[AR] Arabier voor kar met halster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: [AR] Arabier voor kar met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:45

Albertine_N schreef:
http://www.bitlessbridle.net/acatalog/Dr-Cooks-bitless-bridle-driving-guided-selection.html

Nog ééntje dan: bitlos MENhoofdstel, maar wat een neppers, alleen maar verkrijgbaar met zwarte leidsels

Terwijl bruine leidsels 'normaal' zijn

Maar jullie kunnen wel blijven vergelijken met het bitloos rijden ohz. maar het rijden ohz is héel anders. Hier stuur je met je zit en benen, als je dan nog in de knoop komt kan je evt. nog wat met je handen doen, maar de kunst is om daar niets mee te doen.
Bij het mennen kán je álleen met je handen inwerken om je paard ergens heen te krijgen.

Voor die één of anderhalve keer dat je ohz je paard nog even extra moet vertellen met je handen wat je precies wilt, is een touwhalster voldoende. Voor het mennen moet je alles vertellen met je handen en is het niet een soort extra hulpje zo van; ik bedoelde naar links.

Als een paard aan de haal ís dan krijg je hem met niets meer terug en moet je hopen dat het goed afloopt. Maar 9 van de 10 keer geeft een paard van tevoren wat aan dat hij vertrekt, op dát moment kan je hem met een bit wat meer overtuigen om toch niet te gaan, denk ik.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:29

Bij mennen mis je je beenhulpen maar vooral ook je zit. Je hebt dus je stem en je leidsels, meer niet. Als je dan ook die leidsels niet meer in contact zet met een bit heb je vrijwel niets meer.

Maar ik zou het gewoon een keer proberen.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:08

er komen al meer verstandige mensen.
nog 1 x stemhulp reageert ze goed. beenhulp en dergelijke interreseert me niet zo alsik elke dag naar wei heen en terug loop loopt ze vrolijk mee aan de fiets los!!!!
stop iki stopt zei ga ik links gaat zij links enz. het enigste wat ze doet is als ze bang is met grote ogen kijken en blazen staat even stil en dan loopt ze weer verder . dit gebeurt ook als ik er vast heb dit duurt 5 sec ook als ik erop zet. dus dat maakt geen verschil zolang als ik er heb is ze nog nooit van iets weggerend.
ik zou dit dus niet doen als ik haar niet vertouwde voor de volle 100%.

maar quote : zonder zadel rijden is zeker ook levensgevaarlijk?
bullsh*t ik zit zonder zadel beter en voel veel beter de bewegingen dan met een zadel, je bent als het ware een.
een zadel verstevigd alleen je zit. stevige zit heb ik doe ook vaak genoeg een rengelopje zonder zadel.
dit doe ik dus alleen met mijn arabje niet met de haf.
let op niet ieder paard kan dit.
en heb de verzekering gebeld verzekering dekt dit ongeacht de optoming! rijdt met een normaal halster ook.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:12

Citaat:
er komen al meer verstandige mensen.
Ja wij die het je afraden

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:17

Zonder zadel rijden is nogal een ander verhaal dan zonder hulpen rijden en alleen op je stem.

Maar als jij geen negatieve reacties hierover wilt, waar verdoe je je tijd dan nog mee?? Wij proberen je te vertellen over de dingen die je mist en je legt alles naast je neer.
Ga dan gewoon zo rijden en val ons niet lastig

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:20

Waarom probeer je het dan niet gewoon? Vooral doen als je er zo van overtuigd bent. Bedenk even wel 3 keer dat als het fout gaat je niet alleen jezelf en je pony hebt maar dat je veel schade kan toebrengen aan anderen. Vinden ze niet fijn meestal, zeker niet als ze horen waar je mee bezig was.

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:23

Hoe wou je het dan doen met dat halster? Waar wou je de teugels aan
vast maken dan?

