dressuur en vaardigheid 2017

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:33

Wie rijdt er 2 juli DK Zuid in Grave?

juval

Berichten: 13439
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:15

mijn eerste ervaring met dressuur en vaardigheid zaterdag in Beesd was erg geslaagd! Pony deed het voor de allereerste keer, net 4 jaar echt heel braaf!. Wel wat te braaf want we misten wat impuls, maar daar kan aan gewerkt worden. Stilstaan is ook een dingetje, dat werd dus een 1. (mag je als je een rem hebt op de rem trappen in de dressuur?)
Vaardigheid ging ook goed, wel even kijken naar al die pionnen, maar toen die het door had makkelijk erdoor.. 2 balletjes door stuurfout van mij en te trage tijd ook mijn schuld, maar al met al mooie dag gehad en erg tevreden! voor herhaling vatbaar, dus toch maar een startkaart aanvragen.. of dagstartpas, is denk ik in mijn geval voordeliger.
een vraagje: is het gebruikelijk dat de prijsuitreikingen altijd helemaal aan het eind van de dag is? ik moest om 10 uur starten en prijsuitreiking was pas om 18.00 uur. Daar heb ik niet op gewacht dus aangezien ik toch hobbyklasse reed en geen prijs verwachtte.
Ik kreeg een beetje de indruk dat het niet gebruikelijk was dat ik om mijn coupons vroeg... weet dus niet wat de normale gang van zaken bij menwedstrijden is, bij dressuur onder de man ben ik gewend dat de prijsuitreiking na elke rubriek is.
Verder was ik de enige met een tweewieler.. is dat ook niet gebruikelijk? word je daar op afgerekend of aangekeken? ik ben hard aan het sparen voor een vierwieler want dat lijkt me wat fijner en comfortabeler, maar op dit moment ontbreken de financien en vervoer wordt dan ook een probleempje :) ..

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 08:33

Hier in het noorden worden tegenwoordig steeds vaker tussentijdse prijsuitreiking gehouden als er een flink aantal deelnemers is, coupons worden ook, na inbrengen in computer, in bakjes gelegd voor de deelnemers.
Op sommige kleinere wedstrijden is het nog ouderwets, wachten tot je een ons weegt :), meestal hebben ze daar ook alle rubrieken door elkaar lopen, dus dan is het ook moeilijk om een tussentijdse prijsuitreiking te houden.
Als alles volgens het wedstrijdreglement zou gaan moet de prijsuitreiking binnen een half uur na het verlaten van de ring van de laatste deelnemer van die klasse worden gehouden, maar bij het mennen is dit zeldzaam.
Alles hangt eigenlijk af van de deskundigheid van de rekenkamer en het valt mij gewoon op dat de rekenkamers van o/h zadel wedstrijden meestal kundiger zijn en handiger met het concoursprogramma dan de rekenkamers bij menwedstrijden, ook al zijn daar natuurlijk wel uitzonderingen op, die het uitstekend doen.

Als het goed is zat jij in een aparte rubriek bij de vaardigheid, je wordt daar zeker niet op afgerekend of aangekeken, is gewoon toegestaan in het reglement, moet je geen probleem van maken, volgens mij doen anderen dat ook niet.

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:02

Anke schreef:
Wie rijdt er 2 juli DK Zuid in Grave?

Ik zelf niet, maar ben er wel als groom.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:34

Gem schreef:
Anke schreef:
Wie rijdt er 2 juli DK Zuid in Grave?

Ik zelf niet, maar ben er wel als groom.

Ik rij mee!

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:40

Gezellie!

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:25

Het Antwoord van de knhs over de vaardigheid:

Hoi Marianne,

hier geldt dat degene met het minst aantal strafpunten (incl. eventuele tijdfouten) de winnaar is. Als er in de barrage deelnemers zijn met hetzelfde aantal strafpunten dan wordt degene met de snelste tijd boven de ander geplaatst.

Groeten Eva

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:36

Dat antwoord heb ik ook gehad inderdaad! Maar dan vraag ik me dus echt af, wat was de maximale tijd...? want ik reed er 1:14 over, en jij 1:50 minuut.... geen idee wat de maximale barrage tijd was?

_Margarita_

Berichten: 2343
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:36

Op het protocol staat 0 strafpunten. Dus binnen de tijd. Anders hadden er strafpunten voor tijd bij gestaan

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:29

Leuk Rhine en Gemma!
Zelf rijd ik niet mee. Ben wel op het DK.

2 of 4 wieler maakt niet uit. Gaat om een passende combinatie.

Inderdaad vaak helemaal aan het eind pas de uitreiking. Hele dag wachten erop. Even naar huis tussendoor is voor een aantal geen optie.
Ohz gaat dat veeeel fijner. Ben je maar een dagdeel van huis.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:41

Ik heb geen idee hoor, maar keek naar het knhs lijstje, voor de snelheden... de lengte is 610 van het normale parcour.... even uitgaan van het feit dat de barrage nu 360 of minder was qua lengte... mocht je er in de laagste snelheid niet langer dan 1 minuut 48 over doen. De fout ligt of hier ergens, of ze hebben inderdaad een fout gemaakt in het opstellen van het klassement

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:34

Misschien komen de uitslagen wel op stattlijsten.nl en kunnen die wat verheldering geven?
Kan zijn dat er een foutje gemaakt is, het blijft mensenweek.
Maximale tijd van de barrage is meestal heel ruim, heb nog niet vaak meegemaakt dat iemand daar strafpunten voor kreeg.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:15

Klopt, KNHS is het in combi met Zaanse ruiters alles aan het nazoeken waar het is misgegaan.

Ipsilonka

Berichten: 5871
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:12

Ik kan het hier niet nazoeken. ik heb niet genoeg gegevens. En ik was er ook niet bij dus geen idee.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:18

Martijn gaat het uitzoeken, ik heb hem al benaderd! :j

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:45

_Margarita_ schreef:
Vraag. In de barrage van de vaardigheid. Is er dan een maximale tijd/snelheid die er gereden moet worden? Kan je dan ook strafpunten voor tijd krijgen?
En als iemand 2 ballen heeft in de barage en de ander is veel langzamer maar is foutloos. Wie is er dan de winnaar? Ik kan het niet vinden in het reglement en de jury was al weg. Dus daar kon ik het niet meer aan vragen

Ik zie nu je vraag en wil er wel antwoord op geven.
Ik ben parcours bouwer
De parcoursbouwer bouwt het parcours en bepaald het tempo ( binnen de regelementen zijn er natuurlijk wel afspraken over)
Als het parcours gebouwd is wordt het parcours gemeten en wordt er uitgerekend aan de hand van het tempo hoelang je erover mag doen om binnen detijd te blijven. De maximale toegestane tijd is 2x de tijd met een max van 5 min. Dus alseen parcours 3 min. Duurt zou het 2 x 3 is 6 min zijn dus wordt het dan 5 min en daarna moet je de baan verlaten.
Als je er dus 3 min over mag doen en je doet er langer over dan is iedere sec langer 0,5 strafpunten dus 2 sec langer dan in dit voorbeeld 3 min is 1 hele strafpunt.
In de barage wordt er opnieuw een tijd vastgesteld. De parcoursbouwer kan het tempo daar hoger zetten om demoeilijkheidsgraad te bepalen maar mag ook poorten smaller maken. Ook hier geld weer een tijdslimieten. Barrage is meestal een korter parcour dus stel je mag er 1 min over doen om geen tijdfouten te krijgen. Dan is 2x een minuut 2 minuten en dat is de tijd die je dan in het parcours mag blijven.
Daarna moet je de baan verlaten. Maar 1 minuut langer dan de bedoeling is zijn dus 60 sec te lang dus 30 strafpunten. Degene met de minste strafpunten wint. Een bal is 3 strafpunten. Maar je kunt ook wedstrijden op tijdrijden dan zijn de ballen geen 3 strafpunten maar 5 strafsec. De fouten worden dan bij de gereden tijd opgeteld.
Stel jij rijdt een parcours foutloos in 1 minuut en 10 sec en iemand anders rijd 1 bal en een tijd van 1 minuut dan krijgt die persoon aan de eindstreep 1 minuut en 5 sec. Dus zou die hoger eindigen in de prijzenschaal dan degene met 1 bal.

