[AR] Is dit te doen voor de pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Is dit te doen voor de pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:57

Dus dan mag je met 100kg op een mini gaan zitten
Jammer dat ik ze niet heb, stijgt wel heel makkelijk op dan.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:58

Denk dat het discussiepunt nu wel duidelijk is?
we dwalen af...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 16:59

Wat een domme opmerking zeg, slaat werkelijk nergens op.

Trekkracht is heel wat anders als een gewicht wat ze kunnen dragen.

Een mini kan net als een groot paard makkelijk 1 x zijn eigne gewicht trekken.
Laatst bijgewerkt door LADPR op 22-04-08 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:01

Manie: een hond is iets héél anders dan een paard (of pony) hoor! Clown

Ik zou gewoon eens proberen, je kan er trouwens ook makkelijk een halfuurtje naastlopen als het teveel wordt. Ik doe dagtochten en week-ends met mijn verzorgpony en ze is nog lang niet moe dan. Als jouw pony al een redelijke conditie heeft moet het zeker lukken. Over dat mentaal overbelasten: een halfuurtje stappen zal toch echt niet zo verschrikkelijk zijn hoor Clown

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:02

Sjonniej schreef:
Ik vraag me trouwens zeer af of deze discussie relevanter wordt door het feit dat het een mini is? Ik heb nu al een paar keer gelezen 'mini's worden onderschat'. Maar het feit dat jouw pony vergeleken wordt met ieders eigen pony (mijn pony bv. is 1.48) wil volgens mij niet zeggen dat de mini onderschat wordt. Echter dat de mini op zelfde waarde bekeken wordt als onze eigen pony's. Frapant ook dat alleen de minirijders met deze opmerking komen en dat ik verder nog nergens gelezen heb dat de mini heel anders gezien moet worden. Maar dat terzijde..

ik verglijk een mini helemaal niet met andere (grotere) pony's. vergelijken is iets anders dan op waarde schatten.
en ja er wordt inderdaad vaak gedacht dat als iemands pony van bijvoorbeeld 1.40 het maar net aan kan, een mini het dus niet kan.

Sjonniej schreef:
Dan wil ik nog even inhaken op de 1daagse wedstrijden. Wat zou ik gelukkig zijn als ik zonder instructeur net zo veel uit mijn pony kan halen als met. Dat zou betekenen dat ik hem niet meer nodig heb. Helaas kan ik dat niet. Dus is mijn pony na 1 uur zelf dressuur rijden minder moe dan na ½ uur lessen. Het zou ook niet zo slim zijn denk ik, om je pony met een dressuurproef al op zijn tandvlees te hebben. Dat zou betekenen dat je er in je proef al behoorlijk aan moet rijden en dat het er allemaal niet zo plezierig uit gaat zien. Maar ook dat terzijde.

De sulky die niet op de schoft drukt is ook nog niet uitgevonden trouwens.

Jouw gewicht is in deze situatie niet zo van belang denk ik. Topic van andere pony is al helemaal niet relevant in deze discussie. Ik ben van mening dat het heen en weer rijden naar les met name geestelijk zwaar is voor je pony.

ik neem aan dat dit betrekking heeft op een voorgaande reactie van mij.
ik krijg het idee dat je probeert te suggereren dat je zonder instructuur lang niet zo intensief dressuur kan trainen. dit zie ik omgekeerd. in een dressuurtraining zonder instructeur komen de pony's flink aan de bak. en met instructeur doen ze misschien net iets meer. ik red me in ieder geval ook prima zonder.

en ja, bij mij komen ze in de dressuur bij een SGMW flink aan de bak. als hier een goede training aan vooraf gaat, hoeft dit geen probleem te zijn (ze lopen dan echt nog lang niet op hun tandvlees!)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:04

Manie, sorry dat ik het zeg maar wat plaats jij nu twee vreselijke poedersuiker opmerkingen, en een shet met een hond vergelijken? Ik vergelijk jou paard toch ook niet met een nijlpaard? sorry maar dat komt toch ook beledigend over, en ik durf te wedden dat een hond qua trekkracht écht niét sterker dan een shet is. anders zouden ze geen 8 tot 10 slede honden voor een slee hebben, als ze immers sterker waren..

maar we dwalen af. Back to the point, het kan best als je lekker rustig stapt, en als het hem te veel is dan wandel je er toch een stukje naast?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:33

LADPR schreef:
Ik ben me aan het orienteren voor een menvereniging.

