[AR] [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lanouska

Re: [HK] "De paden op, de lanen in......" Rijtuigje deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:35

@ vhu de moeilijke dingen zijn dat je extra leidsels hebt en dat de voorste pony eigenlijk compleet los loopt. alleen op jou leidsels dus hij moet wel een beetje voorwaartse drang hebben en niet zomaar omdraaien want dan ben je nergens meer

ik ben net weer terug uit coevorden
heb eerst uzma even aan de dubbele longe gelongeert en daarna okkie ingespannen want we hadden voor de verandering thuis in de bak les is een super mooie net nieuwe rijbak van 30x60 die nog aangereden moet worden we hadden tot nu toe er nog niet met de kar ingereden. maar okkie liep weer heerlijk en was drijf nat van het zweet dus hij heeft hard gewerkt.
H heeft ons reserve paard (merrie met veulen) weer voor het eerst sinds de hippiade van vorig jaar voor de kar gehad het paard moet nog wat overtollige vetjes kwijt maar dan gaan we proberen ons te selecteren voor de districtkampioenschappen en dan voor de hippiade

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:49

ik ben thuis. Om 5.25 vertrokken vanochtend dus blij toe stiekem. Hopelijk gaat niet die hoofdpijn er nog in vlammen nu..

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:49

Leuk Lanouska dat je lekker bezig bent geweest en spannend of het gaat lukken met het paard (vast wel!).

Bedankt voor de opmerkingen over tandem zo laat op de avond :7
Nou voorwaarts is Snuitje wel :)) , die loopt altijd en slingert ook niet hij gaat in een rechte lijn (of volte, wat je wilt). Die leidsels lijkt me inderdaad een 'uitdaging' zeg maar := Het lijkt me leuk met tandem wat te leren omdat je dan ooit ook een keer een vierspan in je handen kunt hebben....ooit....ooit.....ooit. En ach, het is gewoon leuk om af en toe een beetje te frobelen / nieuwe dingen te ontdekken.

Snuit wil ik eigenlijk ook geen Belgisch avontuur meer aandoen (of er moet ondertussen een 100% match voorbij komen, je weet het niet) dus we hebben nu officieel Alwyn te koop gezet. Maar eens kijken of er (een fatsoenlijk) iemand op af komt. Alwyn is een hele makkelijker ongecompliceerde pony, geef hem voer en een landje en hij is tevreden :Y) of je hem met wat los leidsel ment of meer opsluit maakt hem ook niet zoveel uit en een stuurfoutje of onterechte ophouding laat hij ook van zich afglijden. Dus ook ideaal voor mensen met wat minder ervaring / lef.

Nou ga hond uitlaten en naar bed :wave:

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 07:34

Goedemorgen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:07

@ tallechie: wat goed dat het zo goed gaat met Daan!

@ VHU: wat vervelend zeg dat die afspraak heeft afgezegd! Als ik een afspraak heb om op te passen, en er komt voor mij iets tussen(wat zelden gebeurt), kijk ik wel eerst of ik die mensen niet in de problemen breng hoor...anders ga ik gewoon, afspraak is afspraak.
Ben het wel eens knal vergeten dat ik moest gaan babysitten en was met de paarden weg. :o Heb wel mijn verantwoordelijkheid genomen, heb een vervanger gezorgd voor bij de paarden en ik ben zo snel ik kon gaan babysitten...

wat betreft tandem rijden, daar heb ik niet veel ervaring mee, maar wel al vaak gegroomd bij tandem. De voorpony moet heel erg zelfzeker zijn en niet twijfelachtig, want dan gaat hij slingeren en dan belandt hij waar je hem liever niet wil hebben. Ook moet hij erg voorwaarts zijn. De achterpony moet graag volgen, dit maakt ook zeer veel uit. Paard dat wij achter hadden gezet, volgde niet graag en beet voortdurend in het achterste van het voorpaard (in bochten, als het voorpaard dicht genoeg bij het achterpaard kwam). Die begon op zijn beurt te bokken en dan krijg je zulke taferelen die je liever niet hebt... Nu hebben we ze verwisseld en nu gaat het prima.

