 26-02-15 21:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:08

Dankje! Dan is het idd wel 5cm

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:13

Maar als je een verhoging van 15 cm (6 inch) er op hebt gelegd, zit je in totaal op 27 inch. Dat is nog meer dan de 25 inch die de verkoper aanraadt maar je wil zelf 23... leg eerst gewoon een plankje van 5cm dik op je huidige bok dan zit je op 23 inch. Dan een plankje van 10 cm dan zit je op 25 inch.

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:32

Ga ik dat doen, dankjewel voor het meedenken ;-)
Er komt dan ook nog wel een bokkussen op,dat scheelt ook weer in de hoogte :-)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 00:20

jolandje schreef:
hallo , mag ik me hier even melden met een vraagje( of eigenlijk een heleboel vragen :+ ) ?
ik ben me aan het orienteren hoor, dus heb graag wat info en goede adviezen, ik ben dus sinds een jaar of 6 in het bezit van een paar minipaardjes, mijn ene merrie Joanna is een nogal stevig uitgevallen goedzakje( half shet ) 96 cm. hoog en heel braaf, ik ben 56 jaar, en heb de laatste tijd nogal lichamelijke klachten, nieuwe heup gehad, reuma, enzo, dus het showen en wandelen met de paardjes word steeds lastiger, daarom dacht ik aan een wagentje om haar voor te zetten, zodat ik toch lekker met ze bezig kan zijn, aan de ene kant vind ik het nogal eng :o , maar aan de andere kant lijkt het me heel leuk, áls... ik dit ga doorzetten ga ik lessen nemen en mijn merrie laten beleren, dat doe ik dan niet zelf, wat zou voor ons de beste optie zijn? een nieuwe kopen word hem ook niet, dat word me te duur, maar ik heb de tijd om te kijken naar een tweedehandse als die op mijn pad komt, moet zowiezo een stevig ding zijn en makkelijk te handelen, dit is mijn merrie Joanna

[ [url=m/s6vWb1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand nog wagentips voor Jolandje?? Ik denk aan iets met een comfortabele zitting (zoals ze zelf al meldt is ze geen 16 meer), maar ik heb verder geen verstand van sulky's of tweewielers.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 01:28

Dan zou ik toch voor de HCA gaan. De cavaletti kan ook nog net bij dat formaat maar het verschil is zeer duidelijk (ik heb beide gehad). Bij de cavaletti altijd bang dat het ding tijdens een rit uit elkaar zou vallen :+ (wat uiteindelijk ook gebeurd is, linker lamoen stok brak ineens door 2 en een keer daarvoor brak de rechterkant van de rugleuning af waardoor ik bijna achterover viel).
Ik heb snel rugklachten, in het begin bij de HCA ook maar als hij eenmaal goed afgesteld staat ga je als een tierelier, en ik zonder (lage) rugklachten. Dan zou ik het het stoeltje met rugleuning nemen en niet de panzitting, leek mij comfortabeler. Heb geen vergelijkingmateriaal met panzitting maar het stoeltje was ideaal.
Ze zijn redelijk prijzig in aanschaf maar dan heb je ook echt wat. Er zijn zoveel mogelijkheden om hem goed af te stellen (ik heb er 2 maanden over gedaan tot ik uiteindelijk de exact goede combinatie had :+).

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:41

Ook geen 20 meer ha ha ha

Ik heb de HCA voor de allerkleinste in de sulky variant..
en soms niet altijd even eenvoudig om op te komen als de pony niet goed stil wil
blijven staan.. maar optimaal rij comfort..

en de twee wielers voor de net iets grotere shetten van HCA zijn super !
Met ook een optimaal rij comfort voor pony en menner.
Ik heb hier een filmpje, staat bij de Pony web winkel op de site.

Ik rijd voor de hele grote pony (in mijn ogen ha ha ha)
met een wagen van de Lemerij, en die vind ik overigens ook heel fijn.
Met name omdat bij mijn exemplaar een hele mooie opstap is gemaakt..
Kan er snel en makkelijk op en af stappen :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:54

bedankt voor het filmpje ook, het stoeltje lijkt me idd comfortabeler dan de panzitting, ik laat het even inwerken :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:06

Ik ben zelf super blij met mijn HCA'tje, maar zou graag een 2wieler hebben ivm de dressuur en heb naar die van HCA gekeken. Ik wil hem alleen geremd hebben (anders red je het echt niet mooie overgangen te rijden in de hogere klasses), maar de meerprijs was zo extreem dat dat hem waarschijnlijk niet gaat worden.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:20

ja remsysteem bij hca is zeer prijzig ja

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 23:59

Hier een tweewieler van de Lemerij met luchtvering, prima comfort ondanks rugproblemen...

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 00:04

Citaat:
Lauwsiej schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb het voornemen om een tweewieler aan te schaffen voor mijn d-pony (1.40).
Ik twijfel alleen nog tussen de inchmaat vd wielen. Hij loopt nu voor een 21 inch en dit is eigenlijk te laag ivm niet hoog genoeg zitten.
De verkoper raadt 25 inch aan, maar ik zit zelf aan 23 inch te denken.
Er komt ook nog een bokkussen op de tweewieler, die zit er op de huidige niet op.
De wagen wordt dan nieuw gemaakt want hij heeft ze niet staan, dus ik kan het helaas niet uittesten.

Wat raden jullie aan?

