[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Smickey2011

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:42

Lieve VHU, was net op stal. Het lijkt wel of alle paarden ook rustig van verdriet zijn, geen hinnikjes, maar stilte... Ik leef mee, zoals zoveel hier al zeggen; je verhaal is zo uit je hart, koude rillingen krijg ik er van! Goed van je dat je sectie laat plegen, volgens mij krijg je anders geen rust.
Ik hoop dat je ergens wat rust kunt vinden de komende tijd, heel, heel veel sterkte en als ik iets kan doen...

Xxx

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:46

Ik kom toch ook even stiekem een berichtje posten in dit topic..

Ik ben me kapot geschrokken van het nieuws van Maaike.. Ik vind het zo erg, het is gewoon niet te beseffen..
Arme Rizanta en arme Maaike.. Rizanta had zó haar plekje gevonden bij Maaike, ze waren zo'n team en Rizanta had het zo naar haar zin... Haar uitstraling op alle foto's die ze postte was onwerkelijk zo mooi, ze zat zo goed in haar velletje.. Ik had Rizanta en Maaike nog zo'n lange fijne tijd samen gegund, met veel mooie ritjes samen... maar het mocht niet zo zijn..
Ik ben heel benieuwd wat er uit de sectie gaat komen. Maaike nogmaals heel veel sterkte, ik denk aan je..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:51

De tranen stromen hier over mijn wangen. Wat een afschuwelijk bericht. Maaike, alle sterkte toegewenst. Je hebt het in een prachtig stukje verwoord. En heel goed dat je sectie laat verrichten, want anders blijf je altijd met vragen zitten.

Heel veel sterkte en je kunt me altijd bellen (zie je pb) als je je hart wilt luchten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:55

Ik ben een fanatieke meelezer en wil VHU hierbij ontzettend veel sterkte toewensen. Dit is toch wel de grootste nachtmerrie van een paardeneigenaar. Ik heb de tranen over mijn wangen rollen. Ik hoop dat ze wijzer worden uit de sectie.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:01

Ik hoop voor je dat de sectie je wat rust kan geven.
Bij mij heeft het wel geholpen na het overlijden van onze super Uk (as zondag 4 jaar terug).

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:16

Maaike,
zit hier met open mond te lezen. Vreselijk dat je op het ene moment nog bezig bent met alles voor de wedstrijd te regelen en dat je enkele luttele uren later afscheid hebt moeten nemen van je topmerrie. Ik wens je heel veel sterkte toe.

Heb spijtig genoeg zelf veel te veel ervaring met het afgeven van paarden, en weet hoe zwaar het kan zijn. Die laatste blik, die laatste zucht zal je nooit meer vergeten.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:29

lieve VHU, |( ik kom even kijken en wat lees ik een vreselijk nieuws....
ik kan het niet bevatten.......Rizanta...
heel veel sterkte toegewenst met dit enorme verlies.
Ik heb er verder geen woorden voor, bedankt dat je ons hebt laten genieten van jullie vorderingen en geweldige avonturen op de wedstrijden, ik vond het een genot om jullie topic's te lezen en een inspiratie !
nogmaals heel veel sterkte !!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:29

ik liep net een rondje met de hond, maar het zit toch ook constant in mijn hoofd...
zoveel onmacht, zoveel verdriet...

en het is wat Patricia zegt, ze was zo op haar plek bij Maaike...

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:35

wat afschuwelijk...
Ontzettend veel sterkte maaike, hier ook de tranen over mn wangen
wat verschrikkelijk oneerlijk dat zo'n ontzettend mooie combinatie, zo'n mooi team maar zo kort heeft mogen bestaan.
Dag lieve Rizanta, wat zul jij gemist worden...
lacuna

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:39

Hier beheerst het ook volledig mijn gedachten. Zo'n mooie combinatie, zo gelukkig met elkaar, zo oneerlijk.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 12:40

Jeetje! Brok in mijn keel.. Ik genoot altijd zo van jullie topics en verhalen.
Rizanta heeft een heel goed baasje gehad die alles voor haar overhad.
Ik wens jullie heel veel sterkte.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:50

Vhu heel veel sterkte, net als bij de anderen ben ik ook aangedaan, je was en bent een super baasje geweest!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:54

Heel lang niet geweest maar door een ander forum even het verhaal van maaike opgezocht. Wat enorm erg. Zo nog plannen met je paard en nu is ze weg. Je verhaal raakte me.... sterkte

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:46

Maaike knap van je dat je sectie laat doen. Dan wordt het duidelijk waaraan en kun je het misschien beter afsluiten, al zal het moeilijk blijven.
PB staat ook open. Bellen mag ook altijd.

