[AR] [NH] Wie is tegen/voor de join up???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:12

over dressuur benk het met je eens josien

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:18

arinda schreef:
ff over dat straffen..wat versta je dronder want het paard kan blijven lopen of je negeren en je drijft hem niet op dusgeen arbeid..... tog of zit ik dr nu heel ver naast

Het paard wordt weggestuurd van de mens en vervolgens gaat die persoon in het midden staan en zegt met lichaamstaal dat het paard weg moet van die persoon.
In extreme gevallen wordt dit ook gedaan in een kudde, maar als straf. Een paard is namelijk een kuddedier, en het wegsturen van een paard van zijn kudde is de ergste straf die je een paard kunt geven.
Wat je dus doet op het moment dat je in die paddock een join up doet is je paard wegdrijven van zijn kudde, en dat is een zeer zware straf.

Als je even een paar pagina's terug leest staat het heel uitgebreid uitgelegd.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:23

de relatie van mens tot paard is anders dan van paard tot paard... en als je in de midde staat vraag je het paard respect voor je te tonen

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:33

Waarom denk je dat een paardrespect voor je krijgt als jij daar gewoon in het midden staat? Omdat hij denk dat jij daar wel mooi staat?

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:38

omdat hij jou ziet als zijn leider...degene die hij kan vertrouwen...in de kudde vertrouwens ze elkaar tog ook...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:40

Maar waarom zou een paard jou daar als leider door gaan zien? Wat doe jij en wat denk jou paard volgens jou waarom hij jou als leider gaat zien. Niet omdat jij daar mooi staat te zijn in het midden van de bak.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:45

dat is de indruk die je op je paard geeft met een goede join-up....wederzijds respect....ik kan moeilijk de gedachtengang van een paard uit gaan leggen..

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:47

dat kan niemand. naar de gedachtegang van het paard kun je alleen maar gissen, of hebben ze je het verteld?

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:52

Je staat dus niet stil in de bak, je geeft het paard een join up. En wat doe je met een join up: je jaagd het paard van je weg met lichaamstaal (dat je geen zweep gebruikt betekend niet! dat je een paard niet dwingt).

Een paard kent maar 1 soort taal: dat is die van paarden onderling. Als wij met paarden willen communiceren zullen wij die taal zoveel mogelijk moeten kopieren. In het geval van en join up kopieer je het gedrag van de lleid hengst die een ander paard gigantisch op zijn donder geeft.

Wat heeft een paard op zijn donder geven zonderdat hij ooit een pas verkeerd heeft gedaan te maken met wederzijds respect?
En als je met paarden en lichaamstaal bezig bent zul je je toch echt in de gedachtengang van een paard moeten gaan verdiepen. Anders zul je er nooit achter komen wat je nu daadwerkelijk doet met je paard en wat voor effect dat heeft op je paard. Weten zul je het nooit, maar je verdiepen in de lichaamstaal en waneer een paard een dergelijk signaal geeft kan je al een heel eind op weg helpen.
Laatst bijgewerkt door laurae op 08-08-04 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:52

mij niet iig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:59

laurae schreef:
Een paard kent maar 1 soort taal: dat is die van paarden onderling. Als wij met paarden willen communiceren zullen wij die taal zoveel mogelijk moeten kopieren.

Daarmee doe een paard toch echt te kort.
Ze zijn echt wel zo intelligent om onze mensencommando's te (leren) begrijpen.
Een hoop non-verbaal zoogdierengedrag komt bovendien op hetzelfde neer, ook dat van een mens.
Ik denk dat het voor een paard duidelijker is als een mens zich als een mens gedraagt en een paard zich als paard gedraagt.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:00

ben ik met je eens Ilinda

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:06

laurae schreef:
Je staat dus niet stil in de bak, je geeft het paard een join up. En wat doe je met een join up: je jaagd het paard van je weg met lichaamstaal (dat je geen zweep gebruikt betekend niet! dat je een paard niet dwingt). ..
als je een paard los laat in een bak zal hij heus niej op de hoefslag naar je gaan staan kijken van en nou die gaat uit zich zelf wel lopen

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:07

Ilindra schreef:
Daarmee doe een paard toch echt te kort.
Ze zijn echt wel zo intelligent om onze mensencommando's te (leren) begrijpen.
Een hoop non-verbaal zoogdierengedrag komt bovendien op hetzelfde neer, ook dat van een mens.
Ik denk dat het voor een paard duidelijker is als een mens zich als een mens gedraagt en een paard zich als paard gedraagt.