Ik zou wel oppassen met te grote wielen, je kijkt dan misschien wel lekkerder over je pony heen en hebt minder rolweerstand, maar het goed in balans brengen van je tweewieler kan dan wel eens moeilijk worden. Zelf twijfelde ik tussen 16 of 19 inch wielen voor mijn tweewieler en ben Voor de 19 inch gegaan. In draf kreeg ik mijn wagen niet lekker in balans (klapperen in de lichtogen), maar het bankje kon niet verder naar achter worden versteld. Enige oplossing was toch kleinere wielen...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:04

Wat is de theorie erachter dat kleinere wielen makkelijker te balanceren zijn ? (geen kritiek, oprechte interesse!)

Ik zou voor een kleine pony (shet/mini) zelf denk ik een HCA sulky kiezen.
Omdat het heerlijk zit, goed manouvreerd, heel licht, goed te balanceren.

Ik heb zelf een 19inch versie (pony van 1.18) en vind het een briljante uitvinding. Ik vind hem comfortabeler dan de gewone tweewieler die ik had.

Misschien dat ik er wel nog ooit een stoeltje op ga zetten; bij uitstappen wel lekker lui als je naar achter kan leunen; maar heb er nog nooit op gezeten.

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:00

Citaat:
Toydoll schreef:
Wat is de theorie erachter dat kleinere wielen makkelijker te balanceren zijn ? (geen kritiek, oprechte interesse!)

Ik zou voor een kleine pony (shet/mini) zelf denk ik een HCA sulky kiezen.
Omdat het heerlijk zit, goed manouvreerd, heel licht, goed te balanceren.

Ik heb zelf een 19inch versie (pony van 1.18) en vind het een briljante uitvinding. Ik vind hem comfortabeler dan de gewone tweewieler die ik had.

Misschien dat ik er wel nog ooit een stoeltje op ga zetten; bij uitstappen wel lekker lui als je naar achter kan leunen; maar heb er nog nooit op gezeten.

De theorie is niet dat kleinere wielen makkelijker te balanceren zijn, misschien wat onduidelijk uitgelegd door mij... Wat ik bedoel is dat er een soort van "omslagpunt" is waarbij je grotere wielen kunt nemen. Volgens de Lemerij lag dat voor mij bij een schofthoogte van rond de 105 cm. Mijn shet heeft ongeveer die schofthoogte, dus twijfelde ik nogal over 16 of 19 inch wielen. In mijn geval bleken de 19 inch wielen voor mijn combinatie te groot. Normaal vind je de balans door het bankje naar voren of achteren te schuiven, misschien kun je nog iets doen met de lichtogen, maan in mijn geval was dit niet genoeg. Als het bankje zover als mogelijk naar achteren staat is de balans nog steeds niet optimaal. Enige oplossing voor mij was dus kleineren wielen, of extra gewicht achter de as brengen, maar dat doen we natuurlijk liever niet.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:49

Maaan mijn hca is er. Echt super. Ik heb 19 inch wielen voor mijn shet van 98 cm. Past prima. Ben zo blij dat ik die grote wielen heb.

vandaag een ritje gemaakt. Echt super

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:56

Kaat1 schreef:
De theorie is niet dat kleinere wielen makkelijker te balanceren zijn, misschien wat onduidelijk uitgelegd door mij... Wat ik bedoel is dat er een soort van "omslagpunt" is waarbij je grotere wielen kunt nemen. Volgens de Lemerij lag dat voor mij bij een schofthoogte van rond de 105 cm. Mijn shet heeft ongeveer die schofthoogte, dus twijfelde ik nogal over 16 of 19 inch wielen. In mijn geval bleken de 19 inch wielen voor mijn combinatie te groot. Normaal vind je de balans door het bankje naar voren of achteren te schuiven, misschien kun je nog iets doen met de lichtogen, maan in mijn geval was dit niet genoeg. Als het bankje zover als mogelijk naar achteren staat is de balans nog steeds niet optimaal. Enige oplossing voor mij was dus kleineren wielen, of extra gewicht achter de as brengen, maar dat doen we natuurlijk liever niet.

Ahhhh ik snap het. Het probleem is dus dat de 'as' dan dus gewoon te hoog komt in jou geval.

Een sulky heeft een bepaalde 'hoek' nodig waarin hij te balanceren is, als je as/zitting/sulky te hoog is kom daar niet meer aan.

Oke. Nou mijn pony(s) is/zijn dus 1.18 en ik heb de 19 inch. Is wel ook beetje maximale als je mij vraagt hoor.
Hier kort filmpje (was nog aan t afstellen hoor, was ff aan t testen) hoe het staat:

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:13

Bedankt voor jullie reacties. Van de week gaan we het weer uitproberen met een verhoging.

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:06

Ik heb uiteindelijk voor een tweewieler met 23inch wielen gekozen ;-)

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:16

Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje en hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen. Ik ben aan het sparen voor een sulky en ik wil er heel graag een van hca. Maar toen ik een email met info naar hun had gestuurd zei ik of ze ook een met een bankje hadden en toen zeiden ze dat het dan de tweewieler de luxe zou zijn. Weet iemand hoe zwaar dat die kleinste daarvan is? Want als ik die zou nemen in plaats van een sulky dan moet ie wel passen bij een shetje van 85 cm. En ook qua gewicht natuurlijk. Of kan ik gewoon het beste een sulky nemen?

Groetjes

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:35

Als je toch al mail contact hebt gehad, kun je vragen hoe zwaar die weegt. Aangezien je voorkeur naar 1 met een bankje uitgaat, neem ik aan dat je nog iemand mee wilt nemen? Ik zou voor een enkelzitter gaan met een pony 85 cm...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 18:21

Bovendien is de tweewieler de luxe zo idioot duur...........dan zijn er denk ik wel betere opties