Ik vind je beslissing wel een beetje vreemd, om Alwyn te verkopen. Zo een heerlijk pony'tje! Je geeft zelf aan dat het geen veeleisende pony is en dat hij alles met een korreltje zout neemt als je een foutje maakt. Maar je zal wel weten wat je doet hé :Y)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:19

Ook goedemorgen!
Tja S_L ik moet er een verkopen, helaas. Ze kunnen niet bij elkaar op stal en ik moet ze van de winter op de pensionstal zetten. Twee stallen voor mij erbij huren is niet te betalen. Snuit is gevoelig, fel en snel. Ik wil niet dat het nog een keer met hem verkeerd gaat. Bij Alwyn weet ik gewoon dat dat anders ligt. Dat is een pony die makkelijker bij verschillende soorten mensen goed zou passen. Als ik 'voor mezelf' zou gaan 100%, dan ging Snuit weg. Snuit is 14 jaar, Alwyn 4. Met Snuit kan Han een beetje mennen, met Alwyn kan hij het al best wel goed. Dus Alwyn past (ook) beter bij mijn situatie nu. Maar Snuit moet blijkbaar (zie verhaal Babs) enorm wennen als hij verhuist en doordat hij zo fel, snel en ook gevoelig is, is het risico dat het weer misgaat best groot. Ik wil niet een pony verkopen waarbij de kans is dat menner en pony in de sloot of tegen een boom belanden. Snuit zal, als je te harde ophoudingen in je angst of onzekerheid geeft, of te hard naar links/rechts stuurt, er dwars doorheen gaan (want je moet hem juist vertrouwen geven, dat moet je met je 100% gevoel durven anderes heeft hij het direct in de gaten, en dan komt hij terug, het is wat vaag misschien, maar daar heeft het alles mee te maken) je moet bij hem durven loslaten en durven aanrijden, ondanks dat hij op zo'n moment heel pittig overkomt. Heeft bij mij ook geduurd voordat ik dat kon en soms gaat het nog niet maar omdat ik weet hoe hij in elkaar zit, weet ik wat ik moet doen / kan verwachten. Ik durf het verkopen met Snuit dus niet meer aan. Dan moet je denk ik je verantwoordelijkheid als eigenaar nemen en dan blijft hij gewoon. Stel dat Peter iemand kent of ik iemand tegenkom die ik wel met Snuit zie wegrijden, is het wat anders dan dat ik hem 'actief' te koop zet.

De vorige eigenaar zei ook dat Snuit twee keer bij mensen is geweest die er ook niets mee konden. En dat waren zelfs ervaren menners. Bij haar ging het goed, bij zijn 1e eigenaar ging het goed, die heeft er ook ontzettend veel mee gewonnen en het loopt nu bij mij ook goed. Het rare is ook, dat als hij die knop bij je omzet hij dus helemaal niet enorm fel meer is maar een hele brave rustige pony. En als je er dan aan rijdt, dat hij super kan lopen zowel dressuur als in hindernissen. Dat heeft Babs ook gezien, dan is hij kan echt een 'watje' zijn. Met het rijden met Babs toen ik erbij was kon Babs er ook alles aan sturen en doen. Dus ik denk dat hij met Han ook steeds makkelijker stuurbaar zal worden, als ik er maar bij ben, wat natuurlijk altijd zo zal zijn.

Lang verhaal, maar dacht, ik licht het maar even wat uitgebreider toe dan :o

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:50

he, een rotbeslissing VHU, maar wel begrijpelijk. Snap je gedachtengang wel :)

nou ik ben uit bed, nog altijd hoofdpijn, hartstikke moe :') Zal hier eens gaan ruimen :o

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:51

Goeiemorgen..........eerder een rottemorgen voor mij... ^)
Gisterenmiddag ingestort, mijn lichaam heeft even heeul veel rust nodig maar zat er al aan te komen....
ga even niet reageren, maar proberen bij te tanken..
Niet te veel kletsen hier.....

:evaw: tot snel.........

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:54

We zitten in een instorttopic momenteel denk ik :(:) voor iedereen!
Biancocoo take care! Naaltje....ook! S_L ik hoop dat het voor je nichtje echt mee gaat vallen, ook sterkte voor jou.

Ikzelf ben weer enigszins bijgetankt komt denk ik ook doordat ik ondertussen hyper wordt voor de mendurance.
Ga boodschappen doen en dan wagen wegbrengen.
Oftewel: ons lange paardenweekend is begonnen *\o/*

Citaat:
Snap je gedachtengang wel

Weet je wat het is, als mensen Snuit zien zijn ze meteen verliefd, het is een prachtige pony, straalt je tegemoet voor de wagen en als ik met hem men is er niets aan de hand, dus ik zal hem wel weer kunnen verkopen....maar dan...? Dan komt pony in de handel terecht of erger. Daar moet je toch niet aan denken. Of wat ik zeg, het moet iemand zijn die al met druktemakers heeft gemend, daar goed mee weet om te gaan. Het is wel een aparte tak van sport, die hyperende types.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 09-06-11 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 08:55

Heb het bijzonder druk , maar probeer hier toch een beetje bij te lezen en wil nu toch op het verhaal van VHU reageren.

Zoals Maaike ook al zei kon ik bij haar alles met hem, maar toen hij bij mij stond had ik een heel andere pony. Heel looplustig en werklustig, maar ik kon er niet zo heel veel mee. Ik werd er zelf zenuwachtig van en gaf dit over op hem, en zo kwamen we in een visieuze cirkel. Ik ben er wel van overtuigd dat Snuit een leuke thuis kan vinden, net zoals Alwyn. Alleen zal Snuit echt tijd moeten krijgen om te wennen en een ervaren menner (wat ik dus niet ben).
Maaike, ga je er geen spijt van krijgen? Je wil eigenlijk liever Alwyn houden, maar je gaat nu Snuit houden omdat je vreest voor ongelukken als je hem gaat weg doen. Als je Snuit verkoopt en de volledige achtergrond meegeeft, kan jou niks verweten worden.
Maar het hangt natuurlijk ook af van wat jij (en Han) in de toekomst wil. Snuit is super voor marathons of mendurance. Maar die wil echt graag aan het werk. Terwijl je zelf zegt dat Alwyn gemakkelijker is om te houden (voer en een landje en hij is tevreden)
Hou goed ik je achterhoofd dat mijn ervaring met Snuit geen referentiepunt moet zijn voor iemand anders met Snuit. Ik ben op mengebied nog echt onervaren, en al helemaal geen ervaring met zo een karaktertje.

En nu kruip ik terug in de meeleeshoek. Met een beetje geluk gaat Petra vandaag of morgen nog eens voor de kar. Het bos is eindelijk terug open (was wegens de droogte gesloten)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:00

tandem rijden is idd wel moeilijk maar wel goed te doen hoor (over de weg dan) bij mij loopt robijn voorop dat gaat
goed alleen hij weet goed dat je niet bij m kunt. Hij moet dus erg op stem reageren. Ferro sloft wel achteraan.
Wil ook een keer ferro voorop zetten maar moet dan nog even zorgen dat de strengen aan mn lamoen kunnen anders wordt robijn
uit zn fatsoen getrokken denk ik.

Verder moeten ze uit elkaars spoor lopen dat lukt mij wel aardig. Enne je bent een heel eind dus op tijd sturen bij je voorpony.
O ja en ik heb leidselklemmetjes dat stuurt wel iets makkelijker.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:03

Goedemorgen :wave:

VHU: leuk dat je steeds nieuwe uitdagingen zoekt, benieuwd naar tandem-perikelen :+ Ik heb altijd het idee dat het voor de pony's zo ongezellig is... klinkt misschien beetje 'dom' maar naast elkaar lijken ze vaak letterlijk en figuurlijk steun aan elkaar te hebben ;) Ik hoop dat er een superlief nieuw baasje voor één van je pony's komt, je weet maar nooit hoe het loopt!

Naaltje: beterschap (ik zweer bij smelttabletten paracetamol van Roter, 2 tegelijk) Was de verjaardag leuk?

Bianca: Sterkte, rust goed uit!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 09:06

Goeiemorgen!

@Ollie: Wat een gave foto. Wat is Bruutje toch een knappe pony.

@Happytime: Heel veel sterkte.. Wat een rotnieuws. :\ :(:)

@Tine: Bart rijden we ook met een sperriem. Die heeft er ook een handje van om te klieren met z’n tong.
Werkt prima, tot nu toe nooit meer zijn tong over het bit gegooid.

@Dennis: Leuke foto’s. Benno lijkt heel groot met die meid ernaast, hihi.

@VHU: Niet erg netjes om nu nog af te zeggen voor het oppassen. Gelukkig kan een vriendin voor je oppassen.
Belangrijkste dingen heeft Sappos wel uitgelegd over het tandem rijden. Voor ons tandem is het belangrijk dat de voorste pony nergens naar kijkt. Dat scheelt al enorm. Gewoon een keer proberen en zien hoe het gaat. Al doende leert men! Verder vind ik het een dappere beslissing om je pony te koop te zetten. Hoop dat je een geschikt baasje vindt.

