[AR] je paard gaat écht aan de kletter, wat doe je?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chelss

Re: je paard gaat écht aan de kletter, wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:50

oja, er kan natuurlijk altijd dan wel wat met het paard aan de hand zijn ja, wel sneu..

Joanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:56

Ik zou het paard sowieso het weiland niet in sturen.. in ieder geval niet dat je een wending hoeft te maken. Als je namelijk met een noodvaart door de bocht gaat... dan ga je met kar en al om Bloos Ik zou het paard een stuk laten gaan.. en dan vol tegenhouden met de teugels.. Vork tenminste dat zei degene die mn waar ik mn pony heb laten beleren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:04

Wat ook wel fijn is als je alle bochten altijd in stap doet. Nooit in draf. Het schijnt als je dan aan de kletter gaat dat ze dan vaart minderen bij de bocht. Hoop je dan.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:55

[***] schreef:
Wat ook wel fijn is als je alle bochten altijd in stap doet. Nooit in draf. Het schijnt als je dan aan de kletter gaat dat ze dan vaart minderen bij de bocht. Hoop je dan.

Het kan misschien helpen, maar probeer maar eens vooruit te komen als je voor iedere draai terug naar stap moet... Ik zie het iig niet zo goed zitten.

Groeten, SuSEQ

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:57

Ik weet niet hoe het bij jullie buiten is, maar zoveel bochtjes hoef ik niet te maken hoor op een buitenrit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:48

De schrik van iedere menner ... je paard knalt er van door.

Ik heb het zelf helaas ook 1x meegemaakt; weet nog altijd niet waar ze van schrok, maar ze nam de benen. Op een recht bospad, helaas raakte het linkerwiel van mijn tweewieler een boomstronk en omdat ik rechts zat, kieperde het wagentje om (stevige vd mee wagen trouwens, niet zo'n standaard sulky). Ik viel eruit en daarop kwam de wagen weer op 2 wielen te staan.
Ik had maar 1 woord toen in mijn hoofd ... vasthouden !!!
Isa ging van nog meer schrik in de volle galop er vandoor en ik op mijn buik hangend aan de teugels er achteraan (met de kar pal naast me). Door mijn gewicht aan de mond is het beestje na een paar honderd meter (gelukkig) gestopt; totaal over de flos (ik wonderbaarlijk heel rustig en al pratend naar haar toe gekropen). Na wat geruststellende klopjes, controle of alles nog goed zat of weer op zijn plek gelegd, weer opgestapt en rustig in stap naar huis gereden. Dit gelukkig nooit meer meegemaakt.

Zou ook niet weten wat ik een volgende keer zou doen ... wellicht hetzelfde.

Mijn pony is trouwens een coole kikker die eigenlijk nergens bang van is, dus ik had nooit verwacht dat mij zoiets met haar zou kunnen overkomen ... zeg nooit nooit Haha!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:57

SuSEQ schreef:
[***] schreef:

Het kan misschien helpen, maar probeer maar eens vooruit te komen als je voor iedere draai terug naar stap moet... Ik zie het iig niet zo goed zitten.

Groeten, SuSEQ

Alle bochtjes in stap? Hoe denk je dat dat in de marathon gaat.. Echt niet in stap, misschien een optie voor de recreatie-menner maar dat zou bij mij dus niet helpen. Dan kan ik wel ophouden met mijn dressuur en marathon ambities Clown
Maar goed, op hol slaan voor de wagen is naar mijn idee het engste wat er met een paard kan gebeuren.
Ten eerste, heeft het paard zelf absoluut geen besef meer dat er ook nog iets achter hem zit. Ten tweede zit je een heel end van je paard af, rustig praten helpt dus niet. Ten derde, als je op een drukke locatie bent zou ik maar heel hard gaan bidden.

"Gelukkig" nog maar 1 keer mee gemaakt dat mijn paard echt op hol sloeg. (Even afkloppen)
Het was op de openbare weg met heel wat voetganger en fietsers, gelukkig geen auto's. Ylze schrok van een kudde koeien die kwam aandenderen en spurtte weg, terwijl ze dit deed sloeg ze ook nog eens naar achter. We hadden een kar van iemand anders die maar 1 rem had (onze eigen heeft achter + voor rem). Mijn tante, die mende, heeft toen pompend geprobeert te remmen maar dan begon de wagen gigantisch te slippen, daar is ze dus mee op gehouden. Daarna hebben we maar heel hard geschreeuwd dat iedereen aan de kant moest gaan, want er waren een paar domme mensen op het idee gekomen om Ylze te kunnen afremmen als je ervoor ging staan. Zij was op dat moment echt in blinde paniek, mijn tante maakte constant scherpe ophoudingen, tjah zielig maar wat moet je dan? En wij maar tegen haar blijven herhalen: Halt, en dan vrij streng om maar tot haar door te dringen. Verder was het gelukkig een rechte weg en zonder auto's dus kon ze een heel end doorvliegen. Uit eindelijk hebben we haar tot stilstand gekregen. Toen ben ik gelijk afgestapt en heb de hele weg schuinvoor haar gelopen. Niet dat je dan veel uit kunt halen maar dan kun je beter inzien dat je paard angstig wordt, bijvoorbeeld aan de manier waarop ze haar oortjes en ogen beweegt.

Dit voorval is al heel wat jaren geleden. Inmiddels is Ylze een super ervaren paard. Ze heeft vele marathons meegelopen en zal niet zomaar meer schrikken. Dit zegt natuurlijk niks, altijd op blijven letten. En ik ga nooit, maar dan ook nooit alleen met de wagen rijden. Hoe ervaren mens en/of paard dan ook is, je hebt op t bokje echt niks in te brengen. En met z'n tweeen kun je toch wat meer, mocht het echt goed fout gaan.