[AR] nieuwe startpas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 09:22

Toydoll schreef:
aadburg schreef:
Verenigingen die alleen worden gebruikt om startpassen aan te kunnen vragen en verder niets vind ik persoonlijk kwalijker, als iedereen dat gaat doen blijven er geen wedstrijden meer over.

Waarom is dat nou weer kwalijk?
Als mensen gewoon hun hobby willen beoefenen in de wedstrijdsport zonder al die eeuwige dramatische verschrikkelijke verplichtingen en verplichte sociale gedoe in zo'n vereniging?
Ieder zijn ding; waarom meteen zo beoordelend? Als verenigingen zulke leden niet willen, moeten ze gewoon de optie papieren lid niet aanbieden. Opgelost.

Ja ik vind ook. Ik ben jaren lid geweest van actieve vereniging. Heel veel geholpen, stond altijd klaar. Maar nu na paar jaar met drukke baan vind ik ,,papieren,, vereniging een uitkomst. Als ik wil lessen doe ik dat thuis en als ik ritje wil rijden heb ik toch wel genoeg menners om mee samen te gaan. Dus daar heb ik vereniging niet voor nodig. Dan ben ik stuk voordeliger uit bij papieren vereniging.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:37

Vergeet niet dat in sommige plaatsen weinig verenigingen zijn en dat sommige geen keus hebben of ze zich aansluiten bij een papieren of meer actievere vereniging. Ik ben lid van een papieren vereniging 2 dorpen verderop, dichterbij is er niets en verder in de buurt sowieso niet. Als ik lid wil zijn van een vereniging die lessen of wedstrijden organiseert moet ik minimaal 3 kwartier rijden en daar heb ik simpelweg genoeg de tijd niet voor doordeweeks. Als er een vereniging dichterbij zou zijn die lessen zouden geven en wedstrijden organiseren zou ik daar zeker lid van worden en helpen bij de wedstrijden etc. Maar die zijn hier gewoon niet.. Heel jammer maar niets aan te doen.

yarrah

Re: nieuwe startpas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:45

Bij ons zijn er zat. Je lunt kiezen uit een papieren of aktief. Er zit bij de duurste en goedkoopste 150 euro verschil. Het is een keuze die je maakt. Ik ben lid van een rijvereniging en toen ik ging mennen hebben ze ook er een menvereninging van gemaakt (dat is voor de club gratis aan te vragen bij de knhs)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 01:36

Toydoll schreef:
Waarom is dat nou weer kwalijk?
Als mensen gewoon hun hobby willen beoefenen in de wedstrijdsport zonder al die eeuwige dramatische verschrikkelijke verplichtingen en verplichte sociale gedoe in zo'n vereniging?
Ieder zijn ding; waarom meteen zo beoordelend? Als verenigingen zulke leden niet willen, moeten ze gewoon de optie papieren lid niet aanbieden. Opgelost.
Juist het sociale aspect geeft voor veel mensen een meerwaarde in hun mensportbeleving. Iets dat de jaren wel begint te veranderen. Van die mensen die voor hun winstpuntjes komen rijden dragen veelal niet echt bij aan de sfeer.
Maar we dwalen af geloof ik. :)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:17

Ik heb nu alles opgezegd, startpas, vereniging..
Vond het een verschrikking, dat ik lid moet zijn van een vereniging om wedstrijden te kunnen rijden.
Daar kwam ook nog eens bij dat mijn trailer niet op stal kon staan, dus ik elke x als ik weg wilde een uur extra moest rekenen en tijden in de gaten moet gaan houden qua poorten die sluiten.
Toen heb ik gekozen voor een goedkope vereniging, werd de laatste tijd ook uitgenodigd voor onderlinge wedstrijdjes etc. Nou viel dat net samen met marathonnetjes, dus me daar nooit voor opgegeven.
Nu is MN pony verhuisd en woon ik echt vlak bij een vereniging, maar de prijs ervan weerhoudt mij er van.. Ook omdat ik ivm zwangerschap niet meer de leidsels in handen kan nemen, maar vooral omdat het zoveel duurder s.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 09:57

Juist gezellige sociale gedoe is bij ons op de club met meerendeel wedstrijdmenners erg gezellig.
Bij onze grote club zijn de menners het grootst en is de prijs per jaar ook erg leuk en daarvoor kan ik 2x p.w. lessen bij goede instructeurs waar we wat aan hebben.
Dat bokst niet op tegen thuis priveles qua prijs; na 3 privelessen heb ik mijn jaar al ruim terugbetaald; qua instructie ook prima met onze vele wedstrijdmenners.
En vind de sfeer veel te gezellig om niet te gaan.
Ohz had ik ook vroeger een papieren club, vond dat vaak nirt boeiend in de lessen en sfeer.