@Biancacoo: Sterkte!

Gisteren weer vaardigheid gehad van onze menvereniging. Eerste rondje liep Kokkie nog niet heel fijn.
Kwam ook door mezelf, omdat ik geen groom kon vinden. Uiteindelijk ging Pieter bij me achterop.
Tweede rondje had ik een ander achterop en was ik heel tevreden. De bak was zwaar geworden, maar we hadden toch de snelste tijd. Helaas wel een bal door het uitzwaaien van de kar. Dus uiteindelijk tweede geworden.
Staan nu gemiddeld nog wel eerste.

Aankomend weekend weer marathon in Franeker. Eens zien hoe dat gaat.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:42

Geen ervaring met tandem, kan je dus ook niet helpen.

Hier weer een redelijke nacht gehad. Van 2330 tot 330 maar daarna is hij tot 6 uur wakker geweest.

Voordegene die in blijham zouden starten, de wedstrijd wordt nu in onstwedde gereden

Lanouska goed bezig geweest
VHU moeilijke beslissing, maar wel begrijpelijk. Hoe groot is alwyn?
Bianca stertke
Poeltje succes

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:59

@ VHU: Dank je voor de uitvoerige uitleg. Ik snap je heel zeker, Romeo is net zo(maar nog niet zo 'erg'). Mijn verzorgpaard is wel zo, het was eentje met een eigen handleiding. Van zodra je voelt dat hij zich aan het opnaaien is en er elk moment vandoor kan, moet je de teugels/leidsels gewoon loslaten, dan wordt hij pas rustig. Voor velen is dit erg moeilijk, ik heb het heel goed geleerd om te doen. Ik vind zulke paardjes wel heerlijk om te rijden, als je zulke paardjes kunt 'bedienen', gaan ze voor je door vuur. Snuit lijkt mij ook wel zo eentje. Ik vind het werkelijk ontzettend knap van je dat je aan de pony's zelf denkt, en niet aan je eigen.
Het verhaal van Babs heb ik ook nauwlettend gevolgd, dus ik weet nog wat er gebeurd is.

@ Biancacoo: sterkte!

@ Babs: ik begrijp VHU wel. Theoretisch gezien kan ze zichzelf niets verwijten, maar toch zal ze dat doen als het verkeerd loopt. Dat zou ik heel normaal vinden.

Hier is het voorlopig bang afwachten, mijn nicht is nu in het ziekenhuis...
De problemen zijn trouwens nogmaals aan het uitbreiden, we hadden mijn nicht dus, mijn opa met bijna-gesprongen gal, neef met bloedvergiftiging, en nu is er nog eentje bij gekomen. De man van mijn nicht (een andere nicht dus, wel zelfde kant van de familie als de 3 andere gevallen) moet met spoed een open hartoperatie ondergaan. Een ader die naar zijn hart loopt, is veeeel te groot, dus er stroomt te veel bloed naar zijn hart. Nu riskeert hij dus een hartaderbreuk... Dat was ook wel erg schrikken toen we dat te horen kregen :?

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:05

@SL: :(:) :(:) :(:)

@HT: :(:) :(:) :(:) , wat vreselijk? Er zijn bij mijn weten twee typen, ik hoop maar dat het de ene is...

@VHU: wat een mooie foto's <3

@Tallechie: hopelijk kunnen jullie dit ritme vasthouden met Daan.

Bedankt voor de felicitaties, was een leuke dag :j .
Dadelijk helpen bij de sportdag.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:48

S-L sterkte meid, jullie ook al een donker wolk boven de familie...
wij moeten nog afwachten op uitslagen beenmergpunctie,die is er woensdag.
VHU wel goed dat je aan de pony denkt ivm verkopen,zou wel naar zijn als er 1 in de handel terecht kwam...dat doe je je dier niet aan.
die daan.....hopelijk nu klaar met zijn gespook snacht,zodat iedereen lekker kan doorslapen :j

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:53

@ happytime: Dank je. Jullie ook heel veel sterkte! Hopelijk vallen de uitslagen wel mee en komt alles weer in orde zonder te veel problemen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:13

Vanmorgen weer paardenochtend gehad. eerst Amerigo voor de kar, liep heel fijn. Zelfs het achterwaarts gaat ergens op lijken. Alleen de middendraf is nog steeds niet goed.

