Dag allemaal,
Ik hou jullie in dit topic maar even zo op de hoogte want ik kan het niet opbrengen een apart topic te openen in mijn hoofd ben ik daar veel en veel te kapot voor. Ik vind het erg fijn dat ik het toch ergens even kwijt kan.
Bij Utrecht waren ze blij dat ik sectie wilde laten plegen, een op het oog zo'n gezond paard, wat volgens mij altijd perfect verzorgd is en begeleid zo hard weg, dat is heel heftig. Ze dachten dat het misschien haar hart was of haar longen, dat ze een hart- longprobleem had. Maar dan had ik dat met trainen moeten merken, ze ging altijd voor me, ik heb nooit iets gemerkt van terughoudendheid of nahijgen. Wormen geloofde ik al helemaal niet in en koliek dus ook niet. Dus sectie.
Vanmiddag werd ik gebeld. Het blijkt dat er een toxische reactie is geweest waardoor ze is gaan bloeden in de borstkas. Ze is dus doodgebloed. Ze had meer dan 20 liter bloed in haar borstkas. Daarom werkte haar hart bijna niet meer en heeft haar hart het dus uiteindelijk begeven, die kon het niet meer rondpompen want er was niets meer te pompen. Mijn en de stalhouders idee klopten dus: een bloeding en / of gif. Ik dacht een bloeding, omdat haar slijmvliezen spierwit waren en de stalhouder dacht gif. De toediening van medicatie heeft het proces alleen verergerd, doordat er geprikt is zijn daar ook bloedingen ontstaan.
Ze had alleen gered kunnen worden door heel veel bloedtransfusies en dan nog is de vraag of ze het gered had omdat je dus niet 1-2-3 kunt vinden wat de toxicatie is geweest en doordat de aderen dus kapot zijn gegaan. En doordat je met bloedtransfusies ook weer prikt.
Maar goed, wat voor gif? Een plant, rattengif, landbouwgif een reactie op een steek van een iets, een bijt van een dier? Ze gaan het uitzoeken en over 7 a 10 werkdagen weten we het.
Mijn stalhouder natuurlijk gebeld, ze gebruiken geen rattengif of ander gif op het terrein, natuurlijk niet omdat ze zelf ook altijd dieren hebben rondlopen. Het perceel naast de wei is vorige week bespoten, maar er hebben meer paarden op de wei gestaan, die zijn niet ziek geworden. Voorlopig komen de paarden trouwens niet meer op de wei, totdat dit duidelijk is. Er is deze week gemaaid, het maaisel hebben ze weggehaald, daar ligt het ook niet aan. Alle paarden staan op hetzelfde hooi / stro Rizanta is de enige die ziek is geworden.
Ik denk zelf aan de steek van een dier omdat alleen zij ziek is geworden. Misschien heel simpel een wesp waar ze extreem op heeft gereageerd. Ik heb ooit een ander paard gehad dat een steek van waarschijnlijk een wesp had gehad, die werd ook heel naar maar had ook een bult waardoor je wist dat het een steek was. Die hebben we toen de dag erop naar de kliniek gebracht daar is zij toen in de gaten gehouden en na twee weken kon ze weer naar huis. Rizanta heeft heel extreem gereageerd, wellicht in combinatie met de medicatie, dat kan, of dat het zo'n gif was wat cumuleerde, door die bloedingen.
De diagnose van de DA bij het eerste bezoek dat het koliek was was fout. De hartslag was toen nog niet hoog. Die werd pas hoog later in de avond en toen ging het dus vreselijk mis. ALs ze bij de 1e diagnose direct was gediagnosticeerd als vergiftigd had het heel misschien nog wat uitgemaakt. Maar gezien de heftigheid wellicht ook niet. En wie denkt nu bij een paard wat wat hangerig is direct aan een dodelijke vergiftiging? Toen de DA de 2e keer kwam was het al zo ver heen dat hij het ook niet meer wist en dus doorstuurde. Maar het was dus te laat, als het zowiezo niet te laat was geweest.
Om 18.00 uur constateerden we dat ze niet helemaal fris was, we hebben haar toen getemperatuurd, die was normaal, gelongeerd, er kwam mest af en rustig in haar stal gezet. Om 20.00 uur was ze nog hangerig en is de DA gebeld. Om 21.00 uur is die langsgeweest dacht gezien het niet eten aan koliek. Buscopan toegediend, mee gewandeld. Om 22.00 uur staat ze vrij rustig op haar stal. Om 22.30 loopt stalhouder langs en in haar stal, aait haar en merkt dat ze helemaal nat is en klam. Ze halen uit stal, bellen mij en de DA en leggen deken op. Vervolgens loopt het water dus van haar lijf en dat is het moment dat het al helemaal mis is. Vervolg is bekend.
Sorry voor mijn lange verhaal, kan het niet korten neerschrijven. Groetjes en bedankt voor jullie steun Maaike & Rizanta RIP
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 10-06-11 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt