[AR] Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jacqueline

Re: [AR]Wie rijden er allemaal aangespannen met shetlanders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:11

Sokkebok schreef:
Leuk spannetje! Hoe groot zijn ze dan, want het verschil valt zo niet echt op. En wanneer gaat Hermien met Humpie in het span? Lijkt me heel mooi, ze lijken echt op elkaar.

Humpie is 1.04 en behoorlijk fors (daar is Hermien een mooie slanke den bij op het moment hihihi), en Kismo is rond de 0.97 m.

Volgende week ga ik met mijn vriendin mee het tuigje pasje op Mien (zo noemen ze haar ) en dan zal ik meteen mijn digi meenemen en foto's voor je maken

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 22:34

Geweldig leuk!

Dan is mieneke (zo noemde ik haar) dus ong. net zo groot als Kismo met de kleur van Humpie, hihi.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 22:40

Joepie! Binnenkort waarschijnlijk 2span shetten rijden~!!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 12:45

Wij hebben 2 shetlanders , waarvan Helga (zwart, 1.02 meter) voor de kar kan. Bij haar vorige baas heeft ze zelfs marathons gelopen.
Helaas was ze drachtig toen we haar kochten en hebben we maar heel kort met haar kunnen mennen voor ze niet meer tussen het lamoen van de wagen paste. We hebben het lamoen eerst nog ronder laten buigen, maar ja, na een maandje pastte het écht niet meer. (toen was het nog maar november, het veulen kwam in mei).
Inmiddels heb ik vorig jaar 3 keer met haar gelest bij de shetlandermenvereniging in Tolbert en daarna zelfs een B-proefje gereden.
Dit jaar is er door ziekte nog helemaal niets van mennen of rijden gekomen, maar hoop het wel weer op te pakken.
De concourswagen voor de menvereniging wordt verkocht, fanatiek rijden wordt toch niets meer.
Maar we hebben ook zo'n sulky als Sokkebok heeft. Daar past onze Helga nog nét voor, qua lamoenlengte.
Tegen de tijd dat we weer aan de slag gaan zal ik me zeker weer melden. Misschien kan iemand me helpen om het weer op te pakken na bijna 2 jaar rust...?
Helga is een superbrave merrie, die weet nog wel hoe het moet.
Maar haar baasje...

Digitale foto's van Helga voor de concourswagen en voor de sulky zijn er wel, maar ik weet niet hoe ik ze hier op moet krijgen, helaas.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 13:46

Toevallig dat jij ook zo'n karretje hebt, onze shet is maar 0.90 m. en die past er ook maar net voor qua lengte van de burry's.
Als je graag een foto plaats wil ik hem er ook wel voor je op zetten hoor!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:41

Ik zag op de site van de mevrouw die die sulky's verkoopt dat ze tegenwoordig ook langere lamoenen levert (tegen 50 euro meerprijs).
Bij ons is er door de verkoper tenminste nog een stophaak opgezet, zat die er bij jou ook niet aan?

Ik stuur mijn foto's dan wel even naar jou, als ik weet hoe ik dat voor elkaar krijg. Heb jij geen email waar ik het heen kan sturen? Mag je me wel in een pm geven,als je wilt. Als jij de foto('s) dan wil plaatsen, graag!.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 21:54

Ja, die stophaak miste ik ook bij ons, dus de broek hebben we echt wel nodig met rijden. Ik pb je even voor de foto's.

liesbet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 22:35

Onder het moto meer pret met je shet, staat hij ook voor de wagen...

Afbeelding

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:29

Gisteren ben ik bij een oefen menwedstrjid wezen kijken, in Vaassen.
Wat me opviel is dat toch wel shetlanders in opmars komen......er deden behoorlijk wat shets mee
Er was ook een spannentje shets die toch wel erg klein en iel waren....ik schat een 0.90m, dik in de vachten al.......en die konden gewoon niet meer....die moesten echt vooruit gemept worden en nog gingen ze geen stap harder..2 behoorlijke forse mensen op een behoorlijk grote wagen.....dat vond ik wel wat minder om te zien......verder deden de andere shetten het echt geweldig goed, er was zelfs een span wat door de waterbak ging...die behoorlijk diep was
Heeft iemand van hier nog meegereden?