Hier word iig verwacht dat je met de grote indoor enkele uurtjes helpt maar dat is geen drama. Verder niks verplicht.

Bij mijn vorige club hadden ze idd irritante verplichte dingen die er gedaan moesten worden waar ik snel klaar mee was. Ik help graag, maar verwacht niet dat ik taaie oliebollen langs de deuren ga verkopen.
En als je niet kon door werk of niet woi ff 60,- aftikken. Flauwe geintjes, lootjesboeken afkopen etc. Dan werd de contributie te gek ja voor wat je daar kreeg....

Maakt me ook weinig uit of mensen papier of actief lid zijn, sommigen snap ik zeker qua afstand ed.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 13:56

Het sociale aspect van de mensport vind ik niet bij mijn eigen vereniging, maar juist op wedstrijd. Daar kom ik mijn leeftijdsgenoten tegen die ook mennen, niet bij mijn vereniging. Ik denk ook dat er grote verschillen zitten tussen het aantal wedstrijdsmenners bij een vereniging in Oost en in West. Bij mij zijn ze op 1 hand te tellen. Dat brengt ook gelijk een verschil mee in wat ik uit een les wil hebben ten opzichte van een recreatieve menner, die komt voor een lekker rondje mennen en nazitten aan de bar. Privéles aan huis komt voor mij goedkoper en qua time management beter uit dan naar de vereniging crossen met alle spullen (2 spannen en dus 2 auto's met aanhangers). Maar het scheelt dat ik die voorzieningen (ruime bak met verlichting) gelukkig gewoon aan huis heb.

De opbouw van de vereniging die Grainey noemt, is precies hetgeen wat ik bedoel (een administratieve optie bij een gewone vereniging). We moeten niet al te veel gaan doemdenken ;) Er zullen altijd weer nieuwe generaties opstaan die de wedstrijdsport in leven houden en een nieuwe dimensie geven. Kijk maar naar de ontwikkelingen de afgelopen 30 jaar in de sport. Toen mijn vader begon met mennen bestond er nog geen vaardigheid en bestond het NK mennen (toen nog Levade) alleen uit dressuur.

@Lizzy jammer dat je even pauze neemt in de wedstrijdsport, maar met een baby opkomst heel goed te begrijpen (Gefeliciteerd! :D). Vraag mij alleen af wat je bedoelt met "lid zijn van een vereniging vond ik een verschrikking". Wat maakte de vereniging dan niet leuk? (mag ook per pb). Om de hoek is inderdaad niet altijd beter.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:13

Ik ben wel lid van een vereniging. Ook actief als wedstrijdsecretariaat (dit is overigens niet mijn hobby maar iemand moet het doen) Zelf geen lessend lid meer vanaf 1 januari. Heb 1 x in de 3 maanden les momenteel. Zou wel vaker willen maar weet echt niet bij wie dan. Wel accommodatielid dan nog, we hebben een erg fijn veld om in de zomer te trainen (thuis een smal weiland). En in de winter kan ik trainen in 2 binnen hallen.
Ik was donderdag op de vergadering van het district. Heb daar ook duidelijk aan Arjen laten weten dat ik het er niet mee eens ben zo'n prijsverhoging.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:03

Ik zit met verbazing bij te lezen op bokt.. en ben nu met dit topic bezig
Enige tijd terug ben ik lid geworden van een menvereninging.. en ben ik mijn
jonge pony aan het beleren...
Eigenlijk had ik voor 2015 een startpas voor de Mendurance willen aanvragen met
mijn oudere pony.. maar vond dit in verhouding met de endurance wel heel erg duur.
Ik besloot voor 2016 naar een startpas toe te werken.... en wat zie ik nu ?
Het kan nog veel duurder worden...
Ik heb geen professionele stal... maar ben gewoon particulier die geniet, en het gezellig vind.
Dus op basis van dit topic... in combinatie van de wetenschap van mijn huidige inkomen......
geloof ik dat ik dus maar geen startpas voor 2016 ga aanvragen....

Wat zou nou toch de drijf veer zijn van de KNHS ?
De sport promoten en breder willen maken ?
Of een korte termijn plan om alle projecten die ze nog op de rol
hebben staan versneld te kunnen uitvoeren ?
Ik geloof dat ik voor 2016 maar gewoon extra recreatie ritten zoals Epe, op
mijn kalender houd....
En volgens mij snap ik niet waarom, alles in marktwerking moet.. en dat dan niet kan
gelden voor de KNHS... ze kunnen duidelijk niet erg goed omgaan met
de monopolie positie in combinatie met de draag kracht van hun leden..
Nou ja ik laat het maar eens even op me inwerken .. misschien mis ik iets en reageer
ik overtrokken.... :o

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 11:33

ben het geheel met je eens nobje

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:18

Het is voor de KNHS te hopen dat ze niet in het vizier komen van de waakhond Autoriteit Consument en Markt. Met zo'n monopolie positie kan dat nog wel eens lastig worden om forse prijsverhogingen uit te leggen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:50

BlackDevils schreef:
Juist het sociale aspect geeft voor veel mensen een meerwaarde in hun mensportbeleving.

Daar zeg ik toch niets over? Maar waarom zijn mensen die NIET op zoek zijn naar sociaal getut dan ineens 'slechterikken'??

Daarvoor is dat verschil toch? Papieren lid voor de niet socialezoekende, en actief lid voor de wel sociaal zoekende.....
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 22-11-15 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:54

MelanieB schreef:
Bij mijn vorige club hadden ze idd irritante verplichte dingen die er gedaan moesten worden waar ik snel klaar mee was. Ik help graag, maar verwacht niet dat ik taaie oliebollen langs de deuren ga verkopen.
En als je niet kon door werk of niet woi ff 60,- aftikken. Flauwe geintjes, lootjesboeken afkopen etc. Dan werd de contributie te gek ja voor wat je daar kreeg....

Hahaha ja, te herkenbaar :+

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:11

ik ben ook lid van een papieren vereniging ze hebben ook onderlinge wedstrijden en clinics maar dat is meer als extra en leuk en gezellig.
ze hebben maar 3 men leden dus voor de menners kunnen ze ook weinig extra betekenen helaas.
maar nu komt zaterdag alex en diederik van silfhout een clinic geven en dan mag ik als menner mee rijden ook wel is leuk natuurlijk :)
er zijn ook men verenigingen die les geven hier in de buurt maar met een horeca baan heb ik daar gewoon geen tijd voor helaas dus ik plan gewoon prive les wanneer dat mij uit komt :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 06:53

Gewoon een lidmaatschap nemen dat bij jou past.

Hier besloten om geen startpas aan te vragen voor 2016.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:02

Gisteren op de najaarsvergadering van onze vereniging vernomen van een "insider" dat de KNHS berekend heeft dat 45% van de enkelspanmenners een tweede wedstrijdpaard klaar heeft staan (als opvolger of als reservepaard) en dat men daarom vindt dat de enkelspanmenners ook voordeel hebben van de nieuwe contributiestructuur.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:10

O... serieus?
Kak! Moet ik toch snel een tweede paard aan gaan schaffen :=

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:23

Ik voelde me ook al een buitenbeentje :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:33

Gem schreef:

denk dat er veel zijn hoor.

Velen die er twee of meer hebben, hebben meerspan plannen of ambities.

Vergadering heb ik gemist.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 11:35

Anke schreef:
Gem schreef:

Nee, er werden echt enkelspanmenners bedoeld, dus mensen die met meerdere paarden enkelspan zouden kunnen rijden. Zoals bv Wilbrord vd Broek, Leonne van Gestel, Frans Hellegers etc.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 12:40

Tja als ze mijn pensionados ook gaan meerekenen....

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:57

Gem schreef:
Anke schreef:

Nee, er werden echt enkelspanmenners bedoeld, dus mensen die met meerdere paarden enkelspan zouden kunnen rijden. Zoals bv Wilbrord vd Broek, Leonne van Gestel, Frans Hellegers etc.

Nou, dan noem je ook wel wat namen. Ik zou willen dat ik de centen had voor meerdere paarden. Een Welshje erbij om enkelspan mee te mennen <3 .
Misschien wil KNHS me wel sponsoren.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:58

Ongelovelijk..
Als de KNHS nou voor enkelspanners de startpas houden, zonder verplichte paard en sport.. Gaan alle toekomstige enkel span menners met meerdere paarden vanzelf naar een licentie, toch?
Hoeven ze ook niet te sponsoren ;-)
Of zeg ik nu wat heel geks?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:18

Ja, vanaf volgend jaar krijgt niemand meer de P&S.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:28

Yarrah, dat is niet gezegd. Je krijgt 4 x per jaar een blad. Zou zomaar de P&S kunnen heten.