Ik heb zelf geen bak dus wil er af en toe heen gaan om te trainen en dan uiteindelijk 1 x in de week voor een les.

Mijn pony is 84 cm en ik ga binnenkort een nieuwe sulky aanschaffen die zal nog lang geen 50 kilo gaan wegen.

Nu heb ik een menclub op het oog. Dat zal rijdend met de pony erheen ongeveer een half uur gaan duren en dan dus ook nog weer terug.

Zal dat uiteindelijk te doen zijn voor zo'n ukje?

Uiteraard verwacht ik niet dat hij gelijk daarheen rijd en weer terug en ook nog een les loopt van drie kwartier. Dat word natuurlijk gewoon opgebouwd.

Maar dan hebben we het dus over ritten van 2 uur met drie kwartier flink aan het werk gaan.

Als stokmaat en gewicht nou werkelijk niks uitmaakt, waarom noemt TS dit dan zéér uitdrukkelijk in haar begin post Verward .

En ja ik trek de vergelijking met de trekhonden van weleer.
Zo vreemd is de vergelijking niet qua, gewicht, stokmaat en trekkracht.
Menig grote hond heeft hetzelfde in z'n mars als een minishet!!

Het is misschien wat confronterend, de trekhond is immers gewoon verboden....
En daarmee ik laat hier wel inzien waar je nou werkelijk mee bezig bent.

Dat er mensen zijn die deze vergelijking een belediging vinden, is al helemaal niet te begrijpen.
Het gaat hier gewoon over dierenwelzijn, niet meer en niet minder!!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 17:38

Waarom ik zijn stokmaat vermeld? Omdat ik gewoon duidelijke info wil geven zodat het makkelijk is voor mensen om advies te geven.

Het blijft werkelijk onzin.

Een hond met een paard vergelijken.

Je blijft maar zeggen dat het dierenmishandeling is maar negeert de feiten.

Feit is namelijk dat een mini net als een groot paard makkelijk 1 x zijn eigen gewicht kan trekken.

Leg mij dan maar eens uit waarom dat volgens jou dan niet voor een shet opgaat maar wel voor alle andere rassen terwijl een shet in verhouding het sterkste ras is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:38

Karoliena, natuurlijk kan jouw shet jouw gewicht trekken. We doelen alleen op die verhouding.

Elien; Ik raad je aan toch wat beter te lezen m.b.t. de vergelijking/waarde van shetten. Er staat n.m.i. namelijk nergens genoemd dat een D-pony het maar net kan, dus een shet het niet kan. Er wordt echter genoemd dat wij het een D-pony niet aan willen doen, dus willen wij het een shet ook niet aandoen.
Met je andere punt ben ik het niet eens, maar dat staat op het moment buiten deze discussie.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 17:40

Sjonniej: Kan me niet voorstellen dat jij hetzelfde bedoeld als Manie?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:40

manie schreef:
Zo vreemd is de vergelijking niet qua, gewicht, stokmaat en trekkracht.
Menig grote hond heeft hetzelfde in z'n mars als een minishet!!

Op welke wetenschappelijke bevindingen is deze stelling gefundeerd?

Ik moet zeggen dat ik deze "discussie" bijzonder amusant vind om te lezen. Ik heb nog nooit zoveel dovemanspraat bij elkaar gezien. Lachen

Groeten, SuSEQ

Echwel

Je hebt het trouwens niet over de gewone ouderwetse shet, maar en minishet die toch gauw 20cm kleiner is
dan een gewone shet.
Beest weegt miss 100 kg, nou reken eens uit hoeveel de sulky dan al weegt en jij.
Daarbij blijf ik erbij dat een sulky op de schoft drukt..
Maar alle HK topic helpers van je weten het beter

Sjonniej

Jawel, want Manie doelt ook op de verhouding. Die brengt het alleen op een confronterende manier, door jouw aanspanning te vergelijken met een hond.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:42

Muziek!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 17:42

Echwel: Een shet is onderverdeeld in 4 maten maar het zijn allemaal shetten. Dus een mini shet is ook gewoon een shet alleen kleiner Knipoog Erg kinderachtige opmerking ook weer die laatste zin.