Hoe gaat Han met dit verlies om?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:53

Ja voor han zal het ook wel schrikken zijn geweest.

Goed dat je sectie laat doen. Bah heb net alles klaargezet voor mn wedstrijd maar het blijft in mn
achterhoofd hangen. ;(

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:08

Ik zal in ieder geval vanavond en morgen aan je denken. Niet samen op de germiehoeve en op wedstrijd

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:27

@VHU: |( omg, wat vreselijk.., wat ongelooflijk, onvoorstelbaar.... heel, heel veel sterkte met dit grote en plotselinge verlies :(:) :(:) :(:) .

Ben er al stuk van van het enkel en alleen lezen..., eenieder hier kan zich voorstellen, of heeft zelfs iets vergelijkbaars mee gemaakt, hoe verschrikkelijk zoiets is |( , je maatje zo plotseling weg gerukt, zoveel dromen die helaas niet uit hebben mogen komen.
Echt onvoorstelbaar :(:) :(:) :(:)

Ik kan me voorstellen dat het ietwat rust kan brengen als je iig een antwoord krijgt waarom dit zo snel deze fatale wending heeft kunnen nemen.

Weet verder echt niet meer wat ik kan doen/zeggen om je te troosten, maar er wordt hier aan je gedacht...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:05

Och, die arme Han. Helemaal vergeten om naar hem te vragen. :o Moet op hem ook een enorme indruk gemaakt hebben, arme kind.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:06

Idd, Han :(:)

Ook voor jou, Patricia (vorige eigenaresse, toch?) :(:)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:09

Het nieuws heeft mij ook erg geraakt.
Wens Maaike en familie dan ook erg veel sterkte met dit verlies! Het verdriet zal nog een tijdje aanhouden, maar denk aan de mooie herinneringen!

Maar ook de mensen in dit topic, wij zijn er ook allemaal van slag van, sterkte!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:35

Dag allemaal,
Ik hou jullie in dit topic maar even zo op de hoogte want ik kan het niet opbrengen een apart topic te openen in mijn hoofd ben ik daar veel en veel te kapot voor. Ik vind het erg fijn dat ik het toch ergens even kwijt kan.
Bij Utrecht waren ze blij dat ik sectie wilde laten plegen, een op het oog zo'n gezond paard, wat volgens mij altijd perfect verzorgd is en begeleid zo hard weg, dat is heel heftig. Ze dachten dat het misschien haar hart was of haar longen, dat ze een hart- longprobleem had. Maar dan had ik dat met trainen moeten merken, ze ging altijd voor me, ik heb nooit iets gemerkt van terughoudendheid of nahijgen. Wormen geloofde ik al helemaal niet in en koliek dus ook niet. Dus sectie.

Vanmiddag werd ik gebeld. Het blijkt dat er een toxische reactie is geweest waardoor ze is gaan bloeden in de borstkas. Ze is dus doodgebloed. Ze had meer dan 20 liter bloed in haar borstkas. Daarom werkte haar hart bijna niet meer en heeft haar hart het dus uiteindelijk begeven, die kon het niet meer rondpompen want er was niets meer te pompen. Mijn en de stalhouders idee klopten dus: een bloeding en / of gif. Ik dacht een bloeding, omdat haar slijmvliezen spierwit waren en de stalhouder dacht gif. De toediening van medicatie heeft het proces alleen verergerd, doordat er geprikt is zijn daar ook bloedingen ontstaan.

Ze had alleen gered kunnen worden door heel veel bloedtransfusies en dan nog is de vraag of ze het gered had omdat je dus niet 1-2-3 kunt vinden wat de toxicatie is geweest en doordat de aderen dus kapot zijn gegaan. En doordat je met bloedtransfusies ook weer prikt.

Maar goed, wat voor gif? Een plant, rattengif, landbouwgif een reactie op een steek van een iets, een bijt van een dier? Ze gaan het uitzoeken en over 7 a 10 werkdagen weten we het.
Mijn stalhouder natuurlijk gebeld, ze gebruiken geen rattengif of ander gif op het terrein, natuurlijk niet omdat ze zelf ook altijd dieren hebben rondlopen. Het perceel naast de wei is vorige week bespoten, maar er hebben meer paarden op de wei gestaan, die zijn niet ziek geworden. Voorlopig komen de paarden trouwens niet meer op de wei, totdat dit duidelijk is. Er is deze week gemaaid, het maaisel hebben ze weggehaald, daar ligt het ook niet aan. Alle paarden staan op hetzelfde hooi / stro Rizanta is de enige die ziek is geworden.

