[AR] [NH?] Dilemma

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:44

Duncan schreef:
ha, heb ik andere ervaringen mee, als ze aan de hand je voor 100 % vertrouwen, doen ook die paarden dat met jou op je rug. Geloof dat nu maar, het is echt waar!

BULLSHIT
Wat een gebazel zeg...

Moet je eens bij mij komen,hoe lief hij meeloopt....
En moet je dan even kijken hoe hij zich gedraagt als hij de kolder in zijn kop krijgt....
Ik ben dol op mij mannekke en nooit gaat hij weg maar jij hebt duidelijk nog nooit een paard gehad/gereden die een snaar los heeft....
Ik kan 100 keer rijden maar de 101 keer heeft hij weer een terugval(wie weet waarom mag het zeggen) en dan moet je hem echt weten hoe hem weer tot bedaren te krijgen...

Ik zal aan je denken als ik net als gister op een totaal geflipt paardje zit...rillend van angst,spieren keihard,wit in de ogen...ik kan dan niets....iedere beweging en hij gaat door het lint....
Nu heeft hij het nog maar af en toe maar 3 jaar geleden liep hij altijd zo....

Dus kom bij mij niet aan met die onzin want daar word ik witheet van......

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:45

ja ja, heb er ook heel wat gezien, en geprobeerd er bovenop te helpen.
Tot nu toe bij alles wel gelukt, na een periode van een paar jaar. Maar die beesten blijven altijd nog wel hun kuren houden, en zijn nooit meer te vertrouwen.
Misschien kom ik er nog wel een keer een tegen die vanwege gevaarlijke gedragsproblemen klaar is voor de slacht. Wat de mens al niet kan verpesten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:48

een jaar?
goede god, zo lang
zolang ga ik er niet over doen, heb wel wat meer te doen Lachen
is ook helemaal niet nodig, maar dat terzijde

En idd heel erg dat er paarden wankelen op het randje van de dood door toedoen van mensen Verdrietig

maar goed, lees morgen wel weer 20 bladzijdes bij
ga nu tukkie doen Lachen

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 21:53

Correctie: een paar jaar.. helaas..
maar als ik iets in m'n kop heb komt het er niet meer uit..

Heb gelukkig tot nu toe wel super resultaten behaald na al die jaren (af en toe, soms is een paar maandjes voldoende)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 23:04

runningkawa schreef:
In een theorie boek staat ook hoe je veilig door het verkeer kan komen Tong uitsteken

nee, ik blijf erbij, alleen uit boeken en maar met 3 paarden ervaring kun je niks
Wel bij je iegen paard, maar vreemde paarden geen hol

(ja parrelli wel, niet door zijn boekje, maar door zijn ervaring in honderden paarden, vergeet dat vergelijk ff niet te maken)

als jij perongeluk op een ander paard zit wat verkloot is, dan kun je goed eens grote ongelukken krijgen, je weet niet wat je overkomt als hij ineens niet reageerd uit je kunstjes uit het boek
jammer dat dat veel mensen niet in zien en daar een wellus nietus spelletje van maken
ervaring doe je niet op uit een boekje
nogmaals genoeg verklote knollen gezien en gereden van mensen die theoretisch erg goed onderlegd waren en een grote bek erbij hadden...

je oefent zelfs maar met een paard Haha! met de volgende heb je maar de helft van de tijd nodig, daarna nog minder. Ik zal niet zeggen dat het met totaal verklootte beesten ook zo werkt.
Daarbij is het niet "jammer dat hij niet reageert op een kunstje uit je boekje" want ik zal er altijd eerst zeker van zijn dat het kan, dmv van grondwerk+onereinstop. daarbij is het na een paard allang geen kunstje uit je boekje meer, maar pas je alles constant toe.
Ik vraag me trouwens ook af, waar de discussie vandaan is gekomen dat je elk wild paard aan moet kunnen, da's namelijk niet echt hetgeen de meesten willen bereiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:15

het werkt voor elk paard
je "spreekt" immers toch paardentaal
dat doe ook een verklote knol. dus moet het toch werken?
En wie wil nou niet die zieliguh paardjus van de slacht redde Haha!

En veel tijd gaat erbij mij niet meer inzitten om te zien met wat voor paard ik te maken heb.
En ook niet om in te schatten wat ik moet doen
dat is voortaan gewoon een natuurlijke reactie

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:01

runningkawa schreef:
het werkt voor elk paard
je "spreekt" immers toch paardentaal
dat doe ook een verklote knol. dus moet het toch werken?