Een paard zal het nooit van zijn leven begrijpen als jij tegen je paard zegt ga terug. Welk als je simpelweg naar voren stapt en zijn plaats inneemt. En vervolgens kun je je paard natuurlijk laten reargeren op je stem. Een paard kan dus idd mensen commando's leren begrijpen, maar zal lichaamstaal nooit anders interpreteren dan dat hij dat doet bij paarden onderling. Als jij je paard constant voor je uit laat lopen of aan de kant gaat als jou paard op jou plek wil staan zal hij dat nooit opvatten als dat jij het misschien bedoelt (je mag daar best lopen hoor) Maar zoals hij dat doet bij paarden onderling (ik ben nu de leider)

Mijn punt is dat als jij lichaamstaal gebruikt die overeenkomt met lichaamstaal die een paard gebruikt om een ander paard gigantisch op zijn donder te geven, het paard dit ook als zodanig zal opvatten.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:10

laurae schreef:
Een paard zal het nooit van zijn leven begrijpen als jij tegen je paard zegt ga terug. .
zullen ze zeker wel begrijpen dat kan je aanleren..helaas maar het bewijs ervan is dood...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:10

arinda schreef:
als je een paard los laat in een bak zal hij heus niej op de hoefslag naar je gaan staan kijken van en nou die gaat uit zich zelf wel lopen

jawel hoor, sterker nog, die van mij blijft vrolijk bij mij staan. Als jij enkel en alleen stil staat in de bak, gewoon een beetje vrolijk naar je paard staat te kijken terwijl die rondjes loopt ben je niet bezig met een join up. Bedoel jij dat jij helemaal stilstaan als jij je paard in de bak zet, je paard vervolgens automatisch rondjes begint te rennen, zijn hoofd vervolgens laat zakken en begint te kauwen en uiteindelijk naar jou toekeerd in diezelfde houding?

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:11

arinda schreef:
zullen ze zeker wel begrijpen dat kan je aanleren..helaas maar het bewijs ervan is dood...

even verder lezen, daar staat dat je dit een paard wel kunt aanleren. Ik zet mijn paard ook op de stem terug.

Faux

ik heb een vraagje, ik wil me wat meer in horsemanship gaan verdiepen, en ik vroeg me af wat een Join-up is? wat doe je dan precies?

arinda

nee dat zei ik ook niet maar hij blijft niet bepaald stilstaan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:13

arinda schreef:

Aha! Jawel, je kunt het ze aanleren. Maar dat is nu juist wat de join-up beweert niet te zijn. Het is - volgens de voorstanders - de natuurlijke taal van een paard. Hoeft hij niet aan te leren, weet hij van nature al...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:14

RoWyGo schreef:
ik heb een vraagje, ik wil me wat meer in horsemanship gaan verdiepen, en ik vroeg me af wat een Join-up is? wat doe je dan precies?

Misschien kun je even de zoekfunctie gebruiken, die vraag is al vaker langsgekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:14

laurae schreef:
Een paard zal het nooit van zijn leven begrijpen als jij tegen je paard zegt ga terug.

Dat heb je heel vlot geleerd hoor, hier begrijpen ze het iig prima.
Net zo als het commando "stapje" soms moet dat naar voren en soms terug en soms opzij, ze begrijpen dan zelfs welke kant ze opmoeten zonder dat ik tegen ze aan hoef te douwen.
Nog een voorbeeldje: als ik hard een marathonhindernis inrijd heb ik aan het schreeuwen van LINKS of RECHTS genoeg om m'n voorpaard een poortje in te laten duiken, Ilindra weet dondersgoed het verschil tussen naar links en naar rechts.
Gewoon een kwestie van het consequent benoemen tijdens de training.
Zoals ik al zei, je moet de intelligentie en het vermogen om iets te leren niet onderschatten.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:15

Cassidy: Dank je, jij brengt het even iets duidelijker over dan ik Haha!

Ilindra, ik denk dat je even verder moet lezen. Ik beweer niet dat je een paard niet kunt LEREN reargeren op mensentaal, maar een paard zal het nooit begrijpen als jij dat niet aanleerd.
Laatst bijgewerkt door laurae op 08-08-04 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:16

RoWyGo schreef:

Uitleg staat hier:

[UZ] (NH) join up

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:17

als jij voor je paard gaat staan je armen spreid..niet al te dreigend... zal hij achteruit gaan..of ik moet een heeeel vreemd paard hebben
Laatst bijgewerkt door arinda op 08-08-04 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt