[AR] Met wat voor bit mennen jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Re: Met wat voor bit mennen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 22:25

Bij mijn opa en oma deden ze de voet tussen de deur. Mijn opa heeft net zolang doorgedrukt totdat ze haar voet wel weg móest halen. Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:26

Ja want met bit heb je ze toch sneller weg, werkelijk waar een goede ruk eraan en dan is het zo gepiept

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 22:31

Precies! Stang en trens erin. Of zoals mijn vriend zegt: String en trens. Vork

Einam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:32

Echwel schreef:
Ja want met bit heb je ze toch sneller weg, werkelijk waar een goede ruk eraan en dan is het zo gepiept

Jehova's met bit ROFL

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:32

Nee nee geen string, als het paard bokt kan hij nl gelijk flossen..
Gevaarlijk

Hunnebun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 20:54

Hallo Allemaal,
Ik las dit de beginpost van dit topic en ik dacht: Kijk dat is nou een serieuze vraag, laat ik daar op antwoorden.
Nu lees ik een aantal bladzijden door, blijkt het over strings en Jehova's te gaan. Haha, ik vind het een goeie!
Maar om het over het onderwerp van de TS te hebben:
Mijn moeder rijdt met Shetlanders, wel wat anders dan een Fries, maar die hebben we ook, en daar mennen we ook af en toe mee. De Shetlanders rijden eigenlijk altijd met een Liverpoolstang. Ik geloof dat twee met een bokkenbit in rijden. De Fries heeft ook een Bokkenbit. Die roosjesbitten vind ik ook niet mooi, te overdreven. Bij ons heeft elke pony dus zijn/haar eigen bit en dan loopt hij/zij daar goed op. Je moet dus even kijken wat het beste bij jouw Fries past, waar hij het best op loopt en reageert. Dat is al vaker gezegd, maar het is gewoon zo Vork
Heeft de TS (ben zijn/haar naam kwijt Knipoog) nu al een goed bit, hoe gaat het rijden? Is de Fries al beleerd? Of ben ik nou te nieuwsgierig.
Mag ik Ik hoop de TS toch wat geholpen te hebben, weet trouwens niet of deze informatie nog nodig was, maar toch. Nu mogen jullie het weer rustig over Jehova's gaan hebben. Hahaha, lig nog in een deuk Koe

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 09:22

We kunnen wel een uitwisseling programma opstarten waarbij we elkaars bitten kunnen proberen
(steeds iets kopen om te proberen en vervolgens erachter komen dat het het niet is, kost ook aardig wat)

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:17

Goed idee Napie, ik ben meteen voor. Het is idd heel moeilijk om een passend bit te vinden. En volgens mij wordt de keus ook steeds groter dus moeilijker. Ik heb weleens menners horen zeggen "ik hang er een liverpool in en daar moeten ze maar in wennen" misschien denken wij te moeilijk....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:11

Roxatte schreef:
Goed idee Napie, ik ben meteen voor. Het is idd heel moeilijk om een passend bit te vinden. En volgens mij wordt de keus ook steeds groter dus moeilijker. Ik heb weleens menners horen zeggen "ik hang er een liverpool in en daar moeten ze maar in wennen" misschien denken wij te moeilijk....

Hee joh! OK dan! Pling Geweldig idee inderdaad! Waarom niet he? Bedoel; meeste van ons hebben toch meerdere bitten hangen, dus even een bitje uitlenen is dan niet zo heel erg Lachen

Moet je maar net op komen, zo'n idee Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:13

Roxatte schreef:

Hmm ja, ik weet het niet hoor; kijk, ohz moeten ze van mij wel wennen aan het zadel, vinden ze een boomzadel niet fijn, ja jammer dan, wennen ze er maar aan. Maar met bitten is toch ander verhaal; de ene heeft breed bekkie, andere smal, éne is licht in de mond, ander hard. Gevoelig, etc. etc. Ik merk écht verbetering nu ik met de liverpool met tongvrijheid rijd, ipv. bokkebitje. Vind bitten toch wel iets dat wel bij het paard moet passen. Knipoog

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:25

Als een paard goed loopt, maakt het niet veel uit wat erin hangt. Ik heb wel goede ervaring met op tijd bitten wisselen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 01:14

2221 schreef:
Als een paard goed loopt, maakt het niet veel uit wat erin hangt. Ik heb wel goede ervaring met op tijd bitten wisselen.

Klopt, maar soms maakt het bit ook deels uit hoe goed een paard loopt Knipoog Heb je een paardje met zeer gevoelige mond, maar je hangt er tóch een vrij scherpe liverpool in met kinketting oid, dan zal het paard denk ik automatisch ook minder goed/fijn/ontspannen lopen dan dat hij met een minder scherp bit zal doen..... Knipoog

In sommige gevallen maakt het denk ik dus wel uit wat er in hangt; die van mij is bijvoorbeeld soms wel te sterk om gewoon zomaar op een enkelgebroken trensje te lopen voor de kar, terwijl dit ohz wél als bit wordt gebruikt Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 23:43

2221 schreef:

Helemaal mee eens!
Wanneer ze goed lopen dan gaat dat op alle bitten maar om te corrigeren heb je soms verschillende nodig.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 23:52

Ik heb hier nu 3 bitten liggen! Een liverpool, Utrechse stang en een liverpool met rubber. Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 23:55

Ik heb een vaste liverpool met tongboog, liverpool met tongvrijheid, gebroken liverpool, liverpoolpompstang, liverpool met koperen ringetjes, vierringtrens, dubbel gebroken trens, enkel gebroken watertrens.