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:33

ik heb de officiële wedstrijd in Vaassen gereden met mijn shetten.
die was 2 en 3 julie geloof ik.
ook ik moest door de waterbak, die lijken altijd diep maar er staat nooit meer dan 40 cm in.
shetten doen het steeds beter in de wedstrijdsport. ze hebben ongeveer gelijke kansen als grotere denk ik, een shet kan binnendoor maar verliest tijd op lange afstanden en een grote juist andersom.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:40

@Laura dit was niet bij de Cannenburgh zelf maar ergens een stukje verder in een weiland.......was wel erg leuk opgezet.
Het was van het Cannenburghs gerij.
Ik denk dat dit soort wedstrijden heel erg leuk zijn als beginnende wedstrijd menner om eens te kijken hoe het in zijn werking gaat.

Shetten zijn echt onwijs leuk in de mensport.......de reactie van de mensen aan de kant is ook altijd erg leuk, als die kleine rakkers zo hard gaan.....echt geweldig gewoon.

Ik vond het jammer dat ik dit jaar niet bij jou wedstrijd kon kijken....normaal ga ik daar ieder jaar heen, ik heb er zelfs wel eens geholpen.

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 21:23

Ik zou heel graag aangespannen rijden met onze shetlanders. Is er misschien ook iemand in Drenthe (omg. Meppel/Hoogeveen) die mij zou kunnen helpen? Ik heb zelf nl. helaas (nog) geen ervaring met aangespannen rijden en mijn pony's ook niet en zonder een ervaren persoon wil ik er eigenlijk niet aan beginnen. Dus wie kan of weet iemand die mij verder kan helpen?????

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:41

Ik weet niet of Appelscha te ver voor je is, anders PB me maar

ladyroxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:09

Sinds 4 weken ben ik de trotse eigenaar van een appaloosa van 1.05 m. Deze pony is beleerd voor enkelspan, tweespan en vierspan, dus ideaal voor een beginnende menner! Echt een superpony voor de kar,
zodra hij er voor staat, wil hij gelijk aan het werk. Is nergens bang voor. Het leuke van mennen vind ik dat je met meerdere personen er van kunt genieten. Mijn zoon en ik zitten verschillende avonden per week, soms ook met vriendjes, op de wagen. Tot nu toe hebben we
veel plezier gehad. Ook leuk is alle positieve reacties van mensen als je bij de straat rijdt en tevens ook meer respect van de andere weggebruikers : ze rijden je stukken rustiger voorbij dan dat je onder het zadel rijdt.
Nou een vraag : wat zijn jullie aan geld kwijt voor hoefijzers ?
Ik was 80 euro armer, vond dit eerlijk gezegd wel een beetje duur voor hoefijzers maat 3. Ik had op 65 tot 70 euro gerekend.
Zie jullie reacties tegemoet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:19

Had het topic nog niet gezien, maar ja ik men ook. Puur recreatief overigens. Sinds een paar jaar met een 4 wielige wagen, voorheen met een rode 2 wieler. De 4 wieler zit voor ons prettiger.
Ze loopt inderdaad met hoefschoenen aan zoals op de foto is te zien. Ideaal eigenlijk... nooit glijden, altijd grip en je kunt zonder problemen draven over de weg want goede schokdemping

Voordeel is als ze eenmaal trekken, kun je ze overal voorzetten. Met een autoband slepen we de uitloop wel eens en met een eg trekken we de wei soms open, maar met sneeuw is een sleetje weer leuk.

Afbeelding

Afbeelding

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:31

ladyroxy-> ik was 65 euro kwijt aan 4 ijzertjes, de aller kleinste maat die hij had....

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:50

Ik had ook ergen een reactie gegeven maar nu zie ik het niet meer staan

maar ik men ook met shetten. Ik heb er zelf drie. Ze kunnen allemaal in enkel en tweespan. Verder men ik ook met een shethengst van een meisje op stal en mijn ruin in tweespan.

