[AR] [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:52

Ol heeft nog helemaal geen wintervacht/lange haren. Heeft zo'n fijn arabierenvelletje.

Nou het leek goed met de hondenuitlaat. Donderdag komt ze weer proefdraaien. Wel :$ ....

Zo zeg ik ben helemaal gaar, waarvan geen idee :O . Wil vanavond wel BBQ'tje doen, dus nu even inkopen doen.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:54

goedemiddag

zal me ook weer is melden..

wij zijn van donderdag tot en met zaterdag in beesd geweest op wedstrijd

was voor het lekkere net iets te warm. maar we hebben het overleefd en een kleurtje opgedaan.
paardjes stonden lekker koel in de vrachtwagen met de ventilator aan.

uiteindelijk 2de geworden. met 180.13 strafpunten over 7 hindernissen dus strafpunten gaan nog naar beneden omdat het verrekend gaat worden naar 6 hindernissen..
H1
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
H4
Afbeelding
Afbeelding

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:18

Net even uitgezocht wat een startpas kost vanaf oktober. 34 euro. Voor een heel jaar 47 euro. Stelletje afzetters. Lekker makkelijk verdiend...

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:59

tallechie/vhu: die pony's en het paard van die trailergevallen hebben we al niet meer op stal (was allemaal ohz pony/paard). Met deze gelukkig nog geen problemen gehad en we merken dat de paarden/pony een stuk relaxter staan op een vrachtwagen dan in een trailer. Op wedstrijden zie je Sam altijd net met zijn oortjes en ogen boven het tussenschot uitkomen en gezellig rondkijken (ziet er wel komisch uit). Binnenkort gaan we waarschijnlijk wel even een keertje oefenen. Op zich zijn ze bij hun vorige eigenaren een maatje op de wagen gewend. Nu alleen nog even aan elkaar wennen ;)

Mooie foto's lanouska!

Tine: wat een afzetters inderdaad!

Mijn ouders zijn vandaag naar de landbouwdag in Opmeer geweest en zagen daar demenner.nl staan met ideal tuigen. Nu zijn we aan het overwegen voor Sam om een ander tuig te nemen (kunststof). Op dit moment hebben we er leer op liggen (volgens mij merkloos) wat versterkt is met nylon ertussen. Probleem is alleen dat sommige stukken zo dik zijn dat ik sommige gespen niet eens zelf kan vastmaken. Daarnaast is een lichter tuig (we kijken naar de eurotech) waarschijnlijk wel beter voor Sam. Nu je eenmaal aan de gang bent, merk je echt wat wel en niet werkt. Ook qua wagen hebben we het wel eens over dat al die zitjes achterop en naast mij op de bok totaal niet nodig was geweest (alleen maar extra balast). Dus flink sparen maar en misschien volgend jaar wat dingen vervangen. Zit dus ondertussen lekker topics af te struinen over tuigen en wagens op bokt ;)

Ipsilonka

Re: [HK] De paden op, de lanen in... rijtuigje Deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:14

Marjola, zo ben ik nu bij kar 4 (in 6 jaar) dus snap je helemaal!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:40

Snuit is inderdaad niet goed. Dierenarts vond hem heel raar staan, ben er zelf niet bij geweest. Donderdag kan ik bellen voor uitslag van het bloedonderzoek .

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:52

Voor degene die wel eens bloedonderzoek hebben laten doen... hoe snel konden jullie voor de uitslag bellen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 20:53

Naar voor jullie Tallechie :(:) Snuit is bij ons nooit ziek geweest.... arm mannetje ;(
Heb bij paar paarden wel eens onderzoek laten doen en dan was het direct de volgende dag bellen of bij acute situatie (verdenking van spierbevangenheid) belde DA binnen paar uur.... nu heb ik echt super fijne en goede DA in dat soort situaties, wellicht scheelt het per DA?
Bij spierbevangenheid is het erg belangrijk dat ze binnen korte tijd stabiliseren, vandaar dat die uitslag wel belangrijk is zsm te weten.

Weer mooie plaatje Lanouska!
Had ik al gereageerd op jouw strandfoto's Maisie? Zo niet, wat zijn ze prachtig!