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:28

Gewoon proberen joh, je moet je gewoon nergens wat van aantrekken hoor, jij weet het toch het beste........... MAAR VRAAG HET DAN NIET

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:30

Ben zeker niet de eerste die dit doet, zoals je leest in de links hieronder, en als jullie paarden goed op bit reageren waarom wisselen.
Mijn paard reageert super op bit waarom wisselen heb met de haf met scharenbit gereden, sturen gaat een stuk moeilijker. Ik durf zelfs te wedden dat ik een betere rem heb , dan jullie met je scharenbit.Bij mijn paard dan. Als

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:33

Graag alleen reageren als je dit op deze manier doet of ondersteunt, aan gezeik van mensen die het zogenaamd beter weten en die van de oude stempel zijn. Negeer dit topic dan. We leven niet in het jaar 1900 , bitten betekent niet altijd veiligheid, er zijn meerdere mogelijkheden. Durf nieuwe dingen te proberen. Vaak zullen ze nog beter zijn ook.
Voorbeeld beslag, paarden liepen altijd op een dezelfde beslag, er is zoveel meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:34

Nee nee nee, JIJ vraagt een mening en die zul je krijgen dan ook!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:36

Waar woon je in de buurt??

Blijven wij daar voorlopig weg want zelfs op de fiets wil ik je dan niet tegenkomen!!!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:42

(En dan zeg je dat ík wel eens erg reageer )

Maar Bolletje Jij vraagt om meningen, die krijg je. Maar omdat deze afwijken van jouw mening zijn wij ineens slecht?!

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:48

Zullen we maar weer beginnen met zuchten.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:50

Nee niet slecht, vroeg alleen of er meer zijn die er zo rijden, die zijn er wel dus, maar vroeg niet om commentaar van mensen die niet beter weten dat een bit heilig is.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:54

Maar Bolletje, doe je dan de leidsels aan de zijkant of aan de onderkant?

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:57

Of aan de oren

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:58

Aan de onderkant , rijd met een gewoon halster, als ik trek draait der hoofd mee. Met een bit schuift het door de mond en een stang is gewoon veel ste scherp, met oogkleppen slingert ze alle kanten op omdat ze wil kijken, zonder loopt ze recht en super, nogmaals ze is geen renner maar een stopper, als iets eng is verstijfd ze. Terwijl die haf wegrent blijft zij gewoon naast je lopen, zou dit alleen met haar doen, met die haf niet.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:59

Ik denk als oren normaal zouden zijn dat jullie het nog zouden doen ook, omdat het dan altijd al zo gaat.

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:00

Dan ben je zelf ook niet goed bezig.

Paarden zijn vlucht dieren en geen stoppers.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:02

bolletje schreef:
als ik trek draait der hoofd mee.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:04

Ja en wij trekken niet wij begeleiden, maar ach dat is zo antiek.
Wij van vroegah doen alles fout.
Denken niet na en zijn eigenwijs
Alhoewel eigenwijs is een vorm van wijs.

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:05

ardo_iggy schreef:
Paarden zijn
vlucht dieren

en geen stoppers.

Aha, en als de TS nou zegt dat het paard goed reageert op een halster, waarom zou ze dan een bit in moeten doen alsof het scheelt dat het paard er voor met bit ervoorstaat?

Ik weet niet veel over mennen, ik wil alleen zeggen dat je wel moet opletten wat je doet. Als jij vertrouwen in je paard hebt moet je het doen, ik zou het alleen niet langs de weg doen.

En je moet er natuurlijk wel ervaring mee hebben als je met een halster begint. (lijkt mij)
Laatst bijgewerkt door Beauty0102 op 12-01-06 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:06

Citaat:
ik zou het alleen niet langs de weg doen.
Dat is wat wij nou steeds zeggen.

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:10

Boeli_Wendy schreef:
alsof het scheelt dat het paard er voor met bit ervoorstaat?

Ik weet niet veel over mennen,

Dat blijkt, lees post hierboven om het verschil tussen mennen en rijden te zien.