[AR] [LO] longeren met of zonder bijzets?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:58

Cowgirl, kom je toch ook gezellig een weekend en je paard mag mee hoor! Dat is veel leuker omdat je dan zelf de veandering direct kan voelen en zien.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:00

SuperPepeijn"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Waar praat ik me volgens jou onder uit SP?
Volgens mij ben ik juist heel erg duidelijk Lachen
nou als duidelijk wil ik het niet helemaal omschrijven. bovendien laat je een aantal vragen links liggen en gaat dan in op de wat meer abstracte vragen of je geeft dubbelzinnige antwoorden. is de politiek niks voor je? Haha!
[/quote]

Ja, misschien wel maar dan wel op landbouw en welzijn voor dieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 10:17

Nou, ik "longeer" mijn paard regelmatig aan alleen een halstertje in de roundpenn, soms met en soms zonder longe. Daarnaast longeer ik ook met "tierelantijnen". Gisteravond heb ik maar weer eens gezien dat die begrenzing wel degelijk positief effect kan hebben. Mijn paard staat niet strak aan de bijzets, maar hij krijgt een touwtje dat vrij ruim afgesteld staat, ik wil hem namelijk licht hebben en niet zwaar. Gisteren zag ik weer eens wat dat stukje begrenzing kan betekenen OK dan!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 11:55

A8H je zegt steeds dat het zo simpel is, ook lijkt het of je zegt dat het een lange tijd van investeren is. Is het nu zo simpel dat ik met 1 maal komen het geleerd heb? Zo ja, vertel dan eens wat.

Eerlijk gezegd zeggen foto's mij heel erg veel. Ik ben absoluut geen topruiter, maar kan wel heel goed zien hoe het plaatje er uit moet zien. Vind je het vreemd dat we zo nieuwsgierig zijn? Mij geef je het idee dat je het ei van columbus hebt ontdekt. We willen resultaten zien, wij willen beoordelen of het paardje idd ontspannen, tevreden en volledig in balans en verzameld loopt.

Ik geloof absoluut dat het mogelijk is. Als mijn paard los wordt gelongeerd, hoef ik maar 'om' te zeggen en hij verandert van hand in de eerst volgende hoek. Als ik 2 x klik is het draf en 3x is galop. Ho is stop en als ik een stap naar voren doe, gaat hij achterwaarts. Kortom je kunt paarden ontzettend veel leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 12:30

Er zijn vele technieken maar die komen volgens mij steeds op het zelfde neer. Zo heb ik het boek van Hempling gelezen en vind het tof hoe hij dit doet, als het allemaal waar is. Hij onderbouwd zijn verhaal met foto's.

A8H jij hebt het over een techniek die jullie hebben ontwikkeld. Dus een volledig nieuwe manier om met paarden te 'communiceren'. Ik begrijp dat je dat graag bij je wilt houden omdat dat een broodwinning voor je is. Je wilt niemand overtuigen, maar eigenlijk probeer je dat wel steeds.

Ik denk dat als ik niet met passoa had gelongeerd de afgelopen 6 maanden, mijn paard deze spieropbouw niet had gekregen, waardoor het werk voor hem steeds makkelijker dus ook leuker gaat worden. Ik dus een heel vrolijk paard heb gekregen die zich lekker krachtig en gezond voelt. (Hij is ziek geweest en was dus een schraal hoopje niets-meer)

Ik keur jouw methode niet af, maar nu hij is zoals hij nu is, is het denk ik pas het moment om te trainen op jouw methode. Een paard met voldoende sterke spieren die dus kan dragen. Die heeft hij pas gekregen door elke dag met hem bezig te zijn. Lang/laag en met veel geduld steeds een klein stapje verder. Steeds goed kijken wat hij aan kon zonder hem te overbelasten. Als ik hem nu los laat lopen, loopt hij beter. Wij trainen onze spieren ook met hulpmiddelen, zoals gewichten e.d.

Ik kan mij nl niet voorstellen dat je met een simpele beweging of lief woordje je een paard kan vertellen, even die spieren gebruiken en zo lopen, ja toe maar, doet wel pijn is niet leuk maar moet, als die spieren sterk zijn zul je minder last hebben van dat deel van je lijfje, want we willen nl op je gaan zitten, dus je moet sterk zijn om dat toe te laten.

Ik ga er nl van uit, misschien totaal verkeerd, dat een paard zijn eigen balans bepaald, ook als hij ergens geblesseerd is, dit compenseerd hij met zijn 4 benen, misschien dat er dan wel 1 beentje ietsjes minder mee doet, maar hij zal zeker weten niet te vallen.