Ach ja het gedoe met wagens en tuig, dat is een on-going-gebeuren bij ons (zeker als je ook nog elke keer door allerlei gedoe met paarden/pony's wisselt in verschillende maten :7 ). Voor Ollebol hebben we een mooi Zilco tuig maat pony (iets voor jouw Marjola? zou goed passen op jouw pony denk ik), maar ze had vanochtend een drukplek onder het schoftje. Ik denk toch dat het te krap is gaan zitten. Heb er al wel een maat cob singel bij maar ze is met het werk best wel wat uitgezwaard afgelopen half jaar. Moeten we denk ik toch weer ander tuig aanschaffen. Denk dan toch weer aan Ideal (Zilco vind ik nieuw te duur maar wel heeeeeel mooi, ben zo blij met haar prachtige hoofdstelletje <3 staat haar super). Maar wat je zegt Ips, je blijft ermee bezig }:0

Hier heerlijk BBQ'tje achter de rug, zo gezellig altijd. Zoonlief en manlief maken de satehtjes, ik zorg voor een goede BBQ, en dan is het voor ons gewoon genieten hoor op ons dakterrasje :Y)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:15

@ morjola ideal eurotech heb ik ook maar vind ik niet fijn hoor. Gaat erg stroef dus als je nu
al moeite hebt. Zilco vind ik echt super tuig.

Zo net de startlijsten gehad voor de kampioenschappen. Toch wel even slikken er doen er echt een
hoop mee !! Ga er dus maar gewoon vanuit dat ik met niets door ga en ga er gewoon een leuk
weekend van maken.

Tallechie appart dat snuit vorige week dan wel zo fijn liep? Hoop dat het
bloedonderzoek uitsluitsel kan geven.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:16

Wat balen tallechie!

VHU: ik had gehoopt in een keer goed te zitten, aangezien ik niet van pony wissel, maar we komen steeds meer mogelijkheden tegen en door rond te kijken leer je veel :) Bedankt voor het aanbod trouwens, maar ik denk dat we liever voor een speciaal op maat gemaakt iets gaan. Bij dit leren tuig is namelijk ook genoeg versleuteld. Zijn hoofdstel heeft volgens mij de frontriem van een cob omdat zijn voorhoofd zo breed is, terwijl de rest dan weer pony maat is. :P Of bedoelde je dat zilco een interessant merk voor mij is?

Sorry, ben een beetje verstrooid at the moment. Sollicitatie aan het voorbereiden en zag net de voorlopige startlijst van het districtkampioenschap binnenkomen *\o/* Zit een beetje te dubben of ik nu blij word van 20min wachttijd tussen mijn laatste dressuurproef en vaardigheidsproef. Wordt wel een hele lang rit dan voor hem en het is te kort om hem uit te spannen. Nog maar even nadenken daarover.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:25

Dat Zilco misschien iets voor je is en misschien dus (onderdelen van) mijn tuig :)

Mijn ervaring onderhand met maatje mini t/m mega-paard van 1.75 is dat je toch altijd weer dingen moet versleutelen. Ik heb nog nooit een tuig gekocht dat in een keer 100% zit en dat geldt ook voor wagens trouwens. De meeste paarden zijn niet pony of cob of full maar altijd op onderdelen meer of minder.
Ollie heeft nu een hoofdstelletje samengesteld van Zilco, BR en Ideal }:0 maat pony en cob. Schoftje tuig heeft ze pony en cob. Staartriem en culeron ook pony en cob. Leidsel vermaakte full. Bente had x-full (nog van Rizanta) en cob door elkaar. En Rizanta x-full en full. Snuitje en Alwyn pony en shetlander. En Simba shetlander en mini. En dat heeft zich allemaal de laatste 5 jaar afgespeeld.... Ach ja, het houdt je van de straat :P

Heb wel eens geinformeerd bij van Rijs naar op maat tuig maar dat was zo'n mega bedrag dat ik maar door blijf sleutelen met tuigen waarbij je de diverse maten met elkaar kunt combineren. En Ideal en Zilco vind ik erg fijne tuigen. Ideal prijstechnisch gezien nog fijner dan Zilco, maar Zilco vind ik wel super makkelijk in gebruik :7