Dat je "paardentaal" spreekt zou ik niet willen zeggen (komt een beetje zwevie, telepathisch over), maar het werkt idd voor elk paard (is natuurlijk niet alleen mijn ervaring, maar ook die van heel veel andere mensen die ook allemaal parelli doen, da's het grappige van zo'n systeem Haha! ). ook voor echt moeilijke paarden, maar dan duurt het wel wat langer. ervaring zorgt er natuurlijk wel voor dat het allemaal wat sneller gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:12

Citaat:
waar de discussie vandaan is gekomen dat je elk wild paard aan moet kunnen, da's namelijk niet echt hetgeen de meesten willen bereiken

En net zei je dat Verward

maar mijn "paarden taal" werkt snel, duidelijk en meteen Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:18

huh? Ik vat hem even niet meer. Ik denk dat als je iets verder bent, dat je dit ook met de wat moeilijkere paarden kan, maar dat is niet echt waar het topic over gaat. Het gaat namelijk over een iemand die een paard heeft, waar ze normaal mee wil kunnen omgaan. De vraag of je dan alle levensgevaarlijke wilde paarden hiermee aankan, is niet helemaal ontopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:24

tuurlijk is dat wel van toepassing
het gaat om paarden en dan denk ik aan alle paarden
ik heb meer paarden gereden dan gewone
mijn ervaringen en uitspraken zijn dan ook zeker ook op dat soort paarden gebasseerd

die slome knollen, daar kun je idd alles mee wat je wilt
nee, echte paarden, met een duidelijke mening
die moeten juist luisteren, die doetjes doen het wel na een foei en 1x je flank laten zien

laat je flank maar eens zien bij 1 die je aanvalt Lachen
of maak je maar groot bij 1 die je aanvalt, kijken of ze NH begrijpen Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:31

Het is toch jammer dat je je niet ietsje meer verdiept hebt in nh, want alles wat jij voor nh aanziet, heb ik in ieder geval nog nooit gedaan.
Wat bedoel je trouwens met je flank laten zien?
Ik denk trouwens nog steeds een beetje aan iets nuttigs voor de topicstarter, die er niet zoveel aanheeft dat jij op allerlei paarden gereden hebt, die wil gewoon lekker met haar eigen paard aan de gang.
daarbij nog dat slome paarden juist een uitdaging apart zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:35

ja klopt, hele uitdaging
Als ME-er heb ik last van te veel slaap en dan is het een hele uitdaging wakker te blijven.

en geen flank naar je paard gedraaid om te laten zien dat je je overgeeft (of zoiets, jij bent de nh-er ik niet)en je maatkt je toch wel groot neem ik aan als er een boos paard naar je toe komt? (dat doe ik dus wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:37

sanne83 schreef:
mijn ervaring met leren uit boekjes is heel positief, kan me best voorstellen dat andere mensen juist meer behoefte aan iemand die ze dingen verteld. Ik denk niet dat elk paard een andere aanpak nodig heeft, als je zo basis begint. Je legt alleen het accent anders bij elk paard, en gebruikt je creativiteit.

Waaraan meet jij jezelf of je het wel goed doet Verward

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:47

dat zie je aan je paard. Als je niet straft, is het enige wat kan gebeuren, dat je paard iets niet doet. Dan betekent dat dat je het niet goed doet, of te snel gaat. Het is wel echt zo opgezet dat het wel moet lukken, hoor, met hele kleine stapjes. daarbij heb je trouwens ook nog videobanden Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:53

runningkawa schreef:
ja klopt, hele uitdaging
Als ME-er heb ik last van te veel slaap en dan is het een hele uitdaging wakker te blijven.

en geen flank naar je paard gedraaid om te laten zien dat je je overgeeft (of zoiets, jij bent de nh-er ik niet)en je maatkt je toch wel groot neem ik aan als er een boos paard naar je toe komt? (dat doe ik dus wel)

Ik vind dat er aan dit soort paarden idd een uitdaging zit, misschien niet een uitdaging die jij leuk vind, maar wel een uitdaging waar je ook weer wat van leert. Hoe je zo'n paard gevoeliger, sneller en enthousiaster kan maken, is ook weer interessant
van dat flank gedoe heb ik echt nog nooit gehoord, dat hoort ook niet bij (p)nh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:55

dat is niet zo moeileijk
tik als hij niet op je beenhulp reageert
en dat consequent
na 10 min al een ander paard
lekker wat springen helpt ook goed bij dat soort paarden en buitenritten
ik heb die duffies ook wel gereden, alleen voor mij is dat saai ja, maar ook wel erg relaxted, dat wel Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:28

Niet alleen vooruit, gevoeliger overal, maar dan ook op een manier dat het leuk is, dus dat het beest gelijk ook wat enthousiaster wordt.
Is rustig, maar niet saai. Gewoon een compleet ander soort uitdaging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:38

Maar Sanne83, wie vertelt jou of de reactie van je paard wel klopt??

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:45

CarS schreef:
BULLSHIT
Wat een gebazel zeg...

Moet je eens bij mij komen,hoe lief hij meeloopt....
En moet je dan even kijken hoe hij zich gedraagt als hij de kolder in zijn kop krijgt....
Ik ben dol op mij mannekke en nooit gaat hij weg maar jij hebt duidelijk nog nooit een paard gehad/gereden die een snaar los heeft....
Ik kan 100 keer rijden maar de 101 keer heeft hij weer een terugval(wie weet waarom mag het zeggen) en dan moet je hem echt weten hoe hem weer tot bedaren te krijgen...

Ik zal aan je denken als ik net als gister op een totaal geflipt paardje zit...rillend van angst,spieren keihard,wit in de ogen...ik kan dan niets....iedere beweging en hij gaat door het lint....
Nu heeft hij het nog maar af en toe maar 3 jaar geleden liep hij altijd zo....

Dus kom bij mij niet aan met die onzin want daar word ik witheet van......

sorry?

Wie ben jij om dat te beweren, ach het is me in elk geval duidelijk dat jij het daar niet mee eens bent, en ik wel, dus, laten we lekker op onze eigen manier verder gaan

Ik zou je wel willen vragen de volgende keer niet zo te reageren, er lijden echt meer wegen naar rome!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:51

Lovely schreef:
Maar Sanne83, wie vertelt jou of de reactie van je paard wel klopt??

Als hij het doet is het goed, zo niet moet ik iets anders verzinnen. Ik denk dat als je alles echt heel duidelijk doet, dat er dan geen twijfel is. Daarbij straf je ook niet, dus heb je niet de kans dat je bepaald gedrag onbewust hebt afgeleerd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:46

sanne83 schreef:
dat zie je aan je paard. Als je niet straft, is het enige wat kan gebeuren, dat je paard iets niet doet. Dan betekent dat dat je het niet goed doet, of te snel gaat. Het is wel echt zo opgezet dat het wel moet lukken, hoor, met hele kleine stapjes. daarbij heb je trouwens ook nog videobanden Knipoog

Oja, idd kan je midden in een oefening ophouden en even een videoband gaan kijken.

DAT is nou werkelijk waar waarom ik niks van die stromingen begrijp. Je begint ergens aan met een paard en dat MOET je afmaken, en GOED afmaken.......... als je dat niet kan dan stuur je de verkeerde signalen door, want vandaag wordt er afgehaakt en morgen als het vrouwtje de videoband weer even gezien heeft dan moet ie misschien wel door....... Lekker duidelijk to het dier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:50

sanne83 schreef:
Als hij het doet is het goed, zo niet moet ik iets anders verzinnen. Ik denk dat als je alles echt heel duidelijk doet, dat er dan geen twijfel is. Daarbij straf je ook niet, dus heb je niet de kans dat je bepaald gedrag onbewust hebt afgeleerd.

Niemand doet ooit alles volledig juist en foutloos. Op de grond kun je nog aardig zien van hoe of wat, maar met rijden kun je dat niet. In beide gevallen kunnen er foutjes in sluipen die je (logisch) over het hoofd ziet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:44

Lovely schreef:
Niemand doet ooit alles volledig juist en foutloos. Op de grond kun je nog aardig zien van hoe of wat, maar met rijden kun je dat niet. In beide gevallen kunnen er foutjes in sluipen die je (logisch) over het hoofd ziet.

met die video bedoelde ik dat je niet alleen aanwijzingen hebt, maar ook een beeld van hoe het er ongeveer uit zou moeten zien.
Op de grond is inderdaad makkelijker dan rijdend, maar ook het rijden wordt stukje bij beetje aangepakt, dat er weinig fout kan gaan. Ik ga wel voor m'n zit wat aanvullends nemen, zoals centered riding ofzo.
Ik denk trouwens wel dat het nuttig is om eens een cursus te volgen, maar ik heb daar niet echt de middelen voor, daarbij blijf ik overal vrij makkelijk uit komen.

@gijsenkim, ik breek idd wel eens wat af, niet in een angstsituatie, maar wel als iets niet lukt. dan ga ik nog eens nadenken wat ik precies fout deed, of ik alle voorafgaande dingen wel goed genoeg onder de knie heb, en dan probeer ik het de volgende dag weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:10

sanne83 schreef:
met die video bedoelde ik dat je niet alleen aanwijzingen hebt, maar ook een beeld van hoe het er ongeveer uit zou moeten zien.

Maar een beeld en een gevoel kan heel verschillend zijn, als je regelmatig les neemt bij een kundig persoon zul je dat absoluut goed gaan merken. Jij kan zeggen dat jou gevoel goed is, maar het beeld kan daar wel helemaal niet bij passen, en andersom ook. Dus lessen vanaf een video is absoluut onmogelijk. Zelfs onze topruiters worden iedere dag begeleid in hun rijden.
[/quote]

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 19:16

omdat je vanaf moment 1 met heel weinig druk rijd, is er weinig kans dat je gevoel en het beeld niet overeen komen. Daarbij komt het plaatje pas heel laat aan de orde. Ik vind trouwens ook dat beeld en gevoel altijd overeen moeten komen, als dat niet zo is, is een van de tweeen fout.