Balans met iemand op je rug is heel wat anders. Een paard met sterke spieren die veel gewicht en kracht aan kunnen helpen het paard balans te houden of te hervinden. Zo zie ik dat. Dus longeren is iets heel anders dan op een paard rijden.

Nadat mijn paard een tijdje uit de running is geweest en weer opgetraint is, met behulp van spieropbouwende stoffen van de DA, heb ik de eerste weken niet gereden, alleen gelongeerd, zowel met als zonder bijzet. Langzaam aan spieren gecreeerd om hem te helpen mij weer op zijn rug te hebben. De eerste 2 keren leek hij wel dronken. Dat was zijn gevoel van balans die hij kwijt was en ik heb alleen een stuk met hem buiten gestapt.

Ik bedoel dus te zeggen dat longeren zonder iets met paarden die gezond in hun spieren zitten heel erg leuk is voor de paarden zelf en machtig om te zien hoe zo'n lichaam zich beweegt. Het rijden is totaal andere koek. Alles wat ik mijn paard leer met longeren, zal onder het zadel anders voor hem zijn. Hij zal zijn balans geheel nieuw moeten gaan vinden en ik als ruiter moet hem helpen door hem niet uit balans te halen. Sommige paarden zijn daar zelf zo goed in dat ze het mindere ruiterschap kunnen compenseren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 16:55

A8H: Ik wil best een keer komen naar een clinic in een vakantie aangezien ik nog op school zit. Ik doe mijn pony's met dubbele lijnen longeren, maar zoals jij het doet lijkt me ook wel goed, als het natuurlijk goed word gedaan!
Maar je zegt dat foto's niets zeggen, je kan er niet de schwung op zien, daar heb je gelijk in en daarbij sta ik 100% achter je. Misschien een optie om een filmpje te maken van 1 minuut ofzo? Dan weten we beter hoe jij te werk gaat en zo kan je waarschijnlijk ook een paar vragen overslaan!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 18:49

Waarom ontstaat toch al bij voorbaat die achterdocht?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:02

achterdocht? wat bedoel je daarmee???
het is gewoon moeilijk te begrijpen dat jij zonder enig hulpmiddel je paard verzameld kan krijgen als wij daar wel hulpmiddelen voor nodig hebben! Maar we vinden jouw methode niet slecht maar we willen het heel duidelijk uiitgelegd krijgen zodat we het beter kunnen begrijpen en een filmpje/foto kan ons daarbij helpen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 20:42

Sjonniej schreef:
het is gewoon moeilijk te begrijpen dat jij zonder enig hulpmiddel je paard verzameld kan krijgen als wij daar wel hulpmiddelen voor nodig hebben! Maar we vinden jouw methode niet slecht maar we willen het heel duidelijk uiitgelegd krijgen zodat we het beter kunnen begrijpen en een filmpje/foto kan ons daarbij helpen

Je verwoordt precies wat ik dacht! OK dan!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 21:18

nescio schreef:
hoi ik vroeg me af wat nou het beste is om je paard mee te longeren ?ik gebruik zelf altijd touwtjes maar heb niet het idee dat ie daar van gaat ontspannen!en dan hangen ze best wel losjes hoor!nou zie ik veel mensen met een passoa maar als ik dat gebruik dan neemt ie helemaal een loopje met me!dan hebben we nog de bijzet teugel maar ik heb het idee dat dat ook niet zo goed werkt.wat vinden jullie het fijnst?

Ik longeer altijd met touwtjes, en ben constant bezig met overgangen en tempowisselingen. Ik ben ook van mening dat longeren zonder begrenzing (in de vorm van bijzet, touwtjes, passoa) onder het "beweging geven" valt.

Samsam (hier 3,5) aan de longe:
Afbeelding

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 00:19

Aqua8horse schreef:
Waarom ontstaat toch al bij voorbaat die achterdocht?
omdat iedereen op internet wel hoog van de toren kan gaan staan schreeuwen, maar dat niets zegt over de realiteit en al zeker niet als ze een aantal essentiele dingen verkeerd begrepen hebben.

ik ken ze wel, die mensen aan de zijlijn die het allemaal prachtig weten te verwoorden en anderen affikken. totdat ze zelf iets moeten laten zien, dan vallen ze gigantisch door de mand. is het zo gek dat mensen graag bewijs willen zien van jouw kunsten? eerst zien, dan geloven.

al laat je ook maar iets van de praktijk zien en dan kunnen we wel verder kijken.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 21-02-04 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 00:24