Hier een foto van mijn ruin jelle (vos) en de hengst Onyx (zwart). hier waren we voor het eerst met de waterbak aan het oefenen.

Afbeelding

Vriendjes
Afbeelding

sarahlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:53

Ladyroxy: ik ben 60 E kwijt voor het beslaan. (ik ben bevriend met mijn smid) bij een andere smid in de omgeving kost het 65 of 70 E

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:05

Voor rondom beslaan was ik 80 euro kwijt. Spike staat nu al een tijdje niet meer op ijzers omdat hij ze er na een week alweer af heeft gewerkt .

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:24

Beetje een late reactie, maar toch wil ik me melden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groetjes, Marieke

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:34

Yaar schreef:
Voor rondom beslaan was ik 80 euro kwijt. Spike staat nu al een tijdje niet meer op ijzers omdat hij ze er na een week alweer af heeft gewerkt .

Voor hoefschoenen rondom was ik 220 euro kwijt. Ik doe er nu al zo'n 2 jaar mee en de hoeven hou ik verder zelf zo veel mogelijk bij. Eens per jaar een bekapper erbij voor 20 euro.
Uiteindelijk dus goedkoper dan om de zoveel weken laten beslaan; in ieder geval gezonder voor de hoeven (ze had enorme scheuren altijd van de ijzers omdat die kleine hoefjes kennelijk niet goed beslagen konden worden door menig hoefsmid)

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 21:54

jeetje wat betalen jullie veel voor ijzers! ik betaal 50 euro als ze rondom bekapt en beslagen moeten worden. mijn hoefsmid heeft alleen een hekel aan het bukken, als de hoeven lang genoeg zijn is er geen probleem om ze te beslaan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:18

laura2span schreef:
als de hoeven lang genoeg zijn is er geen probleem om ze te beslaan.

Dit was bij mijn pony altijd juist het probleem. De hoefsmid liet de draagrand lang en daardoor gingen ze na 3 weken ijzers al scheuren met uit eindelijk zo erg dat er nauwelijks nog een hoefje onder zat.
Nee van lange hoeven ben ik helemaal genezen. Nu heeft ze de draagrand/witte lijn/en zool op 1 niveau liggen, hoefschoenen aan bij een rit voor de kar en nooit meer scheuren gehad; ook niet in een droge zomer met een harde wei (en ook zonder natmaken of smeren of wat dan ook).

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:03

Ik rij al drie jaar zonder ijzers. Ik had hetzelfde probleem met ijzers. Altijd scheuren en droge hoeven. Nu prima harde hoeven. Ik heb ongeveer 3 a 4 keer per jaar de bekapper hier en die is in no-time klaar.
De maat hoefijzer zorgt er overigens niet voor dat het goedkoper is. Mijn hoefsmit had altijd twee keer zoveel werk aan mijn shet als aan een groot paard. Het is meer bukken en priegelen.
Gisteren nog 30 kilometer op blote voeten. Paar rafeltjes eraan. Vandaag in de natte wei en vanavond weer even veilen dan zijn ze weer prima.
(zie url onderschrift voor supershetten foto's tijdens een menexcursie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:14

Isapaardje schreef:
Voor hoefschoenen rondom was ik 220 euro kwijt. Ik doe er nu al zo'n 2 jaar mee en de hoeven hou ik verder zelf zo veel mogelijk bij. Eens per jaar een bekapper erbij voor 20 euro.
Uiteindelijk dus goedkoper dan om de zoveel weken laten beslaan; in ieder geval gezonder voor de hoeven (ze had enorme scheuren altijd van de ijzers omdat die kleine hoefjes kennelijk niet goed beslagen konden worden door menig hoefsmid)

Hoefschoenen had mijn moeder idd ook al voorgesteld. Hij heeft nou nog niet echt hoeven waarvan ik denk nou dáár kan ik 20 km mee over de verharde weg zonder dat zijn hoeven meteen aan gort zijn gereden .