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 23:44

Ik kwam op de site van de KNHS het kampioenschapsreglement tegen, geldt voor de DK's en de Hippiade, daar stond oa. dit:
Bij minder dan 6 startende aanspanningen wordt de rubriek in handicap verreden met de naast gelegen hogere of lagere klasse. Wanneer dit nog steeds geen 6 startende aanspanningen oplevert zal ook de daarop volgende hogere of lagere klasse hieraan worden samengevoegd.

Volgens mij was dit altijd 4, bij minder dan 4 combinaties was er ook geen kampioen, zou dat nu ook 6 zijn worden, denk het wel.
Dat zou betekenen dat er minder kampioenen komen, denk dat je nog een rubriek dubbelspan pony's, dubbelspan paarden en sulky's overhoudt, allemaal B t/m ZZ of bij de vaardigheid L t/m ZZ en dan maar hopen dat je nog op 6 deelnemers uitkomt, vind zulke acties altijd een beetje kort door de bocht.

janouk
Blogger

Berichten: 17969
Geregistreerd: 18-04-06

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 06:30

Goece uitleg, flurk, bednkt _/-\o_

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 12:48

Grainey schreef:
Ik kwam op de site van de KNHS het kampioenschapsreglement tegen, geldt voor de DK's en de Hippiade, daar stond oa. dit:
Bij minder dan 6 startende aanspanningen wordt de rubriek in handicap verreden met de naast gelegen hogere of lagere klasse. Wanneer dit nog steeds geen 6 startende aanspanningen oplevert zal ook de daarop volgende hogere of lagere klasse hieraan worden samengevoegd.

Volgens mij was dit altijd 4, bij minder dan 4 combinaties was er ook geen kampioen, zou dat nu ook 6 zijn worden, denk het wel.
Dat zou betekenen dat er minder kampioenen komen, denk dat je nog een rubriek dubbelspan pony's, dubbelspan paarden en sulky's overhoudt, allemaal B t/m ZZ of bij de vaardigheid L t/m ZZ en dan maar hopen dat je nog op 6 deelnemers uitkomt, vind zulke acties altijd een beetje kort door de bocht.

Dan minder kampioenen indd

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 13:34

Grainey schreef:
Ik kwam op de site van de KNHS het kampioenschapsreglement tegen, geldt voor de DK's en de Hippiade, daar stond oa. dit:
Bij minder dan 6 startende aanspanningen wordt de rubriek in handicap verreden met de naast gelegen hogere of lagere klasse. Wanneer dit nog steeds geen 6 startende aanspanningen oplevert zal ook de daarop volgende hogere of lagere klasse hieraan worden samengevoegd.

Volgens mij was dit altijd 4, bij minder dan 4 combinaties was er ook geen kampioen, zou dat nu ook 6 zijn worden, denk het wel.
Dat zou betekenen dat er minder kampioenen komen, denk dat je nog een rubriek dubbelspan pony's, dubbelspan paarden en sulky's overhoudt, allemaal B t/m ZZ of bij de vaardigheid L t/m ZZ en dan maar hopen dat je nog op 6 deelnemers uitkomt, vind zulke acties altijd een beetje kort door de bocht.



wat ik vooral heel raar vindt is dat het dressuur kampioenschap over 2 proeven gereden wordt(dit is voor district noord weet niet hoe de andere districten dit doen.).

ik wilde graag:
Bob 1x dressuur/ 1x vaardigheid.
Boris 1x dressuur/1x vaardigheid.
Bob/Boris in het span 1x dressuur en 1x vaardigheid.
zo lopen beide pony's 4x meer mogen ze niet volgens de KNHS regels.

maar omdat het kampioenschap dus over 2 proeven gaat kon ik dus in de dressuur geen kampioen worden en geen ticket naar de hippiade ontvangen

de keuze die ik nu gemaakt heb is:

Bob 1 x vaardigheid
Boris 1x vaardigheid
Bob/Boris in het span 1x dressuur en 1x vaardigheid.
zo lopen beide pony's 4x meer mogen ze niet volgens de KNHS regels

nu loop ik dus tickets naar de hippiade mis voor beide pony's in het enkelspan dressuur.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:04

Is hier altijd al zo geweest hoor, alleen indoor niet.
Outdoor dk en Hippiade hebben 2 dressuur proeven en 1 vdh rondje.