Lovely schreef:
Gisteravond heb ik maar weer eens gezien dat die begrenzing wel degelijk positief effect kan hebben. Mijn paard staat niet strak aan de bijzets, maar hij krijgt een touwtje dat vrij ruim afgesteld staat, ik wil hem namelijk licht hebben en niet zwaar. Gisteren zag ik weer eens wat dat stukje begrenzing kan betekenen OK dan!.
ik laat pepeijn ook vaak in de bak rondjes om me lopen zonder iets, gewoon los. daarbij is hij vw/nw en laat ik hem balkjes lopen, overgangen, etc. ga ik longeren met (idd al maar een beetje) begrenzing, dan zie ik toch een stuk meer inzet en power van zijn kant.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 02:02

A8H, ik begrijp echt niet waarom het zo moeilijk is om foto's te plaatsen? Ook als vind jij dat mensen je methode niet begrijpen?
Dit komt op mij over omdat je weet dat de reacties niet zullen zijn zoals jij ze wilt.
Je kunt wel blijven praten over een revolutionaire methode, maar zien geloven is nog steeds doen geloven.

Wat het longeren betreft, ik ga volledig mee met SP en Lov etc.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 09:55

Wat is er toch aan de hand????
Kunnen jullie dan niet lezen, ik heb nu al meerdere malen uitgelegd waarom foto's niets bijdragen. En ik denk dat ik dat toch het beste kan beoordelen, denken jullie zelf ook niet? Bovendien zijn er mensen die de theorie wel begrijpen en er zijn ook mensen die het gezien hebben en precies snappen wat ik bedoel.

Doree ik ben helemaal niet bang voor reaties. Paarden hebben allang bewezen dat het super werkt.

SP: Laat me nou toch niet zo lachen..zou het niet een beetje heel erg dom zijn als ik zou doen wat jij schetst????? Wat denk je zelf?

Ik nodig mensen meerdere malen uit om te komen kijken, dat doe ik om hun te laten zien dat het dus wel kan. Op deze manier kan een ieder zichzelf overtuigen of niet natuurlijk.
Als je nu werkelijk geinteresseerd bent moet je gewoon eens komen kijken. Want eerst zien en dan geloven gaat bij mij ook altijd op, hoor.

Ik neem alleen makkelijker van mensen aan als ze zeggen dat foto's niets bijdragen dat dat ook zo is. Het uitnodigen van mensen kost immers veel meer tijd dan een foto plaatsen, dus voor mij zou dat juist een reden zijn om eens te gaan kijken. Ik zou dan denken dat er kennelijk iest bijzonders aan is en omdat ik niets te verliezen heb, zou ik dus gaan. Maar dat ben ik!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:05

Sjonniej schreef:

Met achterdocht bedoel ik omdat jullie het niet begrijpen of moeilijk vinden te begrijpen en het bijna voor onmogelijk achten er voor het gemak dus maar vanuit gaan dat het niet zou kunnen. Geroep om foto's waar al meerdere malen over uitgeled is dat dat niets zegt en toch maar door blijven gaan.

Het is niet zo dat als je iets niet kan begrijpen en geloven het ook maar gewoon niet waar is!!! En jullie vragen van mij om met bewijs te komen terwijl jullie het al niet begrijpen. Ik zeg dat dat niets toevoegd. Jullie weten allemaal hoe een paard correct hoort te lopen. Daar gaat het dus niet om het gaat om de manier waarop dat gebeurd. En dat kan je niet van een foto of een filmpje zien. Waarom nemen jullie dat nou toch gewoon niet aan?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 10:26

foto's zeggen wel heel veel. bovendien heb jij ook vaak genoeg gereageerd op foto's van een ander, dus daarmee geef je aan dat je dat zelf ook vindt.

eerst zien, dan geloven. en dat kunnen we prima beoordelen hoor, zeker aan de hand van een filmpje.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 11:32

a8h: Ik kom binnekort een keer kijken, ik weet niet of er nog meer mensen dat van plan zijn?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 14:56

Aqua8horse schreef:
Jullie weten allemaal hoe een paard correct hoort te lopen. Daar gaat het dus niet om het gaat om de manier waarop dat gebeurd. En dat kan je niet van een foto of een filmpje zien. Waarom nemen jullie dat nou toch gewoon niet aan?

Misschien als via foto's laat zien dat je paarden idd correct lopen, dat er dan veel meer mensen geïnteresseerd raken in de manier waarop dat gebeurd. Als je paarden idd correct lopen heb je toch niets te verliezen.