Sjonniej: Nee de verhouding snap ik prima, anders hing ik er wel een marathonwagen achter. Manie zegt dus simpelweg dat het dierenmishandeling is.
Laatst bijgewerkt door LADPR op 22-04-08 17:44, in het totaal 2 keer bewerkt

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:42

De trekkracht van iedere hond is ongeveer 35 kg op vlak terrein en 20 kg bergop.

even googlen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-08 17:44

Dnak je michelle

De trekkracht van een hodn is dus een schijntje in vergelijking met die van een paard

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:44

Pony weegt zo'n 100 kg
Sulky 50 kg jij geen idee, maar ik schat je gezien het andere topic toch niet onder de 50 kg.
Dat is dus al 100 kg.

Dan heb je een sulky en die kun je NOOIT zo afstellen dat er geen enkel gewicht op de schoft terecht komt.
Sterker nog elke sulky zal op een hobbelige ondergrond regelmatig een tik op de schoft geven.

De vergelijking hond-paard gaat niet op als we het hebben over een hond van 70 cm en een paard/pony van 1.10-1.20, dat ben ik met je eens.
Maar we hebben het hier over een extreem klein gefokt dier. Dat qua gewicht en stokmaat een te vergelijken is met een hond. De trekkracht zou misschien iets meer zijn, maar laten we wel zijn. De trekhond is begin 1900 al verboden. In een tijd waarin het dierenwelzijn helemaal geen prioriteit had.
Hoe wil jij jou plannen dan goed praten??

Werkelijk waar ik begrijp er niks van.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:45

Heb het topic nog eens doorgekeken, toch grappig om te zien welke personen er met het feit 'hoogte' aankomen. En dat de 'lastige' mensen helemaal niet over hoogte spreken.
xelienx, de eerste die over hoogtematen begon schreef:
nou zijn mijn pony's wel 10-15 cm groter, maar als de sulky goed in evenwicht is verschilt het in verhouding niet echt heel veel.

MDJ

Echwel schreef:
Je hebt het trouwens niet over de gewone ouderwetse shet, maar en minishet die toch gauw 20cm kleiner is
dan een gewone shet.
Beest weegt miss 100 kg, nou reken eens uit hoeveel de sulky dan al weegt en jij.
Daarbij blijf ik erbij dat een sulky op de schoft drukt..
Maar alle HK topic helpers van je weten het beter

Alsjeblieft zeg, heb jou ook even gevolgd op AR, maar jij weet ook overal over dierenmishandeling, e.d te spreken, dus laten we het over jou ook maar niet hebben, maar verder ga ik hier maa rniet op in want dit is ontzettend offtopic.

Echwel

LADPR schreef:
Erg kinderachtige opmerking ook weer die laatste zin.
.

Is het dan niet zo????

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:46

Manie, dit staat létterlijk op google

De trekkracht van iedere hond is ongeveer 35 kg op vlak terrein en 20 kg bergop.
Laatst bijgewerkt door MDJ op 22-04-08 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:47

Michelle_x schreef:

even googlen.

Ja hoor dit moet je geloven
Chihuahua trekt zo ff 35 kg weg Slapen

Mijn boxer trekt met gemak 80 kg.

Zal ik hem ook maar voor de sulky knopen??

Echwel

Michelle_x schreef:
Alsjeblieft zeg, heb jou ook even gevolgd op AR, maar jij weet ook overal over dierenmishandeling, e.d te spreken, dus laten we het over jou ook maar niet hebben, maar verder ga ik hier maa rniet op in want dit is ontzettend offtopic.

Vast het topic tinker/haflinger..
Dat bewijst eens temeer dat ik et belachelijk vind hoe iedereen tegenwoordig gewoon paarden voor de wagen knoopt
zonder enige kennis van zaken

Sjonniej

Dat zou wel weer voor iets vernieuwends (en hilariteit) zorgen Manie!! Je bent op onze SMW welkom, reiskosten vergoed Knipoog