Ik weet ook niet beter dan dat ze de 6 combinaties aanhouden voor een rubriek, maar dat ze in 2 spannen vaak met 4 ook genoegen namen en er een rubriek van maakten.

Ik ben er nog niet over uit wat ik voor dk doe, zit namelijk met week ervoor het WK en hopen toch dat we daar mee mogen doen. Wou eigs m'n jongere meenemen maarja als die ervoor alweer ruim een week stil staat vind ik dat ook niet alles en de focus ligt toch op m'n huidige wedstrijd 2 span, maar vind het niet leuk om weer bijna alleen in de rubriek te zitten. Dus nog ff bedenken wat ik wil.

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:03

Dan moet je dus keuzes maken, of je gaat voor de dressuur, of voor de vaardigheid, of voor beide van een enkelspan of dubbelspan, net wat je zelf belangrijker vindt. Dus om nou te zeggen dat je hippiade tickets en het kampioenschap bij voorhand al misloopt vind ik a) kort door de bocht aangezien je ruim van te voren keuzes moet/kunt maken en zelf kunt inschatten waar je de meeste kans maakt (lees kans) en b) (persoonlijk) een beetje arrogant wat zo klinkt het alsof je bij voorhand al weet dat je tickets krijgt voor alles wat je start. Persoonlijk zou ik het nooit als een vanzelfsprekendheid beschouwen dat je in elke rubriek dat je zou willen starten tickets haalt en dus als vanzelfsprekend op de hippiade terecht komt maar dat ben ik.

Daarbij zijn er veel meer die elk jaar zitten te puzzelen inclusief wijzelf, dus je bent niet de enige :) Maar stel dat je op de districtskampioenschap voor alles 1 proef hoeft te rijden en je mag naar de hippiade. Op de hippiade zou je alsnog 2 dressuurproeven moeten rijden, dus dan zou je alsnog keuzes moeten maken. Zou dus weinig verschil uitmaken.

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:13

Ik heb vorig jaar 2span dressuur 2 proeven, 2span vaardigheid en beide pony's enkelspan vaardigheid. Dus kans op 4 tickets, het werden er 3 (1x uitgebeld door verkeerd parcours wat ik me niet voor kan stellen en kijkende mensen ook niet, maar ach, dikke pech).

Dit jaar word het waarschijnlijk 2span dressuur en enkelspan dressuur. Roos is revaliderende, dus hoop ik alleen dressuur te rijden en geen vaardigheid om zich zelf te beschermen. En Deedee wil ik ook enkelspan starten omdat ik door een blessure waarschijnlijk nog geopereerd word en waarschijnlijk niet eens kan verkennen.
Eerst orthopeed maar even afwachten.

MelanieB

Berichten: 25871
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: dressuur en vaardigheid 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:22

Dat idd Grainey, plus bovendien: zo te zien lopen petra beide d'r ponys enkelspan L dressuur. Je mag op de Hippiade maar 1 span per kampioensrubriek uitbrengen.
En op de Hippiade mag je sowieso mag 2 spannen per discipline uitbrengen, dus 3 starts in dressuur kan op voorhand al niet. :D

Grainey

Berichten: 2093
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:31

Petra, dus ik begrijp dat Boris het weer doet, hoorde hier verhalen over afkeuren of zo???
Ik zou het kampioenschapsreglement er ook nog maar even bij pakken, anders zou je wel voor teleurstellingen kunnen komen te staan met zoveeeel tickets :).

Complete ziekenboeg daar bij jullie Dennis, hoop voor je dat het allemaal lukt zoals jij het in je hoofd hebt, sterkte ermee.