Uit een ooggetuigenverslag had ik trouwens wel gelezen dat de oprichting/verzameling van je paarden zich nog wel op basis niveau bevindt, misschien dat je daarom geen foto's wil plaatsten?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:29

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar als ik alleen beweging geef of haar voorwaarts neerwaarts wil hebben doe ik dat aan een enkele longe zonder iets eraan. Als ik haar meer wil verzamelen gebruik ik een dubbele longe.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-04 21:46

Wij doen beiden. Los longeren, maar zeer regelmatig ook met bijzet. En ik ben zeer tevreden over de resultaten. Mijn paard loopt nu niet meer met zijn hoofd in de wolken. Drukt zijn rug niet meer zo weg en werkt met plezier. Ok, heel erg kort zet ik ze niet maar dat is ook omdat ik dat het andere uiterste vind.

Verder heb ik sinds kort een dubbele longe, en dat vind ik persoonlijk nog net iets prettiger dan de bijzet. Bij de dubbele heb je nog net iets meer controle. Je kan hem wat bijsturen, je kan loslaten, oefeningen doen, en je kan hem dapper maken door hele stukken heel erg achter hem te gaan lopen.

Maar ook het los longeren bevalt me goed. Gekke is dat sinds ik met bijzet longeer hij los ook soepeler loop. Toen ik dat nog niet deed liep hij ook los niet normaal. Dat is mijn mening.

Verder vind ik dat een ieder moet doen waar hij zichzelf goed bij voelt. Ik snap A8H maar ik snap ook de bokkers die zo graag eens een foto'tje willen zien. Tenslotte is niet iedereen in de gelegenheid om maar even langs te komen. Ik woon er niet eens zover vandaan en ik kan de tijd al niet vinden. Het is denk ik het feit dat je er zo mee naar buiten treedt op best pittige manier dat mensen je redelijkerwijs dingen gaan vragen, je schiet best vaak in de verdediging. En als een fototje niets zegt. plaats er gewoon een, reacties krijg je toch al of je nou wel of geen foto plaatst. Duidelijk is, en dat hebben we ook van Gijsenkim gehoord, dat jouw methode werkt. In ieder geval voor jou. En daar gaat het uiteindelijk om.

Dit is niet kwaad bedoeld overigens, wij hebben best leuk gepb't met elkaar en ik hoop echt die tijd nog eens te vinden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:33

SuperPepeijn schreef:
foto's zeggen wel heel veel. bovendien heb jij ook vaak genoeg gereageerd op foto's van een ander, dus daarmee geef je aan dat je dat zelf ook vindt.

eerst zien, dan geloven. en dat kunnen we prima beoordelen hoor, zeker aan de hand van een filmpje.

Nee, SP waarom houd je dat nou zo vol?
Het gaat om de vraag en die is belangrijk voor het antwoord.

Dus hoe je aan het resultaat komt. Jullie geloven toch bijna niet dat je zonder wat zinvol kan trainen met een paard aan de longe?

Leuk Sjonnie dat je komt kijken! Verstandig zal ik maar zeggen als je het werkelijk interesseerd

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:38

Samsam"]
Jullie weten allemaal hoe een paard correct hoort te lopen. Daar gaat het dus niet om het gaat om de manier waarop dat gebeurd. En dat kan je niet van een foto of een filmpje zien. Waarom nemen jullie dat nou toch gewoon niet aan?

Misschien als via foto's laat zien dat je paarden idd correct lopen, dat er dan veel meer mensen geïnteresseerd raken in de manier waarop dat gebeurd. Als je paarden idd correct lopen heb je toch niets te verliezen.

Uit een ooggetuigenverslag had ik trouwens wel gelezen dat de oprichting/verzameling van je paarden zich nog wel op basis niveau bevindt, misschien dat je daarom geen foto's wil plaatsten?
[/quote]

De oprichting en verzameling is bij mijn paarden afhankelijk van de situatie waar ze zich in bevinden. Daar ga ik zelf niet aan prutsen want dat is onmogelijk voor een mens. Een mens kan nooit een oprichting bepalen van een paard omdat hij de balans niet voelt.

Dat ik geen foto's plaats heeft een andere reden maar sommige van jullie hebben dat waarschijnlijk nog steeds over het hoofd gelezen Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:40

Fasel: je bent van harte welkom hoor!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 09:43

Weet ik meis!!! En je weet dat ik dat ook zeker zsm ga doen!!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:04

a8h"]
[quote="samsam"]
[/quote]

De oprichting en verzameling is bij mijn paarden afhankelijk van de situatie waar ze zich in bevinden. Daar ga ik zelf niet aan prutsen want dat is onmogelijk voor een mens. Een mens kan nooit een oprichting bepalen van een paard omdat hij de balans niet voelt.
[/quote]

Nou ja zelf schrijf je over hetzelfde paard

Ik ben het niet helemaal met je eens Kim. Want die grote was bij mij ook licht in de hand en verzamelde zich met gemak eveneens zonder druk. De hogere africhting heeft niets te maken met de nageeflijkheid maar met de oefeningen. )