Citaat:Je laat je paard zien dat je een roofdier bent, door simpelweg te doen wat de natuur je ingeeft: recht op je doel af en vooral je ogen erop gefixeerd houden.. . Het paard gaat op de loop.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Je laat je paard zien dat je een roofdier bent, door simpelweg te doen wat de natuur je ingeeft: recht op je doel af en vooral je ogen erop gefixeerd houden.. . Het paard gaat op de loop.
esther2724 schreef:Ik begrijp de kritiek op mijn verhaal, natuurlijk is het niet waterdicht.
Maar wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat dat hele verhaal over die psychologische klap die je paard zou krijgen van een join up ook bij lange na niet waterdicht is, mits join up op de juiste manier wordt uitgevoerd.
De paarden die ik bij mister Monty himself heb gezien gingen er echt niet van tussen alsof ze een psychisch traumatische ervaring doormaakten terwijl MM ze hun rondjes liet lopen.
Ik probeer eigenlijk naar een alternatief verhaal te zoeken rond join up, waar dat hele trauma-verhaal niet in voorkomt, omdat dat volgens mij gewoon niet voorkomt bij een goede join up. Dat was de insteek van het verhaal.
Ik ben echt niet meteen een voorstander van join up, ik ben alleen wel tegenstander van de argumenten die tegen join up worden gebruikt...
Oh ja.. en ik hou wel van een goeie discussie.. dus ik ben er altijd voor in om nieuwe punten en andere invalshoeken op te werpen in een discussie haha!
Astragirl schreef:join-up moet geen opjaagspelletje worden, roofdier-vluchtdier. Het paard moet puur op jouw lichaalstaal (zoals de alfamerrie) reageren, niet op jouw touw of geroep ofzo. En dan wordt het idd minder leuk voor het paard, dan wordt het bang, het moet dus echt goed uitgevoerd worden!
hexodrien schreef:Kan ook een ander hoger in rang staand paard zijn, hoeft niet perse de alfamerrie te zijn dus.
Heb toevallig gisteren nogmaals het boek Shy boy gelezen. Monty doet daar met een wild paard een join up, in het wild, dus zonder afrastering. Hij haalt het paard uit de kudde en volgt hem. Daarna weer het terugtrekken als hij de tekens geeft. Uiteinelijk komt er een join up en follow up, helemaal vrijwillig want dat paard hoeft niet naar hem toe te komen, het is immers in het wild en kan zo weer kilometers weglopen. Dus volgens mij wordt het hele verhaal van geen keus hebben hierdoor verworpen of niet?
hexodrien schreef:Kan ook een ander hoger in rang staand paard zijn, hoeft niet perse de alfamerrie te zijn dus.
Heb toevallig gisteren nogmaals het boek Shy boy gelezen. Monty doet daar met een wild paard een join up, in het wild, dus zonder afrastering. Hij haalt het paard uit de kudde en volgt hem. Daarna weer het terugtrekken als hij de tekens geeft. Uiteinelijk komt er een join up en follow up, helemaal vrijwillig want dat paard hoeft niet naar hem toe te komen, het is immers in het wild en kan zo weer kilometers weglopen. Dus volgens mij wordt het hele verhaal van geen keus hebben hierdoor verworpen of niet?
Paulatjuh schreef:Volgens mij komt het dat heel veel kleine kinderen een join up doen of proberen te doen om dat ze die boeken van Heartland hebben gelezen..
Vind het erg slechte boeken (ik geef toe om te lezen zijn ze mooi) maar ze waarschuwen niet dat je dit niet zomaar moet doen..
hexodrien schreef:Ten eerste is dit geen dwingende lichaamstaal, het enige wat monty doet is volgen en terugtrekken.
Het verhaal is niet verzonnen want het is uitgezonden door de bbc en het staat ook op DVD. In het boek staan zeker 30 kleurenfoto's met monty en de kudde.
Ik zie het nog steeds niet als op zijn donder geven.
Nadat het paard een jaar bij de mensen heeft gewoond wordt er terug gegaan naar de kudde. Het paard kiest dan in eerste instantie terug te gaan naar de kudde (hoezo geen eigen wil?) na een dag komt hij weer terug naar de mensen.