20 minuten valt toch wel mee? Even wat drinken, rondstappen, beetje rondkijken en het is om.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-08-13 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:26

Maisie thuis heeft hij geen stress, geen bijzondere dingen om hem heen, geen muziek. Wat ik zaterdag merkte was dat hij flipte toen de muziek harder ging (ik vermoed dat dit komt door de indoors die hij gelopen heeft). Wij (dierenarts, staleigenaar en ik) vermoeden nu dat hij door de spanning zich zo op wint, dat hij verzuurt, dat hij pijn krijgt en daardoor / daar voor wil vluchten. Maar goed dat zijn raadsels, eerst de uitslag maar afwachten. Eind juni had hij in ieder geval verhoogde leverwaardes, dat betekent natuurlijk dat hij zijn afvalstoffen niet voldoende kwijt kan.

Dan zijn ze vroeg met de startlijsten. Hier heb ik nog niets gezien... zelfs nog geen mailtje van bevestiging.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:29

Ok, thanks voor de tip :) Mijn vader sponsort dus hij beslist ook uiteindelijk :P Denk dat als we overstappen (dat gebeurt nog niet binnen nu en een maand gok ik) we een bedrijf het even laten passen die gewoon handelt in bv. ideal tuigen. Dan halen we daar in een keer alle verschillende onderdelen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:34

Ik zal blij zijn als de startlijsten hier een week van te voren vermeld staan :x
Tallechie: ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt.
Marjola: 20 minuten tijd ertussen is toch juist ideaal?! Kan je paard even op adem komen na de dressuur. Jijzelf ook. Kun je nog even naar een paar combinaties voor je kijken. Hier is de vh altijd op aanmelding, dus kan zo maar zijn dat je eindeloos moet wachten en dat weet je dus niet van te voren... Heb wel eens 1,5 uur moeten wachten, op de een of andere manier liep het allemaal vreselijk uit en toen werd er ook nog onverwachts een pauze genomen.

Ik heb hier nog steeds mijn eerste tuig in gebruik, Ideal luxe marathon. En bij de pony heb ik 2e hands tuig gekocht, is denk ik Winner. Dus kan geen advies geven.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:42

Ik rijd zelf het liefst vaardigheid voor mijn dressuur. In de dressuur blaast meneer zich namelijk helemaal op. Toen ik vaardigheid een keer na mijn dressuur had (met gelijksoortige pauze) was hij zo leeg dat er geen galopje meer vanaf kon (tijdfouten). Daarom doe ik het liever of vooraf of met een uitspanpauze er tussen. Ik ga het allemaal nog even aankijken in ieder geval. Afkijken bij anderen vind ik niet perse nodig, van mij part rijd ik 'm als eerste :P dat ging toen de vorige keer ook super.

Bij vrije start heb ik ook wel eens een uurtje staan wachten uiteindelijk. Iedereen had duidelijk tegelijk ingespand :P

Ze zijn inderdaad lekker snel, maar misschien ligt jullie sluitingsdatum anders? Die van west was afgelopen week.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:48

Sluitingsdatum was 2 augustus. Maar vorig jaar ook maar een paar dagen van te voren online.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 21:58

VHU, een stevige onderlegger heeft bij mijn schoftje van Ster afdoende geholpen. Als je verder tevreden bent over je tuig?

Hier ook een Winner-tuig. Sterk, wel wat stug en scherp, maar oerdegelijk en betaalbaar.

20 minuutjes wachten tussen dressuur en vaardigheid téken ik voor. Snel even cap op ipv hoedje, slok water, pees- en kogelbeschermers om, stollen nadraaien (was bij Ster altijd nodig, bij de Anda niet), en rijden maar.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:15

Denk dat ik dat eerst ook maar doe Gem. Of anders een nieuw groter schoftje, kost ook wat maar minder dan nieuw tuig. Vind het wel erg fijn tuig, dat is zo.
Misschien was plekje ook gewoon combi van warmte en niet goed genoeg opleggen van schoftje. Plekje was vanmiddag met binnenzetten alweer weggetrokken.