Thabor heeft zijn eerste autoband gesleept, eerst in de wei, daarna over de weg. Heb er leuke foto's van, maar deze computer kan ik de foto's niet mee downloaden, dus nog even geduld.

Daarna Rembrand met sperriem gemend, had een heel ander paard. Was erg raar sturen. Had leidsels sinds paar dagen 1 gat lager, dus gestopt en leidsels weer in brilsleuf gedaan. Hij liep heel netjes, maar sturen is echt heel ander gevoel nu. Moet ik echt aan wennen, dus ben benieuwd hoe dat op de wedstrijd gaat.

Blijham in Onstwedde? Zal straks eens gaan kijken.

Moet zo ook nog tractor repareren. Was de bak aan het slepen, hoorde een harde "pang" en zag voorwiel heel erg wiebelen, dus boel maar stilgezet Zitten er nog maar 3 ipv 6 moeren op wiel en die 3 zitten helemaal los. Dus zo maar nieuwe moeren zoeken en een krik. Fijne klus ;(

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:22

Fijn dat A goed ging en dat thabor het zo goed doet.
Even wennen aan sturen, komt vast goed.

Ja zag het op startlijsten staan, mijn tijden zijn veranderd. mOet nu als 1e om 10 uur. Wordt om 6 uur weg

Dat is minder, succes met zoeken

Ik ben niet fit, niet leuk, want heb eigenlijk een hoop te doen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:12

Goed nieuws *\o/* *\o/*
Mijn nicht had gewoon een gigantische bloedklonter in haar lichaam die is vrijgekomen tijdens haar eisprong. Het gaat vanzelf weer weg en er is dus niets om ons zorgen over te maken. Die dokters in Leuven hebben haar gewoon bang gemaakt voor niets _-:(
Dat is nu al 1 zorg minder, nu is het ergste die open hartoperatie van de man van een andere nicht van me...

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:31

@ S_L dat is super nieuws

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:49

SL wat een opluchting!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:21

@S_L Zo dat is een enorme opluchting, vind het wel zeer kwalijk dat er in het ziekenhuis de suggestie is gewekt van kanker 8)7
@Avaluna had ik je al gefeliciteerd met je dochter, weet het niet meer, anders alsnog! Bedankt voor de complimenten :D
@Tine nou ik vind je erg technisch, zou niet weten wat ik zou moeten doen :o?
@Tallechie, Alwyn is plm 1.18/1.20 heb hem nog nooit echt goed opgemeten zal het eens doen.
Rest weet ik even niet....alleen dat Happytime en haar broer en familie echt een zwaar traject in gaan. Ik hoop inderdaad dat het de redelijk behandelbare vorm is. Mijn neef (nu 22 groot stoer sterk) heeft leukemie gehad en is volledig genezen na 6 jaar weliswaar maar goed...

Vandaag dus wagen weggebracht en vooral in de auto gezeten, ben nu redelijk gaar. Ontzettend aardige mensen waar we morgen staan en overnachten, echt van die Twentse hartelijkheid. En wat is het daar toch mooi. Hoop dat ik zaterdag fit genoeg ben en kan genieten van de rit. Ben er eigenlijk te druk voor geweest merk ik aan mezelf. Moest ook enorm haasten met terugrijden want was bang in files te komen was gelukkig niet zo.

Ik snap trouwens nog steeds niet hoe het kan dat de Achterhoekse Paardendagen failliet zijn verklaard en dat nu in de zelfde tijd als de APD Outdoor Gelderland wordt georganiseerd, vind het zo jammer van de APD.

Nu nog allemaal spullen pakken die morgen mee moeten, mijn groom nog bellen over hoe en wat en dan hoop ik eindelijk in een soort van relaxstand te komen :=

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:26

vhu heel veel plezier
sl fijn dat het ' onschuldig ' bleek

Ik heb de hele dag al barstende koppijn, terwijl we vanavond weg moeten.
Morgen drukke dag, fysio voor Daan komt, vrouw van staleigenaar heeft les met veale, daarna veale rijden kijken hoe hij loopt, tuig poetsen, boodschappen doen en ' s avonds veale wassen.

En dan zaterdag om 6 uur al weg :z