Ik denk zelf aan de steek van een dier omdat alleen zij ziek is geworden. Misschien heel simpel een wesp waar ze extreem op heeft gereageerd. Ik heb ooit een ander paard gehad dat een steek van waarschijnlijk een wesp had gehad, die werd ook heel naar maar had ook een bult waardoor je wist dat het een steek was. Die hebben we toen de dag erop naar de kliniek gebracht daar is zij toen in de gaten gehouden en na twee weken kon ze weer naar huis. Rizanta heeft heel extreem gereageerd, wellicht in combinatie met de medicatie, dat kan, of dat het zo'n gif was wat cumuleerde, door die bloedingen.

De diagnose van de DA bij het eerste bezoek dat het koliek was was fout. De hartslag was toen nog niet hoog. Die werd pas hoog later in de avond en toen ging het dus vreselijk mis. ALs ze bij de 1e diagnose direct was gediagnosticeerd als vergiftigd had het heel misschien nog wat uitgemaakt. Maar gezien de heftigheid wellicht ook niet. En wie denkt nu bij een paard wat wat hangerig is direct aan een dodelijke vergiftiging? Toen de DA de 2e keer kwam was het al zo ver heen dat hij het ook niet meer wist en dus doorstuurde. Maar het was dus te laat, als het zowiezo niet te laat was geweest.

Om 18.00 uur constateerden we dat ze niet helemaal fris was, we hebben haar toen getemperatuurd, die was normaal, gelongeerd, er kwam mest af en rustig in haar stal gezet. Om 20.00 uur was ze nog hangerig en is de DA gebeld. Om 21.00 uur is die langsgeweest dacht gezien het niet eten aan koliek. Buscopan toegediend, mee gewandeld. Om 22.00 uur staat ze vrij rustig op haar stal. Om 22.30 loopt stalhouder langs en in haar stal, aait haar en merkt dat ze helemaal nat is en klam. Ze halen uit stal, bellen mij en de DA en leggen deken op. Vervolgens loopt het water dus van haar lijf en dat is het moment dat het al helemaal mis is. Vervolg is bekend.

Sorry voor mijn lange verhaal, kan het niet korten neerschrijven. Groetjes en bedankt voor jullie steun Maaike & Rizanta RIP
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 10-06-11 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:38

jeutje...
*weet verder gewoon niks te typen..*

Heeft Han zich een beetje staande kunnen houden op school vandaag? :(:) Voor hem ook een hele dikke knuffel

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:43

Ik ben gaan slapen, gelukkig maar dat dat is gelukt. Han is met vriendinnetje mee hadden we afgesproken omdat ik nu anders in Zelhem zou zijn dus niet thuis. Bart haalt Han zo op, als hij van Schiphol komt. Ik ben erg blij dat Bart er zo is, ik ben te kapot om ook maar iets te doen. Laat het ook maar even zo, blijkbaar is dit het nu. Ga zo maar wat proberen te eten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:45

fijn dat hij er zo ook is, dan komen er 2 schouders thuis waar je ook gewoon gebruik van moet maken :(:)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:52

bedankt voor je lange verhaal hier Maaike, ik snap dat je (nog) geen topic wilt openen, maar ik vind het fijn dat je het met ons wilt delen...
ik ben er zo mee bezig de hele dag al, het is prettig om je verder verslag te lezen om ook hier een completer plaatje te krijgen...

Naar is dat ze het niet gelijk hebben geconstateerd (ik ken een paard waarvan de veearts zei dat ze koliek had, dus lopen lopen lopen, en die bleek achteraf een gebroken nekwervel te hebben... -O- ).
Koliek lijkt toch iets wat 'al snel' genoemd wordt als het daarop lijkt en er niks anders gevonden wordt...
Daar kan niemand wat aan doen, maar het is toch hard in jullie geval, het had lijden en transport misschien kunnen bespoedingen of besparen...
maar dat is achteraf praten en daar heeft niemand iets aan, je hebt te maken met hoe het nu is...

Kan het niks te maken hebben gehad met de eerdere bultenreaktie van begin deze week?