Maar zit ook al poosje te kwijlen bij bruine tuigen :~ :+
Slaat ook nergens op maar ja, mens wil wat he.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:27

*valt binnen* kan het niet laten even de reageren op Robijn wat een enorm guitig smoeltje zit daarop. <3

Tallechie, ik vind het k*t voor je dat je zo aan het lummelen met Snuit bent. Echt jammer hoop dat je snel duidelijkheid krijgt wat er gaande is.

Voor de rest ik lees nog steeds trouw mee, maar ik kan het meeste niet onthouden omdat het teveel is. Bij grote lappen tekst dwaalt mijn concentratie af, daar heb ik enorm moeite mee... Heb ook niet voor niets add en dat vind ik dan zo sneu voor jullie als ik er dan niet goed op reageer of verkeerd oppak...
Terwijl ik het wel echt heel leuk vind dat jullie ook mennen, en mijn intresse bij dit topic dus wel blijft hangen. :\
Ik lees het al, schrijf dit ook niet duidelijk..

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:41

@VHU ik vind bruine tuigen bij vossen ook heel mooi staan!

@Gem hebben jullie altijd zoveel pech bij met de starttijden van de vaardigheid? Ik denk dat ik het maar zo laat. Het is niet overdreven heet dan als ik naar de voorspelling kijk (21 graden, bewolkt, windkracht 3) dus het is beter te overleven dan een paar weken terug.

Gelukkig kunnen we weer normale (conditie)trainingen gaan doen de komende dagen. Eindelijk is dat warme benauwde weer foetsie! *\o/*

@LS_fotos geeft niets. Vooral gezellig blijven meelezen :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:12

Heb maar even heel verstandig onderlegger besteld bij Letty's design :P en ga in de 'zoekstand' voor bruin tuig dat past (kan dus nog maanden duren maar koop nooit nieuw, vind ik veel te duur :7 )

:wave: L_S lekker mee blijven lezen hoor, groetjes!

't onweert hier enorm en flink wat regen, heerlijk!

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:15

Boehhh ik had nog wel een onderlegger liggen voor je... :D
Vandaag hoop men spulletjes op foto gezet. Morgen maar eens plaatsen op de BM.

Over 6 weken heb ik trouwens ook weer een tweewieler... Kan ik eindelijk gaan lessen met Bambi die net beleerd is. Heeft ze ook wat meer ruimte in de trailer voor haar wel goed gezien ze de trailer nog spannend vind.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 23:24

Ik heb nu al wel een onderlegger, een neopreen. Voldeed op zich goed, tot vandaag, maar ze heeft dus ook best gevoelig huidje en tot nu toe heeft ze zelden tot niet gezweet **ja sorry niet dat we niets doen maar ze zweet gewoon vrijwel nooit :o ** vandaag had ze ook echt gezweet onder het schoftje (daarvoor beetje warm met hier en daar plekje maar nu dus echt nat) misschien dat het daar ook wel van kwam in combinatie met dat we flink over de zandpaden zijn wezen crossen, is toch misschien net te veel belasting op dat schoftje (in combi met tweewieler).

Dus heb nu een schapenwollen onderlegger besteld. Denk dat dat net wat lekkerder zit / kan zitten en ook goed vocht opneemt. Als dat niet helpt komt er een groter schoftje en dan ook een met draagriemen die kunnen doorschuiven, want dat kan bij deze niet.

Maar dan nog he. Het was zowat 30 graden toen we terugkwamen en alleen dus bij het schoftje en bij de borst zweterig. Raar beest. Ze rende ook zeer enthousiast de wei weer in :+

Leuk dat je met de pony gaat lessen L__S :j

Sorry, ik moet LS_ schrijven :o

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 01:56

Net wakker geworden van heftig onweer en enorme hoosbui. In heel korte tijd bijna 10 mm gevallen. Lekker voor de natuur! Ben nu wel klaarwakker....

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 06:50

En nog geslapen Tine? Hier weinig tot geen regen.